W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Co w sytuacji, gdy UPUL nie zostanie wykonany na czas? Co można zrobić w takiej sytuacji?
- W jaki sposób właściwie zatwierdzić UPUL?
- Jak radzić sobie z dużą powierzchnią lasów w rozproszeniu? Jak skutecznie planować pracę i łączyć nadzór w terenie z czynnościami administracyjnymi?
- Co zrobić, kiedy porozumienie z nadleśnictwem na nadzór nad lasami zostanie zerwane?
- Jak w nadzorze nad lasami ujmować prawo łowieckie?
- Na podstawie jakiego przepisu wydać decyzję na pozyskanie drewna z lasu prywatnego na działce nieobjętej UPUL i bez ISL?
- Jak rozwiązać sytuację, w której właścicielem lasu jest osoba starsza, która nie ma możliwości wykonania czynności i działań pielęgnacyjnych?
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania uczestników, na które udzieliliśmy odpowiedzi podczas ostatniego szkolenia:
- Jaka powierzchnia lasów niepaństwowych położonych jest na terenie powiatu koszalińskiego?
- Jaki przepis zastosować, aby nakazać usunięcie drzew z gruntu leśnego, które zagrażają drogom, obiektom budowlanym oraz zdrowiu i życiu osób?
- Jak wydać decyzję, jeżeli kilku współwłaścicieli nie żyje?
- Czy opinia nadleśniczego jest wiążąca dla UPUL?
- Co w sytuacji, gdy właściciel lasu nie żyje, a zachodzi pilna potrzeba przeprowadzenia zabiegu?
- Czy grunt zadrzewiony i zakrzewiony (sklasyfikowany w ewidencji jako Lz) posiadający drzewostan, struktury i budowy typowo leśnej nadzoruje starosta na podstawie Ustawy o lasach?
- Czy decyzje na wycinkę na grunty Lz wydaje się na podstawie Ustawy o ochronie przyrody?
- Kto cechuje drzewo w lasach będącymi własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym spółki? Jakie oznaczenia powinien posiadać znacznik cechówki, jakiego koloru płytki oraz jaki dokument powinien zostać wystawiony po cechowaniu?
- Jaki przepis określa okres lęgowy ptaków trwający od 15 marca do 31 lipca? Czy w tym okresie możliwe jest pozyskiwanie drewna w lasach?
- Czy w odległości 25 m od cieku naturalnego wodnego na las powinno projektować się w UPUL rębnie, jeżeli dobra praktyka leśna zabrania wykonania takiego zabiegu?
Nadzór nad lasami prywatnymi w oparciu o ISL i UPUL i postępowanie egzekucyjne w administracji w zakresie ustawy o lasach
- Jak skutecznie egzekwować od właścicieli wykonanie zadań ujętych w UPUL?
- Egzekucja obowiązków właścicieli - jak egzekwować konieczność wykonania obowiązków przez właścicieli działek? Jakie kroki można podjąć?
- Czy nakładamy jedną grzywnę dla wszystkich współwłaścicieli? Czy dla każdego osobno?
- Ile razy można nakładać grzywnę?
- Na czyje konto wpływa grzywna?
- Co powinien zrobić starosta w przypadku, gdy pozostali właściciele lasów, mimo obowiązku sporządzenia UPUL, nie zlecają wykonania takiej dokumentacji?
- Jak sobie radzić z zaniedbywaniem przez właścicieli gospodarki leśnej?
- Jak rozwiązać sytuację, w której właścicielem lasu jest osoba starsza, która nie ma możliwości wykonania czynności i działań pielęgnacyjnych?
- Jak zmusić właścicieli do dbania o powierzchnie leśne poprzez wykonywanie odpowiednich zabiegów?
- W jaki sposób starosta może ukarać właścicieli lasów prywatnych, którzy nie realizują gospodarki leśnej?
- Co w sytuacji, gdy działka ma kilku współwłaścicieli, którzy nie mogą dojść do porozumienia przy jej gospodarowaniu?
- W jaki sposób egzekwować od właścicieli wykonywania czynności przewidzianych w UPUL - np. wykonanie zasadzenia itp.
- Jakie są metody do wyegzekwowania od właściciela lasu wykonania zrębu?
