W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy w przypadku zestawów komputerowych, kiedy zepsuje się jedna część zestawu np. monitor, to czy można rozdzielić monitor od środka trwałego i go wymienić? Czy w takiej sytuacji należy wymienić cały zestaw?
- Czy użyczony środek zostaje w ewidencji, czy jest ściągany ze stanu?
- Jakie są rodzaje amortyzacji środków trwałych? Jakie są różnice? Kiedy stosować amortyzację liniową? Kiedy stosować amortyzację naturalną czy degresywną?
- Co w przypadku, kiedy pod jedną pozycją jest 30 krzeseł, a zepsuje się jedno czy kilka z nich? Czy w takim przypadku należy zlikwidować cały środek trwały i dodać nowy?
- Jakie kwoty ustalić przy wyposażeniu? Czy są jednolite zasady dla wszystkich powiatowych urzędów pracy?
- Dokumenty związane ze środkami trwałymi: OT, LT, PT.
- Jak napisać sprawozdania pod bilans ze środków trwałych?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Dokumenty związane ze środkami trwałymi: OT, LT, PT.
- Przykładowa dokumentacja – tabele do informacji dodatkowej do bilansu; wykazywanie środków trwałych w Bilansie jednostki
- Sprawozdania ze środków trwałych
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy w trakcie ostatniego szkolenia:
- Jak księgować przychód środków zakupionych z Funduszu Pracy?
- Jaki paragraf budżetowy będzie właściwy dla zakupy klimatyzatorów z montażem, demontażem i odbiorem starego klimatyzatora o koszcie poniżej 10 tys. zł?
- Czy nieprawidłowością jest prowadzenie jednej księgi odrębnie dla 011, 013 i 020?
- Czy do zaksięgowania kupionego środka trwałego powyżej 10 tys. zł konieczne jest OT? Czy wystarczające będą odpowiednie dekrety na fakturze zakupowej tego środka trwałego 011/080?
- Jeżeli ulepszenie środka trwałego odbywa się w etapach, to czy przyjęcie środka trwałego – wystawienie OT może odbywać się w dacie ostatniego protokołu odbioru?
- Czy przed przekazaniem zbędnego sprzętu należy próbować go sprzedać?
- Jaki paragraf budżetowy będzie właściwy dla zakupy dysku o wartości do 10 tys. zł, który będzie zwiększać wartość zakupionego w zeszłym roku serwera komputerowego? Czy do tego zwiększenia wartości tego serwera też należy wystawić OT?
- Czy w komisji może być pracownik księgowości?
- Czy pracownik będący w komisji likwidacyjnej może brać udział w zespole spisowym?
- Czy do oceny stanu faktycznego zepsutych lub uszkodzonych środków trwałych przeznaczonych do likwidacji wystarczająca jest opinia komisji ds. oceny przydatności składników majątku trwałego, w skład której wchodzą: informatyk, pracownik merytoryczny, księgowa? Czy konieczna jest ekspertyza specjalisty?
- Czy do wyksięgowania zlikwidowanych środków trwałych wystarczy protokół likwidacyjny i na jego podstawie zrobione PK? Czy musi być sporządzony dokument LT?
- Czy licencja podwyższa wartość telefonu, czy centrali?
- Czy do PŚT stosujemy też KŚT?
- Jeżeli kupujemy 50 sztuk licencji, to czy należy je wprowadzić pojedynczo do programu Stock, czy pod jedną pozycją ogólną „wartość”?
- Czy w urzędach pracy jest obowiązkowa ewidencja ilościowa, którą obecnie prowadzimy, ale zastanawiamy się po konsultacji z komórką macierzystą nad zmianą polityki w tym zakresie z dopiskiem, że meble i sprzęt elektroniczny, który podlega utylizacji bez względu na wartość będzie wciągany do pozostałych?
- Zleciliśmy wykonanie szafy i zaksięgowaliśmy to jako usługa na paragrafie 4300. Czy zaksięgować umorzenie pozostałego środka trwałego?
- Naprawa ekspresu do kawy powinna być ujęta jako usługa na 4300, czy remont 4270?
- Czy wymiana monitora powoduje, że wartość całego zestawu komputerowego nie ulega zmianie?
- Czy zakup z FP pozostałego środka trwałego można zaksięgować 013/760 oraz 401/072?
