W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak klasyfikować środki trwałe?
- Jak ustalić stawkę amortyzacji?
- Różnica pomiędzy modernizacją, a remontem - najczęstszy problem wodociągów
- Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Jak amortyzować środek wniesiony aportem?
- Nabywanie środka trwałego z funduszy/dotacji
- Kto powinien amortyzować - dzierżawca, czy wydzierżawiający?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Rozliczenie dotacji i kosztów pośrednich w środkach trwałych powstałych w wyniku inwestycji własnej - arkusz excel
Szczegółowy program szkolenia:
1.Klasyfikacja środków trwałych
- Jak klasyfikować środki trwałe?
- Jakie są różnice pomiędzy nową i starą klasyfikacją KŚT ?
- Jak klasyfikować środki trwałe, które składają się z kilku części?
- PRZYKŁAD: Zestaw komputerowy - jak liczyć go na stan? Czy wszystko traktować oddzielne? Co w przypadku, gdy coś się popsuje?
- PRZYKŁAD: Oczyszczalnia ścieków jako duża inwestycja - jak przypisać, rozdzielić taki środek? Czy przypisywać jako jeden duży środek, czy jako kilka małych? W jaki sposób je rozdzielić? Jak dołączać następne części takiego środka trwałego?
- Jaka powinna być wartość początkowa środka trwałego? Gdzie powinno być to określone?
- Co w przypadku nieprawidłowego przydzielenia środka trwałego do grupy?
- Jak przeprowadzić przeklasyfikowanie środka trwałego?
- Jak określić, czy coś jest budynkiem, czy budowlą? PRZYKŁAD: Stacje, przepompownie
- Klasyfikacje zależne od wartości – Jak klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Jak klasyfikować niektóre maszyny? Czy należy liczyć je w całości, czy dorobione części oddzielnie np. dołączone części do rurociągów?
- Jak wyodrębnić poszczególne części środków trwałych?
- Jak klasyfikować środki trwałe dofinansowywane z Unii Europejskiej?
- Instalacja fotowoltaiczna jako nowy rodzaj środka trwałego – rodzaj nakładów, które wchodzą w wartość początkową. Jakie środki z tego powstają zgodnie z KŚT?
- Jak wydzielić środek trwały z grupy?
- Leasing operacyjny i finansowy w środkach trwałych
- Jak ewidencjonować środki trwałe z leasingu pod koniec roku?
- Jak traktować budynek socjalny?
2. Amortyzacja środków trwałych
- Jak ustalić stawkę amortyzacji?
- Jakie są rodzaje amortyzacji?
- Jak skorygować błędnie naliczoną amortyzację?
- Amortyzacja bilansowa i podatkowa
- Amortyzacja księgowa i bilansowa - jak ma się do tego dofinansowanie unijne lub krajowe?
- Amortyzacja bilansowa - stawki ustalane wewnętrznie, które różnią się w ustawie
- Jak amortyzować środek do 10 tys. i poniżej? Jak inwentaryzować i na ile lat?
- Zmiany stawek amortyzacji
- Czym są umorzenia?
- Jakich kont używać przy amortyzacji?
- Jakie są okresy amortyzowania w środkach trwałych?
- Jak skorygować amortyzację?
- Co w przypadku obniżenia stawek amortyzacji?
- Jaką datę rozpoczęcia amortyzacji przyjąć? Datę przyjęcia na magazyn, czy datę z faktury?
- Procent amortyzacji
- Co w sytuacji, gdy po przeliczeniu amortyzacji czegoś nam brakuje?
- Na jakich zasadach przyjąć środek przyjęty od gminy do zgk całkowicie zamortyzowany w gminie?
- Środek został przyjęty, a jeszcze trwają roboty (zwiększenie środka) - co zrobić, kiedy i jak zwiększyć amortyzację?
3. Remont, modernizacja, budowa i ulepszenie - jakie różnice pomiędzy nimi występują?
- Różnica pomiędzy modernizacją, a remontem - najczęstszy problem wodociągów
- PRZYKŁAD: Czy jest to ulepszenie, remont czy modernizacja? Jak rozliczać koszty? Czy powiększyć o niezamortyzowana część? Nic dużego nie zostało zrobione, a nazywa się to ulepszeniem. Czy można wrzucać wszystko w koszta?
- PRZYKŁAD: Przy modernizacji oczyszczalni - co z dotychczasowymi częściami, które nie są nowe? Jak je klasyfikować?
- Jak przebiega modernizacja, środka, który nie został jeszcze w pełni zamortyzowany?
- PRZYKŁAD: Budowanie sieci kanalizacyjnej - projekt za 250 tyś, będzie trwał x lat. Mamy projekt całości sieci, a część już została zrobiona. Jak to przyjąć i amortyzować, jeśli nie wiadomo, ile to będzie kosztowało? Czy odnosić się do początkowo przyjętych zasad?
- Jak ustalić wartość początkową przy budowie środka trwałego?
- Co w trakcie budowy zaliczyć do środka trwałego?
- Przyjęcie odpłatne i nieodpłatne środka trwałego
- Opłaty decyzyjne
4.Jak przeprowadzać likwidację i konserwację środka trwałego?
- Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Kto może przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Jak przeprowadzić likwidację częściową środka trwałego?
- PRZYKŁAD: Częściowe usunięcie w jednym ciągu ulicy
- PRZYKŁAD: Usunięcie części działki, na której jest środek trwały
- Likwidacja ze strony bilansowej i podatkowej - różnice
- Dokumentacja związana z likwidacją środka trwałego
- Jaką datę likwidacji środka przyjmujemy? - tę, kiedy rozpoczynamy likwidacje, czy tę kiedy przyjmujemy na złom?
