W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czynności poprzedzające zamknięcie roku – inwentaryzacja, naliczenie odsetek na koniec roku, odpis aktualizujący należności, rozliczenie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, naliczenie amortyzacji.
- Jak uniknąć korekt sprawozdań budżetowych? Najczęściej spotykane błędy i nieprawidłowości w sprawozdawczości budżetowej.
- Jakie są etapy zamknięcia ksiąg rachunkowych?
- Rozliczenie limitowanych środków FP (algorytm, fakultatywne, rezerwy, KFS, projekty i pilotaże)
- Zmiany w polityce rachunkowości oraz aktualizacja polityki rachunkowości z jaką datą należy dokonać i od kiedy obowiązują?
- Niedobory i nadwyżki inwentaryzacyjne – przykłady ewidencji księgowej.
- Roczne przeksięgowania sald kont księgowych – które konta przeksięgowujemy na wynik finansowy i jak prawidłowo otworzyć bilans otwarcia w budżecie, Funduszu Pracy i ZFŚS.
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzór informacji dodatkowej do bilansu w wersji edytowalnej
- Rachunek zysków i strat – wzór
- Zestawienie zmian w funduszu jednostki
- Wzór bilansu – powiązanie poszczególnych pozycji z kontami księgowymi
- Załącznik do Bilansu wykaz środków trwałych
- Instrukcja inwentaryzacyjna dla urzędu pracy
- Sprawozdanie z przebiegu spisu z natury
- Protokół weryfikacji i rozliczenia wyników inwentaryzacyjnych
- Decyzja kierownika jednostki w sprawie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych
- Protokół zbiorczy weryfikacji sald
- Protokół z inwentaryzacji środków pieniężnych na rachunkach bankowych
- Zestawienie wysłanych potwierdzeń stanów należności
- Protokół z inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania
- Protokół z weryfikacji wartości niematerialnych i prawnych
- Wzór Zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji
- Harmonogram czynności inwentaryzacyjnych
- Harmonogram inwentaryzacji
- Arkusz spisu z natury w wersji edytowalnej
- Salda kont księgowych
- Zestawienie sald do przeksięgowań rocznych
- Przyporządkowanie paragrafów wydatków do odpowiedniego konta kosztów
- Harmonogram czynności niezbędnych do wykonania na koniec roku budżetowego
Szczegółowy program szkolenia:
- Nowości w programie:
- Czynności poprzedzające zamknięcie roku– inwentaryzacja, naliczenie odsetek na koniec roku, odpis aktualizujący należności, rozliczenie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, naliczenie amortyzacji, roczne przeksięgowania sald.
- Dodatkowo tylko na tym szkoleniu – zostanie omówiona roczna sprawozdawczość budżetowa (Rb-27S, Rb-28S). Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami Bilansu i Rachunku Zysków i Strat. Harmonogram czynności niezbędnych do wykonania na koniec roku budżetowego
Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniej edycji szkolenia:
- Czy trzeba przeprowadzać inwentaryzację co roku?
- Czy na koszty zastępstwa procesowego również robimy odpis?
- Czy od zwrotu zasiłku naliczamy odsetki?
- Dłużnik dokonał spłaty kosztów zastępstwa procesowego wraz z odsetkami za opóźnienie na rachunek Funduszu Pracy. Radca prawny jest zatrudniony na umowę zlecenia. Czy powinniśmy całą kwotę wraz z odsetkami przekazać na konto Starostwa? Jak prawidłowo to zaksięgować?
- Na jakich kontach i paragrafach zaksięgować wpływ kosztów zastępstwa procesowego i odsetek na Fundusz Pracy i przekazanie z FP na budżet?
- Jak zaksięgować darowiznę pozostałych środków trwałych w budżecie?
- Jak można dokonać korekty sprawozdania Rb-33 i w jakim terminie?
- Co zrobić z kwotą należności zasiłku, którą ZUS w całości nie zwrócił z renty?
- Czy zapis techniczny używamy tylko do kont 130, 136 czy do 853, 401, 404 również możemy?
- Czy od należności, na którą utworzono odpis naliczamy odsetki kwartalne?
- Jak ujmować zwiększenia środków trwałych do kwoty 10 000,00 zł? Montaż dodatkowego dysku SSD - finansowane ze środków FP?
- Z jaką datą najpóźniej powinno zostać wprowadzone zarządzenie dyrektora o inwentaryzacji rocznej?
- Czy arkusze spisowe stanowią drugi ścisłego zarachowania w przypadku, gdy inwentaryzacja jest sporządzana przez system do środków trwałych?
- Rozwiązaliśmy umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Firma dokonała korekty i wystawiła fakturę z wartością ujemną. Zwrot wpłynął w styczniu 2024 r. na konto BU. Czy należy tę kwotę odprowadzić do starostwa jako dochód? Czy należy wykazać korektę faktury w bilansie jako należność?
- Na jakim paragrafie księgować zwrot za okulary (refundację dla pracownika)?
- W której pozycji bilansu wykazać Fundusz Pracy?
Zamknięcie roku
- Zmiany w polityce rachunkowości oraz aktualizacja polityki rachunkowości.
- Czynności poprzedzające zamknięcie – inwentaryzacja, naliczenie odsetek na koniec roku, odpis aktualizujący należności, rozliczenie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, naliczenie amortyzacji.
