W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jakie zezwolenia oraz licencje należy uzyskać, aby utworzyć publiczny transport zbiorowy lub linię?
- Jakie są procedury składania wniosków o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
- Jak zweryfikować, czy dane bilety ulgowe zostały poprawnie sprzedane?
- Jakie zapisy powinna zawierać umowa zawierana z operatorem?
- Przykładowy wzór umowy z operatorem
- W jaki sposób powinno się wybrać przewoźnika?
- W jaki sposób ułożyć rozkład jazdy?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Uchwała dotycząca nadania ulg biletowych
- Szablon raportu miesięcznego
- Szablon raportu kwartalnego
- Szablon raportu rocznego
- Przykładowy wzór umowy z operatorem
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:
- Jak uruchomić dowóz dzieci do szkół na podstawie przepisów Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z dopłatami, gdy rozkłady jazdy wymagają zmian ilości przystanków lub schematu połączeń?
- Czy umowy wieloletnie mają być zawierane od roku 2025?
- Jak organizator powinien sprawdzić, czy bilety sprzedane przez operatora były przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymogi określone w przepisie art. 57 Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jeżeli gmina nie posiada oprogramowania do weryfikacji biletów z kas? Czy powinniśmy żądać od operatora oświadczenia o stosowaniu takich kas?
- Czy można w kolejnych latach uruchomić dowóz dzieci do szkół z dopłatami w kolejnych latach?
- Jak oszacować kurs sobotni lub niedzielny?
- Czy odsetki zwracane są co miesiąc do 7 dnia każdego miesiąca?
- Czy w umowach z operatorem można bazować tylko na kwotach netto i rozliczać się tylko notą?
- Co w sytuacji, gdy operator nie posiada wskazanego kodu PKD 49.31.Z? Czy taką ofertę powinniśmy odrzucić?
- Czy ceny biletów powinny być takie same jak przewoźników komercyjnych?
- Czy uzgadniamy przystanki na terenie miasta, czy zgodnie z uchwałą?
- Czy rekompensata jest obowiązkowa? Mamy zawartą umowę w trybie bezpośrednim, powołując się, że przyjmuje ona formę koncesji. Jak zapisać w umowie, że należy się rekompensata, jeżeli zlikwidowano zapisy w umowie koncesji, a operator będący prywatnym przedsiębiorcą pobiera opłaty z tytułu sprzedaży biletów i ma stawkę za wozokilometr?
- Konieczność wydania ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zawarcia umowy.
- Czy publiczny transport zbiorowy można łączyć z dowozem dzieci do szkół?
- Jak powinna wyglądać procedura wyboru operatora na podstawie przepisu art. 22 ust. 1 pkt 4? Czy w tej formie przewidziane są tylko zapytania ofertowe?
- Co w przypadku upadłości operatora?
- Czy organizator jest zobowiązany do stosowania biletów ulgowych? Czy może prowadzić komunikację bezpłatną?
- Co w sytuacji, gdy powiat wykonał plan transportowy nie uwzględniając potrzeb zgłaszanych przez gminę? Czy są jakieś konsekwencje dla gminy przy uruchomieniu nowej linii o charakterze użyteczności publicznej nieuwzględnionej w planie transportowym powiatu?
- Czy powiat powinien zaktualizować aktualny plan po uruchomieniu linii?
- Czy w umowie można mieć zapis o waloryzacji umów na podstawie wskaźnika?
- Czy wybierając operatora w trybie Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym niezbędne jest ogłoszenie o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie ww. ustawy?
- Czy konieczne jest przeprowadzenie postępowania zamówienia publicznego przed zawarciem umowy bezpośredniej w trybie Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
- Umowa może zawierać tylko kwoty netto za usługę. Jak to rozliczać?
- Czy ceny maksymalne powinny być podobne do cen stosowanych przez przewoźników komercyjnych?
- Czy mając umowę z wojewodą zawartą na 10 lat można zawierać umowy roczne z operatorem w trybie bezpośredniego zawarcia umowy? Czy konieczne jest ogłoszenie przetargu na wszystkie lata?
