Wideoszkolenie: Inwentaryzacja w OPS

Czy komisja inwentaryzacyjna powinna zostać przeszkolona? Jak przeprowadzić inwentaryzację drogą spisu z natury? Które aktywa i pasywa inwentaryzować poprzez potwierdzenie salda, a które w drodze weryfikacji? Jak ująć spisy ilościowe w polityce rachunkowości? Jak tworzyć harmonogram inwentaryzacji? Jak powinien wyglądać protokół likwidacji ze sprzętów, które idą do likwidacji? Jak ujmować rozliczenia inwentaryzacyjne w księgach rachunkowych?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie skierowane do księgowych OPS, które zajmują się inwentaryzacją, a także księgami rachunkowymi w OPS.

UWAGA! Omówiona zostanie także tematyka zamknięcia roku budżetowego!
Podczas szkolenia prowadzący-praktyk szczegółowo omówi, na co zwracać uwagę, przeprowadzając inwentaryzację, powie też, kto i w jakim zakresie odpowiada za inwentaryzację, czy można przekazać odpowiedzialność pracownikowi, czy zawsze kierownik będzie za to odpowiedzialny? Wiedza oraz wieloletnie doświadczenie prowadzącej pozwoli Państwu uniknąć konsekwencji związanych z nieprawidłowym przeprowadzeniem inwentaryzacji w OPSach, choćby podczas kontroli z RIO. Od teraz kontrola ośrodka przebiegnie bezproblemowo.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie są metody inwentaryzacji w OPS i z jakich najlepiej korzystać?
  • Jak powinny wyglądać bilanse inwentaryzacyjne?
  • Jakie są różnice pomiędzy inwentaryzacją metodą spisu z natury, w drodze potwierdzenia sald, a jak w drodze weryfikacji sald?
  • Czy komisja może stwierdzić bez udziału specjalisty, że sprzęt jest uszkodzony i przeznaczony do likwidacji?
  • Jak powinna wyglądać dokumentacja z inwentaryzacji w drodze spisu z natury? Czy arkusze spisowe wystarczą?
  • Jakie sprzęty trzeba przekazywać do specjalnych firm zajmujących się utylizacją? Które sprzęty możemy wywozić we własnym zakresie?
  • W jaki sposób powinno się ujmować różnice inwentarzowe? Jak ujmować te różnice w księgach?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Wzór zarządzenia wydania inwentaryzacji dla OPS
  • Wzór harmonogramu inwentaryzacji dla OPS
  • Wzór instrukcji inwentaryzacyjna dla OPS
  • Wzór protokołu inwentaryzacyjnego dla OPS
  • Wzór arkuszu różnic dla OPS
  • Wzór rozliczenia inwentaryzacyjnego dla OPS
  • Wzór umowy użyczenia dla OPS
  • Wzory bilansów inwentaryzacyjnych dla OPS
  • Wzory dokumentacji w przypadku sprzedaży bądź likwidacji majątku dla OPS
  • Wzory spisów ilościowych dla OPS

Szczegółowy program szkolenia:

Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:

  • Czy fundusz można zrobić już w listopadzie?
  • W jakim rozdziale ująć dożywanie dzieci i młodzieży – Fundusz Pomocy Ukrainie?
  • Czy można robić inwentaryzację częściej niż co 4 lata?
  • Czy do arkuszu spisu z natury wpisujemy asortyment poniżej 500 zł?
  • Czy musi być zapis w polityce, że nie spisujemy na arkusz ilościówki?
  • Jeżeli czajnik jest artykułem niskocennym i nie ma go na arkuszu, a chcemy go zlikwidować, to czy musi być protokół likwidacji i opinia specjalisty?
  • Czy do artykułów niskocennych sporządzamy ekspertyzę?
  • Jak wygląda ewidencja w przypadku zakupu programu w wysokości 7 tys. zł?
  • Co w przypadku, gdy dłużnikiem jest osoba fizyczna, a należność ma potrącić ZUS lub KRUS?
  • Jeżeli osoba ma do zwrotu świadczenie rodzinne, to czy wysyłamy do niej potwierdzenie salda?
  • Czy osoba z księgowości może być jako pomoc administracyjna w komisji?
  • Jak wygląda inwentaryzacja środków trwałych? Czy spisywać je na osobnym arkuszu wpisowym?
  • Czy może być więcej osób odpowiedzialnych za jeden pokój?
  • Jaką rolę pełni przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej?
  • Czy inwentaryzacji podlega budynek oddany z urzędu gminy w trwały zarząd?
  • Czy jest obowiązek potwierdzania posiadania użyczonego sprzętu do Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej?
  • Jeżeli na koncie 013 mamy zaksięgowane niskocenne wyposażenie poniżej 500 zł, to w jaki sposób zdjąć te kwoty z konta?
  • Do kogo skierować pismo dot. zlikwidowania środka trwałego?
  • Co w przypadku pożaru baraku socjalnego?
  • Jeżeli likwidujemy krzesło o wartości 200 zł (ewidencja ilościowa), to gdzie wpięty będzie protokół z likwidacji?
  • Czy wymagane jest zestawienie zbiorcze spisu z natury?
  • Czy komisję likwidacyjną powołuje się na początku roku i działa ona przez cały rok? Czy komisję powołuje się dopiero w chwili wpłynięcia pisma dot. likwidacji popsutego sprzętu?
  • Czy składkę PPK płaconą przez pracodawcę należy wykazać jako zobowiązanie?
  • Czy składkę na PPK płaconą przez pracodawcę również należy wykazać jako zobowiązanie?
  • Czy odpis aktualizacyjny robi się dla należności, które przekraczają 180 dni?
  • Jak policzyć procent ściągalności?
  • Czy należy prowadzić konto pozabilansowe 976? Jak je rozliczyć?

