W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy w przypadku zestawów komputerowych, kiedy zepsuje się jedna część zestawu np. monitor, to czy można rozdzielić monitor od środka trwałego i go wymienić? Czy w takiej sytuacji należy wymienić cały zestaw?
- Czy użyczony środek zostaje w ewidencji, czy jest ściągany ze stanu?
- Jakie są rodzaje amortyzacji środków trwałych? Jakie są różnice? Kiedy stosować amortyzację liniową? Kiedy stosować amortyzację naturalną czy degresywną?
- Co w przypadku, kiedy pod jedną pozycją jest 30 krzeseł, a zepsuje się jedno czy kilka z nich? Czy w takim przypadku należy zlikwidować cały środek trwały i dodać nowy?
- Jakie kwoty ustalić przy wyposażeniu? Czy są jednolite zasady dla wszystkich powiatowych urzędów pracy?
- Dokumenty związane ze środkami trwałymi: OT, LT, PT.
- Jak napisać sprawozdania pod bilans ze środków trwałych?
Szczegółowy program szkolenia:
Jak klasyfikować środki trwałe? Czy środki trwałe lepiej łączyć, czy rozdzielać? Jak przyjmować na stan środki trwałe?
- Definicja środka trwałego
- Jak klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Jak sklasyfikować panele fotowoltaiczne? W jakiej grupie należy je umieścić?
- Jak grupować środki trwałe? Czy jeżeli środki trwałe były utworzone w zestawach, to czy można potem je rozłączyć? PRZYKŁAD: Zestawy komputerowe
- Czy w przypadku zestawów komputerowych, kiedy zepsuje się jedna część zestawu np. monitor, to czy można rozdzielić monitor od środka trwałego i go wymienić? Czy w takiej sytuacji należy wymienić cały zestaw?
- Jak przyjmować na stan środki trwałe i jak zaksięgować na odpowiednie konta?
- Do której księgi należy wpisać środki trwałe? Do jakich podgrup?
- Czy jednostki nadrzędne ustalają kwotę do wysokości w środkach trwałych, czy należy te informację pozyskać z ustawy?
- Jak naprostować stare środki trwałe zostawione po poprzednich księgowych?
- Jaka powinna być wartość początkowa środka trwałego?
- Jaka jest różnica między wynajmem, a posiadaniem na własność środka trwałego?
Jak przekazywać środki trwałe? Umowa użyczenia, protokół przekazania
- Jak przekazać środki trwałe do innej instytucji/jednostki?
- Jak użyczyć sprzęt innej instytucji/jednostce?
- Jak powinna wyglądać taka umowa użyczenia?
- Jakie są zasady przekazywania środków trwałych?
- Jakie informacje powinny znaleźć się w protokole przekazania i umowie przekazania?
- Kto powinien podpisywać protokoły przekazania środka trwałego?
- Jak dopełnić wszelkie formalności?
- Czy użyczony środek zostaje w ewidencji, czy jest ściągany ze stanu?
- Jak przekazać takie środki trwałe, jak samochody służbowe, krzesła, szafy czy biurka?
Jakie są zasady i sposoby amortyzacji środków trwałych?
- Jak ustalić stawki amortyzacyjne? Czym są umorzenia i jak dokonuje się zmiany stawek w środkach trwałych? Jak przekwalifikować środki trwałe?
- Jakie są rodzaje amortyzacji środków trwałych? Jakie są różnice? Kiedy stosować amortyzację liniową? Kiedy stosować amortyzację naturalną czy degresywną?
- Jak aktualizować umorzenia środków trwałych?
- Jak określić współczynnik amortyzacji? Jakie są terminy?
- Kiedy amortyzować rocznie, a kiedy miesięcznie?
- Jakie są okresy amortyzowania w środkach trwałych?
- Jakich kont powinniśmy używać przy amortyzacji?
- Jak skorygować błędnie wprowadzoną amortyzację?
- Jak dokonać odpisów amortyzacyjnych środków trwałych?
- Czy amortyzować komputer, który ma mniejszą wartość niż 10 tysięcy? Czy to jeszcze środek trwały?
- Jak klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Jak umarzać środki trwałe?
Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Jakie są przesłanki za likwidacją środków trwałych?
- Kto może likwidować środek trwały?
- Czy zawsze należy utworzyć grupę czy komisję w celu usunięcia środka trwałego?
