W programie m.in., wybrane zagadnienia:
• Jak krok po kroku przeprowadzić kontrolę wykonania nasadzeń zastępczych?
• Czy do wykonania oględzin potrzebne jest upoważnienie lub pełnomocnictwo?
• Czy użytkownik wieczysty może występować z wnioskiem o usunięcie drzew? Czy jest traktowany jak właściciel?
• Co zrobić, gdy organ wydał decyzję, a w międzyczasie pojawiły się zmiany własnościowe nieruchomości?
• Czy PGE jako wnioskodawca usunięcia drzew w pasie drogi gminnej w pobliżu linii energetycznych ma obowiązek dokonania nasadzeń zastępczych, mimo że nie jest właścicielem terenu?
• Jak ustalić wysokość drzewa rosnącego na skarpie lub gdy drzewo jest pochyłe? Od którego miejsca dokonać pomiaru?
• Kto powinien występować z wnioskiem, jeśli nieruchomość nie ma ustalonego właściciela?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Diagnostyka i klasyfikacja drzew
• Jak podejmować decyzje, czy dane drzewo należy usunąć, czy może zostać?
• Jakie metody diagnostyczne są wykorzystywane przy ocenie stanu sanitarnego drzewa?
• Jak badać ubytki, zagrożenia i utratę funkcji mechanicznych drzewa?
• Jak klasyfikować żywotniki – czy są to drzewa, czy krzewy?
• Jak ustalić wysokość drzewa rosnącego na skarpie lub gdy drzewo jest pochyłe? Od którego miejsca dokonać pomiaru?
• Jak diagnozować choroby drzew w terenie bez użycia specjalistycznego sprzętu?
• Jak rozpoznawać znamiona chorobowe i stan zdrowotny drzewa w praktyce?
• Jak rozpoznawać gniazda, ptaki i porosty w trakcie oględzin?
• Jakie są zasady badania drzew w terenie – praktyczne wskazówki?
2. Problemy praktyczne przy kwalifikowaniu i decyzjach
• Kto jest właściwy do wydania decyzji o usunięciu drzewa rosnącego na granicy działek, gdy właścicielami są gmina i osoba fizyczna?
• Jak postępować w przypadku wniosku dotyczącego usunięcia drzewa z działki, której właścicielem jest Skarb Państwa, ale użytkownikiem jest spółka?
• Czy użytkownik wieczysty może występować z wnioskiem o usunięcie drzew? Czy jest traktowany jak właściciel?
• Co zrobić, gdy organ wydał decyzję, a w międzyczasie pojawiły się zmiany własnościowe nieruchomości?
• Co uznawać za drogę publiczną gminną – plan zagospodarowania przestrzennego czy ewidencję gruntów?
• Czy droga dojazdowa to droga publiczna? Który dokument ma pierwszeństwo – plan miejscowy czy ewidencja?
• Jak interpretować pojęcie "korona pierwotna" w kontekście ochrony przyrody?
3. WSPÓŁWŁASNOŚĆ, GRANICE, UŻYTKOWNIK WIECZYSTY
• Jak rozstrzygać spory w przypadku drzew rosnących na granicy działek, szczególnie w sytuacji współwłasności gminy i osoby fizycznej?
• Kto powinien wydawać opinię w przypadku współwłasności – SKO czy starostwo?
• Jakie są kompetencje starostwa przy wycince drzew, gdy użytkownikiem wieczystym jest podmiot niebędący właścicielem- artykuł 90?
• Jak rozróżniać pielęgnację drzewa od jego zniszczenia?
4. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE I KARY
• Jak prowadzić postępowanie administracyjne dotyczące nałożenia kar za nielegalne usunięcie drzew?
• Co zrobić, gdy wycięto drzewo bez zezwolenia, a organ prowadzący postępowanie nie jest jednocześnie poszkodowanym? Jak wygląda procedura w takim przypadku?
