W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jaką stawkę: 1 zł czy 300 zł można przyporządkować do kodu 170181?
- Kiedy firma powinna złożyć wniosek o zwrot zabezpieczenia roszczeń, jeśli chce je otrzymać od razu po wygaśnięciu decyzji?
- Czy można wydać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, jeżeli podmiot, któremu wydajemy zezwolenie, nie znajduje się w CEIDG?
- Czy w przypadku, gdy oczyszczalnia przewozi osady ściekowe z drugiej oczyszczalni i chce je przetwarzać, to czy potrzebna jest decyzja o przetwarzaniu odpadów?
- Jakie dokumenty musi dostarczyć firma, jeśli chce, żeby odpad stał się produktem?
- Czy masa bitumiczna może zostać uznana za produkt? Jakie dokumenty mogą o tym świadczyć? Jaki dokument będzie świadczył o tym, że jest na nią popyt?
- Jaka jest procedura usuwania odpadów z wypadków?
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:
- Nienaliczanie wysokości zabezpieczenia roszczeń dla odpadów poprocesowych powstających w wyniku przetwarzania. Jeżeli powstają odpady poprocesowe nieobojętne i o właściwościach palnych, to czy powinno być naliczane zabezpieczenie od zagrożenia?
- Czy zwrot zabezpieczenia roszczeń może nastąpić przed wydaniem decyzji wygaszającej zezwolenie?
- Czy dla odpadów palnych powstałych w wyniku wytworzenia ich miejsce magazynowania powinno być objęte monitoringiem?
- Czy wymagany jest operat przy wydaniu decyzji przetwarzającej przy rekultywacji składowiska odpadów obojętnych i innych niż niebezpieczne?
- Co w przypadku, gdy wniosek zawiera braki formalne?
- Przedsiębiorca złożył wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów w procesie R12 – przygotowanie do ponownego użycia (naprawa palet 15 01 03). Czy musi spełnić jednocześnie warunki utraty statusu odpadów?
- Pozostałości złomu niewykorzystanego na budowach lub z produkcji będą przygotowywane do ponownego użycia – wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Czy muszą spełniać warunki utraty statusu odpadów?
- Jaka jest podstawa prawna przeprowadzenia badań w celu uznania lub udowodnienia, że odpady przeznaczone do zbierania są odpadami obojętnymi?
1. ZABEZPIECZENIE ROSZCZEŃ - Co należy brać pod uwagę przy wyliczaniu zabezpieczenia roszczeń?
Jak poprawnie obliczyć zabezpieczenie roszczeń?
- Który sposób obliczania zabezpieczenia roszczeń jest najłatwiejszy?
- Jak upewnić się, że poprawnie obliczyliśmy zabezpieczenie roszczeń?
- Jak określić masy podczas liczenia zabezpieczenia roszczeń?
- Co zrobić, gdy nie jesteśmy pewni, jaką stawkę należy przyporządkować do danego kodu?
- Co zrobić w sytuacji, gdy nie wiemy, jaki kod odpowiada magazynowanym odpadom?
- Jaką stawkę: 1 zł czy 300 zł można przyporządkować do kodu 170181?
- Jakie warunki musi spełniać odpad, żeby został uznany za obojętny?
- Co zrobić, jeżeli przedsiębiorca upiera się, że jego odpady są obojętne, jednak nie spełniają kryteriów?
- Czy odpad o niewiadomym pochodzeniu można uznać za obojętny?
- Czy w toku postępowania należy wymagać od interesanta karty charakterystyki odpadu obojętnego ? Czy organ ma do tego prawo?
- Jak mieć pewność, że odpad obojętny faktycznie jest obojętny, a nie zmieszany z zanieczyszczeniami?
- Czy ziemia z humusem powinna być traktowana jak zwykła gleba, czy inaczej?
- W jaki sposób należy ustalać stawki?
- Jak ustalić największą masę?
- Jak ustalić maksymalną masę?
- Jaka jest definicja największej masy?
- Jaka jest definicja maksymalnej masy?
- Jaka jest definicja maksymalnej pojemności?
- Jak określić masy przy obliczaniu zabezpieczenia roszczeń?
