W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak rozpatrywać zgłoszenia instalacji niewymagającej pozwolenia np. lakiernie samochodowe?
- Jak zweryfikować, czy złożony wniosek ma poprawne założenia oraz metodykę referencyjną?
- Jak należy zweryfikować obliczenia dot. emisji? Czy są jakieś czynniki wspomagające? Czy jest coś, co może zastąpić program do obliczeń?
- Jak w zezwoleniach należy ujmować standardy emisyjne?
- Jak procedować wnioski, które dotyczą kotłów większych niż 1 MW?
- Co w przypadku, jeśli są awaryjne źródła energii i są powyżej jednego wata, i są używane 10 godzin rocznie – czy one podlegają pod instalacje?
- Jak należy przeprowadzić postępowanie kompensacyjne?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzorcowy wniosek wprowadzanie pyłów i gazów na podstawie jednej przykładowej instalacji
Szczegółowy program szkolenia:
1.Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:
- Co, jeżeli osoba ma decyzję z której wynika, że będzie zużywał 16 Mg/rok farb i rozpuszczalników a we wniosku pisze, że zużywać będzie 88 Mg/rok?
- Co, jeżeli prowadzący instalację napisze we wniosku, że nie ma możliwości zainstalowania króćców zgodnie z normami?
- Kto powinien wydać dokumentację o braku możliwości technicznej wykonania stanowisk pomiarowych?
- Co, jeżeli instalacja pracuje tylko w okresie letnim a w zimie nie? Instalacja pracuje 1000 h/rok, a w okresie zimowym brak emisji bo powietrze jest zawracane na halę produkcyjną.
- Czy zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku posiada termin ważności?
- W jaki sposób przeprowadzamy procedurę w związku z przepisem art. 154 – ustalenie wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących konieczności wykonania badań w określonym terminie?
- Co w przypadku, gdy w dokumentacji jest zapis, że nie ma technicznych możliwości zamontowania króćców?
- Co powinno zawierać zgłoszenie dwóch stanowisk ładowania akumulatorów ołowiowych?
2. Pozwolenia emisyjne do wprowadzenia gazów i pyłów — Jak należy dokonać bilansu lotnych związków organicznych?
- Czy powinniśmy wezwać do uzupełnienia wniosku o faktury za zakup preparatów zawierających LZO? Czy bazować jedynie na danych we wniosku?
- Czy przy standardach emisyjnych LZO należy wpisywać do decyzji zużycie wszystkich farb łącznie z ich nazwami, jeżeli zakład uważa, że za bardzo szczegółowo wpisujemy wartości w decyzji i przy każdej zmianie farby trzeba występować o zmianę pozwolenia?
- Jak powinna przebiegać procedura wydania pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza?
- Czy trzeba przygotowywać zawiadomienie o wszczęciu postępowania?
- Czy przed wydaniem decyzji organ powinien dokonać oględzin instalacji lub kontroli przedsiębiorstwa? Na jakiej podstawie przeprowadza się oględziny instalacji?
- Jak weryfikować wnioski o wydanie pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza? Na co zwracać uwagę?
- Jak rozumieć art. 184 ust 2 pkt 5 - ocena stanu technicznego instalacji- czy wystarczy sama informacja ze jest dobry stan techniczny. Co np. z instalacja, która funkcjonuje od 20 lat ale dopiero teraz prowadzący instalacje wnioskuje o pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza?
- Co powinna zawierać ocena techniczna instalacji we wniosku?
- Czy starosta przy pozwoleniu czy zgłoszeniu instalacji powinien wymagać decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, pomimo że nie jest obligatoryjna?
- Co zrobić, gdy decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach różni się od wniosku o wydanie pozwolenia?
- Czy kontynuacja pozwolenia na kolejny 10-letni okres wymaga nałożenia obowiązku na prowadzącego wykonania pomiarów wstępnych?
- Jak zweryfikować, czy złożony wniosek ma poprawne założenia oraz metodykę referencyjną?
- Co w przypadku, gdy starostwo zauważa błąd we wniosku, natomiast wnioskodawca upiera się, że wniosek jest złożony poprawnie?
- Czego wymagać przy wydawaniu decyzji?Jak ma przebiegać proces składania dokumentów przez wnioskodawcę? Czy w przypadku zmiany decyzji w zakresie prowadzącego instalację wymagać od podmiotu zaświadczenia o niekaralności? Czy zmiana pozwolenia w tym zakresie wiąże się z opłatą skarbową 10,00 zł?
- Wniosek powinien zawierać deklarowany łączny czas dalszej eksploatacji instalacji, jeżeli ma on wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska oraz deklarowany sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji. Co ma zawierać ten punkt we wniosku?
- Co zrobić w przypadku zmiany adresu siedziby, a nie zmiany adresu, gdzie znajduje się instalacja?
- [PRZYKŁAD] Interesant zapytał, jak należy rozumieć „istotna zmiana w instalacji”?
- Jak powinna przebiegać weryfikacja obliczeń programów?
- Jak powinny wyglądać dopuszczalne normy?