• Jak prawidłowo prowadzić postępowanie karne w sprawie nielegalnej wycinki drzew?
• Jak wygląda procedura, gdy kara została nałożona przez policję?
• Jak krok po kroku prowadzić postępowanie w sprawach administracyjnych dotyczących drzew, by uniknąć umorzenia przez organ II instancji?
• Jak prawidłowo naliczać opłaty i kary administracyjne – jakie są najczęstsze błędy?
• Czy osoby zajmujące się wycinką drzew w urzędach powinny posiadać specjalistyczne wykształcenie?
5. ODSZKODOWANIA I ZNISZCZENIA DRZEW
• Czy w przypadku wycinki drzew w pobliżu torów kolejowych należy się odszkodowanie?
• Jak prawidłowo określić procentowy stopień zniszczenia drzewa w celu naliczenia kary?
• Jak prowadzić postępowanie w przypadku zniszczenia drzewa w trakcie inwestycji?
• Jak powoływać biegłych w sprawach dotyczących zniszczenia drzew?
• Jak wygląda procedura odroczenia kary za zniszczenie drzewa (np. 70% na 5 lat)?
6. Problemy formalne i organizacyjne
• Jak interpretować zapisy ustawy o ochronie przyrody, gdy brakuje precyzyjnych zapisów (np. w zakresie nasadzeń)?
• Kto powinien występować z wnioskiem, jeśli nieruchomość nie ma ustalonego właściciela?
• Jak radzić sobie z brakiem miejsca na wykonanie nasadzeń zastępczych?
• Czy PGE jako wnioskodawca usunięcia drzew w pasie drogi gminnej w pobliżu linii energetycznych ma obowiązek dokonania nasadzeń zastępczych, mimo że nie jest właścicielem terenu?
• Co zrobić, gdy wycinka drzew jest planowana w okresie lęgowym ptaków?
• Czy w decyzji o wycince w okresie letnim należy zawrzeć specjalne zapisy?
• Jak postępować w przypadku pojawienia się gniazda ptaków chronionych w trakcie prowadzonego postępowania?
• Czy starostwo może wydać zezwolenie, jeśli gmina się nie zainteresowała ochroną gniazda, mimo że ono podlega ochronie?
• Czy w momencie przeprowadzenia oględzin w sprawie usunięcia drzew powinno już być wszczęte postępowanie administracyjne?
• Czy w przypadku zamiaru umorzenia postępowania należy przeprowadzać oględziny?
• Czy postępowanie można zawiesić tylko w części – np. gdy wniosek dotyczy dwóch drzew, a tylko w jednym przypadku istnieje przesłanka zawieszenia?
• Kiedy dopuszczalne jest zawieszenie całego postępowania, a kiedy tylko w części?
7. WSPÓŁPRACA Z RDOŚ I GATUNKI CHRONIONE
• Jakie są zasady współpracy z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska?
• Kiedy wymagane jest uzgodnienie z RDOŚ w przypadku parków krajobrazowych i przekształcania terenów do użytkowania rolnego?
• Jak wygląda proces uzgadniania decyzji z RDOŚ i jakie obowiązują rekompensaty?
• Jak poprawnie konstruować decyzje przy współudziale regionalnego dyrektora ochrony środowiska?
• Jak rozpoznawać gatunki chronione w drzewach przeznaczonych do usunięcia?
• Na co szczególnie zwracać uwagę przy gatunkach chronionych?
8. INWESTYCJE I ZEZWOLENIA
• Czy organ może odmówić zezwolenia na usunięcie drzew pod inwestycję, jeśli drzewa kolidują z planem zagospodarowania?
• Jak postępować w przypadku usunięcia drzew w ramach przywracania gruntów do użytkowania rolniczego (np. działka jako pastwisko, pojawił się nieużytek)?
