Wideoszkolenie: Środki trwałe w Starostwach Powiatowych

Jak klasyfikować środki trwałe? Jak je amortyzować oraz likwidować? Co należy uznać jako remont, a co za ulepszenie? Jak naliczać VAT przy środkach trwałych? Jak ewidencjonować zmiany, np. zbycie środków? Jak rozliczać inwestycje?

od 739.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do osób zajmujących się ewidencją środków trwałych, ich klasyfikowaniem, amortyzacją, likwidacją, inwentaryzacją, a także do osób z wydziału finansowego oraz księgowości

Dowiedz się, jak klasyfikować poszczególne elementy przy środkach trwałych
Podczas szkolenia uczestnik dowie się, jak procentowo rozdzielić budynki przy klasyfikacji, co wchodzi w skład środka trwałego oraz kiedy należy robić korektę roczną, otrzyma gotowe przykłady zarządzeń, uchwał, w których przyjmuje się wycenę średnią, dzięki czemu zaoszczędzi swój czas. Pozna procedury: przyjęcia środka trwałego, amortyzacji, likwidacji, inwentaryzacji. Omówimy również kwestię VAT-u przy środkach trwałych, ujmowanie gruntów Skarbu Państwa w ewidencji, a także przykłady klasyfikacji problematycznych przypadków

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy w przypadku klimatyzacji na budynkach, należy traktować ją jako odrębną wartość, czy zwiększenie wartości budynku?
  • Jak wyszczególnić poszczególne elementy np. wyposażenie, meble, gdy są na 40 tys. zł. i składają się z kilku elementów, kiedy budujemy budynek? Czy jako środek trwały, czy wyposażenie?
  • Jak poklasyfikować duże inwestycje na mniejsze?
  • Jak traktować rzeczy, które tworzy się na starych środkach trwałych, np. modernizacja budynku na coś? Jako remont czy duża inwestycja? Czy może lepszym rozwiązaniem byłaby likwidacja? Jaką wartość przyjmować w takich przypadkach?
  • Skąd należy brać wartość przy przejmowaniu gruntów ze Skarbu Państwa, które nie mają wartości, ponieważ nie są ewidencjonowane wartościowo? Jak należy je wyceniać?
  • Jak przebiega inwentaryzacja w przypadku siłowni zewnętrznej? Czy jest to obiekt chroniony czy nie?
  • Jak przebiega inwentaryzacja gruntów?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Przykłady zarządzeń
  • Pisma przydatne do likwidacji środka trwałego
  • Przykład zarządzenia powołania komisji likwidacyjnej
  • Wzory druków OT, LT, PT

Szczegółowy program szkolenia:

Pytania uczestników szkolenia, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego terminu:

  • Jaką wartość wprowadzić poszczególnych elementów, jeżeli na fakturze jest jedna kwota?
  • Czy drukarka do drukowania etykiet za kwotę 2,5 tys. zł zwiększa wartość zestawu komputerowego za kwotę 4 tys. zł zakupionego w 2023 r.?
  • Co z wartością, jeżeli po przeprowadzeniu termomodernizacji umieszczono przewody w bryle budynku, które wcześniej znajdowały się na zewnątrz?
  • Klimatyzacja z montażem na kwotę 5 tys. zł – paragraf 4210, czy 4300?
  • Czy przeszkolenie pracownika z obsługi programu zwiększa wartość oprogramowania, jeżeli firma wystawiła odrębne FV – jedną za szkolenie (1 tys. zł), a drugą za program komputerowy (9,5 tys. zł)?
  • Jest teren rekreacyjny, który zostanie przekazany po 5 latach szkole. Teren składa się z poszczególnych składników: plac pokryty kostką 200 tys., wiaty 80 tys., oświetlenie 30 tys., ławki 15 tys., grill 8 tys., zbiornik na wodę 3 tys., brama wjazdowa 3 tys., palenisko 500 zł. Czy powinniśmy przyjąć to jako jeden środek trwały, czy poszczególne elementy osobno?
  • Czy winda zewnętrzna przeznaczona dla osób niepełnosprawnych o wartości 50 tys. zł zwiększa wartość budynku?
  • Czy opłata za rejestrację pojazdu zwiększa jego wartość początkową?
  • Co w przypadku, gdy ostatnia faktura jest wystawiona później niż protokół odbioru?
  • Jaki dokument wykorzystujemy do sprzedaży gruntów?
  • Czy do obowiązków pracowników starostwa należy inwentaryzacja budynków Skarbu Państwa?
  • Jak poinformować właściciela środka trwałego o wynikach inwentaryzacji? Czy należy mu wysłać arkusz spisowy?
  • Czy można arkusze spisowe generować z programu dołączonego do skanera?
  • Nie na wszystkie składniki majątku można nakleić naklejkę. Czy wówczas trzeba ręcznie spisać na arkusz?