- Jak klasyfikować duże urządzenia wielofunkcyjne?
- Czy należy przyjąć do ewidencji szafę serwerową z wentylatorem, która stanowiła wymianę za dotychczasową, jeżeli stara nie została zlikwidowana i zostawiona w razie czego na wymianę?
- Czy należy przyjąć do ewidencji księgowej zakupione, nowe urządzenia switch do serwera głównego, wymienione za stare, które nie zostały zlikwidowane? Czy należy zwiększyć wartość sieci komputerowej?
- Jak wykazać korekty między grupami w sprawozdaniu do GUS-u?
- Jak zdjąć środek z ewidencji bez likwidacji i utylizacji?
- Czy środki trwałe nieużytkowane, zdjęte ze ewidencji, ewidencjonujemy w innym miejscu?
- Czy informację o zbędnych składnikach majątku przesyłamy do podległych jednostek powiatu? W którym momencie: przed zdjęciem z ewidencji, czy po, ale przed utylizacją?
- Kto jest odpowiedzialny za środek trwały, jeżeli w pokoju znajduje się drukarka, którą użytkuje kilka osób? Co w przypadku dłuższej nieobecności pracownika z odpowiedzialnością przypisaną do niego?
- Czy jest możliwe, aby jedna osoba była odpowiedzialna za całe mienie?
- Kto jest osobą odpowiedzialną przy inwentaryzacji?
- Czy przekazanie zakupionych środków trwałych z FP do ewidencji bilansowej budżetu powinno być poza OT udokumentowane także dokumentem PT?
- Czy planując zakup pozostałego środka trwałego „koło fortuny”- narzędzie do pracy doradcy zawodowego zlecone do wykonania agencji reklamowej - należy zaksięgować na par. 4210?
- Jeżeli mamy w ewidencji podstawowych środków trwałych składniki o wartości powyżej 3500 zł, to czy trzeba mieć zgodę zarządu powiatu na ich likwidację?
Ewidencja księgowa środków trwałych, sprawozdania pod bilans ze środków trwałych
- Jaka jest odpowiednia kwota, aby wpisać ją do ewidencji księgowej? Czy są jednolite zasady dla wszystkich powiatowych urzędów pracy?
- Jak napisać sprawozdania pod bilans ze środków trwałych?
- Zasady ewidencji na kontach 011, 013 i 020
- Ewidencja syntetyczna konta 071 i 072
- Ewidencja pozabilansowa środków trwałych
- Sprawozdanie GUS o stanie i ruchu środków trwałych F-03, jak prawidłowo wypełnić oraz najczęściej spotykane błędy
- Klasyfikacja budżetowa zakupu środków trwałych
- Przykłady nieprawidłowości w ewidencji księgowej środków trwałych
Jak klasyfikować środki trwałe? Czy środki trwałe lepiej łączyć, czy rozdzielać? Jak przyjmować na stan środki trwałe?
- Jak klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Jak sklasyfikować panele fotowoltaiczne? W jakiej grupie należy je umieścić?
- Jak grupować środki trwałe? Czy jeżeli środki trwałe były utworzone w zestawach, to czy można potem je rozłączyć? PRZYKŁAD: Zestawy komputerowe
- Czy w przypadku zestawów komputerowych, kiedy zepsuje się jedna część zestawu np. monitor, to czy można rozdzielić monitor od środka trwałego i go wymienić? Czy w takiej sytuacji należy wymienić cały zestaw?
- Jak przyjmować na stan środki trwałe i jak zaksięgować na odpowiednie konta?
- Do której księgi należy wpisać środki trwałe? Do jakich podgrup?
- Czy jednostki nadrzędne ustalają kwotę do wysokości w środkach trwałych, czy należy te informację pozyskać z ustawy?
- Jak naprostować stare środki trwałe zostawione po poprzednich księgowych?
- Jaka powinna być wartość początkowa środka trwałego?
- Jaka jest różnica między wynajmem, a posiadaniem na własność środka trwałego?
Jak przekazywać środki trwałe? Umowa użyczenia, protokół przekazania
- Jak przekazać środki trwałe do innej instytucji/jednostki?
- Jak użyczyć sprzęt innej instytucji/jednostce?
- Jak powinna wyglądać taka umowa użyczenia?
- Jakie są zasady przekazywania środków trwałych?
