Wideoszkolenie: Decyzje środowiskowe

Decyzje środowiskowe w praktyce. W jakich przypadkach trzeba wydać decyzję środowiskową, a kiedy wystarczy tylko opinia? Co robić w przypadku odmowy wydania decyzji? Jak przygotować i interpretować dokumentację? Jakie są zmiany w ustawach dot. decyzji środowiskowych?

od 409.00 zł

Warsztaty PCC Poland skierowane jest do pracowników urzędów miast i gmin zajmujących się wydawaniem decyzji środowiskowych.

Jak interpretować inwestycje, aby wiedzieć, które sytuacje wymagają wydania decyzji środowiskowej, a które nie?
Podczas szkolenia nasz prelegent omówi na przykładach sytuacje, które sprawiały Państwu najwięcej problemów. Dowiedzą się Państwo, jak prawidłowo kwalifikować przedsięwzięcia oraz z łatwością osądzić, które są zgodne z przyjętymi definicjami. Pokażemy też, jak interpretować plan zagospodarowania przestrzennego i co robić, kiedy go nie ma. Poradzimy także, jak postępować z problematycznymi inwestorami. Dodatkowo zapoznają się Państwo z nowelizacją ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku z 2022 r.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy pojawiły się zmiany w wykazie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dot. interpretacji poszczególnych pojęć? Jak należy interpretować i kwalifikować przedsięwzięcia na granicy definicji (tzn. trudno określić, czy wpasowuje się w tę definicję) Jak kwalifikować, jeżeli już jest w katalogu, a jak, kiedy jeszcze nie?
  • Co zrobić w przypadku inwestycji na pograniczu gmin - gdy obszar inwestycji wchodzi na teren innej gminy, ale sama inwestycja dotyczy jednej gminy?
  • Czy na etapie składania wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy powinna być rozszerzona informacja, co zawiera KIP w art. 2a? Czy to przedsięwzięcie się wtedy kwalifikuje, czy nie?
  • Co zrobić, jeśli wydziały budownictwa w starostwie powiatowym, kiedy przychodzi do etapu wydania pozwolenia na budowę dla inwestycji, wymagają potwierdzenia, że dana inwestycja nie wymaga uzyskania decyzji środowiskowej?
  • Czy jeśli rolnik chce wybudować oborę, zwiększyć liczbę hodowanych zwierząt, potrzebna jest decyzja środowiskowa? Czy może wystarczy tylko opinia?
  • Czy przygotowanie do dalszego wykorzystania odpadów budowlanych na gruncie rolnym wymaga wystawienia decyzji środowiskowej? Jaka kolejność działań powinna być?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (74/1 OOŚ)
  • Zawiadomienie o przekazaniu wniosku według właściwości (65/1 KPA)
  • Wezwanie do uzupełnienia wniosku (64/2 KPA)
  • Wezwanie do wniesienia opłaty skarbowej (261/1 KPA)
  • Postanowienie o zwrocie podania (261/2 KPA) Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania (61a KPA)
  • Odpowiedź na wniosek o wydanie opinii w sprawie potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Wykaz stron postępowania (74/3a OOŚ)
  • Zawiadomienie o wszczęciu postępowania (61/4 KPA)
  • Obwieszczenie zawiadamiające strony (powyżej 10) o wszczęciu postępowania (74/3 OOŚ)
  • Zawiadomienie o zakończeniu postępowania wyjaśniającego - niezgodność z mpzp (10/1 KPA)
  • Decyzja odmowna - niezgodność z mpzp (80/2 OOŚ)
  • Wezwanie do uzupełnienia (50/1 KPA)
  • Postanowienie o powołaniu biegłego (75/1 KPA)
  • Wypis z zapytania ofertowego Wypis z umowy o opinię biegłego Zawiadomienie o możliwości zapoznania się z opinią biegłego (10/1 KPA)
  • Zawiadomienie o zakończeniu postępowania wyjaśniającego – brak uzupełnienia KIP Decyzja odmowna – brak uzupełnienia KIP Obwieszczenie o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny (79/1 OOŚ)
  • Zawiadomienie o zakończeniu postępowania wyjaśniającego (10/1 KPA)
  • Decyzja po przeprowadzeniu oceny (82 OOŚ)
  • Decyzja bez przeprowadzenia oceny (84 OOŚ)
  • Obwieszczenie o wydaniu decyzji (85/3 OOŚ)
  • Metryczka sprawy (66a/1 KPA)
  • Postanowienie o zawieszeniu postępowania na wniosek strony (86d OOŚ)
  • Decyzja o zmianie decyzji (87 OOŚ)
  • Decyzja o przeniesieniu decyzji (72a OOŚ)
  • Postanowienie o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy określonego w przepisach szczególnych (36 KPA)
  • Postanowienie o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy określonego w art. 35 KPA