- Postępowanie egzekucyjne względem właścicieli lasów
- Jak zobowiązać właściciela lasu do legalizacji pozyskanego drewna?
- W 2018 roku wydano decyzję na prace pielęgnacyjne dla 5 działek. Firma zbyła działki i żąda uchylenia pierwotnej decyzji, a nabywca chce uchylić starą decyzję i wydać nową na nowego właściciela. Pierwotna decyzje wydana była na 5 działek, z czego tymczasem jedna została sprzedana. Natomiast druga z 5 działek została podzielona na 6 kolejnych, co daje 4 stare działki i 6 nowych o nowej numeracji poza inwentaryzacją, która została dokonana przed pierwotnym podziałem. Co w takiej sytuacji?
- Czy wywroty i wiatrołomy właściciel sam usuwa w ramach przepisu art. 13 bez decyzji starosty? Czy trzeba mu wystawić świadectwo legalnego pozyskania?
- Na podstawie ISL została wydana decyzja na okres 10 lat z określonym zadaniem rębni zupełnej, jednak właściciel tego nie wykonuje. Czy w takim przypadku należy wszcząć postępowanie egzekucyjne?
- Jeżeli wydaliśmy decyzję na podstawie przepisu art. 9, aby prowadzić egzekucję, to czy musimy wydać kolejną decyzję na podstawie przepisu art. 24?
Decyzje administracyjne wydawane na podstawie ustawy o lasach (omówienie przykładów decyzji nakazowych i decyzji wydawanych na podstawie ISL)
- Czy zwarty kompleks leśny o powierzchni 10 ha można liczyć wraz z lasami państwowymi?
- Czy w UPUL zlecanym do wykonania przez starostę ujmuje się grunty leśne stanowiące współwłasność osób fizycznych i spółek prawa handlowego?
- Czy grunty leśne ujęte w szczegółowym wykazie rozbieżności w UPUL należy przeklasyfikować z urzędu na inne, zgodne z ich stanem faktycznym użytkowania?
- Czy należy aneksować UPUL w przypadku, gdy las osoby fizycznej został zakupiony przez Lasy Państwowe?
- Czy projekt ISL musi być zaopiniowany przez nadleśniczego?
- Czy w umowie musi być zamieszczona informacja o powierzchni lasu?
- Czy niezatwierdzony projekt UPUL można potraktować jako ISL i na jego podstawie wydać decyzję?
- Czy można zatwierdzić UPUL, jeżeli zostało złożone zastrzeżenie do projektu do SKO?
- Czy ISL starosta sporządza dla wszystkich prywatnych form własności?
- Czy decyzje wydajemy od razu dla poszczególnych właścicieli po sporządzeniu inwentaryzacji z terminem 10 lat i zabiegami określonymi inwentaryzacji?
- Na podstawie jakiego przepisu wydać decyzję na pozyskanie drewna z lasu prywatnego na działce nieobjętej UPUL i bez ISL?
- Jak działki wskazane w wykazie rozbieżności w UPUL niespełniające definicji lasu mogą zostać zaktualizowane w ewidencji gruntów? Czy tylko na podstawie wniosku właściciela lasu o aktualizację klasyfikacji? Czy potrzebna jest dodatkowa decyzja w sprawie zmiany lasu na użytek rolny?
- Czy starosta może wydać decyzję na podstawie przepisu art. 79 ust. 3 pkt 2 Ustawy o lasach ustalającą zadania z zakresu gospodarki leśnej, dla których nie został wykonany UPUL? Czy z kontroli odnowienia wystarczy sporządzić notatkę służbową? Czy konieczne jest sporządzenie protokołu?
- Czy zmiana może być wydana pod drogę dojazdową do siedliska, czy sprawa powinna trafić do RDLP?
- Co, jeżeli działka nr 370 jest objęta UPUL, a została podzielona na działki 370/1 i 370/2? Jak wystawić zaświadczenie?
- W jakich przypadkach można aneksować UPUL bez powtarzania procedur uzgodnieniowych?
- Co, jeżeli własnością gruntu jest Skarb Państw?
- Czy można zatwierdzić UPUL, jeżeli decyzja trafiła do SKO?
- Jak wygląda zgłoszenie drewna do legalizacji?