- Czy po przekroczeniu kwoty 130 tys. zł netto można nie ogłaszać przetargu przy bezpośrednim zawarciu umowy zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
- Czy analiza sytuacji rynkowej powinna być wykonana przed wydaniem zaświadczenia operatorowi?
- Jak rozliczyć nałożone kary dla operatora w związku z FRPA?
1. Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - czego dotyczy nowelizacja?
- Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja z czerwca 2023 r.?
- Jak nowelizacja wpływa na inne przepisy?
- Jakie zmiany w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych niesie ze sobą nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
- Jakie zmiany w ustawie o transporcie drogowym niesie ze sobą nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
- Jak będzie wyglądało w świetle nowelizacji uzyskanie dofinansowania do biletów ulgowych? Kto będzie składać wniosek do marszałka? Organizator czy operator?
- Na jaki okres będzie gwarantowana stawka dofinansowania do wozokilometra po nowelizacji?
- Na jaki okres po nowelizacji można będzie zawierać umowy z operatorami? Jakie jest tego ryzyko?
- Jak przygotować się do nowelizacji?
- Kiedy ma wejść obowiązek funkcjonowania na zasadach publicznego transportu zbiorowego?
- Jak przygotować plan transportowy pod zmianę przepisów?
2. Planowanie publicznego transportu zbiorowego
- Co oznacza “eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego”? Z czym to się konkretnie wiąże?
- W jakiego rodzaju gminach powinien być jaki rodzaj transportu?
- Czym różni się transport miejski od gminnych przewozów pasażerskich?
- Czy w gminie wiejsko-miejskiej powinna funkcjonować komunikacja miejska, czy gminne przewozy pasażerskie?
- Jakie mogą być konsekwencje źle przyjętego trybu przewozu przez gminę?
- Czy gminy muszą finansować publiczny transport zbiorowy?
- Kto powinien być organizatorem publicznego transportu zbiorowego?
- Kiedy plan transportowy jest wymagany, a kiedy nie?
- Jak uruchomić publiczny transport zbiorowy? W jaki sposób się do tego zabrać? Jakie są procedury?
- W jaki sposób należy rozpocząć tworzenie publicznego transportu zbiorowego? Na co zwrócić uwagę? Jak on funkcjonuje w późniejszym czasie?
- Jakie zezwolenia oraz licencje należy uzyskać, aby utworzyć publiczny transport zbiorowy lub linię?
- Jak poradzić sobie z brakami kadrowymi obejmującymi urzędników znających się na temacie publicznego transportu zbiorowego?
- Co zrobić, jeżeli nie ma osób z odpowiednimi kompetencjami, które mogłyby się zajmować publicznym transportem zbiorowym?
3. Jak powinna wyglądać infrastruktura, która umożliwi funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego?
- Jak stworzyć infrastrukturę pod sprawnie funkcjonujący publiczny transport zbiorowy?
- Jakie warunki techniczne powinna spełniać droga/trasa, aby mógł na niej odbywać się transport publiczny?
- Co zrobić, jeżeli dany obszar nie spełnia warunków technicznych, aby móc zapewnić dojazd do danego miejsca?
- Jakie warunki powinna spełniać infrastruktura (pętle, toalety dla kierowców)?
- Jakie warunki techniczne powinny spełniać przystanki?
- Czy można wymagać od projektantów zachowania pewnych standardów co do warunków technicznych osiedla, aby mogła tam wjechać komunikacja publiczna?
- Co zrobić, jeśli projektanci osiedli nie stosują się co do wytycznych, przez co nie ma później możliwości doprowadzenia tam publicznej komunikacji zbiorowej?
- Co zrobić w sytuacji nowo powstałego osiedla, które nie spełnia warunków skomunikowania go z resztą gminy (za wąskie ulice, brak miejsca na pętle lub przystanek), a deweloper ma pretensje do gminy, że nie zapewniła komunikacji?
4. Finansowanie publicznego transportu zbiorowego oraz Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych - wypełnianie wniosku, tworzenie planu wydatków, obliczenia
- Kto jest odpowiedzialny za finansowanie publicznego transportu zbiorowego?
- W jaki sposób uzyskać dofinansowanie do publicznego transportu zbiorowego?
- Jak funkcjonuje Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych?