Sprawozdanie F03 – wszystko, co należy o nim wiedzieć, aby wykonać je prawidłowo i bez korekt

  • Rubryczki do sumowania, odejmowania
  • Jak należy wykonać sprawozdanie F03?
  • Co jest potrzebne do stworzenia sprawozdania?
  • Jakie są programy, które ułatwiają wykonanie sprawozdania F03?
  • Co należy zawrzeć w sprawozdaniu?

Klasyfikacja środków trwałych nawet w najtrudniejszych przypadkach – złożonych z wielu elementów, wartości materialnych oraz prawnych. Grupowanie KTŚ

  • Jakie są grupy klasyfikacji i co w nie wchodzi?
  • Grupowanie KTŚ
  • Jak przyjmować na ewidencję siłownię zewnętrzną? W jakich wartościach? W jakich kompletach? Poszczególne elementy należy klasyfikować oddzielnie czy razem?
  • Co w sytuacji, gdy trudno jest dopasować środek trwały do danej grupy? Co należy zrobić, gdy dostajemy coś do przetworzenia, a nie ma tego w klasyfikacji?
  • Przykłady klasyfikacji problematycznych przypadków
  • Jak klasyfikować boiska sportowe i stadiony, skoro nie są dokładnie określone w KŚT? Czy częściowo powinny być w gruntach, a częściowo infrastruktura? Na co zwracać uwagę przed tworzeniem takich boisk gruntowych?
  • Czy zestaw komputerowy należy grupować razem czy rozczłonkowywać?
  • Jak klasyfikować instalacje fotowoltaiczne? Czy skoro montujemy je na budynku, to należy je traktować jako zwiększenie wartości budynku, czy jako odrębną wartość?
  • Czy w przypadku klimatyzacji na budynkach, należy traktować ją jako odrębną wartość, czy zwiększenie wartości budynku?
  • Jak klasyfikować grunty?
  • Jak procentowo rozdzielić przy klasyfikacji grunty?
  • Jak procentowo rozdzielić budynki, które mają ileś lokali?
  • Jak procentowo rozdzielić nieścisłości przy klasyfikacji w przypadku urządzeń wielofunkcyjnych?
  • Jak klasyfikować zakupiony sprzęt ksero lub drukarkę i tonery – razem czy osobno?
  • Czy jeśli na fakturze oprogramowanie oraz sprzęt komputerowy są wymienione osobno, to czy powinniśmy brać je osobno, czy dorzucać oprogramowanie do wartości zestawu?
  • Jak wyszczególnić poszczególne elementy np. wyposażenie, meble, gdy są na 40 tys. zł. i składają się z kilku elementów, kiedy budujemy budynek? Czy jako środek trwały, czy wyposażenie?
  • Jak klasyfikować koszt dostawy? Jako środek trwały, pozostałe, czy może brać bez kosztów dostawy?
  • Jak klasyfikować środek trwały, który składa się z wielu elementów?
  • Czy wartości materialne i prawne, np. przedłużenie licencji należy wciągać czy nie?
  • Czy jeśli mamy nieruchomość z gruntem, to należy ją uznać za środek trwały z gruntem czy bez? W jakiej formie? Czy lepiej jest to uznać razem, czy oddzielnie?

Przyjmowanie, zakup, zbycie środka trwałego – pełne procedury, aby nie mieć wątpliwości. Z jakich systemów warto skorzystać? Jak ustalać wartość początkową środka trwałego?

