Wideoszkolenie: Nadzór nad lasami prywatnymi

Jak powinna przebiegać procedura utworzenia i zatwierdzenia UPUL? W jaki sposób egzekwować od właścicieli wykonywania czynności przewidzianych w UPUL? W jaki sposób można ograniczyć wyręby dewastacyjne? Jak radzić sobie z dużą powierzchnią lasów w rozproszeniu? Jak wygląda procedura odwoławcza od UPUL do SKO?


Wideoszkolenie PCCPoland kierowane do pracowników starostw powiatowych, zajmujących się nadzorem nad lasami niepaństwowymi.

Poznaj wskazówki na jeszcze lepsze sprawowanie nadzoru nad lasami niepaństwowymi!
Podczas wideoszkolenia, dowiesz się, jak skutecznie egzekwować od właściciela lasu wykonania zrębu, w jakich przypadkach można aneksować UPUL bez powtarzania procedur uzgodnieniowych, a także jak wygląda zgłoszenie drewna do legalizacji. Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska z 25-letnim doświadczeniem, podpowie, jakie działania może podejmować starostwo, aby zwiększać świadomość właścicieli odnośnie konieczności prowadzenia gospodarki leśnej, jak prawidłowo ustalić granice działki oraz jak opracować i finansować dokumentację urządzeniową lasu.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Co w sytuacji, gdy UPUL nie zostanie wykonany na czas? Co można zrobić w takiej sytuacji?
  • W jaki sposób właściwie zatwierdzić UPUL?
  • Jak radzić sobie z dużą powierzchnią lasów w rozproszeniu? Jak skutecznie planować pracę i łączyć nadzór w terenie z czynnościami administracyjnymi?
  • Co zrobić, kiedy porozumienie z nadleśnictwem na nadzór nad lasami zostanie zerwane?
  • Jak w nadzorze nad lasami ujmować prawo łowieckie?
  • Na podstawie jakiego przepisu wydać decyzję na pozyskanie drewna z lasu prywatnego na działce nieobjętej UPUL i bez ISL?
  • Jak rozwiązać sytuację, w której właścicielem lasu jest osoba starsza, która nie ma możliwości wykonania czynności i działań pielęgnacyjnych?

Szczegółowy program szkolenia:

Pytania uczestników, na które udzieliliśmy odpowiedzi podczas ostatniego szkolenia:

  • Jaka powierzchnia lasów niepaństwowych położonych jest na terenie powiatu koszalińskiego?
  • Jaki przepis zastosować, aby nakazać usunięcie drzew z gruntu leśnego, które zagrażają drogom, obiektom budowlanym oraz zdrowiu i życiu osób?
  • Jak wydać decyzję, jeżeli kilku współwłaścicieli nie żyje?
  • Czy opinia nadleśniczego jest wiążąca dla UPUL?
  • Co w sytuacji, gdy właściciel lasu nie żyje, a zachodzi pilna potrzeba przeprowadzenia zabiegu?
  • Czy grunt zadrzewiony i zakrzewiony (sklasyfikowany w ewidencji jako Lz) posiadający drzewostan, struktury i budowy typowo leśnej nadzoruje starosta na podstawie Ustawy o lasach?
  • Czy decyzje na wycinkę na grunty Lz wydaje się na podstawie Ustawy o ochronie przyrody?
  • Kto cechuje drzewo w lasach będącymi własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym spółki? Jakie oznaczenia powinien posiadać znacznik cechówki, jakiego koloru płytki oraz jaki dokument powinien zostać wystawiony po cechowaniu?
  • Jaki przepis określa okres lęgowy ptaków trwający od 15 marca do 31 lipca? Czy w tym okresie możliwe jest pozyskiwanie drewna w lasach?
  • Czy w odległości 25 m od cieku naturalnego wodnego na las powinno projektować się w UPUL rębnie, jeżeli dobra praktyka leśna zabrania wykonania takiego zabiegu?

Nadzór nad lasami prywatnymi w oparciu o ISL i UPUL i postępowanie egzekucyjne w administracji w zakresie ustawy o lasach

