Wideoszkolenie: Windykacja opłaty za odpady komunalne

Jeżeli w programie zostały wygenerowanie koszty upomnienia, a petent wpłacił zaległość przed doręczeniem upomnienia, to czy robimy odpis z urzędu? Co w sytuacji, gdy podatnik wyjedzie za granicę i upomnienia wracają, a tytuły wykonawcze urząd skarbowy umarza? Co w sytuacji, gdy tytuły nie były wystawiane od 3 lat? Czy do każdego upomnienia trzeba wystawić tytuł? Czy można wystawić jeden tytuł do kilku upomnień?

od 549.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do osób zajmujących się windykacją oraz egzekucją opłaty śmieciowej

Co zrobić, jeżeli po zmarłym pozostały zaległości, a urząd skarbowy umorzył postępowanie?
Szkolenie dla urzędników skoncentrowane na efektywnym ściąganiu opłat za odpady komunalne. Program obejmuje praktyczne umiejętności komunikacji i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co pozwoli lepiej zarządzać płatnościami, unikać błędów oraz poprawić płynność finansową gminy i jakość obsługi klienta. Korzyści dla urzędników z udziału w szkoleniu na temat windykacji opłaty za odpady komunalne to podniesienie kompetencji w zakresie zarządzania należnościami, co przekłada się na zwiększenie efektywności w ściąganiu opłat i poprawę płynności finansowej gminy. Uczestnicy szkolenia zdobędą umiejętności lepszego komunikowania się z mieszkańcami oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Zwiększona wiedza pozwoli na profesjonalne podejście do spraw, co poprawi obsługę klientów i minimalizuje ryzyko błędów proceduralnych. W rezultacie urzędnicy będą w stanie bardziej efektywnie zarządzać należnościami, unikać kosztownych pomyłek i prowadzić skuteczną windykację, co przyczyni się do lepszego funkcjonowania jednostki administracyjnej.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy adres, na który wysyłamy upomnienie, musi być zgodny z adresem wskazanym w tytule wykonawczym?
  • Jeżeli mamy opłatę za I kwartał do 15 marca w kwocie 201,00 zł, to czy musimy wystawić upomnienie na podaną kwotę? Czy wystawiamy za każdy kolejny kwartał z upomnieniem?
  • Co w przypadku dwojga zobowiązanych, którzy nie są małżonkami (np. bracia)? Czy koszty upomnienia są płatne raz, czy każdy swoje?
  • Urzędnik wysłał upomnienie do Anglii (miejsce pobytu właściciela nieruchomości), nie otrzymał żadnej odpowiedzi, nie otrzymał potwierdzenia odbioru upomnienia – co w takiej sytuacji ma zrobić gmina?
  • Co w sytuacji, gdy tytuły nie były wystawiane od 3 lat? Czy do każdego upomnienia trzeba wystawić tytuł? Czy można wystawić jeden tytuł do kilku upomnień?
  • Co robić, gdy tytuł został wysłany do urzędu skarbowego i niespodziewanie dłużnik umiera? Co się wtedy dzieje?
  • Jak i gdzie poszukiwać zobowiązanych do regulowania należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, posiadających nieruchomości na terenie naszej gminy?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Elektroniczna forma wystawiania upomnienia - wzór upomnienia

Szczegółowy program szkolenia:

W jaki sposób wystawiać upomnienia? Kiedy upomnień nie trzeba wystawiać?

  • Kiedy obowiązkowo należy wystawić upomnienie, a kiedy można poczekać?
  • W jakich sytuacjach nie trzeba wysyłać upomnienia?
  • Co powinno zawierać upomnienie? Jakie są najważniejsze elementy?
  • Jak często można przesyłać upomnienia?
  • Czy adres, na który wysyłamy upomnienie, musi być zgodny z adresem wskazanym w tytule wykonawczym?
  • Czy upomnienie przerywa bieg przedawnienia?
  • Na podstawie jakich przepisów prawnych wysyłać upomnienie - Kodeksu postępowania administracyjnego czy Ordynacji podatkowej?
  • Ile upomnień powinno się wystawić się w ciągu roku?
  • Czy upomnienia dotyczące podatków wysyłamy na zwrotkach k.p.a. czy o.p.?
  • Czy na zwrotce musi być wymieniona podstawa prawna z k.p.a., czy wystarczy, żeby zawierała wszystkie wymagane informacje?
  • Jeżeli deklaracja jest złożona przez jednego współwłaściciela, to czy można wysłać koszty upomnień drugiemu współwłaścicielowi?


Do kogo należy kierować upomnienia? Czy upomnienia możemy kierować za pomocą SMS?