- Jakie są procedury składania wniosków o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
- W jaki sposób uzyskać dopłaty z Funduszu Rozwoju Przejazdów Autobusowych? Jakie są wymagania?
- W jaki sposób należy wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie?
- Czy jest szansa, aby zwiększyć dotację na publiczny transport zbiorowy?
- W jaki sposób należy wypełnić wniosek na dotację z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
- Jak szybko wypełnić wniosek do wojewody?
- Jak sprawnie dokonać uchwały oraz wypełnić wniosek, aby zdążyć z terminem?
- Czy do wniosku do województwa można dołączyć jedynie projekt uchwały?
- W jaki sposób stworzyć plan wydatków?
- Jak stworzyć plan wydatków na cały rok?
- W jaki sposób stworzyć plan na rok, gdy ceny środków transportu są niestabilne?
- W jaki sposób należy dokonywać obliczeń przy wypełnianiu wniosku do wojewody?
- Jak obliczyć dofinansowanie? Jaka jest metoda obliczania dofinansowania?
- W jaki sposób oszacować ilość wozokilometrów do złożenia wniosku?
- Jak prawidłowo przewidzieć koszt danej linii? Czy jest na to jakiś wzór? Jak powinna wyglądać analiza?
- Jaką liczbę dni w miesiącu należy wziąć pod uwagę robiąc analizę kosztów linii?
- Jak dokonywać rozliczeń z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych? Na co zwracać uwagę?
- Kiedy dotacje są wypłacane przez wojewodę?
- Jak zaplanować środki wypłacane operatorowi, jeśli dotację od wojewody dostaje się po pewnym czasie? Jakie są możliwe rozwiązania tej sytuacji? Jakie są możliwe zapisy w umowie z operatorem?
- Jakie są konsekwencje niezłożenia wniosków do wojewody w wyznaczonym terminie?
- Jak stworzyć plan na rok, gdy pojawia się problem dostępności przewoźników transportowych?
- Od kiedy można będzie wnioskować na dofinansowanie na więcej niż jeden rok? I na ile lat będzie można uzyskać takie dofinansowanie?
- Co zrobić w przypadku, gdy w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych zabrakło pieniędzy na dotację? Jak wnioskować o przyznanie pieniędzy z rezerw? Jaka jest procedura?
- Skąd dodatkowo można pozyskać środki na publiczny transport zbiorowy?
- Jak powinna wyglądać uchwała na dotację celową dla ZTM?
5. Rozliczanie - jak prowadzić księgowość?
- W jaki sposób należy prowadzić finansowanie oraz rozliczanie publicznego transportu zbiorowego?
- Jak prowadzić księgowość w zakresie publicznego transportu zbiorowego od strony organu organizacyjnego?
- Jak rozliczać publiczny transport zbiorowy? Jak powinno to wyglądać?
- W jaki sposób rozliczyć organizację z publicznego transportu zbiorowego?
- Jak szybko przygotować dokumenty dla wojewody w krótkim czasie rozliczeniowym?
- W jaki sposób rozlicza się dofinansowanie?
- W jaki sposób należy rozliczać koszty z wojewodą? Na co należy zwracać uwagę?
- W jaki sposób powinno się rozliczyć urząd do urzędu marszałkowskiego? Czy jest to określone prawnie?
- Czy część opłacana przez organizatora powinna być obarczona kwotą brutto?
- W jaki sposób dokonywać rozliczeń operatora?
- Czy rozliczanie operatora jest określone prawnie?
- Czy przy rozliczeniu operatora należy wymagać noty czy faktury?
- Czy od przewoźników należy wymagać jedynie not dotyczących rozliczeń czy pełnej dokumentacji?
- Terminy z wojewodą są bardzo krótkie. Jak pomóc operatorowi szybko wystawić faktury? Wydruki, bilety jednorazowe, bilety ulgowe, urlopy
- W jaki sposób należy rozliczać linie?
- Jak w rozliczeniach ująć trasy, przystanki, bilety ulgowe i wozokilometry? Jak ująć te składowe w rozliczeniu?
- W jaki sposób należy rozliczać bilety ulgowe?
- Jak w rozliczeniach uwzględniać bilety miesięczne?
