Wideoszkolenie: Zamknięcie roku budżetowego w PIW

Jakie dokumenty są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia inwentaryzacji? Jak przypisać należności do właściwych kont, bez błędów w księgach? Jak zaksięgować faktury, które wpłynęły po zamknięciu roku? Jak planować wydatki, by na koniec roku nie zostały niewykorzystane środki budżetowe?

od 649.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland dla pracowników działów finansowo-księgowych PIW, odpowiedzialnych za zamknięcie roku budżetowego, sprawozdawczość oraz planowanie i realizację budżetów w inspektoratach weterynarii.

Jakie dane należy uwzględnić w informacji dodatkowej do bilansu?
Szkolenie pomoże zrozumieć, jak skutecznie przeprowadzić inwentaryzację, prawidłowo zaksięgować środki oraz przygotować dokumentację zgodnie z wymogami kontroli. Omówimy kluczowe problemy związane z zamknięciem roku oraz organizacją pracy w jednostkach sektora publicznego, wskazując praktyczne rozwiązania.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak prawidłowo zaksięgować odsetki od należności budżetowych?
  • Co zrobić z przeterminowanymi lekami na magazynie – jak je usunąć i zaksięgować?
  • Jak zaksięgować zwiększenie wartości budynków po modernizacji?
  • Co zrobić, gdy wydatki zaczynają przekraczać założenia budżetowe?
  • Co zrobić, gdy kontrahent odmawia uregulowania należności zgodnie z przepisami?
  • Jak efektywnie ułożyć harmonogram pracy w okresie sprawozdawczym?
  • Jak udokumentować przekazanie środka trwałego do innej jednostki?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Arkusz spisu z natury
  • Protokół różnic inwentaryzacyjnych
  • Protokół likwidacji składników majątkowych
  • Protokół uzgodnienia sald
  • RB-27S – Sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
  • RB-28S – Sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych
  • Bilans jednostki budżetowej
  • Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
  • Protokół przekazania środka trwałego
  • Zestawienie sald i obrotów kont księgowych

Szczegółowy program szkolenia:

Inwentaryzacja w PIW

• Jak podczas inwentaryzacji rozliczyć zalegające leki w magazynie ?

• Co zrobić z przeterminowanymi lekami na magazynie – jak je usunąć i zaksięgować?

• Jak dokumentować inwentaryzację, aby spełniała wymogi kontroli zewnętrznej?

• Jak przygotować dokumentację, aby uniknąć chaosu podczas realizacji wielu spisów i zestawień?

• Jakie dokumenty są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia inwentaryzacji?

• Czy arkusze inwentaryzacyjne w formie elektronicznej muszą być numerowane?

• Jak uzgodnić stan wyposażenia i środków trwałych z ewidencją księgową?

• Jakie konta należy weryfikować podczas inwentaryzacji na koniec roku?

• Co powinno się znaleźć w protokole inwentaryzacyjnym?

• Kiedy najlepiej przeprowadzać inwentaryzację – na koniec roku czy w innym terminie?

• Jak wyznaczać terminy inwentaryzacji, aby były zgodne z obowiązującymi regulacjami?

• Jak zaplanować inwentaryzację, aby nie zakłócała bieżącej pracy jednostki?

• Jak wyznaczać terminy inwentaryzacji, aby były zgodne z regulacjami?

________________________________________

Sprawozdawczość i zamknięcie roku w PIW

• Jak przygotować dodatkową informację do bilansu?

• Jakie dane należy uwzględnić w informacji dodatkowej do bilansu?

• Jak sporządzić rachunek zysków i strat w jednostce sektora publicznego?

• Jak przenieść salda na koniec roku?

• Jak sporządzić dokumentację dla zmiany funduszu jednostki?

• Jak uniknąć naruszenia dyscypliny finansów publicznych podczas zamknięcia roku?

________________________________________

Konta i ewidencja

• Jak przypisać należności do właściwych kont, aby uniknąć błędów w księgach?

• Na jakie konta należy zaksięgować faktury poza bieżącym rokiem?

• Jak zaksięgować zwiększenie wartości budynków po modernizacji?

• Jak zaksięgować zmiany w funduszu jednostki?

• Jakie różnice należy uwzględnić przy weryfikacji kont bilansowych (np. 800) i wynikowych (np. 860)?

