
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jak wyodrębnić poszczególne elementy, np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały?
- Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
- Jakie zadanie inwestycyjne potraktować jako remont, a jakie jako ulepszenie?
- Jakie dane w zakresie środków trwałych powinna zawierać informacja dodatkowa do bilansu?
- Jak zaprezentować szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych?
- W jaki sposób Zespół Spisowy powinien dokonywać inwentaryzacji w sytuacji pandemii? Czy wszystko należy ustalać listownie, czy również potwierdzeniem salda?
- Czy każda gmina powinna ustalić w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
- Korekty środka trwałego - jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Środki trwałe, definicja, etapy i proces przyjęcia środka trwałego na majątek jednostki
- Co to są środki trwałe – w ujęciu ustawy o rachunkowości i w ujęciu podatkowym. Wykaz dokumentów, które budują gospodarkę majątkiem jednostki.
- Pojęcie środki trwałe w budowie, w jaki sposób przyjmować zakończone inwestycje do ewidencji środków trwałych, w tym inwestycje z dofinansowaniem z Unii Europejskiej?
- Kto akceptuje przyjęcie środków trwałych i kto odpowiada za majątek jednostki?
- Jakie środki trwałe od razu księgować w koszty, a jakie w ewidencji ilościowo-wartościowej?
2. Jak dany środek trwały sklasyfikować? Jak właściwie rozdzielić i przyjąć na majątek jednostki wybudowany nowy środek trwały?
- Klasyfikacja Środków Trwałych. Do czego zakwalifikować dany środek trwały, w której grupie dokładnie powinien się on znaleźć?
- Do której grupy klasyfikacji środków trwałych zaliczyć konkretne inwestycje?
- Jak wyłuskać poszczególne elementy np. otwarte kąpielisko, gdzie znajdują się niecki, zjeżdżalnie, plac zabaw, układ elektryczny, pompy? Które urządzenia powinny być traktowane jako oddzielny środek trwały, a które nie?
- Do czego zakwalifikować środki wymienialne w przypadku budynku? Która to ma być grupa?
- Jak rozdzielać środki trwałe, zwłaszcza przy zadaniach inwestycyjnych - drogi, oświetlenia, łączenia budynku z wyposażeniem?
- Jak kwalifikować zespoły komputerowe? Czy indywidualnie, czy razem, np.: drukarka, komputer, zasilacz? Jak należy zdjąć tylko zepsuty komputer ze środka trwałego?
- Jak klasyfikować park rekreacyjny? Czy rozbijać na ścieżki i sprzęty?
- Jak postąpić w przypadku siłowni? Jak przeprowadzić likwidację, kiedy zepsuje się jedno z urządzeń na siłowni?
- Jak zaklasyfikować budowę drogi, przy której znajduje się oświetlenie, kanalizacja – razem, czy osobno? Czy to zależy od indywidualnego obiegu dokumentów?
- Jak zaklasyfikować sieci w drogach?
- Do której grupy zaklasyfikować plac zabaw? Czy klasyfikujemy pojedyncze urządzenia, czy razem?
- Jak klasyfikować środek trwały, jeśli inwestycja składa się z różnych elementów: drogi, nasadzenia, pas zieleni, chodniki?
- Czy nasadzenie przy drodze to wykończenie tej drogi? Jak traktować nasadzenia i odcinki zieleni w parkach?
- Jak zaklasyfikować kontenery występujące w sołectwach, przerobione na pomieszczenia gospodarcze z przyłączeniami i zapleczem sanitarnym?
- Klasyfikacja środków trwałych – urządzenia, maszyny, które są środkami trwałymi w klasyfikacji, ale ich wartość jest poniżej 10 000 zł, np. laptop za 2000 zł? Czy to jest środek trwały, czy nie?
- Jak ujmować pierwsze wyposażenie? Czy to jest dobrze naliczone z kontem 080? Jak kwalifikować środek trwały do wyposażenia?
- Czy do wartości zestawu komputerowego wliczamy wartość oprogramowania zakupionego razem z komputerem, czy oprogramowanie zaliczamy do WNiP?
- Jak zakwalifikować wiaty rekreacyjne? Jak zakwalifikować wóz semizacyjny?
- Jak prawidłowo zaklasyfikować panele fotowoltaiczne?
- Dozownik stojący do dezynfekcji rąk - jaki rodzaj klasyfikacji środka trwałego?
- Jak sklasyfikować dany środek trwały, aby prawidłowo naliczyć amortyzację?
3. Zasady i metody amortyzacji środków trwałych.
- Jak ustalić stawki amortyzacyjne.
- Jakich kont powinniśmy używać przy amortyzacji?