- Jeżeli jest 10 współwłaścicieli, to czy można wydać świadectwo legalizacji jednemu współwłaścicielowi?
- Czy wniosek o lokalizację drewna odnosi się do przepisu art. 199 Kodeksu cywilnego i prowadzi do uszczuplenia majątku wspólnego?
Sytuacje problematyczne niewynikające wprost z przepisów i ustawy o lasach i orzecznictwo prawne
- Jaki obszar według aktualnych przepisów można określić jako las? Jakie obszary według przepisów nie są kwalifikowane do określenia jako las?
- Jak skutecznie prowadzić gospodarkę leśną - zabiegi i pielęgnacja lasu
- Postępowanie/procedury postępowania po zrębie - jakie czynności powinny zostać wykonane, aby odnowić teren?
- Jakie działania może podejmować starostwo, aby zwiększać świadomość właścicieli odnośnie konieczności prowadzenia gospodarki leśnej?
- Jakie działania może podjąć starostwo, kiedy przy wypełnianiu czynności zarządczych okazuje się, że teren leśny wykorzystywany jest jako śmietnisko?
- Gospodarowanie lasami miejskimi - jak radzić sobie z takimi powierzchniami?
- Jak prowadzić gospodarkę leśną na terenie około 800m?
- Czy użytki leśne o powierzchni poniżej 0,10 ha niegraniczące z innymi gruntami leśnymi powinny być ujęte w UPUL jako grunt leśny?
- Określanie ochronności użytków leśnych - w jaki sposób można to jednoznacznie określić?
- W jaki sposób można ograniczyć wyręby dewastacyjne?
- Jak w nadzorze nad lasami ujmować prawo łowieckie?
- Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko - czy za każdym razem należy wykonywać ten dokument?
- Leśne zakłady doświadczalne - jak skutecznie z nimi współpracować?
- Jak prawidłowo ustalić granice działki?
- Do kiedy mieszkańcy mogą pozyskiwać decyzje na wycinkę z działki, na której/przez którą zaplanowana jest inwestycja? Gdzie i w jaki sposób urzędnik może sprawdzić wiarygodność takiej informacji uzyskanej od właściciela działki?
- Czy jeżeli dla danego obszaru leśnego została opracowana inwentaryzacja, to na jakiej podstawie można zezwolić właścicielowi lasu na wycinkę znajdujących się tam drzew?
- Orzeczenia w zakresie prowadzenia nadzoru
- Co zrobić, kiedy porozumienie z nadleśnictwem na nadzór nad lasami zostanie zerwane?
- Co zrobić w sytuacji, gdy nie cały teren lasów objęty jest nadzorem przez nadleśnictwo?
- Co w sytuacji, gdy nie wszystkie obszary leśne objęte są nadzorem nadleśnictwa, a właściciel złoży wniosek na teren, który tym nadzorem objęty nie jest?
- Jak radzić sobie z brakami kadrowymi i niedoświadczonymi leśnikami? W jaki sposób zwiększyć zainteresowanie specjalistów pracą w strukturach administracyjnych?
- Czy osoba sprawująca nadzór nad lasami powinna mieć odpowiednie środki do nadzoru zabiegów?
- Jak radzić sobie z dużą powierzchnią lasów w rozproszeniu? Jak skutecznie planować pracę i łączyć nadzór w terenie z czynnościami administracyjnymi?
- Jak skutecznie zdobywać wykwalifikowaną kadrę do realizacji zadań nadzorczych?
- Wydawanie decyzji uznaniowych - czym konkretnie się kierować?
- Problematyka rozczłonkowanych gruntów leśnych
- Jak efektywnie zaplanować wykonywanie działań nadzorczych? Skąd pozyskiwać doświadczonych pracowników?
- Co w sytuacji, gdy w roku zawiadamiania stron przy wydaniu decyzji jedna ze stron nie żyje i nie zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe?
- Co, jeżeli deweloper wystąpi o zaświadczenie stwierdzające czy las na 200-300 działkach na terenie powiatu jest objęty UPUL?
- Co zawrzeć w zaświadczeniu o lesie, gdy na działkę lub część działki zostanie wydana decyzja zezwalająca na wyłączenie gruntu z produkcji leśnej lub działka leśna należąca do osoby prawnej, bądź gminy nie została objęta UPUL lub ISL?
