Szkolenie: Kontrola RIO w podatku od nieruchomości

Jak przygotować się do kontroli RIO w zakresie podatku od nieruchomości? Na co RIO zwraca największą uwagę i jakich dokumentów wymaga?

od 379.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do wydziałów podatkowych, osób zajmujących się wymiarem i naliczaniem podatku od nieruchomości.

Szkolenie poprowadzi Zastępca Naczelnika Wydziału Kontroli Gospodarki Finansowej w RIO w Białymstoku, który prowadzi takie kontrole!
Podczas wideoszkolenia dowiedzą się Państwo, jak najlepiej przygotować się do kontroli RIO. Praktyk, który zajmuje się przeprowadzaniem takich kontroli podpowie Państwu, co RIO sprawdza i kontroluje w zakresie podatku od nieruchomości, jaką dokumentację należy przygotować oraz na co zwracać szczególną uwagę.

Wideo ze szkolenia

Zobacz wideo >>

W programie m.in.:

  • Jak dobrze przygotować się do kontroli z RIO, aby RIO nie miało żadnych zastrzeżeń? Czego pracownicy urzędów mogą spodziewać się podczas kontroli RIO? Praktyczne wskazówki – na co RIO zwraca uwagę podczas kontroli i jaki jest jej zakres?
  • Jak wygląda modernizacja ewidencji gruntów i budynków? Od kiedy naliczać podatek? Co zrobić, gdy grunty rolne są wyłączone z podatku rolnego i przechodzą w podatek od nieruchomości? Jak na taką sytuację zapatruje się RIO? Jakie ma zdanie na ten temat?
  • Opodatkowanie budowli związanych z prowadzeniem działalności, np. sieci techniczne, energetyczne – jak opodatkować? Jakie są stawki podatku? Czy należy opodatkować tylko sieci techniczne lub energetyczne, czy budowle również należy objąć podatkiem?
  • Jak wyliczyć wartość pomocy de minimis? Jakie błędy według RIO najczęściej popełniają pracownicy urzędów miast i gmin?
  • Klasyfikacja budowli – jak odróżnić budowlę od budynku? Jakie budowle gmina może obciążać podatkami? Od jakiej budowli obowiązuje dany podatek?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy przedsiębiorcy kwalifikują budowle jako budynki, aby mieć mniejsze stawki podatku? Jak wyliczyć wartość budowli? Co należy do wartości budowli? Od czego należy ustalić wartość takiej budowli?
  • Jak wyliczyć stawki preferencyjne? Jak napisać uchwałę dotyczącą stawek preferencyjnych?


Szczegółowy program szkolenia:

Jak wygląda kontrola RIO? Jak urzędnicy mogą się do niej dobrze przygotować?

  • Czego pracownicy urzędów mogą się spodziewać podczas kontroli RIO?
  • Czym kieruje się RIO przy wyborze tematu do kontroli?
  • Jaki jest zakres tego, co sprawdzają?
  • Jak pracownicy urzędu mogą się przygotować do kontroli?
  • Jakie prawa ma urzędnik podczas kontroli?
  • Czy urzędnikowi przysługuje możliwość złożenia skargi na kontrolera? Jeżeli tak, to na co i do kogo może złożyć taką skargę?
  • Jakich dokumentów wymaga RIO podczas kontroli?
  • Na co najbardziej kontrolerzy zwracają uwagę?
  • Jak bronić się przed zarzutami kontrolerów, zarzutami które uważamy za niezasadne lub nieistotne?

Kontrola RIO w zakresie nieruchomości

* Budowla jako przedmiot podatku od nieruchomości. Na co najczęściej zwracają uwagę kontrolerzy?

  • Jak ustalić datę powstania obowiązku podatkowego, jeżeli osoba prawna ma pozwolenie na budowę, oddano jedną kwaterę, a reszta kwater zostanie oddana w późniejszym terminie? Czy następna część tej budowli (reszta kwater) będzie traktowana jako nowa część? Czy będzie liczona od nowego roku, czy od następnego miesiąca?
  • Klasyfikacja budowli – jak odróżnić budowlę od budynku? Jakie budowle gmina może obciążać podatkami? Od jakiej budowli obowiązuje dany podatek?
  • Opodatkowanie budowli związanych z prowadzeniem działalności, np. sieci techniczne, energetyczne – jak opodatkować? Jakie są stawki podatku? Czy należy opodatkować tylko sieci techniczne lub energetyczne, czy budowle również należy objąć podatkiem?
  • Budowle – jak wygląda zwolnienie z podatku? Na co RIO zwraca uwagę?
  • Jak opodatkować np. farmy wiatrakowe, panele słoneczne, żeby podczas kontroli nie było żadnych problemów?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy przedsiębiorcy kwalifikują budowle jako budynki, aby mieć mniejsze stawki podatku?
  • Jak wyliczyć wartość budowli? Co należy do wartości budowli? Od czego należy ustalić wartość takiej budowli?