- W jakiej formie firma powinna podać największą masę odpadów, jaka może być magazynowana? Czy może być to pojemność?
- Jaka jest definicja “największa masa odpadów” przy zabezpieczeniu roszczeń i co to oznacza w praktyce?
- Jak oblicza się zabezpieczenie roszczeń, gdy odpady są magazynowane w kontenerach?
- Jak oblicza się zabezpieczenie roszczeń, gdy odpady są magazynowane na zewnątrz?
- Jak oblicza się zabezpieczenie roszczeń, gdy odpady są magazynowane w pomieszczeniu?
- W jaki sposób wyliczyć zabezpieczenie roszczeń, gdy jest kilka miejsc magazynowania, a jak, kiedy jest jedno?
- Co zrobić w przypadku, gdy obliczenia zabezpieczenia roszczeń firmy i starostwa różnią się od siebie diametralnie, a firma upiera się, że to jej obliczenia są poprawne?
- Jeżeli zezwolenie jest wydawane np. na 10 lat, to czy można przyjąć zabezpieczenie roszczeń w formie gwarancji bankowej lub polisy ubezpieczeniowej? W jaki sposób należy rozpatrzyć taką sytuację? Czy można odmówić wydania decyzji w takim przypadku?
- Jakie warunki musi spełniać polisa ubezpieczeniowa, żeby móc przyjąć ją jako zabezpieczenie roszczeń?
- W jaki sposób należy zmienić formę zabezpieczenia?
- Co zrobić w sytuacji, gdy przedsiębiorca chce dokonać zmiany formy zabezpieczenia roszczeń, po złożeniu wniosku?
- Czy zabezpieczenie roszczeń można zwrócić jeszcze podczas trwania zezwolenia?
- Czy zabezpieczenie roszczeń można zwrócić jedynie na wniosek firmy?
- Przy zabezpieczeniu roszczeń, gdy kończy się decyzja i będzie ona przedłużana, czy powinno się dokonać zwrotu tego zabezpieczenia?
- W jaki sposób przenieść zabezpieczenie roszczeń na następne zezwolenie? Czy można tak zrobić? Czy raczej należy dokonać zwrotu, a następnie firma ponownie dokonuje wpłaty?
- Czy przy zakończeniu decyzji zawsze powinien być dokonany zwrot roszczeń?
- Kiedy należy zwrócić zabezpieczenie i na jakiej podstawie?
- Kiedy firma powinna złożyć wniosek o zwrot zabezpieczenia roszczeń, jeśli chce je otrzymać od razu po wygaśnięciu decyzji?
- W jaki sposób należy zwrócić zabezpieczenie roszczeń? Jak dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń i na jakiej podstawie?
- Jak powinien przebiegać proces zwrotu zabezpieczenia roszczeń?
- W jaki sposób należy przeprowadzić zwrot depozytu?
- W jakich przypadkach można dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń?
- Czy należy dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń po wydaniu nowego zezwolenia?
- Czy jest możliwość zachowania tego samego zabezpieczenia roszczeń na koncie w przypadku przedłużenia zezwolenia? Czy należy je na początku zwrócić i ponownie wpłacić?
- Czy w przypadku nowego zezwolenia i większej kwoty zabezpieczenia roszczeń można zostawić stare zabezpieczenia na koncie i ewentualnie wpłacić dodatkową kwotę lub wypłacić firmie nadwyżkę?
2. OPERATY - W jaki sposób należy weryfikować operaty?
- Czy można zakwestionować operat?
- Czy można odesłać operat do poprawy?
- Czy można wezwać do doprecyzowania operatów?
- Czy można przyjąć operat opisany ogólnikowo?
- Jak powinien wyglądać operat, który można przyjąć?
- Co zrobić w sytuacji, gdy dane z wniosku nie pokrywają się z operatami? Kogo należy wezwać do zmian?
- Czy operat może być poprawiony? Czy można go poprawić, jeśli był on zatwierdzony przez strażaka?
- Co w przypadku, gdy w operacie i wniosku są inne miejsca magazynowania?
- Czy operaty są konieczne w przypadku przetwarzania poza instalacją?