Szczegółowy program szkolenia:

Decyzje środowiskowe w praktyce

  • Co zrobić, jeśli po wysłaniu KIP do Wód Polskich, Sanepidu i RDOŚ-u przyszła opinia o tym, że nie trzeba robić oceny oddziaływania, ale inwestor mówi, że jednak zmienia sposób dostarczania wody i odprowadzania ścieków, że nie będzie tego robić z wodociągów, tylko zrobi studnię głębinową i zbiornik bezodpływowy? Czy w takiej sytuacji ponownie trzeba wysyłać informacje do Wód Polskich, Sanepidu i RDOŚ-u? Czy taka decyzja ma być ponownie rozpatrywana od nowa? Czy będzie wydana kolejna opinia, postanowienie?
  • Jeśli RDOŚ wezwał inwestora do uzupełnienia karty inwestycyjnej przedsięwzięcia zadając kilka pytań o szczegóły planowanej inwestycji, a w międzyczasie Sanepid i Wody Polskie wysłały opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania, to czy trzeba odpowiedź inwestora na pytania RDOŚ jeszcze raz przesłać do ponownego opiniowania do pozostałych organów?
  • Klient od 10 lat ma stację demontażu pojazdów i chce ją rozbudować. Plan zagospodarowania był w porządku. Klient napisał raport, ale RDOŚ uznał, że jest on niepotrzebny. Sprawa została umorzona, a potem znów wszczęta, bo Wody Polskie i Sanepid stwierdziły, że nie trzeba raportu, a RDOŚ, że jednak trzeba. Sprawa ciągnie się od roku. Jak ją zakończyć?
  • Co zrobić, jeśli ktoś składa wniosek pro forma, żeby dostać pismo o odmowie wszczęcia postępowania, ale taki wniosek pro forma nie może być traktowany, bo żeby wszcząć postępowanie musi być złożony pełen wniosek z załącznikami.
  • Jeśli teren w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego rozbudowywanej drogi jest przeznaczony do celów produkcji rolnej, a nie pod drogę lub działkę, ale planowane jest rozszerzenie na cele produkcji rolnej, to czy nie ma tu kolizji i można wydać decyzje?
  • Czy analizować wnioski pod kątem planów miejscowych przy niezgodności planów?
  • Jeśli jest już zainwestowany teren pod działalność przemysłową, ale z możliwością zamieszkania, a chce się zrobić betoniarnię - jak to się ma do zapylenia, do wielkości działu? Co w takiej sytuacji zrobiłby Sanepid - czy jeśli byłby teren pod decyzję o warunkach zabudowy, to decyzja byłaby inna? Czy, jeśli byłby plan, potrzebny byłby pełny raport dla obszaru, gdzie była decyzja środowiskowa na przeznaczenie terenu pod tereny przemysłowo-usługowe?
  • Jak może się mieć budowa betoniarni (związana z składowaniem cementu, mieszaniem, hałasem) do sąsiedniej działki, gdzie ktoś ma np. krawiectwo albo fryzjerstwo lub inne usługi bytowe? Jak to się ma z przemysłowymi?
  • Jeśli po wydaniu decyzji okazało się, że jest ona niezgodna z MPZP, bo w decyzji jest zapis że należy zastosować pełne ogrodzenie 2 m, natomiast w MPZP jest zapis że nie można stosować pełnego ogrodzenia - tylko siatkę albo żywopłot. RDOS chce, aby zacząć postepowanie od nowa, ale czy jest to konieczne? Można zrobić zmianę decyzji na wniosek inwestora, czy trzeba wystąpić do organów opiniujących?
  • Jakie są progi rozbudowy - do 1 ha, do 0,5 ha? Co zrobić, jeśli zakłady próbują obejść progi, broniąc się powierzchnią zabudowy, niezabudowy, powierzchnią utwardzonego lub nieutwardzonego terenu? Jak w takich przypadkach interpretować KIP?
  • Czy w przypadku podziału nieruchomości z przeznaczeniem pod zabudowę jednorodzinną, której powierzchnia przekracza 0,5 ha konieczne jest przeprowadzenie postępowania OOŚ?