  • Jak skutecznie egzekwować od właścicieli wykonanie zadań ujętych w UPUL?
  • Egzekucja obowiązków właścicieli - jak egzekwować konieczność wykonania obowiązków przez właścicieli działek? Jakie kroki można podjąć?
  • Czy nakładamy jedną grzywnę dla wszystkich współwłaścicieli? Czy dla każdego osobno?
  • Ile razy można nakładać grzywnę?
  • Na czyje konto wpływa grzywna?
  • Co powinien zrobić starosta w przypadku, gdy pozostali właściciele lasów, mimo obowiązku sporządzenia UPUL, nie zlecają wykonania takiej dokumentacji?
  • Jak sobie radzić z zaniedbywaniem przez właścicieli gospodarki leśnej?
  • Jak rozwiązać sytuację, w której właścicielem lasu jest osoba starsza, która nie ma możliwości wykonania czynności i działań pielęgnacyjnych?
  • Jak zmusić właścicieli do dbania o powierzchnie leśne poprzez wykonywanie odpowiednich zabiegów?
  • W jaki sposób starosta może ukarać właścicieli lasów prywatnych, którzy nie realizują gospodarki leśnej?
  • Co w sytuacji, gdy działka ma kilku współwłaścicieli, którzy nie mogą dojść do porozumienia przy jej gospodarowaniu?
  • W jaki sposób egzekwować od właścicieli wykonywania czynności przewidzianych w UPUL - np. wykonanie zasadzenia itp.
  • Jakie są metody do wyegzekwowania od właściciela lasu wykonania zrębu?
  • Postępowanie egzekucyjne względem właścicieli lasów
  • Jak zobowiązać właściciela lasu do legalizacji pozyskanego drewna?
  • W 2018 roku wydano decyzję na prace pielęgnacyjne dla 5 działek. Firma zbyła działki i żąda uchylenia pierwotnej decyzji, a nabywca chce uchylić starą decyzję i wydać nową na nowego właściciela. Pierwotna decyzje wydana była na 5 działek, z czego tymczasem jedna została sprzedana. Natomiast druga z 5 działek została podzielona na 6 kolejnych, co daje 4 stare działki i 6 nowych o nowej numeracji poza inwentaryzacją, która została dokonana przed pierwotnym podziałem. Co w takiej sytuacji?
  • Czy wywroty i wiatrołomy właściciel sam usuwa w ramach przepisu art. 13 bez decyzji starosty? Czy trzeba mu wystawić świadectwo legalnego pozyskania?
  • Na podstawie ISL została wydana decyzja na okres 10 lat z określonym zadaniem rębni zupełnej, jednak właściciel tego nie wykonuje. Czy w takim przypadku należy wszcząć postępowanie egzekucyjne?
  • Jeżeli wydaliśmy decyzję na podstawie przepisu art. 9, aby prowadzić egzekucję, to czy musimy wydać kolejną decyzję na podstawie przepisu art. 24?

Decyzje administracyjne wydawane na podstawie ustawy o lasach (omówienie przykładów decyzji nakazowych i decyzji wydawanych na podstawie ISL)

  • Czy zwarty kompleks leśny o powierzchni 10 ha można liczyć wraz z lasami państwowymi?
  • Czy w UPUL zlecanym do wykonania przez starostę ujmuje się grunty leśne stanowiące współwłasność osób fizycznych i spółek prawa handlowego?
  • Czy grunty leśne ujęte w szczegółowym wykazie rozbieżności w UPUL należy przeklasyfikować z urzędu na inne, zgodne z ich stanem faktycznym użytkowania?
  • Czy należy aneksować UPUL w przypadku, gdy las osoby fizycznej został zakupiony przez Lasy Państwowe?
  • Czy projekt ISL musi być zaopiniowany przez nadleśniczego?
  • Czy w umowie musi być zamieszczona informacja o powierzchni lasu?
  • Czy niezatwierdzony projekt UPUL można potraktować jako ISL i na jego podstawie wydać decyzję?
  • Czy można zatwierdzić UPUL, jeżeli zostało złożone zastrzeżenie do projektu do SKO?
  • Czy ISL starosta sporządza dla wszystkich prywatnych form własności?
  • Czy decyzje wydajemy od razu dla poszczególnych właścicieli po sporządzeniu inwentaryzacji z terminem 10 lat i zabiegami określonymi inwentaryzacji?
  • Na podstawie jakiego przepisu wydać decyzję na pozyskanie drewna z lasu prywatnego na działce nieobjętej UPUL i bez ISL?
  • Jak działki wskazane w wykazie rozbieżności w UPUL niespełniające definicji lasu mogą zostać zaktualizowane w ewidencji gruntów? Czy tylko na podstawie wniosku właściciela lasu o aktualizację klasyfikacji? Czy potrzebna jest dodatkowa decyzja w sprawie zmiany lasu na użytek rolny?
  • Czy starosta może wydać decyzję na podstawie przepisu art. 79 ust. 3 pkt 2 Ustawy o lasach ustalającą zadania z zakresu gospodarki leśnej, dla których nie został wykonany UPUL? Czy z kontroli odnowienia wystarczy sporządzić notatkę służbową? Czy konieczne jest sporządzenie protokołu?
  • Czy zmiana może być wydana pod drogę dojazdową do siedliska, czy sprawa powinna trafić do RDLP?
  • Co, jeżeli działka nr 370 jest objęta UPUL, a została podzielona na działki 370/1 i 370/2? Jak wystawić zaświadczenie?
  • W jakich przypadkach można aneksować UPUL bez powtarzania procedur uzgodnieniowych?
  • Co, jeżeli własnością gruntu jest Skarb Państw?
  • Czy można zatwierdzić UPUL, jeżeli decyzja trafiła do SKO?
  • Jak wygląda zgłoszenie drewna do legalizacji?
  • Jeżeli jest 10 współwłaścicieli, to czy można wydać świadectwo legalizacji jednemu współwłaścicielowi?
  • Czy wniosek o lokalizację drewna odnosi się do przepisu art. 199 Kodeksu cywilnego i prowadzi do uszczuplenia majątku wspólnego?