  • Czy możemy upomnienie doręczać małżonkowi, niewskazanemu w deklaracji jako zobowiązanemu?
  • Czy możemy wysyłać smsy jako działanie informacyjne?
  • Czy potrzebna jest zgoda właściciela na wysyłanie wiadomości SMS dotyczącej zaległości, jeżeli w deklaracji podał numer telefonu?
  • Czy potrzebna jest zgoda podatnika na wysyłanie do mieszkańców SMS-a z przypomnieniem o zbliżającym się terminie płatności?
  • Czy upomnienia odebrane przez pełnoletniego domownika są skuteczne i akceptowalne?
  • Czy upomnienie może być wysłane do miejsca przebywania osoby, na adres wskazany na terenie UE?
  • Czy można wystawić upomnienia na małżonka, jeżeli deklaracja jest wystawiona tylko na jednego ze współmałżonków?
  • Jeżeli mamy współmałżonków odpowiedzialnych solidarnie, to czy upomnienia możemy wysłać w jednej kopercie czy odrębnie?
  • Czy można wysłać upomnienie w przypadku, kiedy nie ma deklaracji po zmianie metody opłaty?
  • Jeżeli mamy opłatę za I kwartał do 15 marca w kwocie 201,00 zł, to czy musimy wystawić upomnienie na podaną kwotę? Czy wystawiamy za każdy kolejny kwartał z upomnieniem?
  • Urząd skarbowy umorzył postępowanie egzekucyjne ze względu na przedwczesne wysłanie tytułu. Czy musimy upominać ponownie?


Ustalanie kosztów związanych z upomnieniem – kiedy je naliczać? Jak ustalać ich wysokość? Kiedy gmina zobowiązana jest do pobierania kosztów?

  • Kiedy naliczać koszty upomnienia?
  • Jak ustalać wysokość kwot objętych upomnieniem?
  • Czy jest jakaś minimalna kwota, na którą można wystawić upomnienie?
  • Co w sytuacji, gdy podatnik wskazał w tytule miesiąc maj, a upomnienie jest za miesiąc kwiecień? Czy możemy pobrać z tych pieniędzy koszty upomnienia i zaległość za kwiecień?
  • Co w przypadku dwojga zobowiązanych, którzy nie są małżonkami (np. bracia)? Czy koszty upomnienia są płatne raz, czy każdy swoje?
  • Czy gmina powinna pobierać koszty upomnienia w dniu, w którym dłużnik odebrał upomnienie?
  • Jeżeli deklaracja jest złożona przez jednego współwłaściciela, to czy można wysłać koszty upomnień drugiemu współwłaścicielowi?
  • Jeżeli w programie zostały wygenerowanie koszty upomnienia, a petent wpłacił zaległość przed doręczeniem upomnienia, to czy robimy odpis z urzędu?
  • Czy US może umorzyć postępowanie egzekucyjne w sytuacji, kiedy nie uregulowano kosztów egzekucyjnych i kosztów upomnienia?
  • Zmiany w przedawnieniu dochodzenia kosztów upomnienia – praktyczne wskazówki
  • Osoba X wynajmowała mieszkanie i na nią została złożona deklaracja; gdy przeprowadziła się, powstała zaległość - czy jest ona zobowiązany do płacenia aż do dnia złożenia deklaracji korygującej? Czy można ściągnąć należność z właściciela nieruchomości? Czy właściciel może złożyć deklarację korygującą?
  • Co w przypadku, gdy dziś otrzymaliśmy informację, że najemca wyprowadził się pół roku temu i do tej pory było naliczenie i były wysyłane upomnienia? Czy odpis robimy od dziś? Czy możemy odpisać pół roku? Jak z kosztami upomnienia w tej sytuacji?


Jak postąpić w sytuacji, gdy upomnienia nie docierają do odbiorców? Czy wysyłać kolejne? Czy można inaczej dotrzeć do właściciela?

  • Jak prowadzić egzekucję w przypadku firmy, która zakończyła działalność i nie mamy doręczonego upomnienia, gdyż firmy już nie ma pod wskazanym adresem?
  • Upomnienie wysyłamy raz, a co w sytuacji, kiedy zobowiązany zmieni adres?
  • Osoba X deklaruje, że mieszka na ternie gminy, gmina wysyła upomnienia, ale urząd skarbowy informuje, że osoba X mieszka w Gdańsku. Czy te wcześniejsze upomnienia są ważne? Czy gmina musi wysyłać nowe upomnienia na nowy adres do Gdańska?
  • Urzędnik wysłał upomnienie do Anglii (miejsce pobytu właściciela nieruchomości), nie otrzymał żadnej odpowiedzi, nie otrzymał potwierdzenia odbioru upomnienia – co w takiej sytuacji ma zrobić gmina?
  • Co w przypadku, gdy właściciel się wyprowadził się i tego nie zgłosił, a zaległość narasta? Nie mamy kontaktu z uwagi na brak adresu nowego właściciela. Czy możemy zamknąć konto?
  • Jak prowadzić postępowanie przy upomnieniach, które zostały już wysłane i nie zostały odebrane? Czy później, przy wystawieniu tytułu wykonawczego, trzeba ponowić ponowne wystawienie upomnienia, przy zapisie, że jeżeli dłużnik zmienia adres zamieszkania to ma obowiązek poinformować o tym wierzyciela i organ egzekucyjny?