  • Pierwotna decyzja była wydana 12 lat temu, 5 lat temu inwestor ją zmienił, a teraz chce ponownie ją zmienić. Czy tak można zrobić?
  • Co zrobić, jeśli wydziały budownictwa w starostwie powiatowym, kiedy przychodzi do etapu wydania pozwolenia na budowę dla inwestycji, wymagają potwierdzenia, że dana inwestycja nie wymaga uzyskania decyzji środowiskowej? Wtedy często inwestor, pomimo tego, że wie, że nie potrzebuje decyzji środowiskowej, musi złożyć oficjalny wniosek wraz z KIP, żeby taki wniosek został odrzucony i została odmowa wszczęcia postępowania, bo zgodnie z rozporządzeniem się “nie łapie”.
  • Jeśli mamy już inwestycje, na które narzucamy obowiązek sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu, czy osoba wydająca taką decyzję powinna skupić się na zakresie tego raportu? Zazwyczaj podaje się jedynie przypis do artykułu, czy dobrze jest go rozwinąć, bardziej doprecyzować? Cytować punkty, do których chcemy się odnieść, a nie tylko pisać, że raport powinien zawierać przykładowo ocenę oddziaływania, skutki zapobiegawcze, monitoring inwestycji, itp.? Czy dobrze by było dodać coś więcej, żeby dla inwestora i firmy, która wykonuje tę dokumentację, było to bardziej czytelne?
  • Czy wydając decyzję, zmieniającą poprzednią decyzję (na wniosek inwestora), piszemy tylko o zmianach? Czy powielamy decyzję wprowadzając zmiany?
  • Obszary działalności przedsiębiorstw, które nie są objęte żadnymi ustawami, bo są niszowe - zanieczyszczenie światłem, zanieczyszczenie hałasem dział przeciwgradowych - których nie można odnieść do niczego, bo nie ma żadnych wytycznych i rozporządzeń. Jak decyzje oddziaływania na środowisko mają to uwzględnić, opisywać i co w takich przypadkach robić?
  • Rolnik ma lichy grunt i chce założyć działalność gospodarczą w zakresie odzysku i przekazania do dalszego wykorzystania np. betonu, asfalt. Jakie w tym przypadku warunki powinny być spełnione?
  • Co zrobić w sytuacji, kiedy firma planuje budowę hali magazynowej i płyty na odcieki, i przechowywanie nawozów, ale mieszkańcy nie chcą się zgodzić. Sanepid wydał opinię o obowiązku wydania raportu, pismem Wód Polskich oni odstąpili, RDOŚ dwa razy wzywał wnioskodawcę do uzupełnienia KIP. Wnioskodawca zmodyfikował wniosek, że płyta będzie znajdować się w hali magazynowej, ale mieszkańcy nie chcą też takiej opcji.
  • Postępowania związane z rozbiórką eksploatowanych składowisk odpadów. Co zrobić w przypadku, gdy ktoś nagle postanowi rozebrać składowisko odpadów? Jakie powinny być procedury?
  • Inwestycje polegające na przeróbce odpadów. Są strefy działalności przemysłowej, które w sposób ogólny mają opisany zakres możliwych działalności. Co zrobić, jeśli ktoś postanowi wybudować przetwórnię odpadów niechcianą w środowisku? W jaki sposób postępować? W jaki sposób zaangażować społeczeństwo i uwzględniać w trudnych, niechcianych inwestycjach?
  • Co zrobić w przypadku inwestycji na pograniczu gmin - gdy obszar inwestycji wchodzi na teren innej gminy, ale sama inwestycja dotyczy jednej gminy?
  • W jaki sposób wydawać decyzje środowiskowe dotyczące odbudowy sieci kanalizacyjnej, znajdującej się na terenie wielu gmin?