- Czy jeżeli operat obejmuje większą ilość miejsca niż wniosek, to czy możemy normalnie rozpatrywać wniosek bez korekty?
- Co zrobić w przypadku innego nazewnictwa w operatach i wniosku?
- W jaki sposób postępować, gdy w operacie jest informacja o mniejszej ilości miejsca, niż we wniosku?
3. Jakie dodatkowe dokumenty są potrzebne przy wydaniu zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów?
- Czy można wydać decyzję na osobę fizyczną?
- Czy przy wydawaniu decyzji postrzega się rolnika jako osobę fizyczną, czy raczej jako przedsiębiorcę?
- Kiedy konieczne jest dodanie do zezwolenia decyzji środowiskowej?
- Kiedy konieczne jest załączenie do zezwolenia decyzji o warunkach zabudowy?
- Kiedy przy wydaniu decyzji wymagane jest dołączenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego?
- Co zrobić w sytuacji, gdy interpretacja WIOŚ-u różni się od interpretacji starostwa?
- W jakich przypadkach można wycofać zezwolenie?
4. PRZEDŁUŻANIE ZEZWOLEŃ - W jaki sposób należy przedłużać zezwolenia?
- Jak należy procedować wniosek o przedłużenie zezwolenia?
- Czy można wydać nowe zezwolenie w trakcie aktywnego, żeby zachować ciągłość? Czy trzeba czekać do wygaśnięcia starego, żeby wydać nowe?
- Jak wcześnie musi być złożony wniosek przed końcem zezwolenia, żeby zezwolenie było ciągłe?
- Co zrobić w sytuacji, gdy wniosek o przedłużenie zezwolenia został złożony za późno, żeby zezwolenie było ciągłe? Co zrobić z odpadami?
- Czy nowe zezwolenia będą wydawane na 10 lat? Czy jedynie do 2025 r.?
- Czy do przedłużenia zezwolenia konieczne jest dostarczenie przez firmę wszystkich dokumentów?
5. PRZETWARZANIE ODPADÓW - Jakich dokumentów należy wymagać od firm chcących przetwarzać odpady?
- Czy decyzja na przetwarzanie odpadów wymaga posiadania instalacji?
- Jakie są metody przetwarzania odpadów?
- Jakie są sposoby przetwarzania odpadów bez instalacji?
- Czy rolnikowi można wydać zezwolenie na przetwarzanie odpadów poza instalacjami?
- Czy można wydać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, jeżeli podmiot, któremu wydajemy zezwolenie, nie znajduje się w CEIDG?
- Jakie dokumenty powinno przedstawić przedsiębiorstwo chcące przetwarzać odpady?
- Co zrobić, gdy przedsiębiorstwo chce przetwarzać odpady, ale nie informuje, skąd one pochodzą?
- Kiedy osad ściekowy staje się odpadem?
- Czy w przypadku, gdy oczyszczalnia przewozi osady ściekowe z drugiej oczyszczalni i chce je przetwarzać, to czy potrzebna jest decyzja o przetwarzaniu odpadów?
- Jakie wymagania muszą spełniać komposty? Czy w przypadku zezwolenia na kompost należy dodać decyzję środowiskową? Jak upewnić się, że jest on bezpieczny dla środowiska?
- Jakie dokumenty powinna przedstawić osoba, która chce przetwarzać odpady poza instalacją?
- Jakie dokumenty należy przedstawić, chcąc uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, wykorzystując np. kiszonkę?
6. MAGAZYNOWANIE ODPADÓW - Jak stwierdzić, że firma odpowiednio magazynuje odpady?
- Jak magazynować odpady?
- Jak powinno być przygotowane miejsce do magazynowania na odpady? Jakie pojemniki mogą być wykorzystane do magazynowania jakich odpadów? Jak można je skontrolować?
7. MONITORING - Jakie wymagania powinien spełniać monitoring przy magazynowaniu odpadów?
- Jakie wymogi musi spełniać monitoring wizyjny w firmie?
- Czy firmy, które przetwarzają lub zbierają odpady, muszą mieć monitoring? Co z firmami, które przetwarzają, ale nie magazynują odpadów? Jak ten monitoring powinien wyglądać?