Kiedy wysłać ponowne upomnienie? Wystawianie tytułów wykonawczych a upomnienia – najważniejsze aspekty

  • Czy ponowne upomnienie spowoduje, że termin biegu przedawnienia będzie liczony od początku?
  • Czy można zmienić już wystawiony tytuł wykonawczy? Czy w takim przypadku należy wysyłać ponowne upomnienie?
  • Jeżeli podatnik dostanie karę za błędną segregację, a nie chce jej zapłacić dobrowolnie, to czy możemy wystawić upomnienie, a potem tytuł wykonawczy?
  • Co w przypadku, gdy deklaracja jest na osobę, która żyje tylko z dodatków z GOPS-u i ma zaległość za cały rok? Dostała upomnienie, nie wpłaciła, więc został wystawiony tytuł wykonawczy. Wystawiając kolejne upomnienia za ten rok program znów generuje koszty, ale na dokumencie upomnienia jest cały rok ubiegły i dodatkowo I kwartał aktualnego roku.
  • Co w sytuacji, gdy tytuły nie były wystawiane od 3 lat? Czy do każdego upomnienia trzeba wystawić tytuł? Czy można wystawić jeden tytuł do kilku upomnień?
  • Jeśli zmieni się wysokość raty, bo złożono deklarację zwiększającą, to czy trzeba wysłać upomnienie przed wystawieniem zmienionego TW?
  • Czy można wystawić tytuł wykonawczy bez wcześniejszego upomnienia?
  • Przy wystawieniu tytułu wykonawczego odsetki są wyższe niż te, które program księgowy pokazuje jako odsetki do pobrania w momencie wystawienia upomnienia. Które odsetki należy wpisać do zestawienia dla komornika?
  • Jeśli część zaległości jest z deklaracji, a część z zawiadomienia, to czy trzeba wystawiać dwa tytuły wykonawcze?
  • Co w sytuacji, gdy podatnik wyjedzie za granicę i upomnienia wracają, a tytuły wykonawcze urząd skarbowy umarza?
  • Czy do umorzonego tytułu wykonawczego możemy wystawić dalszy tytuł wykonawczy?
  • Jeśli mamy wystawiony TW na wcześniejsze zaległości, a są kolejne, to czy wystawiamy następne upomnienia?


Przedawnienie obowiązku uiszczenia zaległej opłaty śmieciowej – kiedy dochodzi do przedawnienia opłaty? Co można zrobić w przypadku jej przedawnienia? Czy jest możliwość odzyskania zaległych należności?

  • Od kiedy liczyć datę faktycznego przedawnienia? Czy umorzenie postępowania przez organ egzekucyjny może być taką datą?
  • Kiedy dochodzi do przedawnienia zobowiązania z tytułu opłaty i jak temu zapobiec?
  • Co przerywa bieg przedawnienia? Na jakiej podstawie może być przerwany bieg przedawnienia? Czy muszą być podpięte jakieś dokumenty z egzekucji? Czy gmina musi mieć karty przedawnień?
  • Zaległości i nadpłaty - kiedy się przedawniają? Czy odpisywać takie kwoty?
  • Czy nadpłaty powstałe na kontach gospodarki odpadami mogą być zwracane z urzędu na konto płatnika?
  • Kiedy i jak robić odpisy zobowiązań przedawnionych?
  • Co zrobić, jeżeli egzekucja jest nieskuteczna, a zbliża się termin przedawnienia?
  • Urząd skarbowy nie poinformował urzędu gminy o umorzeniu postępowania, gmina dowiedziała się o tym dopiero po jakimś czasie - jak w takim przypadku liczyć termin przedawnienia?
  • Jeśli mamy dłużnika z zaległością z 2012 i 2013 roku, ogłaszającego upadłość w 2012, która trwa do dziś, to biorąc pod uwagę, że prawo nie działa wstecz, a przepisy (art. 70 § 3) do 2015 mówiły, że ogłoszenie upadłości przerywa bieg przedawnienia, a dopiero później dodano § 3a mówiący, że bieg przedawnienia rozpoczyna się po dniu zakończenia postępowania, to czy zaległości są już przedawnione?
  • Podatnik nr 1 zalegał za odbiór odpadów. Wysłaliśmy upomnienie. Wróciło podwójnie awizowane. Wystawiono TW. Urząd skarbowy ściągnął całą zaległość. Po jakimś czasie wysłaliśmy następne upomnienie na dalsze zaległości. Tymczasem przyszedł nowy podatnik nr 2 chcąc złożyć nową deklarację na przedmiotową nieruchomość. Okazało się, że podatnik nr 1 sprzedał nieruchomość rok wcześniej, o czym nie poinformował tutejszego organu. Podatnik nr 1 napisał pismo o zwrot niesłusznie pobranej zaległości przez urząd skarbowy i wystąpił z pismem o wstrzymanie naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jak rozwiązać sytuację z podatnikiem nr 1?
  • Jakim dokumentem odpisujemy przedawnienia? Czy powiadamiamy pisemnie podatnika?
  • W jaki sposób można uniknąć przedawnień?
  • Czy można z urzędu umorzyć zaległości zmarłego podatnika w przypadku braku spadkobierców i majątku?
  • Czy można przedawniać zaległości wpisane do KW?
  • Czy upomnienie przerywa bieg przedawnienia?
  • Jak odpowiedzieć na pismo w związku z wniesionymi zarzutami dłużnika, który zaskarżył zajęcie wierzytelności z uwagi na stwierdzenie bezpodstawności zajęcia, podając przyczynę niewykonania przez gminę obowiązku wywozu? Firma odbierająca twierdzi, że śmieci nie są wystawiane, przeciwne zdanie ma dłużnik. Skutkiem było wystawienie tytułu wykonawczego, na co dłużnik wniósł skargę do US