- Odpisy aktualizujące - kiedy i jak je tworzyć?
- Przeksięgowanie dochodów, kosztów oraz rozliczenie wyniku finansowego.
- Jakie konta przeksięgowujemy na wynik finansowy?
- Z jaką datą przeksięgować wynik finansowy i kiedy?
- Niedobory i nadwyżki na koniec roku – przykłady ewidencji księgowej.
- Uzgadnianie obrotów i sald kont księgi głównej – przygotowanie do bilansu otwarcia.
- Klasyfikacja budżetowa – przykłady.
- Kiedy należy zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić zestawienia obrotów i sald.
Należności nienależnie pobrane, należności z kontrahentem, umorzenia, windykacja
- Jak wykazywać i naliczać należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń?
- Zasady ewidencji należności Funduszu Pracy?
- Należności długoterminowe i krótkoterminowe - jak je zaliczać?
- Zasady naliczania odsetek np. sprawa przekazana do komornika, kto wtedy nalicza odsetki komornik czy pup?
- W jaki sposób powinno się potwierdzać salda z dłużnikami?
- Jaki jest termin przedawnienia należności?
- Jak rozliczać należności przedawnione?
- Jak poradzić sobie z należnościami od kontrahentów kiedy nie chcą płacić?
- Kiedy należy umorzyć należności?
- Windykacja nienależnie pobranych świadczeń - co należy wiedzieć i o czym należy pamiętać?
- Jak przebiega windykacja należności?
Roczna sprawozdawczość budżetowa
- Rodzaje sprawozdań budżetowych
- Roczne sprawozdania Rb-27S i Rb-28S
- Jakie są etapy sporządzania sprawozdań budżetowych?
- Najważniejsze zasady sporządzania sprawozdań budżetowych
- Jakie są terminy sporządzania sprawozdań budżetowych?
- Jakie są terminy na sporządzenie korekty sprawozdań oraz jak uniknąć błędów?
- Formy przekazywania sprawozdań.
- Często spotykane nieprawidłowości.
- Sprawozdania z operacji finansowych Rb-N i Rb-Z
Fundusz Pracy
- Jakie są etapy zamknięcia ksiąg rachunkowych w celu zamknięcia roku budżetowego?
- Należności i zobowiązania związane z Funduszem Pracy
- Zamykanie rozliczeń funduszu celowego, co ze środkami, które zostają na rachunku bankowym na koniec roku?
- Rozliczenie limitowanych środków FP (algorytm, fakultatywne, rezerwy, KFS, projekty i pilotaże)
- Prawidłowe zaciąganie zobowiązań z Funduszu Pracy
- Sprawozdania dotyczące Fundusz Pracy (MRPiPS-02, Rb-33)
- Otwarcie okresu księgowego i przepisanie kont – praktyczne wskazówki.
Sprawozdawczość finansowa
- Rodzaje sprawozdań finansowych oraz terminy sporządzania
- Bilans - którą pozycję, gdzie przyporządkować?
- Aktywa i pasywa w bilansie
- Rachunek zysków i strat
- Zestawienie zmian w fundusz jednostki
- Omówienie informacji dodatkowej do bilansu
- Przydatne wskazówki w sporządzaniu bilansu
- Sposoby sporządzania sprawozdań finansowych
- Wzór informacji dodatkowej w wersji edytowalnej.
Inwentaryzacja w powiatowych urzędach pracy
- Checklista inwentaryzacyjna - co należy wykonać od początku do końca?
- Jak powinna wyglądać instrukcja inwentaryzacyjna?
- Jakie dokumenty są potrzebne do przeprowadzenia inwentaryzacji?
- Jakie są podstawy prawne do sporządzania instrukcji inwentaryzacyjnej?
- Jak często powinno się przeprowadzać inwentaryzację?
- Jakie są metody inwentaryzacji?
- Jakie są zasady przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów?
- Porównanie dokumentacji księgowej z ewidencją księgową – prawidłowa weryfikacja ksiąg rachunkowych.
- Inwentaryzacja WNiP oraz obcych środków trwałych
- Kto nie powinien zasiadać w komisji inwentaryzacyjnej?
- Jak powołać komisję inwentaryzacyjną?
- Jakie zadania ma komisja inwentaryzacyjna a jakie przewodniczący?
- Rozliczenie inwentaryzacji i ujęcie jej wyników w księgach rachunkowych
- Naliczanie amortyzacji i umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
- Tworzenie odpisów aktualizujących należności (zasady, sposoby, ujęcie na kontach)
- Przechowywanie ksiąg rachunkowych.
- Środki trwałe - podział środków trwałych oraz przykłady ewidencji w budżecie oraz Funduszu Pracy?
- Spis z natury - przydatne wskazówki jak sobie z nim sprawnie poradzić.
- Odpowiedzialność głównego księgowego za inwentaryzację.
- Najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji.
- Czy trzeba przeprowadzać inwentaryzację co roku?
Prowadzący
Bądkowska Dorota– specjalista z zakresu finansów i rachunkowości, Główny Księgowy z długoletnim stażem pracy w księgowości powiatowego urzędu pracy. Posiada wieloletnie doświadczenie z zakresu obsługi finansowej i gospodarki Funduszu Pracy, budżetu, ZFŚS i projektów unijnych
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.