- Co to są umorzenia i jak dokonuje się zmiany stawek?
- Jak skorygować błędnie wprowadzoną amortyzację?
- Do czego przydzielić linie energetyczne, aby ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną? Jak podchodzi do tego tematu RIO?
4. Środki trwałe w informacji dodatkowej do bilansu. Informacja o stanie mienia
- Jakie dane w zakresie środków trwałych powinna zawierać informacja dodatkowa do bilansu?
- Wzór bilansu i wzory tabel niezbędnych do sporządzenia informacji dodatkowej.
- Jak zaprezentować szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych?
- Jak pokazywać dane? Według stanu aktywów na początek roku obrotowego i na koniec? Jak odzwierciedlić zwiększenia i zmniejszenia z tytułu: aktualizacji wartości, nabycia, rozchodu, przemieszczenia wewnętrznego oraz co ze stanem końcowym; czy pokazywać dane dla majątku amortyzowanego czy nie?
- Jak wykazywać wartość nieamortyzowanych lub nieumarzanych przez jednostkę środków trwałych, używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy i innych umów, w tym z tytułu umów leasingu?
- Informacja o stanie mienia: co powinna zawierać? Wytyczne RIO w tym zakresie.
- Do kiedy należy sporządzić dane?
- Jak przenosi się dane do informacji ze wszystkich jednostek gminy? Jak zachować zgodność ze sprawozdaniami jednostkowymi?
- Czy informację dodatkową należy wysłać elektronicznie do RIO? Kto powinien ją podpisać?
- Jak załączyć informację dodatkową w programie BESTIA? Jaki jest termin wysłania informacji? Czy niezbędny jest podpis elektroniczny?
5. Grunty w środkach trwałych. Rozgraniczanie gruntów
- Jak klasyfikować grunty?
- Jak ewidencjonować grunty użytkowane wieczyście?
- Jak zrobić wyodrębnioną ewidencje gruntów?
- Rozgraniczenie między właścicielem gruntu i własnością gruntu
- Czy w momencie, kiedy gmina jest właścicielem gruntu i ma kilku użytkowników wieczystych gruntu, powinna zapisywać to w księgach inwentarzowych w ogólnym majątku, czy w księdze pozabilansowej?
- Czy słuszne jest, aby prawo własności klasyfikować i księgować na środkach trwałych, a prawo użytkowania wieczystego w ewidencji pozabilansowej?
- Jak powinniśmy przyjmować działki w użytkowaniu wieczystym, które są częściowo w użytkowaniu wieczystym, a częściowo w użytkowaniu gminy?
- Jakie powinny być uzgodnienia gruntów z zasobem nieruchomości?
- Jakie dokumenty są niezbędne dla gruntów, które są w użytkowaniu gminy, we władaniu gminy lub są własnością gminy?
- Co to jest zasób mienia? Jak przeprowadzić weryfikację gruntów z zasobem mienia?
- Czy prowadzić analitykę, jeśli chodzi o grunty jednostki budżetowej?
- Czy grunty, które gmina otrzymała od państwa, powinna zewidencjonować, czy powinny być na stanie skarbu państwa?
- Czy na koniec roku w potwierdzeniu salda dotyczącego trwałego zarządu powinno się potwierdzać tylko powierzchnię gruntu, czy również kwotę?
- Inwestycja-przebudowa drogi - droga składa się z wielu działek.
- Czy po zakończonej inwestycji zwiększać wartość poszczególnych działek z opisem odpowiednim, czy zewidencjować pod nowym nr inwentarzowym inwestycję i w charakterystyce ująć te działki?
- Czy grunty oddane w wieczyste użytkowanie podlegają umorzeniu? Czy do wartości gruntu należy doliczyć dodatkowe opłaty, np. aktu notarialnego?
6. Jak potraktować wydatek - jako zadanie inwestycyjne czy jako remont?
- Inwestycja a remont różnice i podobieństwa.
- Które remonty uwzględniać jako podnoszące wartość, a które nie?
- Jak postąpić w sytuacji, kiedy na gruncie nanoszone są budynki lub urządzenia? Czy klasyfikować tylko te, które mają większą powierzchnię?
- Czy duży środek trwały do 3500 zł należy przerzucić na wyposażenie?
- Czy w polityce rachunkowości powinniśmy mieć zapis, że inwestycja musi mieć minimum 10 000 zł, czy może mieć mniejszą wartość?
- Analiza i zajęcie stanowiska, aby remonty były traktowane jako wydatki inwestycyjne
- Jakiej terminologii użyć w przypadku remontu drogi na 50 000zł?
- Jakie parametry muszą być spełnione, aby droga mogła być modernizowana?
7. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych za 2020 r.
- Jak inwentaryzuje się należności, zobowiązania, środki trwałe?
- Jakie są sposoby inwentaryzacji w przypadku przekształconych gruntów z prawem własności, z wieczystym użytkowaniem?
- Inwentaryzacja pełna i okresowa
- Zasady inwentaryzacji
- Które składniki majątkowe podlegają inwentaryzacji, drogą spisu z natury i drogą weryfikacji?
- Kiedy i jak należy sporządzić spis z natury?
- Inwentaryzacja drogą uzyskania potwierdzenia salda
- Sposoby dokumentowania i rozliczania wyników inwentaryzacji
- Jak inwentaryzuje się jednostki poza urzędem: świetlice, OSP?
- Inwentaryzacja na zasadzie protokołów potwierdzenia
- Jakie informacje powinny znaleźć się w protokole przekazania i umowie użyczenia? Kto powinien je podpisać?
- Jak Zespół Spisowy powinien dokonywać inwentaryzacji w sytuacji pandemii? Jakie są wytyczne?
- Na podstawie jakich dokumentów należy dokonać inwentaryzacji środka trwałego trudno dostępnego?
- Czego gmina powinna wymagać od wydziałów, jakich dokumentów?
- Inwentaryzacja terenów niestrzeżonych np.: ławki parkowe, kosze
- Jak powinna wyglądać inwentaryzacja w sytuacji COVID-19?
- Czy wszystko należy ustalać listownie, czy również potwierdzeniem salda?
- Tworzenie instrukcji inwentaryzacyjnej w zakładzie pracy
- Co z inwestycją, która przebiega przez dwie miejscowości, a dotyczy tego samego zadania inwestycyjnego? Jak to ująć w księgach inwentarzowych - czy zwiększamy działki poszczególne o wartość poniesionych nakładów ?
- Jaką metodą inwentaryzujemy chodniki?
- Jaką metodą inwentaryzujemy oświetlenie?
- Jak komisja spisowa ma sprawdzić stan faktyczny oświetlenia, chodników?
- Czy przy rocznych inwentaryzacjach również potwierdzamy salda z kontrahentami?
- Czy pierwsza inwentaryzacja powinna być zrobiona przy przekazaniu?
- Czy zainstalowane na budynkach mieszkańców ogniwa fotowoltaiczne będące własnością gminy należy inwentaryzować co roku?
8. Ustalenie środków niskocennych - jak je ujmować?
- Czy powinny być ujęte jako wyposażenie?
- Jak ujmować środek niskocenny w sytuacji, gdy patrzymy na użyteczność danego środka?
- Czy każda gmina ustala sobie w polityce rachunkowości kwoty, od jakiej powinny być ewidencjonowane środki niskocenne?
- Inwentaryzacja niskocennych środków trwałych
9. Korekty różnych operacji przy środkach trwałych
- Modernizacja środka trwałego
- Procedura przekwalifikowania
- Jakich zapisów dokonać w księgach rachunkowych w sytuacji likwidacji środka trwałego ze względu na jego zły stan techniczny?
- Jak wygląda zmiana wartości środków trwałych, gdzie obniżamy podatek VAT z faktur zakupu?
- Czy powinniśmy odliczać VAT przy konkretnej inwestycji w środku trwałym?
- W jakiej sytuacji powinniśmy odliczać VAT przy środku trwałym?
10. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Od czego zacząć?
- Jak powinna wyglądać dobrze przeprowadzona likwidacja według organów kontrolujących RIO? Co sprawdza RIO?
- Czy najpierw powołuje się Komisję Likwidacyjną?
- Czy Komisja Likwidacyjna najpierw dokonuje oględzin i dopiero później dokonuje się likwidacji?
- Kto powinien znaleźć się w składzie Komisji Likwidacyjnej?
- W jaki sposób sporządzić ten dokument? Czy potrzebna jest karta odpadu?
- Jakie potrzebne dokumenty związane z samą likwidacją środka trwałego powinien gromadzić urzędnik?
Prowadzący
Rafał Jureczko – Inspektor w Referacie Księgowości Budżetowej i Płac w Urzędzie Miejskim w Lublińcu. Ekonomista i praktyk z bogatym, 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych i rachunkowości budżetowej, nabytym w trakcie pracy w ośrodkach pomocy społecznej i urzędzie miejskim. W swojej pracy zawodowej wykorzystuje doświadczenie zdobyte na licznych kursach i szkoleniach z tematyki środków trwałych w jednostkach samorządu terytorialnego. Absolwent studiów wyższych z zakresu Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych i Problemów Globalnych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, rachunkowości zarządczej oraz podyplomowych studiów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.