- W jaki sposób należy rozliczać bilety ulgowe, jeśli nie posiada się do tego odpowiedniego programu?
- Jak zweryfikować, czy dane bilety ulgowe zostały poprawnie sprzedane?
- Organizatorzy nie mają dostępu do programów, które umożliwiają weryfikację biletów ulgowych. Jak powinni więc jej dokonywać?
- Jakie narzędzia są potrzebne do weryfikacji czy dany bilet ulgowy został poprawnie sprzedany?
- Ile kosztuje oprogramowanie do sprawdzania biletów ulgowych? Czy jego zakup się opłaca?
- Jak weryfikować wydruki z kas rejestrowych oraz oświadczenia o ilości sprzedanych biletów?
- Jak sprawnie zrobić zestawienie ze sprzedanych biletów ulgowych?
- Jak zweryfikować wielkość pracy eksploatacyjnej, deficyty, liczbę sprzedanych biletów?
- Jak powinien wyglądać raport miesięczny, kwartalny i roczny? Co powinien zawierać? Jak szybko go stworzyć?
- Kto powinien się zająć kwestiami rozliczeniowymi, jeśli jednostka administracyjna należy do związku?
- W jaki sposób można zmniejszyć koszty?
- Gdzie na koniec roku należy przelać odsetki?
- Jak obliczyć, ile powinno dokonać się zwrotu za niewykorzystane środki?
6. Bilety, bilety ulgowe, cenniki - jak je ustalać i zatwierdzać?
- Jakie grupy mieszkańców są ustawowo zwolnione z opłat za bilety?
- Jakie grupy mieszkańców ustawowo mogą korzystać z ulg na bilety?
- Jakie grupy mieszkańców dodatkowo można zwolnić z opłat za bilety lub pozwolić im na korzystanie z ulg?
- Jak powinna brzmieć uchwała dotycząca nadania ulg jakiejś grupie pasażerów?
- W jaki sposób uzyskać dofinansowanie do biletów ulgowych?
- Jak powinno się ustalić cenniki?
- Jak zatwierdzać cenniki?
- Czy cenniki powinny być w jakiś sposób opieczętowany, czy mogą być jedynie wydrukowane przez operatora?
- Czy cenniki powinny być w tych samych stawkach czy stopniowane?
- Jak ustalić maksymalne ceny biletów, które może zaproponować operator?
- Jak przeprowadzić zmianę cennika w ciągu roku?
- W jaki sposób należy rozpatrywać wnioski o zmianę cen biletów?
- Jak radzić sobie z pytaniami od mieszkańców o darmowe bilety? Kiedy można rozszerzyć grupę z biletami ulgowymi?
7. Jak zorganizować przetarg?
- W jaki sposób powinno się wybrać przewoźnika?
- Jakie są tryby przetargowe? Czym się charakteryzują? Czym się różnią?
- Czym różni się wybór operatora w trybie ustawy o zamówieniach publicznych od trybu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
- Jaka jest procedura wybierania operatora w trybie ustawy o zamówieniach publicznych?
- Jak przebiega procedura wybierania operatora w trybie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
- Jak zorganizować przetarg?
- W jaki sposób należy przeprowadzić przetarg?
- Kto powinien przeprowadzić przetarg?
- Kto powinien ogłosić przetarg na przewoźnika?
- Co oznacza wyrażenie “zamiar” w sprawie ogłoszenia przetargu? Do czego nas to zobowiązuje, a do czego nie?
- Z jakim wyprzedzeniem należy ogłosić przetarg?
- Kiedy należy ogłosić przetarg? Jakie powinno być wyprzedzenie przy określonych kwotach?
- Na jakich stronach należy ogłosić przetarg? Od jakich kwot należy ogłosić przetarg?
- Jakie, ile oraz kiedy należy umieścić ogłoszenia w biuletynie Unii Europejskiej?
- Jaką kwotę powinien osiągnąć przetarg, żeby musiał być umieszczony na stronie Unii Europejskiej?
- Kiedy przetarg należy zamieścić na stronie unijnej?
- Kiedy należy ogłosić przetarg, a kiedy ofertę/zapytanie na wyłonienie operatora?
- W jaki sposób powinno się tworzyć (oszacować) dane do przetargu?