- Jakie informacje powinny znaleźć się w protokole przekazania i umowie przekazania?
- Kto powinien podpisywać protokoły przekazania środka trwałego?
- Jak dopełnić wszelkie formalności?
- Czy użyczony środek zostaje w ewidencji, czy jest ściągany ze stanu?
- Jak przekazać takie środki trwałe, jak samochody służbowe, krzesła, szafy czy biurka?
Jakie są zasady i sposoby amortyzacji środków trwałych?
- Jak ustalić stawki amortyzacyjne? Czym są umorzenia i jak dokonuje się zmiany stawek w środkach trwałych? Jak przekwalifikować środki trwałe?
- Jakie są rodzaje amortyzacji środków trwałych? Jakie są różnice? Kiedy stosować amortyzację liniową? Kiedy stosować amortyzację naturalną czy degresywną?
- Jak aktualizować umorzenia środków trwałych?
- Jak określić współczynnik amortyzacji? Jakie są terminy?
- Kiedy amortyzować rocznie, a kiedy miesięcznie?
- Jakie są okresy amortyzowania w środkach trwałych?
- Jakich kont powinniśmy używać przy amortyzacji?
- Jak skorygować błędnie wprowadzoną amortyzację?
- Jak dokonać odpisów amortyzacyjnych środków trwałych?
- Czy amortyzować komputer, który ma mniejszą wartość niż 10 tysięcy? Czy to jeszcze środek trwały?
- Jak klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Jak umarzać środki trwałe?
Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Jakie są przesłanki za likwidacją środków trwałych?
- Kto może likwidować środek trwały?
- Czy zawsze należy utworzyć grupę czy komisję w celu usunięcia środka trwałego?
- Kto powinien ustalić komisję? Kto powinien zasiadać w komisji? Jak ustalić komisję w przypadku usuwania bądź rozłączania środków trwałych?
- Co zrobić, jeżeli dyrektor nie ma uprawnienia do likwidacji środka trwałego? Co, jeżeli uprawnienia ma zarząd powiatu?
- Co, jeżeli sprzęt jest w dobrym stanie technicznym, a trzeba go zlikwidować, bo nikt go nie chce używać?
- Co w przypadku, kiedy pod jedną pozycją jest 30 krzeseł, a zepsuje się jedno czy kilka z nich? Czy w takim przypadku należy zlikwidować cały środek trwały i dodać nowy?
- Na podstawie jakich dokumentów zdjąć zlikwidowane środki trwałe z ewidencji księgowej?
Środki niskocenne w powiatowych urzędach pracy
- Jak określać środki niskocenne? Jaka powinna być kwota?
- Jak klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Czy wszystkie powiatowe urzędy pracy powinny mieć takie same kwoty środków niskocennych?
- Czy wszystkie środki niskocenne powinny być ujęte jako wyposażenie?
- Ile przyjąć za środek trwały, ile za wyposażenie – ustalanie granicznych kwot?
- Jakie kwoty ustalić przy wyposażeniu? Czy są jednolite zasady dla wszystkich powiatowych urzędów pracy?
- Co ile i na jakiej podstawie zmieniać kwotę środków niskocennych? Na jakiej podstawie zmieniać kwoty?
Aktualizacja środka trwałego. Jak ulepszać środki trwałe? Jakie są podstawy do aktualizacji?
- Jak aktualizować środek trwały? W jakich przypadkach można aktualizować środek trwały, a w jakich sytuacjach trzeba to zrobić?
- Jak ulepszać środki trwałe? Jakie są podstawy do ulepszania środków trwałych?
- Co, jeżeli w urzędzie pracy ulepszone zostały nasze komputery różnymi programami komputerowymi? Czy należy ujmować to jako środek trwały? Jak to zakwalifikować? Jak ujmować to w księgach?
- Różnica pomiędzy ulepszeniem a konserwacja i remontem?
Aktywa i pasywa środków trwałych. Wartość środków trwałych
- Jaka powinna być wycena środków trwałych? Jakie są zasady wyceny środków trwałych?
- Jak poprawnie wyceniać aktywa i pasywa?
- Jak ustalić wartość środków trwałych?
- Jak modernizować i przekwalifikować środki trwałe?
