Wideoszkolenie: Podatki VAT i CIT w szpitalach

Jakie są włączenia, a jakie wyłączenia od kosztów w CIT w szpitalach? Jaką stawkę VAT należy wystawić na fakturze dla poszczególnych badań lekarskich? Czy kary umowne podlegają CIT? Jak powinna wyglądać refaktura związana z mediami, energią czy wodą? Czy odszkodowanie za wyrok sądu należy wykazać w CIT ? Jak to powinno być odliczane? Jak ma wyglądać struktura pliku JPK?

od 549.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland przeznaczone dla księgowych, głównych księgowych w szpitalach, zajmujących się tematyką podatków VAT i CIT.

Dowiedz się jak powinno przebiegać refakturowanie za media, czynsz i wodę a także ​jakie są włączenia, a jakie wyłączenia od kosztów uzyskania przychodu
Na praktycznych warsztatach z zakresu podatków VAT i CIT prowadzący-praktyk przybliży najbardziej problematyczne kwestie, które mogą pojawić się w codziennej pracy. Uczestnicy będą mieli okazję do usystematyzowania wiedzy m.in. na temat, w jakim przypadku i kiedy należy korzystać ze zwolnień ze stawki VAT, w tym dowiedzą się, które badania lekarskie są z niej zwolnione. Poruszymy również temat refakturowanie za media, czynsz i wodę – w jakim terminie i jak powinna przebiegać taka sprzedaż, a także dla uczestników czeka wiele innych problematycznych zagadnień.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie są włączenia, a jakie wyłączenia od kosztów uzyskania przychodu?
  • Czy jest możliwość rozliczania strat z lat do tyłu?
  • Które badania lekarskie należy traktować jako zwolnione z podatku?
  • [PRZYKŁAD] Sprzedają krzesło w szpitalu i trudno ocenić czy usiadł na nim pacjent, czy ktoś, kto przyszedł z pacjentem. Czy rzeczywiście to służyło tylko sprzedaży zwolnionej medycznej? Jak podchodzić do takich sytuacji i jak je rozstrzygać?
  • Czy refakturowanie wynajmowanych pomieszczeń powinno być według jednej stawki, czy jakichś poszczególnych?
  • [PRZYKŁAD] Pani ma trudności z pozbyciem się najemcy, pomimo że skończyła się umowa, to on dalej zajmuje lokal. Czy w takiej sytuacji naliczamy VAT? Czy powinniśmy zastosować noty obciążające? Sprawa trafia do sądu, ale nadal lokal jest zajęty- należy dać notę czy fakturę?
  • W którym okresie należy ująć wystawione z dużym poślizgiem faktury od NFZ z tytułu nadwykonań?

Szczegółowy program szkolenia:

1. Podatek VAT – w jakim przypadku i kiedy należy korzystać ze zwolnień ze stawki VAT?

  • W jakim przypadku i kiedy należy korzystać ze zwolnienia VAT?
  • Jakie są terminy rozliczania VAT-u?
  • Jakie są terminy opłat podatków i zaliczek?
  • Jakie są stawki VAT przy dzierżawach, mediach, wodzie, a jakie za czynsz?
  • Które zakupy służą sprzedaży mieszanej, opodatkowanej, a które nieopodatkowanej?
  • Kiedy naliczamy VAT przy WDT i WNT?
  • [PRZYKŁAD] Pani ma trudności z pozbyciem się najemcy, pomimo że skończyła się umowa, to on dalej zajmuje lokal. Czy w takiej sytuacji naliczamy VAT? Czy powinniśmy zastosować noty obciążające? Sprawa trafia do sądu, ale nadal lokal jest zajęty- należy dać notę czy fakturę?
  • [PRZYKŁAD] Pani wystawiła notę, a następnie wyrokiem sądu było to, że” wynajmujący miał rację”. Co wtedy należy zrobić z tymi notami? Należy je skorygować czy wystawić fakturę?
  • Kiedy należy opodatkować i jakie są stawki za usługi medyczne? Które usługi są zwolnione?
  • Które badania lekarskie należy traktować jako zwolnione z podatku?
  • Jaką stawkę VAT należy wystawić na fakturze dla poszczególnych badań lekarskich?
  • Czy orzeczenie lekarskie jest zwolnione ze stawki VAT ?
  • Czy za ksero pod dokumentację medyczną należy pobierać opłatę ze stawką VAT? Czy w tej sytuacji następuje zwolnienie?
  • Jak ma wyglądać rozliczanie VAT w programach unijnych?
  • Do kiedy deklaracje VAT- owskie należy skorygować?
  • Jakie są zasady postępowania w przypadku VAT od świadczeń na złe długi po upływie 90 dni?
  • Jak należy rozliczać inwestycje dofinansowane przez urzędy?
  • W którym okresie należy ująć wystawione z dużym poślizgiem faktury od NFZ z tytułu nadwykonań? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy?
  • Czy należy odliczać podatek, gdy proporcja nie przekracza 2 %?
  • [PRZYKŁAD] Sprzedają krzesło w szpitalu i ciężko ocenić czy usiadł na nim pacjent, czy ktoś, kto przyszedł z pacjentem. Czy rzeczywiście to służyło tylko sprzedaży zwolnionej medycznej? Jak podchodzić do takich sytuacji i jak je rozstrzygać?

2.Refakturowanie za media, czynsz i wodę – w jakim terminie i jak powinna przebiegać sprzedaż

  • W jakich terminach odbywa się sprzedaż mediów i czynszu?
  • Jak powinna przebiegać taka sprzedaż?
  • Jak należy odliczyć VAT od sprzedaży?
  • Jak powinna wyglądać refaktura związana z mediami, energią czy wodą? Jak to powinno być odliczane?
  • Czy refakturowanie wynajmowanych pomieszczeń powinno być według jednej stawki, czy jakichś poszczególnych?
  • Jak wyliczyć proporcją wynajem pomieszczeń prywatnym podmiotom?