- Kiedy powinien być określony wolumen wozokilometrów?
- Kiedy należy zgłosić zapytanie ofertowe?
- Kiedy gmina jest zwolniona z organizowania przetargu lub zgłoszenia zapytania ofertowego?
- Jak wygląda procedura wyboru operatora?
- W jaki sposób należy wybrać operatora? Czym się kierować?
- Jakie kary mogą obowiązywać, gdy przetarg nie zostanie odpowiednio wcześniej ogłoszony?
8. Tworzenie rozkładu jazdy - na czymopierać się przy tworzeniu rozkładu jazdy?
- Na czym się należy opierać, aby stworzyć rzetelny rozkład jazdy?
- Jak dopasować kursy do mieszkańców? Jaka powinna być hierarchia ustania kursów?
- Jakie powinny być priorytety i zasady podczas tworzenia rozkłady jazdy?
- Jak ustalić priorytety obejmujące trasy i godziny?
- Jak ustalić, kto będzie naszym głównym pasażerem?
- Jak ustalić, gdzie i kiedy będziemy przewozić naszych pasażerów?
- Jak zrobić rozeznanie wśród mieszkańców przed utworzeniem rozkładu jazdy?
- Na jakim etapie tworzenia rozkładu jazdy zbierać wnioski od mieszkańców?
- Jak przeprowadzić konsultacje społeczne?
- W jaki sposób powinno się tworzyć rozkłady? Jak analizować ruch? Jakie są sposoby na analizowanie ruchu?
- Jak przeprowadzić "analizę rynku” (jakie linie należy utworzyć, czy będą rentowne)? Kto powinien ją wykonać? Jakie kompetencje trzeba mieć do jej wykonania?
- Jak dokonać analizy ruchu do stworzenia rozkładu?
- Jak powinno przebiegać kompleksowe badanie ruchu?
- Jak samodzielnie dokonać analizy ruchu, aby stworzyć dobry rozkład jazdy? Czym się kierować? Na co zwracać uwagę?
- Jakie są wymagania co do tras organizowanych w ramach publicznego transportu gminnego?
- Jak ustalić, ile tras jest potrzebnych?
- W jaki sposób należy opracować rozkład?
- W jaki sposób ułożyć rozkład jazdy?
- Jak układać rozkład jazdy szybko i efektywnie?
- W jaki sposób powinny zostać wytyczone trasy autobusowe? Jakie kryteria muszą spełniać?
- W jaki sposób tworzyć rozkłady jazdy, aby godziny oraz linie na siebie nie nachodziły?
- Czy istnieje jakiś program do układania rozkładów jazdy?
- Gdzie powinno się szukać i sprawdzać informacje o kilometrach trasy oraz przystankach?
- Jak dokonać analizy i zdecydować czy dana linia powinna powstać?
- Kiedy należy ogłosić utworzenie nowej linii?
- Na jakich stronach należy ogłosić utworzenie linii?
- Są trasy bardzo rentowne na których jeżdżą prywatni przewoźnicy. Czy można utworzyć na ten samej trasie linię transportu publicznego?
- Czy można utworzyć linię do miasta w innym powiecie? Jeśli tak, to w jaki sposób? Jakich działań to wymaga?
- W jaki sposób wytyczyć trasę w ramach związku samorządu terytorialnego?
- Jaka powinna być częstotliwość kursów?
- Ile kursów dziennie powinno być, aby linia była rentowna?
- Jakie minimalne odstępy czasowe powinni zachować przewoźnicy, aby móc transport odbywał się sprawnie, bez zakłóceń czy kłótni?
- Jak reagować na prośby mieszkańców?
- W jaki sposób rozpatrywać wnioski od mieszkańców?
- Jak rozstrzygać wnioski od mieszkańców o dodatkowe linie/zmiany w godzinach/zmiany tras?
- Jak rozpatrywać wnioski od mieszkańców jeśli chodzi o zmianę rozkładu jazdy? Na co powinno się zwracać uwagę?
- Jakich danych należy wymagać od mieszkańców, aby móc rozpatrzyć ich wniosek?
- Jak radzić sobie z dużą liczbą zgłoszeń związanych ze zmianą trasy lub godzin np. na początku roku szkolnego?
