Wideoszkolenie: Środki trwałe

dostępny również do kupienia 5 dniowy dostęp do nagrania

Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację? Czy wszystkie nakłady powodują ulepszenie środka trwałego? Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście? Podział gruntu w księgach rachunkowych. Fotowoltaika w gminie - jakie środki trwałe powstają w wyniku montażu instalacji OZE? Jak ująć inwestycje proekologiczne w księgach rachunkowych urzędu?

od 379.00 zł

Wideoszkolenie PCC Polandskierowane do pracowników działów finansowo-księgowych jednostek budżetowych, urzędów miast i gmin prowadzących ewidencję składników majątkowych, pracowników działów ewidencji mienia, skarbników, głównych księgowych i kierowników

Do jakiej grupy Klasyfikacji Środków Trwałych zaliczyć panele słoneczne i jak je amortyzować?
Szkolenie poprowadzi ekonomista i praktyk z 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych i rachunkowości budżetowej, Inspektor w Referacie Księgowości Budżetowej i Płac. Podczas szkolenia prelegent przedstawi zasady prowadzenia właściwej ewidencji, poprawnej klasyfikacji majątku, jej likwidacji oraz inwentaryzacji środków trwałych. Podpowie, kiedy dany wydatek stanowi remont lub ulepszenie środka trwałego. Dodatkowo uczestnicy otrzymają obszerne materiały szkoleniowe, które mogą okazać się pomocne w powtórzeniu, ugruntowaniu i poszerzeniu zdobytej wiedzy.​​

Fragment ze szkolenia

Zobacz wideo >>

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak wyodrębnić poszczególne elementy, np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały?
  • Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
  • Jakie zadanie inwestycyjne potraktować jako remont, a jakie jako ulepszenie?
  • Jakie dane w zakresie środków trwałych powinna zawierać informacja dodatkowa do bilansu?
  • Jak zaprezentować szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych?
  • Jakie środki trwałe powinna przyjąć gmina w wyniku budowy ogniw fotowoltaicznych?
  • Czy każda gmina powinna ustalić w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
  • Korekty środka trwałego - jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?

Szczegółowy program szkolenia:

1. Środki trwałe, definicja, etapy i proces przyjęcia środka trwałego na majątek jednostki

  • Co to są środki trwałe – w ujęciu ustawy o rachunkowości i w ujęciu podatkowym. Wykaz dokumentów, które budują gospodarkę majątkiem jednostki.
  • Pojęcie środki trwałe w budowie, w jaki sposób przyjmować zakończone inwestycje do ewidencji środków trwałych, w tym inwestycje z dofinansowaniem z Unii Europejskiej?
  • Kto akceptuje przyjęcie środków trwałych i kto odpowiada za majątek jednostki?
  • Jakie środki trwałe od razu księgować w koszty, a jakie w ewidencji ilościowo-wartościowej?

2. Jak dany środek trwały sklasyfikować? Jak właściwie rozdzielić i przyjąć na majątek jednostki wybudowany nowy środek trwały?