Jakie są podstawy do wszczęcia postępowania egzekucyjnego? Co zrobić w sytuacji nadpłaty na koncie ?

  • Czy można prowadzić egzekucję z majątku wspólnego zobowiązanego i małżonka, a nie tylko zobowiązanego, mimo że upomnienie było wystawione na niego?
  • Podatnik przebywa w zakładzie karnym. Zanim trafił do zakładu, zamknął deklarację, ale nie spłacił zadłużenia za 2019 rok. Wcześniej nie zostało wystawione upomnienie. Czy należy przeprowadzić postępowanie egzekucyjne? Jeśli tak, w jaki sposób to zrobić?
  • Czy wszczynać postępowanie egzekucyjne na zobowiązanego, jeżeli konto podatnika powinno być zamknięte, ponieważ nie zamieszkuje od 3 lat w nieruchomości?
  • Na deklaracji została wpisana żona, która nie pracuje; do urzędu skarbowego został przesłany tytuł, ale urząd nie może ściągnąć należności - co zrobić, aby wszcząć postępowanie egzekucyjne z męża?
  • Czy można wszcząć postępowanie określające za poprzednie miesiące i określić wysokość opłaty na 0 zł?
  • Jeżeli na koncie podatnika widnieje nadpłata, a nie mamy numeru konta do zwrotu, to czy koniecznie jest prowadzenie postępowania i wydanie decyzji stwierdzającej nadpłatę?
  • Czy nadpłaty powstałe na kontach gospodarki odpadami mogą być zwracane z urzędu na konto płatnika?
  • Czy nadpłata na gospodarce odpadami może być zaliczona na poczet zaległości podatku od nieruchomości?
  • Co w przypadku, jeżeli wpłacającą jest inna osoba niż ta, na którą jest konto? Czy można zwrócić nadpłatę na konto, z którego wpłynęła wpłata czy trzeba przeprowadzić postępowanie?
  • Czy wszczynać postępowanie egzekucyjne na zobowiązanego, jeżeli konto podatnika powinno być zamknięte, ponieważ nie zamieszkuje od 3 lat w nieruchomości?
  • Zasady regulowania zaległości zobowiązanego przez inne osoby i dalsze
  • Jeśli podatnik ma więcej kosztów z innych tytułów i odsetki, a kwota jest niewielka, to jak księgować?
  • Czy możemy informacyjnie wydać postanowienie wpłaty z urzędu w przypadku należności głównej, gdzie nie ma odsetek?
  • Czy na każdą nadpłatę należy wydawać decyzję o zwrocie nadpłaty?
  • Jeżeli chcemy wpisać zaległości do KRZ, to czy gmina musi podjąć uchwałę? Czy stronę należy zawiadomić o zagrożeniu ujawnieniem w KRZ?


Tytuły wykonawcze – kiedy należy je wystawić? W jaki sposób poprawie naliczać odsetki?

  • Kiedy i w jakim celu wystawia się dalsze tytuły wykonawcze?
  • Najczęściej występujące błędy w sporządzaniu tytułów wykonawczych
  • Co musi zawierać tytuł, aby nie został zwrócony? Jakie są najważniejsze elementy?
  • Jeśli część zaległości jest z deklaracji, a część z zawiadomienia, to czy trzeba wystawiać dwa tytuły wykonawcze?
  • Jeżeli nie wystawimy tytułu na zaległość mniejszą niż 160 zł i po 5 latach ta zaległość przedawni się, to czy należy odpisać PK?
  • Jakie odsetki wpisywać w tytuł wykonawczy, skoro tak często ostatnio zmieniają się stopy procentowe?
  • Czy wystawiamy zmieniony tytuł wykonawczy po zmianie stawki opłaty?
  • Czy w przepisach prawnych jest określony termin, w jakim powinniśmy wystawić tytuł wykonawczy?
  • Jeżeli chcemy dokonać wpisu nas hipotekę, a deklaracja została złożona przez pana X, natomiast w księdze wieczystej właścicielami jest pan X i żona, to czy wystawiam kolejny TW?
  • Co w sytuacji, gdy tytuły nie były wystawiane od 2020 roku? Czy do każdego upomnienia trzeba wystawić tytuł? Czy można wystawić jeden tytuł do kilku upomnień?
  • Jak wystawiać tytuł wykonawczy na osobę fizyczną, prowadzącą działalność?
  • Czy w tytule wykonawczym podaje się odsetki za zwłokę, czy odsetki ustawowe?