- Jak rozwiązywać spory między zgłoszeniami pasażerów np. o zmianę godziny?
- Jak wytłumaczyć mieszkańcom, że nie ma możliwości wymuszenia na prywatnym przedsiębiorcy utworzenia kursu, który jest potencjalnie nierentowny?
- Czy można dokonać zmiany rozkładu w ciągu roku? Jak tego dokonać?
- W jaki sposób modyfikuje się linie po jej utworzeniu? Jaka jest procedura zmiany trasy?
- Jak zweryfikować dane i przeprowadzić obserwację przed utworzeniem linii lub zmianą jej trasy, aby zmiana była trafna?
- Jak przeprowadzić zmianę rozkładu jazdy pod względem godzinowym w ciągu roku? Jaki jest proces?
- Czy jest możliwość wydłużenia lub zmniejszenia linii w ciągu roku? Jeśli tak, jak taka zmiana wygląda?
- Jak dokonać zmiany długości linii podczas roku w przypadku zmian w infrastrukturze? Jaka jest procedura tej zmiany?
- Ile trwa procedura zmiany linii?
9. Operatorzy i prywatni przewoźnicy - umowy, wydawanie zezwoleń, wymagania wobec operatora, korzystanie z przystanków,konflikty między przewoźnikami,braki kadrowe wśród kierowców
- Jaka powinna być forma zawarcia umowy z operatorem?
- Jaka forma powinna przewozu powinna być wybierana? Czy powinno być to bezpośrednie zawieranie umowy czy w formie umowy koncesji?
- Z czym wiąże się bezpośrednie zawieranie umowy?
- Z czym wiąże się forma umowy koncesji?
- Co powinno znajdować się w umowie zawieranej z operatorem? Jakie zapisy powinna zawierać umowa?
- Co można, a czego nie można zamieścić w umowie operatora?
- Jakie zapisy dotyczące rozliczania biletów ulgowych powinna zawierać umowa z operatorem?
- Czy umowa z operatorem może zawierać dowóz dzieci do szkół? Czy musi być to osobna umowa?
- Czy można przedłużyć umowę roczną? Jeśli tak, to w jaki sposób?
- Czy operator powinien być opłacany kwotą netto czy brutto?
- Kiedy należy wydać zezwolenie, a kiedy zaświadczenie?
- Jaka jest różnica między zezwoleniem a zaświadczeniem?
- Czy zaświadczenia i zezwolenia są zamienne?
- Kiedy powinno się wydawać zaświadczenia operatorom? Jak takie zaświadczenia powinny wyglądać?
- Jak należy interpretować ust. 1 artykułu 28 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym?
- Czy zawsze trzeba wydawać zaświadczenia operatorom?
- W jaki sposób powinno wydawać się zezwolenia (zaświadczenia)? Jak to powinno wyglądać? Jaka jest procedura? Czy jest to określone w przepisach?
- Operator ma uprawnienia w CEIDG. Urząd takie uprawnienie powinien wydać. W CEIDG jest możliwość dodania zezwolenia na transport drogowy, natomiast nie ma możliwości dodania zezwolenia. Co w takiej sytuacji zrobić? Co powinno się wprowadzić?
- Co można a czego nie można wymagać od operatora?
- Jakie wymagania powinien spełniać operator gminnych przewozów pasażerskich?
- Czy operator przy sprzedaży biletów ulgowych ma obowiązek stosowania kasy biletowej, która zapewnia szczegółowe dane dotyczące zniżek (jaka forma zniżki, na jakiej podstawie)?
- Czy można wymagać od operatora zapisu z kas rejestrowych? Jeśli tak, to w jaki sposób umieścić taki obowiązek w umowie?
- Czy można wymagać od operatora posiadania konkretnej kasy rejestrowej (np. która rejestruje szczegółowych informacji)?
- Co w sytuacji, gdy operator posiada kasę biletową, która umożliwia sprzedaż jednorazowych biletów, a nie biletów ulgowych/miesięcznych?
- Jaki standard powinny spełniać pojazdy operatora?
- Jakie powinny być wymagania co do autobusów?
- Jakie są wymogi co do wyposażenia pojazdu operatora?