- Kto powinien ustalić komisję? Kto powinien zasiadać w komisji? Jak ustalić komisję w przypadku usuwania bądź rozłączania środków trwałych?
- Co zrobić, jeżeli dyrektor nie ma uprawnienia do likwidacji środka trwałego? Co, jeżeli uprawnienia ma zarząd powiatu?
- Co, jeżeli sprzęt jest w dobrym stanie technicznym, a trzeba go zlikwidować, bo nikt go nie chce używać?
- Co w przypadku, kiedy pod jedną pozycją jest 30 krzeseł, a zepsuje się jedno czy kilka z nich? Czy w takim przypadku należy zlikwidować cały środek trwały i dodać nowy?
- Na podstawie jakich dokumentów zdjąć zlikwidowane środki trwałe z ewidencji księgowej?
Środki niskocenne w powiatowych urzędach pracy
- Jak określać środki niskocenne? Jaka powinna być kwota?
- Jak klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Czy wszystkie powiatowe urzędy pracy powinny mieć takie same kwoty środków niskocennych?
- Czy wszystkie środki niskocenne powinny być ujęte jako wyposażenie?
- Ile przyjąć za środek trwały, ile za wyposażenie – ustalanie granicznych kwot?
- Jakie kwoty ustalić przy wyposażeniu? Czy są jednolite zasady dla wszystkich powiatowych urzędów pracy?
- Co ile i na jakiej podstawie zmieniać kwotę środków niskocennych? Na jakiej podstawie zmieniać kwoty?
Aktualizacja środka trwałego. Jak ulepszać środki trwałe? Jakie są podstawy do aktualizacji?
- Jak aktualizować środek trwały? W jakich przypadkach można aktualizować środek trwały, a w jakich sytuacjach trzeba to zrobić?
- Jak ulepszać środki trwałe? Jakie są podstawy do ulepszania środków trwałych?
- Co, jeżeli w urzędzie pracy ulepszone zostały nasze komputery różnymi programami komputerowymi? Czy należy ujmować to jako środek trwały? Jak to zakwalifikować? Jak ujmować to w księgach?
- Różnica pomiędzy ulepszeniem a konserwacja i remontem?
Aktywa i pasywa środków trwałych. Wartość środków trwałych
- Jaka powinna być wycena środków trwałych? Jakie są zasady wyceny środków trwałych?
- Jak poprawnie wyceniać aktywa i pasywa?
- Jak ustalić wartość środków trwałych?
- Jak modernizować i przekwalifikować środki trwałe?
Dokumentacja środków trwałych, ewidencja księgowa w środkach trwałych
- Jak prowadzić dokumentację w środkach trwałych? Przykładowa dokumentacja – tabele do informacji dodatkowej do bilansu; wykazywanie środków trwałych w Bilansie jednostki
- Jakie są zasady ewidencji księgowej środków trwałych finansowanych z Funduszu Pracy?
- Czy faktury z zakupów środków trwałych należy gromadzić w razie kontroli?
- Co, jeżeli dane w fakturach nie są kompatybilne ze stanem faktycznym?
- Jak napisać sprawozdania pod bilans ze środków trwałych?
- Czy wszystkie powiatowe urzędy pracy muszą ujednolicić program, z którego korzystają, do Syriusza?
- Dokumenty związane ze środkami trwałymi: OT, LT, PT
Ewidencja księgowa środków trwałych, sprawozdania pod bilans ze środków trwałych
- Jaka jest odpowiednia kwota, aby wpisać ją do ewidencji księgowej? Czy są jednolite zasady dla wszystkich powiatowych urzędów pracy?
- Jak napisać sprawozdania pod bilans ze środków trwałych?
- Zasady ewidencji na kontach 011, 013 i 020
- Ewidencja syntetyczna konta 071 i 072
- Ewidencja pozabilansowa środków trwałych
- Sprawozdanie GUS o stanie i ruchu środków trwałych F-03, jak prawidłowo wypełnić oraz najczęściej spotykane błędy
- Klasyfikacja budżetowa zakupu środków trwałych
- Przykłady nieprawidłowości w ewidencji księgowej środków trwałych
Prowadzący
Bądkowska Dorota– specjalista z zakresu finansów i rachunkowości, Główny Księgowy z długoletnim stażem pracy w księgowości powiatowego urzędu pracy. Posiada wieloletnie doświadczenie z zakresu obsługi finansowej i gospodarki Funduszu Pracy, budżetu, ZFŚS i projektów unijnych
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.