Sytuacje problematyczne niewynikające wprost z przepisów i ustawy o lasach i orzecznictwo prawne

  • Jaki obszar według aktualnych przepisów można określić jako las? Jakie obszary według przepisów nie są kwalifikowane do określenia jako las?
  • Jak skutecznie prowadzić gospodarkę leśną - zabiegi i pielęgnacja lasu
  • Postępowanie/procedury postępowania po zrębie - jakie czynności powinny zostać wykonane, aby odnowić teren?
  • Jakie działania może podejmować starostwo, aby zwiększać świadomość właścicieli odnośnie konieczności prowadzenia gospodarki leśnej?
  • Jakie działania może podjąć starostwo, kiedy przy wypełnianiu czynności zarządczych okazuje się, że teren leśny wykorzystywany jest jako śmietnisko?
  • Gospodarowanie lasami miejskimi - jak radzić sobie z takimi powierzchniami?
  • Jak prowadzić gospodarkę leśną na terenie około 800m?
  • Czy użytki leśne o powierzchni poniżej 0,10 ha niegraniczące z innymi gruntami leśnymi powinny być ujęte w UPUL jako grunt leśny?
  • Określanie ochronności użytków leśnych - w jaki sposób można to jednoznacznie określić?
  • W jaki sposób można ograniczyć wyręby dewastacyjne?
  • Jak w nadzorze nad lasami ujmować prawo łowieckie?
  • Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko - czy za każdym razem należy wykonywać ten dokument?
  • Leśne zakłady doświadczalne - jak skutecznie z nimi współpracować?
  • Jak prawidłowo ustalić granice działki?
  • Do kiedy mieszkańcy mogą pozyskiwać decyzje na wycinkę z działki, na której/przez którą zaplanowana jest inwestycja? Gdzie i w jaki sposób urzędnik może sprawdzić wiarygodność takiej informacji uzyskanej od właściciela działki?
  • Czy jeżeli dla danego obszaru leśnego została opracowana inwentaryzacja, to na jakiej podstawie można zezwolić właścicielowi lasu na wycinkę znajdujących się tam drzew?
  • Orzeczenia w zakresie prowadzenia nadzoru
  • Co zrobić, kiedy porozumienie z nadleśnictwem na nadzór nad lasami zostanie zerwane?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy nie cały teren lasów objęty jest nadzorem przez nadleśnictwo?
  • Co w sytuacji, gdy nie wszystkie obszary leśne objęte są nadzorem nadleśnictwa, a właściciel złoży wniosek na teren, który tym nadzorem objęty nie jest?
  • Jak radzić sobie z brakami kadrowymi i niedoświadczonymi leśnikami? W jaki sposób zwiększyć zainteresowanie specjalistów pracą w strukturach administracyjnych?
  • Czy osoba sprawująca nadzór nad lasami powinna mieć odpowiednie środki do nadzoru zabiegów?
  • Jak radzić sobie z dużą powierzchnią lasów w rozproszeniu? Jak skutecznie planować pracę i łączyć nadzór w terenie z czynnościami administracyjnymi?
  • Jak skutecznie zdobywać wykwalifikowaną kadrę do realizacji zadań nadzorczych?
  • Wydawanie decyzji uznaniowych - czym konkretnie się kierować?
  • Problematyka rozczłonkowanych gruntów leśnych
  • Jak efektywnie zaplanować wykonywanie działań nadzorczych? Skąd pozyskiwać doświadczonych pracowników?
  • Co w sytuacji, gdy w roku zawiadamiania stron przy wydaniu decyzji jedna ze stron nie żyje i nie zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe?
  • Co, jeżeli deweloper wystąpi o zaświadczenie stwierdzające czy las na 200-300 działkach na terenie powiatu jest objęty UPUL?
  • Co zawrzeć w zaświadczeniu o lesie, gdy na działkę lub część działki zostanie wydana decyzja zezwalająca na wyłączenie gruntu z produkcji leśnej lub działka leśna należąca do osoby prawnej, bądź gminy nie została objęta UPUL lub ISL?
  • Czy pozyskanie drewna w przypadku losowym dotyczy lasu czy jego właściciela?
  • Po wyłożeniu projektu UPUL, złożeniu uwag przez właściciela działki i wydaniu decyzji odmownej w sprawie ich uwzględnienia prowadzone jest postępowanie w związku z odwołaniem od powyższej decyzji. Czy należy zatwierdzić UPUL dla danego obrębu z wyłączeniem tej konkretnej działki?
  • Jaka jest definicja enklawy leśnej?