  • Jeśli procedujemy postępowanie, w którym mniejsza część inwestycji znajduje się na terenie sąsiedniej gminy, to czy wszystkie informacje powinny również być umieszczane na BIP i tablicy ogłoszeń tamtego urzędu?
  • Czy jeśli inwestycja graniczy z drugą gminą to musimy się zwracać o opinię do wójta/burmistrza sąsiedniej gminy?
  • Czy można potraktować jako jedno przedsięwzięcie, przedsięwzięcia znajdujące się obok siebie, ale nie powiązane ze sobą?
  • Czy w przypadku przedsięwzięć kilku niespokrewnionych inwestorów jest kumulacja?
  • Co zrobić w sytuacji, gdyby RDOŚ wskazał inną klasyfikację przedsięwzięcia - czy organ powinien się do tego zastosować, czy może podać swoją?
  • Od którego miejsca kwalifikować wodociągi i kanalizację jako magistralę? Od kiedy kwalifikować tę inwestycję jako magistralę - kiedy już się przyłącza czy rozprowadza? Gdzie szukać o tym informacji?
  • Czy jest podstawa prawna, żeby to inwestor kwalifikował przedsięwzięcie?
  • Co w sytuacji, kiedy decyzja na rozbudowę drogi była wydana na gminę, ale starostwo stwierdziło, że nie może wydać decyzji na gminę, że trzeba przenieść decyzję na burmistrza miasta i gminy. Czy można przenieść decyzję np. z burmistrza na gminę lub odwrotnie? Jeśli tak, to na jakiej podstawie i co należy dołączyć do wniosku?
  • Czy w sytuacji, w której decyzja środowiskowa była wydana na działkę, która została poddana podziałowi, trzeba zmienić decyzję środowiskową tak, by zawierała nowe numery działek?
  • Czy prowadzenie działalności, np. wybudowanie tartaku, powinna znajdować się na powierzchni mieszkaniowej, czy przeznaczonej pod usługi?
  • Odbywa się przebudowa placu składowego na złom, ale powoduje to dużo hałasu, co nie podoba się mieszkańcom. Co robić w przypadku napłynięcia skarg?
  • Co zrobić w przypadku, kiedy społeczność nie zgadza się na budowę telefonii komórkowej i odbywają się przez to protesty?
  • Czy dojazd do terenu inwestycji np. farmy fotowoltaicznej traktujemy również jako teren inwestycji?
  • Czy w budowę hali żeglarskiej wpisują się statki?
  • Jakie są standardy dla huty?
  • Jak postępować w przypadku tworzenia składowisk odpadów niebezpiecznych?
  • Jak prowadzić inwestycje na terenach górniczych?
  • Jak postępować w przypadku przedsięwzięć oddziałujących na formę krajobrazową?
  • Czy z decyzji środowiskowych wyłączony jest PSZOK? Niektóre ustawy mówią, że nie, ale inne, że tak.
  • Jeśli wnioskodawcą jest osobą fizyczną i jest konieczność obwieszczenia działania, to czy można udostępnić jego dane i jeśli tak, to jakie? Jak stosować się do RODO w decyzjach środowiskowych?
  • Zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w przypadku farmy fotowoltaicznej. Co zrobić, kiedy jest plan i kiedy nie ma tego planu?
  • Co zrobić w sytuacji, kiedy plan dopuszcza do realizacje jakieś przedsięwzięcie, ale urząd ma co do niego obiekcje? Jak do tego podejść? Co zawrzeć w decyzji, aby była ona niepodważalna? Jak odwołać się do SKO?
  • Jeśli droga rozdziela dwie zabudowy mieszkaniowe wielorodzinne, to czy trzeba połączyć je w jedno przedsięwzięcie?
  • Co robić w przypadku, kiedy dana firma jest “szemrana”? Inwestor nie dotrzymuje warunków, ale nie przyjmuje odmowy?
  • Co zrobić w przypadku, gdy inwestorzy nie chcą decyzji środowiskowych?
  • Jak poruszać się na stronie ekoportal i jak udostępniać tam decyzje środowiskowe?
  • Jak przekonać społeczeństwo do przedsięwzięcia?