- W jaki sposób rozmawiać z firmą, która nie chce umieścić u siebie monitoringu wizyjnego?
8. OPŁATY - W jakich przypadkach należy pobrać opłatę skarbową od interesanta?
- W jakich przypadkach należy pobrać opłatę skarbową od interesanta?
- Czy przy dokonywaniu zmian po wydaniu decyzji należy pobierać opłatę skarbową?
- Czy przy dokonywaniu zmian po złożeniu wniosku, a przed wydaniem decyzji należy pobierać opłatę?
9. UTRATA STATUSU ODPADU - Jak przebiega procedura rozpatrywania wniosku o utratę statusu odpadu od A do Zet?
- W jaki sposób należy analizować wnioski o utracie statusu odpadu?
- Od czego należy zacząć analizę wniosków o utratę statusu odpadu?
- Kiedy odpad traci status odpadu?
- Do jakich celów może być wykorzystany odpad?
- Jak stwierdzić, że dany odpad stał się produktem?
- Jakie normy musi spełniać odpad, aby zyskać status produktu?
- Jak stwierdzić, czy odpad faktycznie traci cechę odpadu i staje się produktem w przypadku, gdy nie ma regulacji prawnych co do norm?/W jaki sposób należy rozpatrywać wnioski o utratę statusu odpadu w przypadku, gdy nie jest to uregulowane rozporządzeniem?/Jakie są warunki, aby odpad mógł uzyskać status produktu?/Na jakiej podstawie odpad traci swój status i zostaje produktem?/Co zrobić w przypadku braku norm?/Jak ustalić normy, jeśli nie ma do nich rozporządzeń unijnych lub krajowych?
- Czego powinno się wymagać w sprawach dotyczących utraty statusu odpadu? Jakich dokumentów?/Czy przy zmianie statusu odpadu na produkt należy wymagać jakichś dokumentów?/Jakie dokumenty musi dostarczyć firma, jeśli chce, żeby odpad stał się produktem?/Jakie dokumenty mogą potwierdzać, że odpad jest już produktem?
- Jak należy weryfikować dokumenty przedstawiane przez firmę?
- Czego można wymagać od firmy w ramach wyjaśnień?
- Jakich dokumentów i badań można wymagać od firmy?
- Jakie są metody sprawdzania, czy dany odpad nadaje się do przekształcenia w produkt?
- Czy metoda organoleptyczna jest wystarczająca, żeby stwierdzić, że odpad może być produktem?
- Co zrobić, jeżeli firma odmówi np. dodatkowych badań?
- W jaki sposób procesować wniosek o utratę statusu odpadu destruktu asfaltowego? Jak się do tego zabrać?
- Jak stwierdzić, czy odpady powstałe podczas przebudowy drogi mogą ponownie zostać wykorzystane do budowy, remontów i prac utrzymaniowych na drogach?
- Czy norm związanych z odpadami z remontów należy szukać w rozporządzeniach budowlanych? Jak stwierdzić, czy odpad faktycznie może nabyć status produktu?
- Jak można uzyskać dostęp do norm, które musi spełniać odpad, aby zyskać status produktu?
- Skąd należy czerpać wiedzę o normach dotyczących odpadów z remontów?
- W jakich przypadkach starostwo samo ustala normy, jakie musi spełnić odpad?
- Czy masa bitumiczna może zostać uznana za produkt? Jakie dokumenty mogą o tym świadczyć? Jaki dokument będzie świadczył o tym, że jest na nią popyt?
- Jakie normy musi spełniać odpad, który ma być wykorzystany na rynku farmaceutycznym?
- Czy opony mogą być wykorzystywane jako odbijacze np. na strzelnicy?
- Czy opona, którą wykorzystuje się jako odbijacz, powinna być wbudowana w wał, czy może jednak nie?
- Jakie normy musi spełniać odpad, który ma być wykorzystany na rynku budowlanym?
- Jak przy wydawaniu decyzji bez norm upewnić się , że odpad na pewno może być produktem? Jak ustalić normy, aby nic nam nie zarzucono?