- Co zrobić, jeżeli przewoźnik nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań?
- Czy można wymusić na prywatnym przedsiębiorcy utworzenie nowej linii?
- Jak powinno wyglądać pobieranie opłat za korzystanie z przystanków? Czy powinno się je pobierać na podstawie umowy cywilnoprawnej czy jako opłata administracyjna?
- Jak powinno się wyliczać, ile wynosi opłata za korzystanie z przystanku? Jaka jest podstawa prawna do tych obliczeń? Czy w takim przypadku powinno się wystawiać noty księgowe?
- Co rozumieć pod pojęciem “uzgodnienia korzystania z przystanku"?
- Czy kierowca zawsze powinien zatrzymywać się na przystankach?
- W jaki sposób należy rozpatrywać skargi składane przez przewoźników?
- Jak radzić sobie z konfliktami prywatnych przewoźników?
- Co zrobić w przypadku braku kadry wśród kierowców?
- Jak poradzić sobie z brakami kadrowymi wśród kierowców?
- W mieście wybudowano nowy prywatny dworzec, który spełnia wszystkie wymagane standardy. Korzystanie z niego wiąże się jednak z opłatami. Jak namówić prywatnych przewoźników do korzystania z niego? Czy można tego od nich wymagać?
- Co zrobić, jeśli operator wnioskuje o podwyżkę i grozi ewentualnym zerwaniem umowy?
- Jak poradzić sobie z konfliktem z przewoźnikami komercyjnymi, gdy tworzone są linie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
- W jaki sposób pomóc operatorom wypełnić wniosek dla wojewody?
10. Przeprowadzenie kontroli operatora
- Jak powinna zostać przeprowadzona kontrola publicznego transportu zbiorowego?
- Jak rzetelnie kontrolować przewoźnika? Jak przeprowadzić taką kontrolę?
- Kto powinien dokonać kontroli operatora?
- Kto powinien przeprowadzać kontrolę? Organizator czy Inspekcja Ruchu Drogowego?
- Ile razy w roku powinno się dokonać kontroli operatora?
- Jak należy kontrolować prywatnych przewoźników?
- Jak powinno wyglądać przeprowadzenie kontroli przewoźnika? Czy są jakieś wytyczne? Czy jest to określone w jakichś przepisach? Jak często powinna być dokonywana?
- Co powinien skontrolować organizator?
- Czego można wymagać od operatora podczas kontroli?
- Co organizator może skontrolować u operatora: przystanki, cenniki, regulaminy?
- Jak przeprowadzić kontrolę?
- Czy kontrola powinna być przeprowadzona w siedzibie operatora?
- Czy kontrola powinna być przeprowadzona w autobusie podczas kursu?
- Ile osób powinno być przy kontroli?
- Czy osoby przeprowadzające kontrolę powinny mieć jakieś upoważnienia przy sobie?
- Czy osoby kontrolujące powinny mieć identyfikatory?
- Jak spisywać protokół z kontroli?
- Co zrobić w przypadku zgłoszenia nieprawidłowości w przewozie?
- Za co można nałożyć karę na operatora?
- Jaka jest procedura nakładania kary?
- Jak obliczać karę dla operatora? Jakie to są kwoty?
- Jak sprawdzić i kontrolować to, czy przewoźnicy jeżdżą zgodnie z rozkładem jazdy?
- Jakie są możliwości kontroli tego, czy operator wykonuje odpowiednie kursy w odpowiednim czasie?
- Jak powinna przebiegać kontrola wykonywanych kursów przez przewoźników?
- W jaki sposób można kontrolować, czy dany bus zatrzymuje się na odpowiednich przystankach? Jak rzetelnie to sprawdzić?
- Jakie są sposoby kontroli operatorów?
- Jakie są narzędzia do kontroli operatorów?
- Czy dokonując nadzoru nad wykonywaniem kursów przez przewoźników można stosować nadajniki gps lub monitoring? Co jest bardziej odpowiednie?
- Co zrobić, aby kursy wykonywane przez operatora się odbywały i były na czas? Jak to kontrolować i maksymalizować skuteczność tych przejazdów?