- Jak wycenić likwidację starych środków?
- PRZYKŁAD: Kiedyś rozebraliśmy środek trwały - teraz chcemy na jego miejscu zbudować nowy - jakie zasady obowiązują?
- Jak powinna przebiegać konserwacja środka trwałego?
- Co jaki czas przeprowadzać konserwację środka trwałego?
5.Dotacje dofinansowania i fundusze
- Nabywanie środka trwałego z funduszy/dotacji
- Nabywanie środka trwałego częściowo z funduszy/dotacji, a częściowo z własnych pieniędzy - jak to zamortyzować - co jest kosztem, a co nim nie jest?
- Jak się zachować przy ewentualnej sprzedaży takiego środka?
- Dotacje - co z nimi zrobić? Jak to przyjąć i do nich podejść?
- PRZYKŁAD: Wniosek o dofinansowanie/dotacje, jak to traktować inwestycyjnie? Co z nakładami? Co, jeśli się rozmyślimy? Nakłady około inwestycyjne. Jak wygląda procedura przetargowa i koszty z nią związane?
6. Aport w wodociągach
- Jak wnieść aport?
- Wycena środka trwałego wniesionego aportem
- Jak amortyzować środek wniesiony aportem?
- W jaki sposób przebiega tworzenie obiektu wniesionego aportem?
- Jak przyporządkować środek wniesiony aportem?
- Jak zlikwidować środek wniesiony aportem?
- Jak przebiega przekazanie środka trwałego wniesionego aportem?
7.Operacje na środkach trwałych
- Podwyższenie wartości początkowej środka trwałego
- PRZYKŁAD: Pracownicy wodociągów często myślą, że kiedy wydali więcej na remont niż zakładali, mogą podwyższyć wartość początkową - czy takie zachowanie jest prawidłowe?
- Odpłatne nabycie przyłączy/sieci wodno - kanalizacyjnych za cenę zgodną z regulaminem spółki (co stanowi np. 60% od wartości wybudowanej przez inwestora)
- Procedura oraz sposoby księgowania dotyczące ujawnienia środka trwałego w przedsiębiorstwie
- Kiedy możemy odliczyć VAT przy budowie środka trwałego?
- Czy możemy odliczyć VAT od zakupionego środka trwałego?
- Transport środka trwałego
- Co podlega ubezpieczeniu, a co nie?
- Jak wycenić środek trwały, który buduje się we własnym zakresie?
8. Środki niskocenne w wodociągach
- Jak określać środki niskocenne?
- Jak możemy klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Co to jest wyposażenie? Czy środki niskocenne powinny być zaliczone do wyposażenia?
- Na jakiej podstawie zmieniać kwotę środków niskocennych?
- Jakim dokumentem przyjmować środki niskocenne na magazyn?
- Jak ewidencjonować środki niskocenne?
9. Dzierżawa, najem czy użyczenie własności
- Kto powinien amortyzować - dzierżawca, czy wydzierżawiający?
- Kto może wliczyć sobie to w koszty?
- Czy amortyzować środek trwały z dzierżawy czy najmu?
- Jaką wartość stawki przyjąć?
- Współwłasność/udział w środku - wniesienie części w formie umowy
- Użyczenia bezpłatne
- PRZYKŁAD: Jednostki samorządu terytorialnego przekazują środek trwały, nie są one amortyzowane. Jak naliczać koszty w takim przypadku?
10.Inwentaryzacja środków trwałych
- Jak inwentaryzuje się środki trwałe?
- Zasady inwentaryzacji
- Jak ma wyglądać inwentaryzacja raz na 4 lata - czy pracownik musi dokładnie spisać wszystkie części?
Prowadzący
Jarosław Jańta - Specjalista ds. księgowości w Rejonowym Przedsiębiorstwie Komunalnym sp. z o.o. w Złotoryi.
Zakres czynności: prowadzenie ewidencji środków trwałych, praca w komisji likwidacyjnej, rozliczanie wyników inwentaryzacji środków trwałych, sporządzanie deklaracji na podatek od nieruchomości współpraca z instytucjami zewnętrznymi (w tym GUS, biegły rewident), opracowywanie analiz rentowności zakupu środków trwałych, przeprowadzanie analiz finansowych i planów ekonomiczno-finansowych.
W 2020 r. przedsiębiorstwo zakończyło modernizację Oczyszczalni Ścieków w Złotoryi. Projekt o łącznej wartości 46 mln. zł., współfinansowany był środkami z Unii Europejskiej w wysokości 25 mln. zł.
Inne doświadczenie związane z prowadzeniem szkoleń:
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości w Opolu przy Uniwersytecie Opolskim; Izba Rzemieślnicza w Opolu; Fundacja na rzecz integracji zawodowej, społecznej oraz rozwoju przedsiębiorczości VIA; Bytomska Agencja Rozwoju Inwestycji; Centrum Integracji Społecznej w Świętochłowicach.
Zakres czynności: sporządzanie wniosków o dotacje unijne w ramach różnych działań, doradztwo biznesowe oraz prowadzenie szkoleń dla osób zamierzających otworzyć działalność gospodarczą z zakresu zakładania i prowadzenia własnej działalności, zagadnień księgowości oraz sporządzania Biznes Planu.
Wykształcenie zdobyte w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu oraz Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Uzyskane kolejne stopnie zawodowe: Europejski Certyfikat Bankowca, Dyplomowany Pracownik Bankowy przyznawany przez Związek Banków Polskich oraz Specjalista ds. rachunkowości (II stopień certyfikacji).
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.