W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak prawidłowo zaksięgować odsetki od należności budżetowych?
- Co zrobić z przeterminowanymi lekami na magazynie – jak je usunąć i zaksięgować?
- Jak zaksięgować zwiększenie wartości budynków po modernizacji?
- Co zrobić, gdy wydatki zaczynają przekraczać założenia budżetowe?
- Co zrobić, gdy kontrahent odmawia uregulowania należności zgodnie z przepisami?
- Jak efektywnie ułożyć harmonogram pracy w okresie sprawozdawczym?
- Jak udokumentować przekazanie środka trwałego do innej jednostki?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Arkusz spisu z natury
- Protokół różnic inwentaryzacyjnych
- Protokół likwidacji składników majątkowych
- Protokół uzgodnienia sald
- RB-27S – Sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
- RB-28S – Sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych
- Bilans jednostki budżetowej
- Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
- Protokół przekazania środka trwałego
- Zestawienie sald i obrotów kont księgowych
Szczegółowy program szkolenia:
Inwentaryzacja w PIW
• Jak podczas inwentaryzacji rozliczyć zalegające leki w magazynie ?
• Co zrobić z przeterminowanymi lekami na magazynie – jak je usunąć i zaksięgować?
• Jak dokumentować inwentaryzację, aby spełniała wymogi kontroli zewnętrznej?
• Jak przygotować dokumentację, aby uniknąć chaosu podczas realizacji wielu spisów i zestawień?
• Jakie dokumenty są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia inwentaryzacji?
• Czy arkusze inwentaryzacyjne w formie elektronicznej muszą być numerowane?
• Jak uzgodnić stan wyposażenia i środków trwałych z ewidencją księgową?
• Jakie konta należy weryfikować podczas inwentaryzacji na koniec roku?
• Co powinno się znaleźć w protokole inwentaryzacyjnym?
• Kiedy najlepiej przeprowadzać inwentaryzację – na koniec roku czy w innym terminie?
• Jak wyznaczać terminy inwentaryzacji, aby były zgodne z obowiązującymi regulacjami?
• Jak zaplanować inwentaryzację, aby nie zakłócała bieżącej pracy jednostki?
• Jak wyznaczać terminy inwentaryzacji, aby były zgodne z regulacjami?
________________________________________
Sprawozdawczość i zamknięcie roku w PIW
• Jak przygotować dodatkową informację do bilansu?
• Jakie dane należy uwzględnić w informacji dodatkowej do bilansu?
• Jak sporządzić rachunek zysków i strat w jednostce sektora publicznego?
• Jak przenieść salda na koniec roku?
• Jak sporządzić dokumentację dla zmiany funduszu jednostki?
• Jak uniknąć naruszenia dyscypliny finansów publicznych podczas zamknięcia roku?
________________________________________
Konta i ewidencja
• Jak przypisać należności do właściwych kont, aby uniknąć błędów w księgach?
• Na jakie konta należy zaksięgować faktury poza bieżącym rokiem?
• Jak zaksięgować zwiększenie wartości budynków po modernizacji?
• Jak zaksięgować zmiany w funduszu jednostki?
• Jakie różnice należy uwzględnić przy weryfikacji kont bilansowych (np. 800) i wynikowych (np. 860)?
• Kiedy należności powinny zostać przeniesione z konta 221 na konto 227 226?
• Jakie należności należy ujmować w ewidencji księgowej, a jakie można pominąć?
• Jakie operacje należy księgować na kontach dochodów budżetowych?
• Jak zaksięgować korekty związane z poprzednim rokiem?
• Jak prawidłowo księgować odpisy należności na koncie 290?
• Na jakie konto należy przekazać zwracane środki budżetowe?
• Jakie dokumenty są niezbędne przy sporządzaniu sprawozdania w systemie PREZOR TREZOR?
Odsetki i należności
• Jak prawidłowo zaksięgować odsetki od należności budżetowych?
• Jak naliczać odsetki od nieterminowych należności?
• Jak prawidłowo naliczać odsetki od zaległych należności?
• Jak rozliczać i ujmować należności z poprzednich lat?
Faktury
• Co zrobić, gdy faktury za dany rok spływają z opóźnieniem?
• Jak ująć faktury, które wpłynęły po zamknięciu roku?
• Jak zaksięgować fakturę:
o Data wystawienia: 06.11.2024
o Data sprzedaży: 01–31.10.2024
o Data wpływu do jednostki: 08.11.2024?
• Czy w takim przypadku należy zaksięgować fakturę z datą:
o Operacji: 31.10.2024
o Zapisu: 31.10.2024
o Dokumentu: 06.11.2024?
Środki trwałe i amortyzacja
• Jak udokumentować przekazanie środka trwałego do innej jednostki? (zostanie to omówione w kolejnym punkcie).
• Jakie dokumenty są wymagane przy przeniesieniu środka trwałego do innej firmy/jednostki?
• Jak przenieść środek trwały (np. trychinoskop) zakupiony w 1999 roku na konto 013 jako „pozostałe środki trwałe”?
• Jak przygotować dokumentację do amortyzacji środków trwałych?
• Jak wygląda proces zatwierdzania amortyzacji przez komisję i kierowników?
• Jak zaksięgować zwiększenie wartości środków trwałych?
Koszty i wydatki
• Jak sprawdzić, czy koszty zostały prawidłowo zaklasyfikowane?
• Jak zaksięgować wydatki na inwestycje związane ze środkami trwałymi?
• Jakie konta należy przypisać do kosztów napraw i przeglądów (4270 vs 4300)?
________________________________________
Budżet i planowanie
• Jak planować wydatki tak, aby na koniec roku nie zostały niewykorzystane środki?
• Jak stworzyć plan pracy nad sprawozdaniami budżetowymi, aby zdążyć na czas?
• Co zrobić, gdy środki budżetowe nie zostały wykorzystane w planowanym terminie?
• Jak efektywnie ułożyć harmonogram pracy w okresie sprawozdawczym?
________________________________________
Sprawozdawczość i zamknięcie roku w PIW
• Jak przygotować dodatkową informację do bilansu?
• Jakie dane należy uwzględnić w informacji dodatkowej do bilansu?
• Jak sporządzić rachunek zysków i strat w jednostce sektora publicznego?
• Jak przenieść salda na koniec roku?
• Jak sporządzić dokumentację dla zmiany funduszu jednostki?
• Jak uniknąć naruszenia dyscypliny finansów publicznych podczas zamknięcia roku?
________________________________________
Organizacja pracy i współpraca oraz przepisy i regulacje
• Jakie zmiany w doręczeniach obowiązują w bieżącym roku?
• Co robić, gdy współpraca z innymi działami opóźnia przygotowanie raportu?
• Jak priorytetyzować zadania związane z zamknięciem roku w obliczu presji czasu?
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o. zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną
Prowadzący
Jolanta Zouitine
Absolwentka Policealnego Studium Zawodowego w Pile o specjalności finanse i rachunkowość, Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Poznaniu na kierunku administracja oraz studiów podyplomowych z rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.
Posiada wieloletnie, ponad 17-letnie doświadczenie na stanowisku głównej księgowej w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz w pionie kadrowo- płacowym. Wcześniej przez 10 lat pracowała jako inspektor w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Posiadane kompetencje i kwalifikacje wykorzystuje w swojej codziennej pracy zawodowej. Od 2022 roku pracuje jako główna księgowa w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Złotowie.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.