UWAGA! Omówiona zostanie także tematyka zamknięcia roku budżetowego!

  • Instruktaż zamknięcia roku budżetowego krok po kroku

Zarządzenie wydania inwentaryzacji, bilanse, harmonogram, dokumenty

  • Jakie protokoły należy spisać w trakcie inwentaryzacji?
  • Jakie dokumenty są potrzebne do inwentaryzacji? Od czego zacząć?
  • Jak napisać zarządzenie wydania inwentaryzacji?
  • Jak napisać zarządzenie inwentaryzacyjne? WZÓR
  • Jak tworzyć harmonogram inwentaryzacji? WZÓR
  • Jakie są zasady sporządzania instrukcji inwentaryzacyjnej? WZÓR
  • Jak przeprowadzać weryfikację kont? WZÓR protokołu inwentaryzacyjnego
  • Jak napisać arkusz różnic? WZÓR
  • Jak powinno wyglądać ostateczne rozliczenie inwentaryzacji? WZÓR
  • Jak napisać umowę użyczenia? WZÓR
  • Jak powinny wyglądać bilanse inwentaryzacyjne podczas spisywania ręcznego?
  • Jak prowadzić dokumentację w przypadku sprzedaży bądź likwidacji majątku?
  • Jak ująć spisy ilościowe w polityce rachunkowości?

Inwentaryzacja w OPS

  • Jakie są metody inwentaryzacji w OPS i z jakich najlepiej korzystać?
  • Jakie są rodzaje inwentaryzacji?
  • Jakie są terminy inwentaryzacji?
  • Kto powinien nadzorować proces inwentaryzacji? Kto powinien kontrolować cały proces?
  • Czy czynności inwentaryzacyjne należy gdzieś opisywać? W jaki sposób?
  • Kiedy rozpoczyna i kiedy kończy się inwentaryzacja?
  • Jakie są metody zapisów kont w księgach rachunkowych?
  • Jakie są sposoby na rozliczanie wyników inwentaryzacyjnych?
  • Jakie są zasady w aktywach i pasywach w inwentaryzacji?
  • Które aktywa i pasywa inwentaryzować poprzez potwierdzenie salda, a które w drodze weryfikacji?
  • Jak przebiega kontrola inwentaryzacji?
  • Jakie są najczęstsze błędy podczas procesu inwentaryzacyjnego?
  • Jakie są różnice pomiędzy inwentaryzacją metodą spisu z natury, w drodze potwierdzenia sald, a w drodze weryfikacji sald?
  • Jak wprowadzić inwentaryzację do systemu komputerowego?
  • Czy w przypadku inwentaryzacji ręcznej na papierze można przekreślić treść, czy trzeba pisać od nowa?
  • Jak ująć spisy ilościowe w polityce rachunkowości?
  • Czy kierownicy jednostki powinni zostać przeszkoleni z inwentaryzacji?
  • Jak zabezpieczyć się w razie awarii systemu?
  • Jaka jest odpowiedzialność kierowników jednostki? Odpowiedzialność wójtów, burmistrzów i kierowników ośrodków
  • Jak zrobić rozliczanie inwentaryzacyjne? Krok po kroku
  • W jaki sposób sporządzać protokoły inwentaryzacyjne?
  • Czy inwentaryzację należy przeprowadzać elektronicznie z pomocą czytników czy metodą spisu z natury?
  • Do kiedy powinno oddać się jakie zarządzenie inwentaryzacyjne?