Kiedy wydawanie decyzji środowiskowej jest konieczne?

  • Czy w przypadku dobudowy na osiedlu nowych budynków mieszkalnych potrzeba wydania decyzji środowiskowych?
  • Czy tworzenie składowisk odpadów wymaga decyzji środowiskowych?
  • Czy instalacje do przetwarzania odpadów wymagają wystawienia decyzji środowiskowych?
  • Czy zbieranie odpadów w związku z prowadzeniem stacji demontażu samochodów a mającym związek z wejściem nowelizacji ustawy o odpadach wymaga wystawienia decyzji środowiskowej?
  • Czy budowa stacji benzynowej wymaga wystawienia decyzji środowiskowej? Jak do tego podejść?
  • Jakie inwestycje drogowe wymagają uzyskania decyzji środowiskowej?
  • Czy budowa drogi wymaga wystawienia decyzji środowiskowej?
  • Czy rozbudowa dróg wymaga wystawienia decyzji środowiskowej?
  • Czy przebudowa drogi gminnej wymaga wystawienia decyzji środowiskowej?
  • Czy remonty dróg wymagają wydania decyzji środowiskowej?
  • Czy, jeśli droga jest w kawałkach, to jest ona zgodna z rozporządzeniem? Czy wymaga decyzji środowiskowej?
  • Jak postępować w przypadku naprawy drogi przy osuwiskach? Czy usuwanie osuwiska i naprawa drogi powyżej 1 km wymaga wydania decyzji środowiskowej?
  • Czy pobieranie żwiru z wykopalisk wymaga wystawienia decyzji środowiskowej?
  • Czy brud w lesie wymaga wydania decyzji środowiskowej?
  • Czy wylesienie/zalesienie wymaga wystawienia decyzji środowiskowej?
  • Czy wycinka drzew na terenie o powyżej 2-3 ha wymaga uzyskania decyzji środowiskowej?
  • Czy jeśli rolnik chce wybudować oborę, zwiększyć liczbę hodowanych zwierząt, potrzebna jest decyzja środowiskowa? Czy może wystarczy tylko opinia?
  • Czy przygotowanie do dalszego wykorzystania odpadów budowlanych na gruncie rolnym wymaga wystawienia decyzji środowiskowej? Jaka kolejność działań powinna być?
  • Czy przy zakupie maszyn jest potrzebna decyzji środowiskowa?
  • Czy budowa hali magazynowej wymaga wystawienia decyzji środowiskowej? Jak do tego podejść?
  • Czy przebudowa trybun na boisko piłkarskie wymaga wystawienia decyzji środowiskowej? W większości ustaw mowa o stadionie a nie boisku.
  • Czy rozbudowa telefonii komórkowej wymaga wystawienia decyzji środowiskowej?
  • Czy budowa przystani wymaga decyzji środowiskowej?
  • Czy wybudowanie uzdrowiska wymaga decyzji środowiskowej, czy opiera się tylko o ustawę środowiskową?
  • Czy zbiorniki na ciekły azot wymagają wydania decyzji środowiskowej? Jak ją interpretować?
  • Czy budowa wyciągów i tras narciarskich wymaga uzyskania decyzji środowiskowej?
  • Czy budowa krótkich wyciągów, taśm dla dzieci wymaga uzyskania decyzji środowiskowej?


Co zrobić, kiedy decyzja nie może być rozpatrzona pozytywnie?

  • Jak sobie radzić, kiedy organy opiniodawcze (Wody Polskie, RDOŚ) nie wydają opinii w terminie? Co jeśli opinia nie jest wydana w przeciągu 2 tyg., miesiąca? Czy informować strony? Czy stosować obwieszczenia na BIP?
  • Co zrobić po odwołaniu SKO? Inwestor miał uzupełnić braki we wniosku, ale nie zrobił tego w terminie? Co zrobić w takiej sytuacji?
  • W jaki sposób załatwiać “stare sprawy”? Co zrobić, jeśli postępowanie nie zostało zawieszone ze względu na raport, bo inwestor nie złożył go przez 3 lata?
  • Jak i kiedy składać zawiadomienie o przedłużeniu terminu?
  • Czy można cofnąć wydanie decyzji?
  • Czy można zmienić decyzję? Co robić po zmianie decyzji?
  • Jak postępować w przypadku zmiany decyzji?
  • Co robić, kiedy decyzja zostanie odwołana?
  • Jakie są konsekwencje niewydania decyzji?
  • Jak sprostowywać pomysły? Czy potrzeba do tego obwieszczenia?
  • Kiedy nie wydawać decyzji środowiskowej? Kiedy odmówić wydania decyzji?
  • Które przedsięwzięcia mogą być problematyczne dla wystawiania decyzji środowiskowych?

Jak powinien wyglądać proces wydawania decyzji środowiskowej?