Jak ściągać zaległości, aby nie uległy przedawnieniu?

  • Umarł dany właściciel i pozostawił po sobie zaległości w opłacie śmieciowej; tytuł został przesłany do urzędu skarbowego, ale należność nie została ściągnięta - co robić w takiej sytuacji?
  • W deklaracji jest właściciel nieruchomości, wyjechał za granicę, wynajął komuś nieruchomość, opłata nie jest płacona, powstają zaległości - co robić? Jak ściągnąć taką należność?
  • Co w sytuacji: najemca złożył deklarację, egzekucja jest bezskuteczna. Czy można pociągnąć do odpowiedzialności właściciela nieruchomości, na której są zaległości za odpady komunalne?
  • Jest kilku właścicieli na jednej nieruchomości - jak ustalić, kto ma zapłacić zaległości?
  • Jak znaleźć sposób na ściągnięcie należności ze spadkobierców?
  • Osoba najmująca widnieje jako osoba zobowiązana do płacenia opłaty śmieciowej, ale powstały zaległości - czy gmina może ściągnąć zaległości z właściciela?
  • Czy można zamknąć konto jeśli osoba zmarła miała zaległości?
  • Czy można przedawniać zaległości wpisane do KW?


Procedury windykacyjne i postępowanie egzekucyjne w przypadku śmierci dłużnika – co gmina może zrobić, aby ściągać należności? Kogo można zobowiązać do uiszczenia zaległych opłat za osobę zmarłą?

  • Co zrobić z zaległościami z tytułu opłaty w przypadku śmierci mieszkańca?
  • Jak wygląda zawieszenie odsetek w przypadku śmierci dłużnika?
  • Co robić, gdy tytuł został wysłany do urzędu skarbowego i niespodziewanie dłużnik umiera? Co się wtedy dzieje?
  • Czy w przypadku śmierci właściciela należy założyć nową kartę w systemie dla nowego właściciela, czy można zrobić zmianę właściciela na karcie?
  • Czy w przypadku zgonu można wygasić konto z urzędu?
  • Jakie są koszty postępowania egzekucyjnego w przypadku śmierci dłużnika?
  • Jeżeli nie żyje jeden małżonek, na którego była deklaracja, to czy można egzekwować z majątku drugiego?
  • Czy żona zmarłego męża jako spadkobierczyni może dokonać opłaty, jeżeli oboje mieszkali razem?


Postępowanie spadkowe a procesy windykacyjno-egzekucyjne – czy gmina musi czekać na orzeczenie sądu w sprawie przeniesienia zaległej należności? Komu zwrócić nadpłatę?

  • Śmierć dłużnika w trakcie postępowania egzekucyjnego – czy umarzać takie postępowanie? Jak skutecznie zmusić spadkobierców do płacenia należności?
  • Co zrobić, gdy nie ma spadkobierców, nikt nie zgłasza się po spadek?
  • Jeżeli nie ma postanowienia o nabyciu spadku, czy gmina musi czekać na przedawnienie wierzytelności, czy może wcześniej spróbować wyegzekwować należność?
  • Co, jeżeli właściciel nieruchomości umiera, tylko na niego jest wystawiona deklaracja, a nie było jeszcze postępowania spadkowego?
  • Czy można przenieść zaległości na spadkobierców bez postanowienia sądu?
  • Czy można przenieść zaległości po zmarłym rodzicu na dzieci, jeżeli nie ma postanowienia sądu?
  • Czy gmina musi czekać na postanowienie sądu, czy sama może przeprowadzić postępowanie spadkowe? Jeżeli tak, jak to wygląda?
  • Jak zwrócić nadpłatę osoby zmarłej?
  • Jak znaleźć sposób na ściągnięcie należności ze spadkobierców?
  • Jak znaleźć spadkobiercę za granicą?
  • Czy w przypadku śmierci dłużnika długi przechodzą na spadkobiercę? Co robić, jeśli nie ma informacji o spadkobiercy?
  • Jak zamknąć pozycję zmarłej osoby, gdy nie przychodzi nikt z rodziny? Czy robimy to z urzędu?
  • Co robić, gdy jest nadpłata w przypadku śmierci dłużnika? Co robić, jeżeli tytuł został wysłany do organu egzekucyjnego, tymczasem dłużnik zmarł i nie da się ściągnąć zaległości? Czy odpisuje się takie należności?
  • Osoba zmarła 25.11.2021r. Na koncie są zaległości od 2017 roku. Czy zakładając, że nie będzie postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia, przedawnienie nastąpi z dn. 1.01.2029r.? Jakie lata będzie można wtedy przedawnić? Czy już wszystkie od razu poczynając od 2017 do 2021r.?
  • Podatnik został prawomocnie skazany i osadzony w zakładzie karnym w listopadzie 2021r. Nie złożył deklaracji zerowej i nadal naliczany jest wymiar. Nieruchomości nikt nie zamieszkuje. Czy można zamknąć wymiar od grudnia 2021r.?