• Kiedy należności powinny zostać przeniesione z konta 221 na konto 227 226?

• Jakie należności należy ujmować w ewidencji księgowej, a jakie można pominąć?

• Jakie operacje należy księgować na kontach dochodów budżetowych?

• Jak zaksięgować korekty związane z poprzednim rokiem?

• Jak prawidłowo księgować odpisy należności na koncie 290?

• Na jakie konto należy przekazać zwracane środki budżetowe?

• Jakie dokumenty są niezbędne przy sporządzaniu sprawozdania w systemie PREZOR TREZOR?

Odsetki i należności

• Jak prawidłowo zaksięgować odsetki od należności budżetowych?

• Jak naliczać odsetki od nieterminowych należności?

• Jak prawidłowo naliczać odsetki od zaległych należności?

• Jak rozliczać i ujmować należności z poprzednich lat?

Faktury

• Co zrobić, gdy faktury za dany rok spływają z opóźnieniem?

• Jak ująć faktury, które wpłynęły po zamknięciu roku?

• Jak zaksięgować fakturę:

o Data wystawienia: 06.11.2024

o Data sprzedaży: 01–31.10.2024

o Data wpływu do jednostki: 08.11.2024?

• Czy w takim przypadku należy zaksięgować fakturę z datą:

o Operacji: 31.10.2024

o Zapisu: 31.10.2024

o Dokumentu: 06.11.2024?

Środki trwałe i amortyzacja

• Jak udokumentować przekazanie środka trwałego do innej jednostki? (zostanie to omówione w kolejnym punkcie).

• Jakie dokumenty są wymagane przy przeniesieniu środka trwałego do innej firmy/jednostki?

• Jak przenieść środek trwały (np. trychinoskop) zakupiony w 1999 roku na konto 013 jako „pozostałe środki trwałe”?

• Jak przygotować dokumentację do amortyzacji środków trwałych?

• Jak wygląda proces zatwierdzania amortyzacji przez komisję i kierowników?

• Jak zaksięgować zwiększenie wartości środków trwałych?

Koszty i wydatki

• Jak sprawdzić, czy koszty zostały prawidłowo zaklasyfikowane?

• Jak zaksięgować wydatki na inwestycje związane ze środkami trwałymi?

• Jakie konta należy przypisać do kosztów napraw i przeglądów (4270 vs 4300)?

________________________________________

Budżet i planowanie

• Jak planować wydatki tak, aby na koniec roku nie zostały niewykorzystane środki?

• Jak stworzyć plan pracy nad sprawozdaniami budżetowymi, aby zdążyć na czas?

• Co zrobić, gdy środki budżetowe nie zostały wykorzystane w planowanym terminie?

• Jak efektywnie ułożyć harmonogram pracy w okresie sprawozdawczym?

________________________________________

Sprawozdawczość i zamknięcie roku w PIW

• Jak przygotować dodatkową informację do bilansu?

• Jakie dane należy uwzględnić w informacji dodatkowej do bilansu?

• Jak sporządzić rachunek zysków i strat w jednostce sektora publicznego?

• Jak przenieść salda na koniec roku?

• Jak sporządzić dokumentację dla zmiany funduszu jednostki?

• Jak uniknąć naruszenia dyscypliny finansów publicznych podczas zamknięcia roku?

________________________________________

Organizacja pracy i współpraca oraz przepisy i regulacje

• Jakie zmiany w doręczeniach obowiązują w bieżącym roku?

• Co robić, gdy współpraca z innymi działami opóźnia przygotowanie raportu?

• Jak priorytetyzować zadania związane z zamknięciem roku w obliczu presji czasu?


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o. zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną


Prowadzący

Jolanta Zouitine

Absolwentka Policealnego Studium Zawodowego w Pile o specjalności finanse i rachunkowość, Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Poznaniu na kierunku administracja oraz studiów podyplomowych z rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.

Posiada wieloletnie, ponad 17-letnie doświadczenie na stanowisku głównej księgowej w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz w pionie kadrowo- płacowym. Wcześniej przez 10 lat pracowała jako inspektor w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Posiadane kompetencje i kwalifikacje wykorzystuje w swojej codziennej pracy zawodowej. Od 2022 roku pracuje jako główna księgowa w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Złotowie.


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
12 lutego 2025

Podobne szkolenia