  • Jak przebiega wprowadzenie środka trwałego? Procedura od A do Z
  • Jak ustala się wartość początkową środka trwałego?
  • Jak liczyć wartość środka trwałego?
  • Jak traktować środki trwałe w użyczeniu?
  • Jaka jest niezbędna dokumentacja przy przyjmowaniu środków trwałych drogowych na stan?
  • Jak przebiega wycena środków trwałych, gruntów pod drogami, dróg?
  • Jak przyjmować grunty?
  • Jak rozwiązać problem z ustaleniem, czy coś należy do środków trwałych, np. oprogramowanie, subskrypcje?
  • Jak przebiega kwestia scalenia, przyjęcia i przekazania dróg objętych programem, gdy jest tylko nawierzchnia betonowa na drodze, nie jest to mienie, była robiona inwestycja, a należy to przyjąć albo przekazać, jak to zrobić? Co w przypadku, gdy część jest zrobiona na środku, który należy do kogoś innego? Czy są jakieś przepisy, które to normują?
  • Czy programy należy wpisywać do zestawu komputerowego? Niektóre mają licencję, niektóre nie. Czy taka licencja powinna być na rok, czy na stałe?
  • Jak uznać zwiększoną gwarancję na sprzęt? To jest wartość czy usługa?
  • Czy można zaliczać jako środek trwały przedmiot poniżej 10 tys. zł, np. komputer, który kosztuje powyżej 3,5 tys. zł? Czy może być to księgowane?
  • Jak przebiega przekazanie środków trwałych aktem notarialnym, gdy nie ma dokumentów PT? Dostajemy dużo takich gruntów od gmin, jak powinno się to odbywać? Czy tak w ogóle można?
  • Czy, jeśli kupujemy samochód, ubezpieczenie, dodatkowe koła, licencję do mapy, pokrowce, to wchodzi to w skład środka trwałego?
  • Jak przebiega zakup środka trwałego? Co należy wziąć pod uwagę?
  • Jak ewidencjonować zmiany: zbycie, nabycie środków?
  • Drogi, grunty pod drogami, nieruchomości, samochody jako środki trwałe
  • Co należy wiedzieć przy gruntach jako środkach trwałych?

Inwestycje, ulepszenia, remont – jakie są różnice? Szczegółowe przypadki, które ułatwią rozróżnianie Jak rozebrać prawidłowo i zaksięgować inwestycje? Jak rozliczać inwestycje?

  • Nakłady inwestycyjne.
  • Co jest kosztem z inwestycji?
  • Ulepszenia, modernizacje. Co jest remontem, a co ulepszeniem?
  • Wartości niematerialne i prawne
  • Jak traktować rzeczy, które tworzy się na starych środkach trwałych, np. modernizacja budynku na coś? Jako remont czy duża inwestycja? Czy może lepszym rozwiązaniem byłaby likwidacja? Jaką wartość przyjmować w takich przypadkach?
  • Jak rozliczać inwestycje, które są mocno bogate w środki trwałe, np. kompleks szkół, pod kątem przyjmowania środków trwałych na stan?
  • Jak finansować inwestycje? Czy mogą być z wydatków bieżących, czy środki trwałe i pozostałe środki trwałe?
  • Kiedy kończą się inwestycje?
  • Jak modernizować środek trwały?
  • Jakie są różnice między ulepszeniem środka trwałego a remontem?
  • Czy jeśli remontujemy dach, to jest to remont, czy ulepszenie wartości?

Amortyzacja – procedura, stawki amortyzacyjne, sposoby naliczania Czy są jakieś zmiany prawne w środkach trwałych przy amortyzowaniu? Procedura od A do Z

  • Co to amortyzacja?
  • Jak ustalać stawki amortyzacyjne?
  • Jak umiejętnie wyszukiwać stawki amortyzacyjne?
  • Jakie środki trwałe powinno się naliczać jaką stawką?
  • Od jakiej wartości się amortyzuje?
  • Jak naliczać amortyzację, jakie są sposoby jej naliczania?

Likwidacja środka trwałego – jak przebiega, jakich dokumentów należy dopilnować, aby wszystko domknąć poprawnie

  • Procedura od A do Z. Jak sporządzać dokumenty przy likwidacji?
  • Kto powinien tworzyć dokumenty?
  • Kiedy należy tworzyć dokumenty?
  • Jak powołać komisję likwidacyjną?

Środki trwałe Skarbu Państwa, którymi zajmuje się starostwo Czym jest trwały zarząd? Jak wygląda użytkowanie Skarbu Państwa?