* Pomoc de minimis dla przedsiębiorców – jakie najważniejsze zagadnienia kontroluje RIO?

  • Jak poradzić sobie z sytuacją, gdy została wydana decyzja o pomocy de minimis, a okazało się, że limit tej pomocy został już przekroczony? Co zrobić z wydaną decyzją przydzielającą pomoc, gdy limit pomocy został już przekroczony? Czy organ musi uchylać tę decyzję?
  • Jak pod kątem kontroli właściwie napisać uchwałę pomocową dla przedsiębiorców? Co powinna zawierać uchwała pomocowa? Jak powinna wyglądać dobrze napisana uchwała pomocowa?
  • Jakie dokumenty i jakie oświadczenia musi złożyć przedsiębiorca, aby otrzymał pomoc de minimis? Jakie dokumenty są najważniejsze według RIO?
  • Jak wyliczyć wartość pomocy de minimis? Z czym urzędnicy mają największy problem według RIO?
  • Jakie są zasady według których można udzielić pomocy de minimis?
  • Jakie wymogi musi spełniać przedsiębiorca, aby otrzymać pomoc?
  • Kto nie może skorzystać z pomocy?
  • Jak wyliczyć stawki preferencyjne? Jak napisać uchwałę dotyczącą stawek preferencyjnych?
  • Jak poprawnie wydać zaświadczenie o pomocy de minimis? Co powinno zawierać, aby nie było problemu podczas kontroli?

