W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Kiedy właściciel nieruchomości dokonuje przeklasyfikowania gruntów na swój koszt?
- Uproszczony plan urządzenia lasu jako podstawa powierzenia nadleśnictwom do prowadzenia nadzoru
- Kto powinien finansować koszty zagospodarowania lasu? Kiedy wypłacić środki finansowe?
- W jakich sytuacjach przysługuje się właścicielowi lasu dotacja z budżetu państwa na pokrycie kosztów zagospodarowania lasu (odnowienia i przebudowy drzewostanu)?
- Jakie są wymagania formalne dotyczące wniosku o wydanie decyzji zmieniającej las na użytek rolny?
- Kontrola wykonania projektów UPUL i inwentaryzacji stanu lasu - jak zorganizować kontrolę? Na jakie elementy zwracać uwagę?
- Jak rozpatrywać sprawę o przedwczesny wyrąb lasu w przypadku współwłasności?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- wzór protokołu z oględzin w poszczególnych sprawach
- wzór zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego z urzędu
- wzór dokumentów w sprawie przyznania środków finansowych z budżetu państwa na zagospodarowanie lasu (związane z odnowieniem lub przebudową drzewostanu)
- wzór SWZ w sprawie zlecenia wykonania UPUL i ISL
- wzór zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia/ przestępstwa w lasach nadzorowanych
- wzór upomnienia
- wzór tytułu wykonawczego
Szczegółowy program szkolenia:
1. Lasy i plantacje
- Zalesienia gruntów rolnych
- Grunty leśne, a powszechna ewidencja gruntów
- Kiedy starosta z urzędu dokonuje przeklasyfikowania gruntów?
- Przypadki określone w art. 40a ust. 3 ustawy o lasach
- Kiedy właściciel nieruchomości dokonuje przeklasyfikowania gruntów na swój koszt?
- Jakie grunty można objąć uproszczonym planem urządzania lasu?
- Powiększanie zasobów leśnych – zalesienia
- Jak rozumieć pojęcie lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha?
- Parki widniejące w ewidencji gruntów jako las, lasy wpisane do rejestru zabytków - przyczyny i skutki takich zapisów
2. Właściciel lasu
- Ustawowa definicja właściciela lasu
- Właściciel lasu w kontekście przepisów KPA
- Pełnomocnicy i przedstawiciele ustawowi
- Grunty leśne o nieuregulowanym stanie własnościowym (nie można ustalić właścicieli nieruchomości)
- Kurator - kto i kiedy się ustanawia?
- Współwłasność, zarząd nieruchomością wspólną, rola starosty w zakresie nadzoru nad lasami,
- Strony postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących nadzoru nad lasami,
- Dane właścicieli z powszechnej ewidencji gruntów, z ksiąg wieczystych, obowiązek ujawnienia zmian w ewidencji gruntów odnośnie adresu,
3. Zlecanie nadzoru w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa
- Powody zmian powierzchni gruntów leśnych
- Ustalanie aktualnej powierzchni lasów nadzorowanych dla obrębu ewidencyjnego, liczby działek, liczby właścicieli lasów
- Jakie zadania z zakresu administracji można powierzyć nadleśnictwom do prowadzenia nadzoru?
- Dobra praktyka leśna, a nadzór nad jej wdrażaniem
- Uproszczony plan urządzenia lasu jako podstawa powierzenia nadleśnictwom do prowadzenia nadzoru
- Co wpływa na koszt prowadzonego nadzoru nad lasami?
- Czy warto powierzyć nadleśnictwom prowadzenie nadzoru? Czy starosta powinien mieć swoje służby w tym zakresie?
- Narzędzia informatyczne w nadzorze nad lasami
- Koszty prowadzenia postępowań administracyjnych
- Kontrola i rozliczenie prowadzonego nadzoru
4. Zmiana lasu na użytek rolny
- Wniosek o wydanie decyzji – wymogi formalne
- Co to są użytki rolne?
- W jakich przypadkach powinno się wydać zezwolenie na zmianę lasu na użytek rolny?
- Postępowanie dowodowe w sprawie - czego należy wymagać od wnioskodawcy?
- Jak uzasadnić decyzję administracyjną o odmowie zezwolenia na zmianę lasu na użytek rolny?
- Kontrola wykonania decyzji i zmiana klasyfikacji gruntów – wskazówki praktyczne
- Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a zmiana lasu na użytek rolny
- Absurdy oznaczenia użytku „Ls” w powszechnej ewidencji gruntów
- Sytuacje określone w art. 40a ust. 3 ustawy o lasach
- Obowiązek ujawnienia zmian w powszechnej ewidencji gruntów
5. Wydawanie zezwoleń na przedwczesny wyrąb lasu
- Idea przepisu - jakie sytuacje obejmuje art. 23 ust. 4 ustawy o lasach?
- Wnioskodawca, strony postępowania, uczestnicy postępowania
- Przedłożenia jakich dowodów może żądać organ administracji publicznej od wnioskodawcy?
- Jakie okoliczności należy ocenić w trakcie prowadzonego postępowania?