- Czy oględziny wzrokowe mogą wystarczyć do stwierdzenia, że gruz, który ma posłużyć do utwardzania drogi, może zostać uznany za produkt? A co z ropopochodnymi, które mogą się tam znajdować? Czy można zażądać badań?
- Jaki dokument poświadcza, że na produkt będzie popyt?/Jaki dokument potwierdza, że produkt będzie miał nabywcę?
- Jak udowodnić, że na nowy produkt będzie popyt?
- Czy badania prowadzone w innych krajach mogą być poświadczeniem, że na dany produkt będzie popyt? Czy takie badania należy dołączyć do wniosku? Czy muszą być one przetłumaczone?
- Co zrobić, jeżeli firma nie chce udostępnić zapewnienia, że będzie zagwarantowany zbyt wspomnianego odpadu?
- Czy przy utracie statusu odpadu można wymagać badań akredytowanych?
- Kiedyś w przypadku, gdy na budowie wydobywano duże ilości mas ziemnych i wywożono poza teren budowy, Okręgowy Urząd Górniczy uznawał to za nielegalne wydobycie. Czy w przypadku, gdy firma wnioskuje o utratę statusu odpadu, to czy możemy ją wydać? Czy wtedy będzie możliwość wywiezienia piasku/żwiru z budowy legalnie?
- Kiedy można odmówić wydania decyzji o utracie statusu odpadu?
- Co w przypadku, gdy firma nie ma instalacji przetwarzającej odpady? Czy taka firma może zgłosić chęć uzyskania decyzji o utracie statusu odpadu?
10. USUWANIE ODPADÓW - W jaki sposób wyegzekwować usunięcie odpadów po wygaśnięciu zezwolenia?
- Co zrobić w przypadku, gdy firma upadła, a odpady zostały? Jaka jest procedura postępowania? Jak podejść do takiej sprawy?
- W jaki sposób wyegzekwować usunięcie odpadów po wygaśnięciu zezwolenia?
- Skąd pozyskać środki na usuwanie odpadów?
- Kto odpowiada za usunięcie nielegalnie porzuconych odpadów?
- Skąd pozyskać środki na usuwanie nielegalnie porzuconych odpadów?
- W jaki sposób pozbyć się odpadów zgromadzonych nielegalnie?
- Jaka jest procedura postępowania usuwania nielegalnie porzuconych odpadów np. w lesie?
- Jak postępować z odpadami, których właściciel nie jest znany?
- Jaka jest procedura usuwania odpadów z wypadków?
- Kto odpowiada za usunięcie odpadów z wypadku?
- Kogo należy obciążyć kosztami usuwania odpadów z wypadku?
Prowadzący
Edyta Norkowska — pracownik w Wydziale Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Poznania.
Prowadzi postępowania dot.:
- pozwolenia na wytwarzanie odpadów,
- wkład w zakresie odpadów do pozwoleń zintegrowanych,
- zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów (wydawanie decyzji oraz opiniowanie dla innych organów),
- postępowania wynikające z art. 26 ustawy o odpadach — usunięcie odpadów z miejsca to tego nieprzeznaczonego,
- wkład merytoryczny w postępowaniach dot. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia,
- wkład merytoryczny do Programu ochrony środowiska dla m. Poznania w zakresie gospodarki odpadami,
- opiniowanie innych dokumentów strategicznych w zakresie gospodarki odpadami.
Jest absolwentką Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej oraz studiów podyplomowych z Prawa ochrony środowiska na Uniwersytecie Wrocławskim.
Prowadziła wykłady:
- Studia podyplomowe na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Zarządzanie środowiskiem — z zakresu gospodarki odpadami (prawidłowa gospodarka odpadami, uzgodnienia — pozwolenia, zezwolenia, usuwanie odpadów na podstawie art. 26, wymagania dot. miejsc magazynowania odpadów)
- Studia podyplomowe w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych — m.in. w zakresie Gospodarka odpadami, Sprawozdawczość, Rejestr BDO, Odpady czy produkt uboczny
- Szkolenia w zakresie gospodarki odpadami dla przedsiębiorców.
- Przez kilka lat prowadziła nadzór merytoryczny nad programem obsługującym ewidencję odpadów itp. dla Forum Media Polska Sp. z o.o.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.