- Czy pozyskanie drewna w przypadku losowym dotyczy lasu czy jego właściciela?
- Po wyłożeniu projektu UPUL, złożeniu uwag przez właściciela działki i wydaniu decyzji odmownej w sprawie ich uwzględnienia prowadzone jest postępowanie w związku z odwołaniem od powyższej decyzji. Czy należy zatwierdzić UPUL dla danego obrębu z wyłączeniem tej konkretnej działki?
- Jaka jest definicja enklawy leśnej?
W jaki sposób przygotować procedurę zapytania ofertowego/przetargu na opracowanie Uproszczonego Planu Urządzenia Lasu bądź inwentaryzacji? Opracowanie i finansowanie dokumentacji urządzeniowej lasu
- Procedura przygotowawcza do przeprowadzenia przetargu
- Procedura sporządzenia UPUL - jak przeprowadzić proces utworzenia UPUL?
- Przeprowadzenie procesu zapytania ofertowego do wykonania UPUL/inwentaryzacji
- Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu na wyłonienie firmy zajmującej się wykonaniem UPUL
- Jak tworzyć Uproszczone plany urządzenia lasu - procedury, etapy postępowania
- Czy starosta powinien zlecić wykonanie UPUL wyłączenie dla lasów należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych?
- Jak klasyfikować powierzchnie do utworzenia UPUL? Kiedy najlepiej utworzyć inwentaryzację?
- Jeżeli właścicielem działki leśnej jest firma, która na własny koszt realizuje UPUL, czy powinna być zachowana procedura 60 dni na odwołanie?
- Jak rozumieć kwestię związaną z 60-dniowy termin wyłożenia UPUL, w odniesieniu do 30 dniowej możliwości składania zastrzeżeń i wniosków w sprawie planu przez właścicieli nieruchomości - co z pozostałymi 30 dniami?
- Jak wykonawca UPUL ma podejść do rozbieżności pomiędzy ewidencją lasów a stanem faktycznym? Czy powinno być to weryfikowane na etapie tworzenia dokumentacji? Co w sytuacji, gdy nowo utworzony dokument nie jest zgodny ze stanem faktycznym?
- Czy i w jaki sposób można łączyć tereny leśne tak, aby opracować jeden Uproszczony Plan Urządzenia Lasu zamiast kilku inwentaryzacji?
- Na jakiej podstawie aneksować UPUL?
- Co w sytuacji, gdy UPUL nie zostanie wykonany na czas? Co można zrobić w takiej sytuacji?
- Co może zrobić starostwo w sytuacji, gdy firma nie wywiązała się z opracowaniem UPUL i pozostają oni bez dokumentacji?
- Jak powinna przebiegać procedura odwoławcza od UPUL do SKO?
- Zatwierdzenie UPUL - czy konieczne jest zawiadomienie wszystkich właścicieli obszarów leśnych o zmianach w dokumentacji?
- W jaki sposób starosta powinien zatwierdzać dokumentację? W jaki sposób właściwie zatwierdzić UPUL?
- Jaki dokument należy utworzyć w przypadku, kiedy występuje duże rozdrobnienie nieruchomości leśnych? Czy można połączyć je obszarowo i utworzyć UPUL zamiast kilkunastu inwentaryzacji?
- Czy dokumentacja urządzeniowa obejmuje tylko grunty, które stanowią aktualne użytki Ls, czy również grunty rolne, które w procesie sukcesji porosła roślinność leśna i aktualnie spełniają kryteria ustawowej definicji lasu?
Prowadzący
Anna Chmielińska-Bernacka — Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym w Koszalinie. Realizuje bezpośredni nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa oraz prowadzi działania w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych. Posiada 25-letnie doświadczenie zawodowe w pracy w samorządzie terytorialnym na stanowiskach kierowniczych: gmina i powiat.
Magister ochrony środowiska oraz magister prawa i administracji. Doktorantka studiów w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Realizowała staż zagraniczny w Ministerstwie Środowiska w Hamburgu w wydziale Planowania Przestrzennego, Prawa i Ochrony Zasobów Naturalnych.
Posiada doświadczenie zawodowe w pisaniu projektów dofinansowujących działalność samorządów.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.