3. Podatek CIT – jak należy wyliczyć podstawę do opodatkowania?

  • Jak należy wyliczyć podstawę do opodatkowania?
  • Jakie zdarzenia gospodarcze mające miejsce w szpitalu podlegają CIT ?
  • Czy w każdym momencie można zapłacić podatek od CIT? Czy należy poczekać do końca roku?
  • Kiedy należy odprowadzić CIT?
  • Z czego przy zamknięciu roku szpital jest zwolniony?
  • Jakie są włączenia, a jakie wyłączenia od kosztów uzyskania przychodu?
  • Które wydatki są zwolnione z podatku?
  • W jaki sposób należy rozliczać środki przeznaczone na działalność statutową?
  • Co służy do działalności statutowej a co do opodatkowania?
  • Co jest celem niestatutowym?
  • Co należy do wydatków statutowych?
  • Co należy zaliczyć do kosztów podatkowych? A co do niestanowiących kosztów przychodów?
  • Jak należy wyliczać koszty odsetkowe przy CIT?
  • Jak radzić sobie z deklaracjami CIT? Gdzie i co należy wpisać?
  • Skąd zaciągać dane poszczególnych pozycji?
  • Jak powinno się wliczać dotację do kosztów?
  • Jakie dotacje powinno się włączyć do przychodu?
  • Czy amortyzacja podatkowa jest kosztem?
  • Czy straty można wliczać do CIT?
  • Czy odszkodowanie za wyrok sądu należy wykazać w CIT ?
  • W jaki sposób w kosztach powinno się uwzględniać nadwykonania ryczałtu?
  • Czy jest możliwość rozliczania strat z lat do tyłu?
  • Czy można uzyskać zgodę, by rozliczyć straty z lat ubiegłych? Jak wnioskować o taką zgodę?
  • Czy niewypłacone umowy zlecenia wchodzą do CIT? Czy są wyłączone?
  • Czy kary umowne podlegają CIT? Czy powinniśmy je traktować jako związane z działalnością statutową?
  • Jak powinno przebiegać opodatkowanie ulg i zwolnień dla podmiotów leczniczych z tytułu dotacji i darowizn?
  • Czy rozpoznane nadwykonania z NFZ podlegają pod przychód podatkowy? Jak to jest rozpoznawane w CIT?
  • Jak powinno się interpretować faktury korygujące w podatku u osób prawnych?

4. JPK - jak ma wyglądać struktura pliku?

  • Jak ma wyglądać struktura pliku JPK?
  • Do jakiego JPK należy wstawiać korekty z danego miesiąca?
  • Jak powinien być dostosowany plan kont do tego?

Prowadzący

Ewa Krahl- ekonomista z 29-letnim stażem, specjalizuje się w finansach publicznych i księgowości budżetowej. Ukończyła ekonomię na Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. Od początku swojej pracy zawodowej jest związana z finansami publicznymi i rachunkowością. Doświadczenie zawodowe zdobywała zarówno w strukturach miejskich jak i powiatowych. Aktualnie Skarbnik Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego.W bieżącym roku laureatka rankingu Dziennika Gazety Prawnej „Skarbnik Samorządu” w kategorii powiaty – za rok 2023 (III miejsce).

Od 1 czerwca 2022 r. Skarbnik Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego.

W okresie 01.05.2012 – 31.05.2022 r. pracowała w strukturach samorządu miejskiego:

01.01.2014 – 31.03.2015 oraz 01.03.2017- 31.05.2022 dyrektor w Zespole Obsługi Oświaty i Wychowania w Kędzierzynie-Koźlu (Centrum Usług Wspólnych dla miejskich jednostek oświatowych i żłobków),

od 01.05.2012-31.12.2013 Urząd Miasta Kędzierzyn-Koźle na stanowisku Zastępca Skarbnika Miasta

W latach 01.12.2003 -- 30.04.2012 dyrektor w Powiatowym Zarządzie Oświaty w Kędzierzynie-Koźlu (Centrum Usług Wspólnych dla powiatowych jednostek oświatowych)

01.02.2003 - 30.11.2003 – Zespół Szkół Nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu:

01.07.2003 – 30.11.2003 – główny księgowy

01.02.2003 – 30.06.2003 – kierownik administracyjno-gospodarczy

04.01.1996 – 31.01.2003 – Zespół Szkół nr 4 w Kędzierzynie-Koźlu, księgowy

03.04.1995 – 27.12.1995 – Rejonowy Urząd Pracy w Kędzierzynie-Koźlu, referent w dziale księgowości

W czasie swojej pracy zawodowej ugruntowała wiedzę z zakresu finansów publicznych i rachunkowości, a także prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, zamówień publicznych i prawa oświatowego. Jako dyrektor ZOOiW zarządzała 32 osobowym zespołem pracowników. Była odpowiedzialna za prowadzenie ksiąg rachunkowych, w tym za sprawozdawczość budżetową i finansową 37 jednostek budżetowych, prowadzenie obsługi płacowej i kadrowej ponad 1300 pracowników, a także nadzorowała realizację budżetu jednostek oświatowych i żłobków. Współpracowała z dyrektorami obsługiwanych jednostek w zakresie spraw finansowych, a także kadrowych i administracyjnych.

Zajmowane stanowiska z uwagi na szerokie spektrum wymagały znajomości nie tylko rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, ale także prawa zamówień publicznych, ordynacji podatkowej czy też postępowania egzekucyjnego w administracji.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 549.00
03 lutego 2025

Podobne szkolenia