Procedowanie windykacyjno-egzekucyjne należności z majątku wspólnego małżonków – czy jeżeli właścicielami nieruchomości są małżonkowie a deklaracja jest na jednego z nich, czy możemy wezwać drugiego współmałżonka do uregulowania zaległych należności?

  • Czy można ściągnąć należności ze współmałżonka?
  • Czy w przypadku zaznaczenia w TW odpowiedzialność za należność z majątku wspólnego wpisujemy też dane małżonka?
  • Czy mogą być dwie deklaracje na jednej nieruchomości (małżeństwo), w celu zgłoszenia dwóch kompostowników, aby mieć niższą opłatę?
  • Czy jeżeli małżonkowie są właścicielami, to mogą złożyć jedną deklarację?
  • Jeśli w deklaracji jest ujęta tylko jedna osoba, współmałżonek nie, to tytuł jest na jedną osobę, czy można dodać współmałżonka?
  • Jak wystawić tytuł wykonawczy na małżonka lub współwłaściciela nieruchomości, gdy na deklaracji zapisana jest tylko jedna osoba?
  • Czy można wystawić tytuł wykonawczy na małżonka, który nie jest opodatkowany, ale jest wpisany jako współwłaściciel nieruchomości?
  • PRZYKŁAD: małżonkowie złożyli deklarację. Mają wspólne konto. Egzekucja była prowadzona na jednego z małżonków - męża (zaległości za lata 2016-2017). Egzekucja wobec męża była bezskuteczna, ale było przerwanie biegu. Chcemy wystawić tytuł wykonawczy za ten okres na żonę. Czy możemy wystawić tytuł obejmujący zaległości na żonę za lata 2016-2017?
  • Tytuł egzekucyjny jest wystawiony na jednego z małżonków, egzekucja okazała się bezskuteczna. Czy można egzekwować od drugiego małżonka? Czy na tytule należy zaznaczyć w pozycji D6 odpowiedzialność za należność pieniężną obejmuje również majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka?
  • Deklarację wypełnił mąż, a w księdze wieczystej nieruchomości widnieje małżeństwo. Czy w celu zabezpieczenia hipotecznego wierzyciel powinien wystawić kolejny tytuł wykonawczy? Czy należy skierować go do Urzędu Skarbowego po klauzulę i następnie wysłać wraz z wnioskiem do sądu?
  • Czy z rachunku bankowego lub świadczenia emerytalno-rentowego małżonka nie można prowadzić egzekucji, a jedynie z majątku wspólnego?
  • Co w przypadku, gdy zaległości są w latach 2021-2022, a w trakcie 2022 r. doszło do rozwodu małżonków? Co w przypadku, gdy zaległości są w latach 2021-2022, a w trakcie 2022 r. doszło do rozwodu małżonków?


W jaki sposób należy dokonać zawiadamiania organu egzekucyjnego o zmianie wysokości należności podlegającej egzekucji

  • Czy elektroniczne zawiadomienie wierzyciela zrobimy w aplikacji ETW?
  • Czy zawiadomienie o zmianie stawki wydajemy na podstawie k.p.a. czy o.p.?
  • Czy uzasadnione jest stawianie pieczątki okrągłej na decyzji administracyjnej wydanej w trybie Ordynacji podatkowej?
  • Co, jeżeli mieszkaniec płaci w starej stawce, a nie w nowej, pomimo tego, że otrzymał zawiadomienie o zmianie stawki?
  • Czy w TW należy podać nr zawiadomienia?
  • Kto podpisuje elektroniczne zawiadomienie wierzyciela eZw?
  • Podstawa prawna elektronicznego zawiadomienia wierzyciela - obligatoryjność przesłania zawiadomienia w formie elektronicznej. Do kiedy można stosować własne wzory zawiadomienia - omówienie wzoru eZW, zamieszczonego w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych
  • Rodzaje zawiadomień eZW, dotyczących wierzyciela i dotyczących zobowiązanego - kiedy jaka forma? Czy wystarczy wysłać jedno zawiadomienie, aby zawiadomić organ o wszystkich zmianach wysokości wszystkich tytułów wykonawczych? Kto podpisuje, a kto sporządza zawiadomienie? Czy są potrzebne nowe uprawnienia? Jakie są terminy przesyłania zawiadomień eZW?
  • Czy zawsze trzeba zawiadamiać organ o zmianie wysokości zaległości objętej tytułem wykonawczym? Co w przepisie oznacza zwrot "w szczególności"? Zawiadomienie o zmianie wysokości zaległości w egzekucji, kiedy następuje zarachowanie wpłaty lub zaliczenie nadpłaty. Czy należy zawiadomić organ w przypadku zawieszenia postępowania egzekucyjnego lub umorzenia postępowania?
  • Czy elektroniczne zawiadomienia o zmianie wysokości zaległości należy też wysyłać do osób fizycznych, czy tylko do instytucji?
  • Co zrobić, jeżeli po zmarłym pozostały zaległości, a urząd skarbowy umorzył postępowanie? Czy czekać na przedawnienie? Czy można odpisać, jeżeli nie ma żadnych spadkobierców ani majątku?