  • Klasyfikacja Środków Trwałych. Do czego zakwalifikować dany środek trwały, w której grupie dokładnie powinien się on znaleźć?
  • Do której grupy klasyfikacji środków trwałych zaliczyć konkretne inwestycje?
  • Jak wyłuskać poszczególne elementy np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały, a które nie?
  • Do czego zakwalifikować środki wymienialne w przypadku budynku? Która to ma być grupa?
  • Jak rozdzielać środki trwałe, zwłaszcza przy zadaniach inwestycyjnych - drogi, oświetlenia, łączenia budynku z wyposażeniem?
  • Jak kwalifikować zespoły komputerowe? Czy indywidualnie, czy razem, np.: drukarka, komputer, zasilacz? Jak należy zdjąć tylko zepsuty komputer ze środka trwałego?
  • Jak klasyfikować park rekreacyjny? Czy rozbijać na ścieżki i sprzęty?
  • Jak postąpić w przypadku siłowni? Jak przeprowadzić likwidację, kiedy zepsuje się jedno z urządzeń na siłowni?
  • Jak zaklasyfikować budowę drogi, przy której znajduje się oświetlenie, kanalizacja – razem, czy osobno? Czy to zależy od indywidualnego obiegu dokumentów?
  • Jak zaklasyfikować sieci w drogach?
  • Do której grupy zaklasyfikować plac zabaw? Czy klasyfikujemy pojedyncze urządzenia, czy razem?
  • Jak klasyfikować środek trwały, jeśli inwestycja składa się z różnych elementów: drogi, nasadzenia, pas zieleni, chodniki?
  • Czy nasadzenie przy drodze to wykończenie tej drogi? Jak traktować nasadzenia i odcinki zieleni w parkach?
  • Jak zaklasyfikować kontenery występujące w sołectwach, przerobione na pomieszczenia gospodarcze z przyłączeniami i zapleczem sanitarnym?
  • Klasyfikacja środków trwałych – urządzenia, maszyny, które są środkami trwałymi w klasyfikacji, ale ich wartość jest poniżej 10 000 zł, np. laptop za 2000 zł? Czy to jest środek trwały, czy nie?
  • Jak ujmować pierwsze wyposażenie? Czy to jest dobrze naliczone z kontem 080? Jak kwalifikować środek trwały do wyposażenia?
  • Czy do wartości zestawu komputerowego wliczamy wartość oprogramowania zakupionego razem z komputerem, czy oprogramowanie zaliczamy do WNiP?
  • Jak zakwalifikować wiaty rekreacyjne? Jak zakwalifikować wóz semizacyjny?
  • Jak prawidłowo zaklasyfikować panele fotowoltaiczne?
  • Dozownik stojący do dezynfekcji rąk - jaki rodzaj klasyfikacji środka trwałego?
  • Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację?

3. Zasady i metody amortyzacji środków trwałych.

  • Jak ustalić stawki amortyzacyjne.
  • Jakich kont powinniśmy używać przy amortyzacji?
  • Co to są umorzenia i jak dokonuje się zmiany stawek?
  • Jak skorygować błędnie wprowadzoną amortyzację?
  • Do czego przydzielić linie energetyczne, aby ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną? Jak podchodzi do tego tematu RIO?

4. Grunty w środkach trwałych. Rozgraniczanie gruntów

  • Jak klasyfikować grunty?
  • Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście?
  • Jak zrobić wyodrębnioną ewidencje gruntów?
  • Rozgraniczenie między właścicielem gruntu i własnością gruntu
  • Czy w momencie, kiedy gmina jest właścicielem gruntu i ma kilku użytkowników wieczystych gruntu, powinna zapisywać to w księgach inwentarzowych w ogólnym majątku, czy w księdze pozabilansowej?
  • Czy słuszne jest, aby prawo własności klasyfikować i księgować na środkach trwałych, a prawo użytkowania wieczystego w ewidencji pozabilansowej?
  • Jak powinniśmy przyjmować działki w użytkowaniu wieczystym, które są częściowo w użytkowaniu wieczystym, a częściowo w użytkowaniu gminy?
  • Jakie powinny być uzgodnienia gruntów z zasobem nieruchomości?
  • Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
  • Co to jest zasób mienia? Jak przeprowadzić weryfikację gruntów z zasobem mienia?
  • Czy prowadzić analitykę, jeśli chodzi o grunty jednostki budżetowej?
  • Czy grunty, które gmina otrzymała od państwa, powinna zewidencjonować, czy powinny być na stanie skarbu państwa?
  • Czy na koniec roku w potwierdzeniu salda dotyczącego trwałego zarządu powinno się potwierdzać tylko powierzchnię gruntu, czy również kwotę?
  • Inwestycja-przebudowa drogi - droga składa się z wielu działek.
  • Czy po zakończonej inwestycji zwiększać wartość poszczególnych działek z opisem odpowiednim, czy zewidencjować pod nowym nr inwentarzowym inwestycję i w charakterystyce ująć te działki?
  • Czy grunty oddane w wieczyste użytkowanie podlegają umorzeniu? Czy do wartości gruntu należy doliczyć dodatkowe opłaty, np. aktu notarialnego?