  • Jak przygotować się do wydawania decyzji środowiskowych? Jakie są procedury wydawania decyzji środowiskowych? Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Od czego warto zacząć?
  • Jak wydawać decyzje środowiskowe w urzędach gmin i miast?
  • Jak się prowadzi rozprawy administracyjne w trakcie decyzji środowiskowych?
  • Jak kwalifikować inwestycje do oceny i kto jest za to odpowiedzialny - urząd czy inwestor?
  • Do jakich artykułów się odwoływać przy kwalifikacjach inwestycji?
  • Do kogo się zwrócić, aby dowiedzieć się, czy przedsięwzięcie oddziałuje na środowisko?
  • W jaki sposób i na jakich etapach jednostki samorządu terytorialnego mają prawo i mogą się włączać? Jaka jest ich rola i możliwości działania?
  • Kiedy trzeba wszcząć postępowanie? Jakich dat przestrzegać? Kiedy powinno wszcząć się postępowanie z urzędu, a kiedy na wniosek? Kiedy uzyskać konsultacje społeczne?
  • Kiedy powinno się wydać wniosek na żądanie strony? Jakich dat/terminów trzeba przestrzegać?
  • Kiedy i jak udostępnić informację o decyzji dla społeczeństwa? Jak poinformować strony o postępowaniu? Jakie są procedury powiadomienia stron?
  • Jak ustalać strony postępowania? Jak ustalić ilość stron postępowania?
  • Kiedy stowarzyszenia, które chcą być stronami postępowania mogą nimi być?
  • Jak ustalać strony postępowania w przypadku działki 100m?
  • Kto jest stroną postępowania, kiedy dopuszcza się nowe decyzje?
  • Czy w przypadku, gdy jedna z ośmiu stron postępowania umrze w trakcie postępowania, trzeba wysłać decyzję pomimo to, czy pomijać taką osobę?
  • Kiedy należy wszcząć postępowanie, jeżeli wniosek wpłynął formą elektroniczną?
  • Jak obliczać terminy? Od kiedy je liczyć? Czy ustawa może być prawomocna od weekendu?
  • Jakie są ważne terminy, których trzeba pilnować? Co? Na kiedy? Ile czasu powinno się na to przeznaczyć?
  • Ile czasu ma być zamieszczona decyzja?
  • Kiedy powinien być uwzględniony udział społeczeństwa? Ile razy?
  • Jak określać zasięg oddziaływania danej inwestycji?
  • Jaki jest schemat postępowania w przypadku decyzji środowiskowych?
  • Jak przebiega proces wydawania decyzji z raportem?
  • Jak przebiega proces wydawania decyzji środowiskowych krok po kroku?

Jak interpretować dokumentację?

  • Jak poprawnie zinterpretować plan zagospodarowania przestrzennego? Kiedy decyzja powinna być wydana, a kiedy odrzucona?
  • Jak zinterpretować plan zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań w przypadku farmy fotowoltaicznej?
  • Jak napisać odmowę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego?
  • Co zrobić, gdy nie ma planu miejscowego, tylko studium? Nie ma warunków zabudowy?
  • Jak skonfrontować prawidłowość inwestycji pod kątem dokumentów planistycznych? Np. w przypadku braku planu miejscowego.
  • Inwestycje, które opierają się na specustawach - specustawa dotycząca centralnego portu komunikacyjnego i budowy linii dużych prędkości przez gminy, które w sposób ustawowy wyłączają z gminy z pewnych postępowań. Co zrobić z inwestycjami, które dotyczą gmin i samorządu terytorialnego, jednakże na mocy specustaw omijają gminy, które chciałyby mieć swój udział w tym przedsięwzięciu?
  • Jak postępować z bardzo szczegółowymi wnioskami, jak je interpretować? Budowa masztów telekomunikacyjnych - we wniosku były zaznaczone stopnie nachylenia masztu.
  • Jak przeprowadzić transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko?
  • Jak interpretować rozporządzenia kwalifikacji przedsięwzięcia?
  • Kiedy kwalifikować inwestycje przy remontach dróg?
  • Jak przeprowadzić badanie stron postępowania - czy jest faktycznie powyżej 10 stron i wystarczy ogłoszenie na BIP, czy jest poniżej 10 i musimy każdego indywidualnie informować o etapach?
  • Kiedy udostępniać dokumenty do opinii publicznej? Czy zamieszczać je tylko na BIP?
  • Co robić w przypadku, kiedy mamy trzy sprzeczne ze sobą opinie od organów wydających?
  • Co zrobić, kiedy inwestor nie akceptuje braku pozwolenia?
  • Jak sporządzać pisma opisujące organy?
  • Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku?
  • Jaka dokumentacja jest potrzebna do wydania decyzji środowiskowych?
  • Jakie są wzory nowych dokumentów?
  • Co powinien zawierać wniosek i jakie załączniki do niego dołączyć?
  • W jakich przypadkach można składać wniosek bez załączania całości dokumentów?
  • Jak pisać rozpoznania?
  • Jak pisać uzasadnienia odwołań?
  • Jak wykonać analizę porealizacyjną? Kto ma ją wykonać?
  • Jak wytłumaczyć wydziałom budownictwa, jak właściwie interpretować decyzje, aby nie musieli pisać do urzędów z pytaniami?
  • Jak wytłumaczyć inwestorom, jak dobrze napisać wniosek o wydanie decyzji środowiskowych? Jak ograniczyć braki formalne?