Czy można odwołać się od umorzenia postępowania? Co jeżeli Urząd Skarbowy określi należność jako nieściągalną? Jak skutecznie współpracować z Urzędem Skarbowym?

  • Urząd skarbowy umorzył postępowanie egzekucyjne ze względu na przedwczesne wysłanie tytułu. Czy musimy upominać ponownie?
  • US ściągnął tytuł wykonawczy pozostawiając kwotę 0,02 zł z należności głównej. Kwota ta podlega umorzeniu z mocy prawa. Jaki dokument - PK czy wydać decyzję na umorzenie tych groszy?
  • Co robić, gdy urząd gminy przesłał tytuł egzekucyjny do urzędu skarbowego, a tytuł leży tam przez jakiś czas lub postępowanie zostanie umorzone?
  • Czy w przypadku, gdy wierzyciel przekazał US informację o znanych źródłach majątku zobowiązanego, to czy musi przy kolejnych tytułach wykonawczych ponownie ją przekazywać?
  • Tytuł został wysłany do urzędu skarbowego, ale ten nie może ściągnąć należności, ponieważ dłużnik nie ma żadnych dochodów - co robić? Czy jest jakiś inny sposób ściągnięcia należności? Jak znaleźć dochód takiego dłużnika? Czy gmina może jakoś pomóc organowi egzekucyjnemu
  • Zbieg egzekucji - czy za każdym razem, gdy komornik wyegzekwuje należność, nawet małą, np. 5 zł, to czy gmina musi o tym powiadamiać urząd skarbowy? Czy można poczekać, aż ta zebrana należność będzie większa?
  • Czego urząd gminy może wymagać od urzędu skarbowego? O co i na jakim etapie może pytać urząd skarbowy?
  • Współpraca z organem egzekucyjnym - jakich informacji gmina może wymagać od organu egzekucyjnego?
  • Co robić, gdy urząd skarbowy wysyła postanowienie do gminy, że należność jest nieściągalna?
  • We wrześniu tego roku wystawiony został tytuł wykonawczy, a po tygodniu przyszło zawiadomienie od naczelnika urzędu skarbowego w sprawie nieprzystąpienia do egzekucji. Uzasadnienie: bezskuteczność egzekucji poprzedniej. Wierzyciel nie wskazał informacji o mieniu zobowiązanego. Co robimy w takiej sytuacji?
  • Jeżeli urząd skarbowy nie przystąpił do egzekucji, to czy można takim tytułem wpisać hipotekę przymusową?
  • Co robić z mieszkańcem, który nie płaci należności? Organ egzekucyjny nie może ściągnąć należności, bo dłużnik mówi, że nie ma dochodów, ale urzędnicy wiedzą, że dłużnik kłamie i nie wie jak to udowodnić
  • Jakie prawa ma wierzyciel w stosunku do organu egzekucyjnego?
  • W jaki sposób pytać organ o klauzulę wykonalności czy stan egzekucji?
  • Umorzenie egzekucji przez organ egzekucyjny z powodu nieściągalności należności - jak wszcząć ponowne postępowanie? Jak szukać dochodów u dłużnika?

Wyjazd za granicę, zmiana miejsca zamieszkania – w jakich przypadkach można zamknąć konto lub nie naliczać opłaty?

  • Czy wypisując członka rodziny ze względu na wyjazd zagraniczny lub studenta, wystarczy oświadczenie od osoby wypisującej? Czy mamy prosić o jakieś dokumenty potwierdzające, np. umowa o pracę lub umowa najmu mieszkania?
  • Czy wypisując członka rodziny ze względu na wyprowadzkę do innej gminy musimy zweryfikować to w tamtym urzędzie? Czy wystarczy oświadczenie z podaniem adresu w innej gminie? Jeśli tak, to telefonicznie czy pisemnie?
  • Osoba wyjeżdża za granicę nie wycofując wcześniej deklaracji śmieciowej. Nie znamy miejsca jej przebywania. Nieruchomość nie została nikomu sprzedana, nie jest też przez nikogo zamieszkiwana. W jaki sposób możemy zakończyć naliczenie opłaty?
  • Co w przypadku, gdy właściciel się wyprowadził się i tego nie zgłosił, a zaległość narasta? Nie mamy kontaktu z uwagi na brak adresu nowego właściciela Czy możemy zamknąć konto?
  • Co, jeśli mieszkańcy się wyprowadzili, nie wiemy dokąd, a nie było korekty? Co w przypadku, gdy byli to najemcy?
  • Co w przypadku, gdy właściciel nieruchomości, syn, jest za granicą, nie płaci za odpady komunalne, nieruchomość zamieszkują rodzice - nie chcą płacić, bo nie są właścicielami.