  • Czy Skarb Państwa należy ujmować w ewidencji?
  • Jak ujmować grunty Skarbu Państwa w środkach trwałych?
  • Skąd należy brać wartość przy przejmowaniu gruntów ze Skarbu Państwa, które nie mają wartości, ponieważ nie są ewidencjonowane wartościowo? Jak należy je wyceniać?
  • Jak inwentaryzować grunty Skarbu Państwa?

Inwentaryzacja i rozliczanie środków trwałych – jakie są metody, sposoby, z których warto skorzystać? Inwentaryzacja gruntów i poszczególnych grup. Rozliczanie kosztów pośrednich

  • Jak przeprowadzać inwentaryzację, aby była poprawnie zrobiona?
  • Co należy brać pod uwagę przy inwentaryzacji?
  • Gdzie szukać potrzebnych informacji?
  • Jakie są metody przy inwentaryzacji?
  • Jakie aktywa jaką metodą należy inwentaryzować?
  • Jak przebiega inwentaryzacja w przypadku siłowni zewnętrznej? Czy jest to obiekt chroniony czy nie?
  • Co w przypadku, gdy na stanie mamy znaki turystyczne, które są w pasie drogowym, przytwierdzone do drogi? Czy są one częścią drogi czy jak należy je traktować?
  • Jak przebiega inwentaryzacja gruntów?
  • Jak inwentaryzować poszczególne grupy środków trwałych?
  • Które środki trwałe należy inwentaryzować spisem z natury, a które drogą weryfikacji?
  • Jak przebiega tworzenie komisji?
  • Jak tworzyć spis środków trwałych?
  • Jak rozliczać środki trwałe?
  • Kiedy należy robić korektę roczną? W grudniu za cały rok czy w styczniu? Robiliśmy w lutym za styczeń – czy jest to prawidłowe?
  • Jak rozliczać koszty pośrednie przy poszczególnych środkach trwałych?
  • Jaka jest wymagana dokumentacja przy rozliczaniu kosztów pośrednich na poszczególne środki trwałe?
  • Jak wygląda księgowanie środka trwałego?

Środki trwałe. Jak naliczać VAT? Dokumentacja, zarządzenia. Jak przeprowadzić nietypowe transakcje? Jak tworzyć OT?

  • Gdzie należy szukać informacji o zmianach prawnych? Czy są jakieś strony internetowe, portale, na których publikowane są wszystkie zmiany dotyczące środków trwałych?
  • Jak wygląda kwestia VAT przy środkach trwałych?
  • Jaki jest standard rachunkowości środków trwałych 11 lub 9?
  • Co zrobić w przypadku niekompletnej przekazywanej dokumentacji?
  • Jak wygląda kwestia praw autorskich przy np. oprogramowaniach?
  • Jak wdrażać tworzenie zarządzeń np. przełożonych, jeśli chodzi o obieg dokumentów lub likwidację? Jakie są zasady tworzenia takich dokumentów?
  • Jak aktualizować zarządzenia?
  • Co zmieniły nowe wstawki do umorzeń na lokale i budynki mieszkalne z 1 stycznia 2023?
  • Kto powinien podpisywać dokumenty jako osoba odpowiedzialna?
  • Co powinna zawierać księga inwentarzowa?
  • Czy grunty, którymi zarządzają jednostki samorządu terytorialnego powinny być w ewidencji jednostek powiatowych czy w innych, np. trwałego zarządu? Chodzi o np. grunty pod szkołą
  • Elementy składowe środków trwałych od strony technicznej.
  • Jak przenieść środek trwały składający się z kilku elementów?
  • Co ze środkami trwałymi, które wcześniej były ujmowane, a teraz są poniżej 10 tys. zł?
  • Jak wprowadzać kwoty? Jak je uregulować? Jakie są sposoby?
  • Jak tworzyć OT?
  • Czym są środki trwałe?
  • Co wchodzi w zakres środków trwałych?
  • Co wchodzi w skład środka trwałego?
  • Jak należy określić, co jest tylko w ewidencji ilościowej, a co jest środkiem trwałym? Czym to należy określić? Kwotą? Jak to określić?
  • Co zrobić, gdy osoba chce wykupić smartfon, który jest wprowadzony na pozabilansową ewidencję

Prowadzący

Michał Pyra - Inspektor ds. kontroli jednostek organizacyjnych w Starostwie Powiatowym w Garwolinie

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 739.00
17 stycznia 2025
od 739.00
19 lutego 2025
od 739.00
18 marca 2025

Podobne szkolenia