Raport i KIP

  • W jaki sposób sporządzić raport (i kiedy jest on potrzebny) przy budowie farmy fotowoltaicznej, znajdującej się na i poza obszarem Natura 2000?
  • Czy w przypadku wytwórni parkietu Sanepid może postawić warunek przygotowania pełnego raportu?
  • Czy na etapie składania wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy powinna być rozszerzona informacja, co zawiera KIP w art. 2a? Czy to przedsięwzięcie się wtedy kwalifikuje, czy nie?
  • Jak tworzyć raport i jakie kroki podjąć po jego stworzeniu?
  • Kiedy wydawana jest karta informacyjna, a kiedy raport?
  • W jaki sposób wysyłać uzupełnienia raportu? Do kogo wysyłać?
  • Kiedy należy sporządzać raporty?
  • Kiedy pisać raport z wydawania decyzji środowiskowych?
  • Jak należy złożyć raport i KIP?
  • Jak reagować na ewentualne błędy w KIP lub raporcie?
  • Jak przygotować raport i KIP oraz do kiedy należy to zrobić?
  • Co powinna zawierać karta informacyjna?
  • Co powinien zawierać raport?

Jak rozumieć ustawy dotyczące wydawania decyzji środowiskowych?

  • Na czym polega nowelizacja ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie z 2022 roku? Jakie zmiany się pojawiły?
  • Czy pojawiły się zmiany w wykazie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dot. interpretacji poszczególnych pojęć? Jak należy interpretować i kwalifikować przedsięwzięcia na granicy definicji (tzn. trudno określić, czy wpasowuje się w tę definicję) Jak kwalifikować, jeżeli już jest w katalogu, a jak, kiedy jeszcze nie?
  • Czy definicje przedsięwzięć odnośnie ustawy wodnej, ustawy o odpadach w wykazie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uległy zmianie?
  • Jakie są aktualizacje dotyczące wydawania decyzji środowiskowych?
  • Co wnosi Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko?
  • Co w temacie decyzji środowiskowych mówi kodeks postępowania administracyjnego?
  • Jakie są planowane zmiany w wydawaniu decyzji środowiskowych?

Prowadzący

Katarzyna Ząbek - Główny specjalista w Referacie Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. Od kilkunastu lat prowadzi postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla licznych przedsięwzięć w całym regionie. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu postępowań dla złożonych przedsięwzięć wymagających oceny oddziaływania na środowisko, postępowań z udziałem organizacji społecznych i ekologicznych oraz w zakresie konfliktów społecznych, a także w przypadkach odwołań od decyzji oraz wznowień i innych trybów nadzwyczajnych.

Jako absolwent i wieloletni pracownik naukowy Politechniki Śląskiej w Gliwicach na Wydziale Fizyki Technicznej ze specjalizacją Fizyka Środowiska, posiada szeroką wiedzę merytoryczną z zakresu oddziaływań na środowisko i ich oceny oraz doświadczenie w przekazywaniu wiedzy zdobyte podczas pracy jako nauczyciel akademicki. W swojej jednostce dodatkowo samodzielnie zajmuje się sprawami związanymi z ochroną środowiska przed hałasem i polami elektromagnetycznymi, oraz opracowywaniem danych akustycznych i zarządzaniem strategiczną mapą akustyczną aglomeracji


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 409.00
03 listopada 2022

Podobne szkolenia