• Jak wygląda procedura udzielania zezwoleń na usuwanie drzew w pasach drogowych – kto jest właściwy: konserwator zabytków, wójt, czy starosta?
9. Egzekucja administracyjna i nasadzenia zastępcze
• Jak prawidłowo prowadzić postępowanie egzekucyjne w przypadku niewykonania obowiązku nasadzeń zastępczych?
• Co zrobić gdy w decyzji o zezwoleniu na wycinkę nałożono obowiązek wykonania nasadzeń zastępczych, a strona nie zrealizowała tego w wyznaczonym terminie, konieczne jest zastosowanie przepisów o egzekucji administracyjnej. Jak prawidłowo prowadzić takie postępowanie? Jakie środki egzekucyjne można zastosować?
• Czy starostwo ma obowiązek kontroli wykonania nasadzeń zastępczych, mimo że nie wynika to wprost z ustawy?
• Co zrobić, gdy w decyzji określono termin wykonania nasadzeń, ale strona go nie dotrzymała? [PRZYKŁAD: w decyzji był określony termin usunięcia drzew do końca marca i w dniu 31 marca wpływa wniosek o zmianę decyzji w tej części odnośnie zmiany terminu- czy można go zmienić?]
• Czy można nasadzać w pasach drogowych? Jeżeli tak, to co nasadzać?
• Procedura kontroli nasadzeń
• Czy można prowadzić postępowanie egzekucyjne bez ponoszenia kosztów przez gminę, jeśli właściciel nieruchomości nie posadzi drzew zgodnie z decyzją?
• Co można zrobić w sytuacji, gdy gmina sprzedała nieruchomość osobie prywatnej, a nowy właściciel usunął drzewo będące nasadzeniem, nie mając świadomości obowiązku jego pielęgnacji, ponieważ informacja ta nie została przekazana – ani ustnie, ani w treści aktu notarialnego?
• Kontrola nasadzeń zastępczych, jak to przeprowadzać?
• Jak tworzyć procedurę nasadzeń od początku do końca? C
• Czy należy zawiadomić o przeprowadzeniu oględzin? czy trzeba mieć upoważnienie/pełnomocnictwo do zrobienia oględzin?
• Jakie działania należy podjąć, gdy wniosek o zmianę terminu usunięcia drzew wpłynął w ostatnim dniu ważności decyzji?
• Jak krok po kroku przeprowadzić kontrolę wykonania nasadzeń zastępczych?
• Czy należy zawiadomić stronę o przeprowadzeniu oględzin nasadzeń?
• Czy do wykonania oględzin potrzebne jest upoważnienie lub pełnomocnictwo?
• Co robić, jeśli podczas kontroli nasadzeń wykryto nieprawidłowości – czy wydaje się decyzję o opłacie, czy o konieczności ponownych nasadzeń?
• Jak krok po kroku przeprowadzić kontrolę wykonania nasadzeń zastępczych?
• Czy należy zawiadomić stronę o przeprowadzeniu oględzin nasadzeń?
• Czy do wykonania oględzin potrzebne jest upoważnienie lub pełnomocnictwo
• Co robić, jeśli podczas kontroli nasadzeń wykryto nieprawidłowości – czy wydaje się decyzję o opłacie, czy o konieczności ponownych nasadzeń?
Prowadzący
Anna Chmielińska-Bernacka — Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym w Koszalinie. Realizuje bezpośredni nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa oraz prowadzi działania w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych. Posiada 25-letnie doświadczenie zawodowe w pracy w samorządzie terytorialnym na stanowiskach kierowniczych: gmina i powiat.
Magister ochrony środowiska oraz magister prawa i administracji. Doktorantka studiów w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Realizowała staż zagraniczny w Ministerstwie Środowiska w Hamburgu w wydziale Planowania Przestrzennego, Prawa i Ochrony Zasobów Naturalnych.
Posiada doświadczenie zawodowe w pisaniu projektów dofinansowujących działalność samorządów.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.