- Co zrobić w sytuacji, gdy autobusy się spóźniają lub jadą za szybko? Jak zareagować? Jak dokonać kontroli?
- Jak efektywnie kontrolować to, czy prywatny przewoźnik nie zatrzymuje się na przystankach na które nie ma zgody?
- Jakie są możliwości kontroli liczby przewożonych osób?
- Czy należy kontrolować sprzedaż biletów?
- Jak kontrolować sprzedaż biletów?
- Jak dokonywać weryfikacji finansowej operatora?
- Czy organizator może skontrolować dokumenty finansowe operatora?
- Na jakich dokumentach przeprowadzać kontrole?
- Czy kontrola przewoźnika może opierać się jedynie na wykazaniu przez niego dochodów?
- Czy jeśli samorząd funkcjonuje jedynie w oparciu o ustawę Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, to czy może on kontrolować koszty/dokumenty finansowe operatora?
11. Współpraca z innymi jednostkami - z czym wiąże się uczestniczenie w porozumieniu?
- Jak powinna wyglądać współpraca z wojewodą w zakresie publicznego transportu zbiorowego?
- Jak usprawnić współpracę z wojewodą w zakresie publicznego transportu zbiorowego?
- W jaki sposób funkcjonują porozumienia, a w jaki sposób związki?
- Jak związki samorządów terytorialnych funkcjonują? Jak to wygląda w praktyce?
- Z czym wiąże się wstąpienie do związku z innymi gminami lub powiatami?
- Jak założyć związek samorządów terytorialnych?
- Jak złożyć propozycję założenia związku? W jaki sposób dokonywać mediacji?
- W jaki sposób finansuje się związek samorządów terytorialnych?
- Z czym wiąże się uczestniczenie w porozumieniu?
- W jaki sposób zawrzeć porozumienie między samorządami terytorialnymi? Jak takie porozumienie funkcjonuje?
- Jak zawierać porozumienia międzygminne? Jaka jest procedura? Jakie działania należy podjąć?
- Jak powinno wyglądać porozumienie jeśli chodzi o to kto ma być organizatorem publicznego transportu zbiorowego? Czy można to ustalić przed porozumieniem?
- Gdy samorządy podpisały porozumienie, to które z nich będzie pełnił funkcję organizatora?
- Jak przekonać gminę do utworzenia związku lub zawarcia porozumienia?
- Na co można wpływać będąc członkiem porozumienia? W jaki sposób negocjować?
- Czy w porozumieniu międzygminnym gminy muszą dzielić się finansowaniem transportu?
- W jaki sposób finansuje się porozumienie?
- Jeżeli jest zawarte porozumienie i powiat otrzymuje dotacje od gmin, kto powinien zapłacić rekompensatę operatorowi?
Prowadzący
Michał Jambor - Inspektor w Referacie Urbanistyki, Transportu i Utrzymania Infrastruktury w Urzędzie Miasta i Gminy Olsztyn. Sprawuje kompleksowy nadzór nad funkcjonowaniem bezpłatnej komunikacji gminnej organizowanej przez Miasto i Gminę Olsztyn. Swoje obowiązki realizuje poprzez m.in. stały kontakt z koordynatorem operatora, codzienną kontrolę poprawnej realizacji umowy, składanie wniosķów do wojewody o dofinansowanie z FRPA, opisywanie faktur, odpowiadanie na wnioski pasażerów, układanie rozkładów jazdy we współpracy z ekspertami, przygotowywanie tabliczek rozkładowych, kontrolę przystanków autobusowych, przygotowywanie uchwał, nadzór nad przestrzeganiem wnoszenia opłat przez przewoźników za korzystanie z przystanków. Odpowiada również za organizację transportu regularnego specjalnego (dowóz osób niepełnosprawnych, dowóz dzieci do szkół) na terenie gminy jak i poza nią. Jest również oficerem rowerowym z ramienia urzędu.
Osiągnięcia: pozyskanie ponad 3 milionowego wsparcia finansowego z FRPA w ciągu 2 lat, wdrożenie rozwiązań rozkładowych i informacyjnych, które poprawiły skomunikowanie między gminną komunikacją a autobusami miejskimi dowożącymi pasażerów z Olsztyna do Częstochowy.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.