- Czy warto jechać w teren? Jakich ustaleń należy dokonać w terenie? Protokół z oględzin
- Jak rozpatrywać sprawę o przedwczesny wyrąb lasu w przypadku współwłasności?
- Jak uzasadnić decyzję wydana na podstawie art. 23 ust. 4 ustawy o lasach?
- Orzeczenia sądów administracyjnych dotyczących wyrębu lasu
6. Wykroczenia w lasach
- Sytuacje objęte sankcjami karnymi ze wskazaniem przepisów,
- Jakie organy należy powiadomić w przypadku stwierdzenia popełnienia wykroczenia, przestępstwa,
- Wzory zawiadomień i pism do organów ścigania,
- Czego możemy żądać od organów ścigania,
- Gdzie zaskarżyć postanowienie o odmowie ukarania sprawcy,
- Wyłączenia gruntów leśnych z produkcji bez wymaganego zezwolenia,
- Uprawnienia organów administracji w postępowaniu karnym i o wykroczenia,
7. Uproszczony plan urządzenia lasu i inwentaryzacja stanu lasu
- Co to jest UPUL i czemu służy?
- Co to jest inwentaryzacja stanu lasu i czemu służy?
- Kto ponosi koszty sporządzenia dokumentacji urządzeniowej?
- Gdzie uzyskać pomoc na sfinansowanie UPUL i na jakich zasadach?
- Kto może wykonywać dokumentacje urządzeniową?
- Czego oczekiwać od wykonawcy UPUL, czym powinien się wykazać (potencjał kadrowy i techniczny)?
- Co wpływa na koszty wykonania UPUL?
- Wymagania, co do formy dokumentacji urządzeniowej
- Zakres prac wykonawcy podczas wykonania zlecenia
- Rękojmia i gwarancja
- Wyłożenie projektów UPUL do wglądu, terminy, opinie
- Rozpatrywanie wniosków i uwag do UPUL
- Aneksowanie dokumentacji urządzeniowej
- Wykaz zmian gruntowych, ujęcie dokumentacji urządzeniowej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i w ewidencji gruntów
- Ochrona danych osobowych właścicieli lasów, a wykonanie UPUL przez podmiot zewnętrzny
- Ustalenie zadań w zakresie gospodarki leśnej na kolejne 10 lat
- W jakiej formie zatwierdzić UPUL?
- Przekazanie dokumentacji UPUL innym podmiotom
- Do czego wykorzystujemy UPUL? Dodatkowy zakres prac
- Kontrola wykonania projektów UPUL i inwentaryzacji stanu lasu. Jak zorganizować kontrolę? Na jakie elementy zwracać uwagę?
- Art. 79 ustawy o lasach
- Egzekwowanie wykonania UPUL przez osoby prawne
8. Przyznawanie dotacji z budżetu państwa na pokrycie kosztów zagospodarowania lasu (art. 12)
- W jakich sytuacjach przysługuje się właścicielowi lasu dotacja z budżetu państwa na pokrycie kosztów zagospodarowania lasu (odnowienia i przebudowy drzewostanu)?
- Wszczęcie postępowania - czego wymagać od wnioskodawcy?
- Jakie okoliczności należy ustalić w trakcie postępowania administracyjnego?
- Jak ustalić kwotę kosztów odnowienia i przebudowy drzewostanu?
- Jak powinna wyglądać opinia nadleśniczego?
- Kto powinien finansować koszty zagospodarowania lasu? Kiedy wypłacić środki finansowe?
- Kontrola wykonania zadań objętych decyzją
- Szkody w lasach na dużą skalę na przykładzie roku 2017 - co warto wiedzieć?
9. Cechowanie drewna w lasach nadzorowanych
- Na jakiej podstawie dokonać cechowania drewna?
- Decyzje upoważniające do odbioru drewna w przypadku zmiany lasu na użytek rolny i wyłączenia gruntów leśnych z produkcji
- Obowiązek informacyjny RODO
- Komu wydać świadectwo legalności w przypadku współwłasności?
- Jak powinno być przygotowane drewno przez właściciela lasu do odbiórki?
- Terminy wydania świadectwa legalności
- Na jakie aspekty zwracać uwagę przy legalizacji drewna?
10. Decyzje nakazujące wykonanie zadań w zakresie gospodarki leśnej
- Podstawa prawna
- Dobra praktyka leśna, a przepisy ustawy o lasach
- Strony postępowania
- Wszczęcie postępowania przez organ – czynności wymagane przepisami prawa
- Ustalenie zakresu czynności do wykonania i terminy wykonania zadań
- Opinie biegłych, opinia nadleśnictwa
- Wydawanie decyzji nakazujących i ich uzasadnienie
- Kontrola wykonania decyzji i upomnienie
11. Wydawanie zaświadczeń – podziały nieruchomości z lasem
Prowadzący
Grzegorz Dunajski - Zastępca Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwaw Starostwie Powiatowym w Starogardzie Gdańskim, absolwent SGGW w Warszawie, zajmuje się nadzorem w lasach prywatnych od 1999 roku, współautor "Poradnika dla właścicieli lasów prywatnych".
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.