Hipoteka przymusowa w kontekście opłaty śmieciowej

  • Czy do wpisu hipoteki potrzebna jest klauzula wykonalności? Jeśli tak, to w jaki sposób zwrócić się do US o nadanie jej na wystawione tytuły wykonawcze? Czy jest to potrzebne?
  • Jeżeli hipoteka jest wpisywana na podstawie decyzji i nie mamy tytułów wykonawczych, to czy po licytacji nieruchomości komornik przeleje nam pieniądze, czy da w depozyt MF, póki nie okażemy tytułów?
  • Hipoteka przymusowa. Czy można zabezpieczyć zaległości z tytułu opłaty w formie hipoteki przymusowej? Jak zakładać? Co jest potrzebne do założenia hipoteki? Jak wygląda cała procedura?
  • Czy wpisywać hipotekę razem z podatkiem?


Kiedy mówimy o wszczęciu postępowania egzekucyjnego, a kiedy o wszczęciu egzekucji administracyjnej? Rozróżnienie pojęć - konsekwencje finansowe dla gminy, z uwagi na błędną interpretację. Jakie są możliwości gminy w tym zakresie?

  • Ustalenie kwoty minimalnej podlegającej egzekucji
  • Kiedy mówimy o wszczęciu postępowania egzekucyjnego, a kiedy o wszczęciu egzekucji administracyjnej? Rozróżnienie pojęć - konsekwencje finansowe dla gminy, z uwagi na błędną interpretację
  • Zasady przekazywania tytułów do egzekucji administracyjnej. Czy wniosek powinien być podpisany przez wójta /burmistrza /prezydenta?
  • Czy gminie opłaca się przeprowadzenie egzekucji z nieruchomości ze śmieci?
  • Jak wygląda egzekucja z nieruchomości? Czy gmina może korzystać z takiego środka egzekucyjnego w przypadku egzekucji opłaty śmieciowej?
  • Jaki są koszty egzekucji z nieruchomości?
  • Jakie są koszty egzekucyjne? Kiedy pokrywa je wierzyciel?
  • Jak prowadzić egzekucję, jeżeli ktoś nie złożył deklaracji po podwyżce?
  • Jakie są inne środki egzekucyjne oprócz egzekucji z nieruchomości?
  • Jakie są koszty wyznaczenia kuratora sądowego do prowadzenia egzekucji z nieruchomości?
  • Za co naliczają się koszty egzekucyjne?
  • Czy gmina z urzędu może wszcząć egzekucję z nieruchomości? Jak to wygląda w praktyce?
  • Wycofanie tytułu po zbiegu egzekucji od komornika - czy komornik sądowy może obciążyć gminę kosztami?
  • Jakie są koszty takiego postępowania egzekucyjnego w przypadku śmierci dłużnika?
  • Jak szukać dłużnika, który wynajmował mieszkanie, na deklaracji był zaznaczony, że płaci opłatę, ale potem się wyprowadził i nie podał nowego adresu zamieszkania. Co gmina może zrobić w takiej sytuacji? Jak znaleźć takiego dłużnika? Gdzie szukać o nim informacji?
  • Co robić, gdy była licytacja, ale nadal są długi?
  • Jak i gdzie poszukiwać zobowiązanych do regulowania należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, posiadających nieruchomości na terenie naszej gminy?
  • Jak wygląda egzekucja na wspólnotę mieszkaniową? Czy tytuł wykonawczy trzeba wystawić na zarząd? Czy deklarację można wystawić na zarząd?
  • Jak ściągnąć należność z osoby, która nie ma żadnych dochodów? Co będzie z takimi należnościami?
  • Jak znaleźć dochód lub źródło utrzymania dłużnika?

Prowadzący

Sylwia Wodzińska - Inspektor ds. egzekucji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w Urzędzie Miasta Bełchatowa - doświadczony pracownik samorządowy, ukończyła studia magisterskie w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na specjalności rachunkowość oraz zarządzanie zasobami ludzkimi. Wieloletni pracownik samorządowy, który do 2016 roku zajmował się w pracy księgowością i egzekucją podatku od nieruchomości, leśnego, rolnego oraz wymierzonego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego. Praktyk, który od 2016 roku zajmuje się zagadnieniami związanymi z egzekucją opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ponad 20 lat związana z dziedziną rachunkowości budżetowej oraz egzekucją podatków lokalnych.


Mariola Robaszek-Zając- Dyrektor Wydziału Zarządzania Gospodarką Odpadami Komunalnymi, posiada ponad 21 letni staż pracy, w Urzędzie Miasta Bełchatowa.. Ukończyła studia wyższe na kierunku Ekonomia na Politechnice w Radomiu. Ponad 10 lat nadzoruje zadania związane całościowo z systemem gospodarki odpadami komunalnymi w tym obszar obsługi finansowo-księgowej systemu. Od roku 2018 pełni funkcję dyrektora Wydziału Zarządzania Gospodarką Odpadami Komunalnymi w Urzędzie Miasta Bełchatowa.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 549.00
29 listopada 2024

Podobne szkolenia