W jaki sposób przygotować procedurę zapytania ofertowego/przetargu na opracowanie Uproszczonego Planu Urządzenia Lasu bądź inwentaryzacji? Opracowanie i finansowanie dokumentacji urządzeniowej lasu

  • Procedura przygotowawcza do przeprowadzenia przetargu
  • Procedura sporządzenia UPUL - jak przeprowadzić proces utworzenia UPUL?
  • Przeprowadzenie procesu zapytania ofertowego do wykonania UPUL/inwentaryzacji
  • Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu na wyłonienie firmy zajmującej się wykonaniem UPUL
  • Jak tworzyć Uproszczone plany urządzenia lasu - procedury, etapy postępowania
  • Czy starosta powinien zlecić wykonanie UPUL wyłączenie dla lasów należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych?
  • Jak klasyfikować powierzchnie do utworzenia UPUL? Kiedy najlepiej utworzyć inwentaryzację?
  • Jeżeli właścicielem działki leśnej jest firma, która na własny koszt realizuje UPUL, czy powinna być zachowana procedura 60 dni na odwołanie?
  • Jak rozumieć kwestię związaną z 60-dniowy termin wyłożenia UPUL, w odniesieniu do 30 dniowej możliwości składania zastrzeżeń i wniosków w sprawie planu przez właścicieli nieruchomości - co z pozostałymi 30 dniami?
  • Jak wykonawca UPUL ma podejść do rozbieżności pomiędzy ewidencją lasów a stanem faktycznym? Czy powinno być to weryfikowane na etapie tworzenia dokumentacji? Co w sytuacji, gdy nowo utworzony dokument nie jest zgodny ze stanem faktycznym?
  • Czy i w jaki sposób można łączyć tereny leśne tak, aby opracować jeden Uproszczony Plan Urządzenia Lasu zamiast kilku inwentaryzacji?
  • Na jakiej podstawie aneksować UPUL?
  • Co w sytuacji, gdy UPUL nie zostanie wykonany na czas? Co można zrobić w takiej sytuacji?
  • Co może zrobić starostwo w sytuacji, gdy firma nie wywiązała się z opracowaniem UPUL i pozostają oni bez dokumentacji?
  • Jak powinna przebiegać procedura odwoławcza od UPUL do SKO?
  • Zatwierdzenie UPUL - czy konieczne jest zawiadomienie wszystkich właścicieli obszarów leśnych o zmianach w dokumentacji?
  • W jaki sposób starosta powinien zatwierdzać dokumentację? W jaki sposób właściwie zatwierdzić UPUL?
  • Jaki dokument należy utworzyć w przypadku, kiedy występuje duże rozdrobnienie nieruchomości leśnych? Czy można połączyć je obszarowo i utworzyć UPUL zamiast kilkunastu inwentaryzacji?
  • Czy dokumentacja urządzeniowa obejmuje tylko grunty, które stanowią aktualne użytki Ls, czy również grunty rolne, które w procesie sukcesji porosła roślinność leśna i aktualnie spełniają kryteria ustawowej definicji lasu?

Prowadzący

Anna Chmielińska-BernackaNaczelnik Wydziału Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym w Koszalinie. Realizuje bezpośredni nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa oraz prowadzi działania w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych. Posiada 25-letnie doświadczenie zawodowe w pracy w samorządzie terytorialnym na stanowiskach kierowniczych: gmina i powiat.

Magister ochrony środowiska oraz magister prawa i administracji. Doktorantka studiów w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Realizowała staż zagraniczny w Ministerstwie Środowiska w Hamburgu w wydziale Planowania Przestrzennego, Prawa i Ochrony Zasobów Naturalnych.

Posiada doświadczenie zawodowe w pisaniu projektów dofinansowujących działalność samorządów.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


Brak dostępnych szkoleń.

Podobne szkolenia