Dokumentacja środków trwałych, ewidencja księgowa w środkach trwałych
- Jak prowadzić dokumentację w środkach trwałych? Przykładowa dokumentacja – tabele do informacji dodatkowej do bilansu; wykazywanie środków trwałych w Bilansie jednostki
- Jakie są zasady ewidencji księgowej środków trwałych finansowanych z Funduszu Pracy?
- Czy faktury z zakupów środków trwałych należy gromadzić w razie kontroli?
- Co, jeżeli dane w fakturach nie są kompatybilne ze stanem faktycznym?
- Jak napisać sprawozdania pod bilans ze środków trwałych?
- Czy wszystkie powiatowe urzędy pracy muszą ujednolicić program, z którego korzystają, do Syriusza?
- Dokumenty związane ze środkami trwałymi: OT, LT, PT
Pytania księgowych:
- Zakup środka trwałego z FP dział 2 „finansowanie nakładów”. Czy prawidłowe jest podawanie tego w „innych źródłach”?
- Jak zaklasyfikować zakup tablicy informacyjnej „nazwa urzędu” na budynku o wartości 4500 zł?
- Otrzymaliśmy PT ze starostwa w treści „montaż instalacji OZE o wartości 2 500 000,00 zł – panele na dachu i wolnostojące oraz pompa ciepła gruntowa. Jak to zaklasyfikować?
- Jak zaksięgować nieodpłatnie otrzymany pozostały środek trwały?
- Czy można dokonać likwidacji na podstawie protokołu fizycznej likwidacji? Czy dodatkowo jest obowiązek wystawiania dokumentu LT?
- Jeżeli zakup środka trwałego nastąpił bez dotacji, a ze środków własnych, to czy zapis kont 810/800 jest konieczny?
- Jeżeli chcemy zlikwidować środek trwały 011, to czy musimy mieć zgodę zarządu powiatu? Jeżeli tak, to w jakiej formie?
- Jak księgować i wprowadzać do ewidencji fotele, które zostały zakupione pod koniec roku? Część zamówienia dotarła w poprzednim roku, część w tym. Wszystko zostało zapłacone w ubiegłym roku.
- Czy w polityce rachunkowości można określić inną wartość środka trwałego dla środków zakupionych ze środków budżetowych, a innych zakupionych z FP?
- Czym są zakupy inwestycyjne?
- Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa nieodpłatnie otrzymanego wyposażenia (translatory)?
- Jak wprowadzić do sprawozdania F03 pozostałe środki trwałe, jeżeli do tej pory nie były wykazywane?
- Co z likwidacją częściową zestawu komputerowego, np. tylko monitora? W jakiej wartości zlikwidować, jeżeli został przyjęty zestaw o łącznej wartości 6,5 tys. zł?
- Czy błędem jest wyksięgowanie części nieumorzonej z konta 800?
- Likwidacja nieumorzonych środków trwałych z datą 06.2023 r. – usunięto sprzęt w czerwcu. Czy zdejmujemy z kont w lipcu 2023 r., jeżeli w czerwcu była ostatnia rata amortyzacyjna?
- Czy laptopy i telefony wynoszone poza urząd powinny być inwentaryzowane co roku? Czy wystarczy wydruk ze Stocka i potwierdzenie przez pracownika, który jest za to odpowiedzialny?
- Czy usługa transportowa przy zakupionych PŚT powinna zwiększyć jego wartość?
- Czy robimy OT przy zakupie bramy do ogrodzenia (zwiększenie wartości środka trwałego)?
- Jeżeli na fakturze jest zakup środka trwałego poniżej 10 tys. zł i usługa transportowa, to czy księgujemy to na dwa paragrafy 4210 i 4300?
- Jak przechowywać oryginały faktur z zakupem środków trwałych? Czy założyć oddzielny segregator?
- Gdzie można znaleźć zapis, że faktura zakupowa musi być przechowywana tyle, co środek trwały?
- Jeżeli dawniej środki trwałe miały wartość 3500, a obecnie 10000, to czy możemy je przeksięgować na pozostałe środki trwałe?
Prowadzący
Bądkowska Dorota– specjalista z zakresu finansów i rachunkowości, Główny Księgowy z długoletnim stażem pracy w księgowości powiatowego urzędu pracy. Posiada wieloletnie doświadczenie z zakresu obsługi finansowej i gospodarki Funduszu Pracy, budżetu, ZFŚS i projektów unijnych
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.