5. Jak potraktować wydatek - jako zadanie inwestycyjne czy jako remont?

  • Inwestycja a remont różnice i podobieństwa.
  • Które remonty uwzględniać jako podnoszące wartość, a które nie?
  • Jak postąpić w sytuacji, kiedy na gruncie nanoszone są budynki lub urządzenia? Czy klasyfikować tylko te, które mają większą powierzchnię?
  • Czy duży środek trwały do 3500 zł należy przerzucić na wyposażenie?
  • Czy w polityce rachunkowości powinniśmy mieć zapis, że inwestycja musi mieć minimum 10 000 zł, czy może mieć mniejszą wartość?
  • Analiza i zajęcie stanowiska, aby remonty były traktowane jako wydatki inwestycyjne
  • Jakiej terminologii użyć w przypadku remontu drogi na 50 000 zł?
  • Jakie parametry muszą być spełnione, aby droga mogła być modernizowana?

6. Ustalenie środków niskocennych - jak je ujmować?

  • Czy powinny być ujęte jako wyposażenie?
  • Jak ujmować środek niskocenny w sytuacji, gdy patrzymy na użyteczność danego środka?
  • Czy każda gmina ustala sobie w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
  • Inwentaryzacja niskocennych środków trwałych

7. Korekty różnych operacji przy środkach trwałych

  • Modernizacja środka trwałego
  • Procedura przekwalifikowania
  • Jakich zapisów dokonać w księgach rachunkowych w sytuacji likwidacji środka trwałego ze względu na jego zły stan techniczny?
  • Jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
  • Czy powinniśmy odliczać VAT przy konkretnej inwestycji w środku trwałym?
  • W jakiej sytuacji powinniśmy odliczać VAT przy środku trwałym?

8. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?

  • Od czego zacząć?
  • Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona likwidacja według organów kontrolujących RIO? Co sprawdza RIO?
  • Czy najpierw powołuje się Komisję Likwidacyjną?
  • Czy Komisja Likwidacyjna najpierw dokonuje oględzin i dopiero później dokonuje się likwidacji?
  • Kto powinien znaleźć się w składzie Komisji Likwidacyjnej?
  • W jaki sposób sporządzić ten dokument? Czy potrzebna jest karta odpadu?
  • Jakie potrzebne dokumenty związane z samą likwidacją środka trwałego powinien gromadzić urzędnik?. Instalacje fotowoltaiczne w gminie i inwestycje proekologiczne, jak ująć w księgach rachunkowych urzędu.

9.Jakie środki trwałe powinna przyjąć gmina w wyniku budowy ogniw fotowoltaicznych?

  • Czy przyjmować gotowe środki trwałe do ewidencji konta 011, czy 013?
  • Z jaką stawką amortyzacyjną wykazać zestawy fotowoltaiczne w księgach rachunkowych?
  • Co powinna zawierać umowa z mieszkańcem, aby nie było późniejszych problemów z wyksięgowaniem?
  • Jakie KŚT zastosować? Czy połączyć instalację z budynkiem Właściciela” czy przyjąć osobno?
  • Co składa się na montaż urządzeń?
  • Jak potraktować instalację na budynku gospodarczym, a jak postąpić z tą posadowioną na gruncie mieszkańca?

Prowadzący

Rafał Jureczko– Skarbnik w Urzędzie Miejskim w Lublińcu. Ekonomista i praktyk z bogatym, 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych i rachunkowości budżetowej, nabytym w trakcie pracy w ośrodkach pomocy społecznej i urzędzie miejskim. W swojej pracy zawodowej wykorzystuje doświadczenie zdobyte na licznych kursach i szkoleniach z tematyki środków trwałych w jednostkach samorządu terytorialnego. Absolwent studiów wyższych z zakresu Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych i Problemów Globalnych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, rachunkowości zarządczej oraz podyplomowych studiów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 379.00
04 listopada 2021
od 379.00
14 grudnia 2021

Podobne szkolenia