Podatek od nieruchomości: od osób fizycznych i prawnych

  • Jak liczyć kwoty skutków obniżenia górnych stawek oraz kwoty skutków udzielonych ulg w podatku od nieruchomości?
  • Jak dobrze weryfikować poprawność deklaracji? Check lista, co sprawdzić, żeby potem nie było problemu podczas kontroli? Jakie podatnik musi złożyć załączniki do deklaracji? Jakie informacje przedsiębiorca musi uwzględnić w deklaracji? Czy aby inna osoba wskazana niż w KRS mogła podpisać deklarację, trzeba załączyć pełnomocnictwo?
  • Jak naliczyć podatek, jeżeli przedsiębiorca kupił grunt w połowie roku, składa korektę do deklaracji podatkowej? Czy urząd musi uwzględnić kwotę za cały rok czy naliczyć tą kwotę proporcjonalnie?
  • Jak i jaki podatek obliczyć w sytuacji, gdy jest podatek na budynek pod działalność, właściciel jest przedsiębiorcą, ale ta działalność nie jest prowadzona?
  • Co zrobić, gdy jest ulga inwestycyjna na budynek mieszkalny, podatnik jest rolnikiem, ale nie wykorzystuje tego na cele produkcyjne, tylko na cele bytowe? Jak RIO może zinterpretować taką sytuację?
  • Jakie najważniejsze dokumenty trzeba złożyć, aby umorzyć/odroczyć podatek od nieruchomości? Czy istnieje duża szansa, że RIO je sprawdzi?
  • Kiedy ma miejsce wygaśnięcie lub zmniejszenie podatku od nieruchomości?
  • Jak liczyć podatek od przedsiębiorców?
  • Co powinna zawierać informacja podatkowa?
  • Kiedy przedawnia się zaległość z tytułu podatku od nieruchomości?
  • Opodatkowanie wstecz pod liniami energetycznymi – jak przeprowadzić takie postępowanie? Czy grunty pod liniami energetycznymi podlegają podatkowi od nieruchomości?
  • Umiera podatnik, nikt się nie zgłasza do płacenia podatku od nieruchomości, jak znaleźć spadkobiercę? Z kogo ściągać ten podatek?
  • Nowe przedmioty opodatkowane – fotowoltaika – jak opodatkować? Jaką stawką? Jak przygotować się w tym zakresie do kontroli? Czego mogą wymagać kontrolerzy?
  • Decyzje wymiarowe osób fizycznych – co zrobić, gdy trzeba wznowić postępowanie, w którym była wydana już decyzja, ale wynikły dodatkowe przesłanki? Czy trzeba z urzędu zmieniać tę decyzję, czy trzeba czekać na wniosek? Kiedy uchylać taką decyzję?
  • Czy decyzja musi być dostarczana do współmałżonka lub współwłaściciela oddzielnie, czy można ją wysłać łącznie?
  • Firma widmo – jak namierzyć i jak ściągać podatki z firmy, która usunęła dane z KRS?
  • Jak opodatkować budynki, które częściowo są wykorzystywane rolniczo, a częściowo na działalność gospodarczą?
  • Jak liczyć podatki od wiatraków?
  • Kto jest zwolniony z podatku od nieruchomości? Jakie wymogi trzeba spełniać, aby zostać zwolnionym z podatku?
  • Kiedy można umorzyć podatek od nieruchomości? Jakie są przesłanki za tym, aby umorzyć podatek? Jak wygląda cała procedura? Jak powinien wyglądać protokół o stanie majątkowym? Jakich dokumentów może wymagać RIO w związku z umorzeniem takiego podatku?
  • Co zrobić, aby osoby prawne nie unikały zapłaty za podatki? Jak zmotywować podatnika do zapłaty podatku? Co RIO mówi na ten temat?
  • Grunty, które przechodzą na teren nadleśnictwa – w jaki sposób powinny być traktowane? Jaki podatek – od gruntu czy nieruchomości? Jak RIO traktuje takie grunty?
  • Jak dobrze wypełnić wzory decyzji, wezwań, postanowień, uzasadnienia od decyzji?
  • Opodatkowanie budynków gospodarczych – jak rozpoznać, czy ten budynek jest na fundamentach i czy podlega opodatkowaniu? Opodatkowanie budynków gospodarczych u osób, które nie mają gospodarstwa? W jaki sposób i kiedy zwolnić z tego podatku? Jak rozróżnić grunty zajęte na działalność a grunty związane z działalnością? Kiedy policzyć stawkę najwyższą, a kiedy pozostałe?
  • Komu według przepisów można przyznać ulgę? Jak obronić swoją decyzję podczas kontroli?
  • Jak poprawnie wydać zaświadczenia? Na jakie elementy RIO zwraca uwagę?
  • Jak poprawnie napisać uchwałę podatkową od nieruchomości?
  • Jak wyglądają modernizacje ewidencji gruntów i budynków? Od kiedy trzeba naliczać podatek? Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy grunty rolne są wyłączone z podatku rolnego i przechodzą w podatek od nieruchomości?
  • Jak opodatkować oraz jakimi stawkami osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i mającą jeszcze grunty rolne?
  • Jak opodatkować dzierżawy od Skarbu Państwa?
  • Kontokwitariusz – jakie informacje są objęte tajemnicą skarbową? Jak powinien wyglądać według RODO i RIO?
  • Skąd wziąć dane o przedsiębiorcy? Jak znaleźć informacje o nowo powstałym przedsiębiorcy?
  • Ewidencja zasobów nieruchomości gminy – co powinna zawierać? Jakie są wymogi prowadzenia takiej ewidencji? Na jakich informacjach kontrola może skupić się najbardziej?
  • Jak prawidłowo rozliczać nadpłaty w podatku od nieruchomości?
  • Sprawozdanie roczne RB-27s – jak je robić, żeby było poprawne podczas kontroli?

Prowadzący

Paweł Kucofan- pracownik RIO w Białymstoku (od początku istnienia Izb, tj. od 1993 roku), prawnik, aktualnie na stanowisku Zastępcy Naczelnika Wydziału Kontroli Gospodarki Finansowej. Znajomość realiów prawnych, organizacyjnych i wykonawczych z zakresu gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych, a szczególnie dochodów, w tym podatkowych, kontroli wewnętrznej i audytu, rachunkowości, środków trwałych, itd. W ramach obowiązków służbowych nadzorujący kontrole gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, w tym także dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami. Duże doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń (doświadczenie trenerskie od 1996 roku).


Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 379.00
26 listopada 2020