Komisja inwentaryzacyjna

  • Kto powinien powołać komisje inwentaryzacyjną?
  • W jaki sposób powołać komisję inwentaryzacyjną?
  • Co, jeśli ośrodek jest mały i trudno zebrać komisję inwentaryzacyjną? Jakie są rozwiązania?
  • Ile osób powinno zasiadać w komisji inwentaryzacyjnej?
  • Czy do powołania komisji inwentaryzacyjnej potrzebne jest zarządzenie? Jak powinno ono wyglądać?
  • Czy ilość osób w komisji inwentaryzacyjnej powinna się różnić względem tego jak duży ośrodek przeprowadza inwentaryzację?
  • Kogo wybrać na przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej?
  • Jakie obowiązki należą do przewodniczącego komisji?
  • Czy komisja może stwierdzić bez udziału specjalisty, że sprzęt jest uszkodzony i przeznaczony do likwidacji?
  • Kto powinien zasiadać w komisji inwentaryzacyjnej?
  • Czy osoby z księgowości mogą zasiadać w komisji inwentaryzacyjnej?
  • Jakie zadania powinna wykonać komisja inwentaryzacyjna?
  • Kto może, a kto nie może zasiadać w komisji inwentaryzacyjnej?
  • Kto powinien powołać komisję inwentaryzacyjną? Jak to zrobić?
  • Czy komisja inwentaryzacyjna powinna zostać przeszkolona? W jaki sposób szkolić komisję?
  • Jakie konkretnie są terminy dla komisji inwentaryzacyjnej? Kiedy należy przekazać inwentaryzację do księgowego?

Spis z natury w OPS

  • Jak w praktyce powinny wyglądać spisy inwentaryzacyjne?
  • Kto powinien podpisywać spisy z natury i w jaki sposób?
  • Czy na spisach z natury wymagana jest akceptacja?
  • Jak przeprowadzić inwentaryzacyjne drogą spisu z natury?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę przy spisie z natury?
  • Jak powinny wyglądać arkusze spisu z natury?
  • Kto ponosi odpowiedzialność za wykonanie spisu z natury?
  • Jak kroki należy podjąć, aby powołać zespół spisowy?
  • Czy zespół spisowy musi zostać przeszkolony? W jaki sposób to zrobić?
  • Czy grupy inwentaryzacyjne powinny składać się z pracowników ośrodka?
  • Co powinien zrobić zespół spisowy w związku z inwentaryzacją?
  • Co powinny wykonać osoby rozliczające inwentaryzację?
  • Jak powinna wyglądać dokumentacja z inwentaryzacji w drodze spisu z natury? Czy arkusze spisowe wystarczą?
  • Jakie są różnicy pomiędzy spisem z natury a spisem elektronicznym?
  • Co należy zawrzeć w spisie?
  • Jakie są terminy spisu z natury?

Środki trwałe w inwentaryzacji

  • Jak potraktować środki prywatne?
  • Czy środki prywatne inwentaryzuje się jako środki obce?
  • Jak zdejmować środki po ich likwidacji?
  • Jak naliczać amortyzację środków trwałych?
  • W jaki sposób umarzać środki trwałe?
  • Jak prowadzić dokumentację w przypadku sprzedaży bądź likwidacji majątku?
  • Czy środki poniżej 10 tysięcy inwentaryzujemy w inny sposób?
  • Jak wyceniać środki trwałe?
  • Jak umarzać środki trwałe?
  • Jak inwentaryzować środki trwałe w użyczeniu?
  • Jak powinien wyglądać protokół likwidacji ze sprzętów, które idą do likwidacji? WZÓR
  • Czy sprzęt musi posiadać protokół z oględzin specjalisty, że on już się nie nadaje?
  • Jakie sprzęty trzeba przekazywać do specjalnych firm zajmujących się utylizacją? Które sprzęty możemy wywozić we własnym zakresie?
  • Czy zużyte sprzęty można przekazać gminie, które je zutylizuje?

Księgi rachunkowe w inwentaryzacji OPS

  • Jak ujmować rozliczenia inwentaryzacyjne w księgach rachunkowych?
  • W jaki sposób powinno się ujmować różnice inwentarzowe? Jak ujmować te różnice w księgach?
  • Jakie są metody zapisów inwentaryzacji i kont w księgach rachunkowych?
  • Jakie są sposoby potwierdzania sald i przeksięgowań czynności?

Prowadzący

Marzena Wojtyła-główna księgowa w MOPS w Bielsku-Białej od 2008 roku. Praktyk z 26 letnim doświadczeniem, kieruje całym Działem Księgowości w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej.W latach 1995 – 2008, pełniła tę samą funkcję w Ośrodku Pomocy Dziecku i Rodzinie w Czechowice-Dziedzice.

W zakresie obowiązków posiada również kontrolę zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym w zakresie zadań realizowanych przez Ośrodek oraz zapewnienie prawidłowości, terminowości i zgodności sprawozdań składanych na zewnątrz przez Ośrodek. Ukończyła Wyższą Szkołę Bankowości i Finansów w Bielsku-Białej z tytułem magistra, kierunek: Finanse i Bankowość.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
25 października 2024
od 599.00
14 listopada 2024

Podobne szkolenia