- Jakie są standardy emisyjne?
- Jakie są standardy emisyjne lotnych związków organicznych?
- Jak należy dokonać bilansu lotnych związków organicznych?
- Jak w zezwoleniach należy ujmować standardy emisyjne?
- Co w przypadku, gdy podczas procedowania wniosku zmieniły się standardy emisyjne?
- Jak stwierdzić, kiedy wniosek o prowadzenie instalacji podlega pod standardy emisyjne, a kiedy nie?
- Jakie obowiązki pomiaru emisji ustalać w pozwoleniach?
- Jak ustalić wielkości emisji w pozwoleniach? Na czym się skupiać?
- Czy w decyzji emisyjnej wypisujemy pył zawieszony ogółem, pył PM10 oraz pył PM2,5?
- Jak sprawdzić, czy dane we wniosku nie zostały zawyżone?
- Powiązanie połączenia pozwolenia na emisje z przepisami budowlanymi — czy zwracać na to uwagę? Które przepisy są całkiem odrębne?
- W jakich przypadkach przy wydawaniu pozwoleń na emisję z instalacji należy weryfikować prawo budowlane? Czy trzeba to robić?
- W jaki sposób zweryfikować przy wydawaniu pozwolenia na emisję z instalacji, czy było pozwolenie na budowę budynku z taką instalacją oraz na działalność?
- Jakie są programy do weryfikowania obliczeń?
- Jak należy zweryfikować obliczenia dot. emisji? Czy są jakieś czynniki wspomagające? Czy jest coś, co może zastąpić program do obliczeń?
- Jakie obowiązki wynikają z posiadania pozwolenia na emisję gazów i pyłów do powietrza?
- Przedsiębiorstwa, które posiadają pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza przesyłają do starostwa wyniki pomiarów i raporty roczne. Co należy zrobić po otrzymaniu tych wyników? Czy należy je tylko dołączyć do akt dot. wydania pozwolenia?
- W jaki sposób należy weryfikować oświadczenia?
- Jak należy zweryfikować informacje zawarte na oświadczeniu?
- Jak rozumieć przepis art. 184 ust. 2 pkt 1 – oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres lub siedziba? Czy wystarczy sama informacja w zgłoszeniu? Na ile organ powinien badać te informacje? Czy powinien wymagać przedłożenia tytułu prawnego potwierdzającego, że wnioskodawca zgłoszenia jest prowadzącym instalację zgodnie z przepisem art. 3 pkt 31 ustawy p.o.ś.?
- Klasyfikacje instalacji — które wymagają zgłoszeń i pozwoleń, a które nie? Które mają podlegać pod standardy emisyjne?
- Czy należy zobowiązywać firmy do posiadania króćców pomiarowych na instalacji?
- Czy stanowiska pomiarowe powinny być przygotowane na każdym emitorze?
- Biogazownia zgłosiła silnik kogeneracyjny wraz z pochodnią awaryjną. W pochodni będą spalane nadwyżki biogazu w przypadku przestoju generatora awarii. Czy taką pochodnię należy ujmować w decyzji eksploatacyjnej? Wnioskodawca wyliczył dla niej potencjalną emisję. Biogazownia też będzie miała dodatkowo pozwolenie zintegrowane. Czy w ogóle gdziekolwiek ujmować tę pochodnię?
- Jeżeli na terenie zakładu znajdują się dwa zbiorniki o łącznej pojemności powyżej 50m3, to czy sumujemy pojemności i kwalifikujemy do udzielenia pozwolenia?
- [PRZYKŁAD] Nie każda instalacja posiada króćce pomiarowe i później zdarzają się skargi i nie można wykonać badań, bo nie jest przystosowany komin do badania — jak do tego podchodzić? Czasem nie ma możliwości zainstalowania króćców i jak się odnosić, kiedy wpływa skarga?
- Co jest instalacją w przypadku wydanych pozwoleń emisyjnych?
- Na jaką instalację organ ma wydać decyzję?
- Co jest instalacją, a co źródłem emisji?
- Gdzie należy szukać źródeł instalacji?
- Co w przypadku, gdy coś jest planowane, jeszcze nie jest to inwestycja zrealizowana i wkrótce ma nastąpić montaż instalacji — co ma zawierać wniosek?
- W jaki sposób ma być podany czas pracy instalacji we wniosku?
- Czy w przypadku zmiany pozwolenia w zakresie dodatkowego źródła emisji wniosek powinien zawierać punkt - deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji w przypadku określonym w art. 191a?
- Jak mają być podane we wniosku „parametry instalacji podczas rozruchu i wyłączania”?
- Co konkretnie powinno się znaleźć w decyzji pod punktem "rodzaj i parametry instalacji istotne z punktu widzenia przeciwdziałania zanieczyszczeniom"?
- [PRZYKŁAD] Mają dwie instalacje: jedna energetyczna, a druga inna niż energetyczna, ale wykorzystuje też spalanie paliw — czy należy taką instalację uwzględnić w decyzji, czy nie?
- Czy pozwolenie może zostać wydane na osobę fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą?
- Jacy przedsiębiorcy mogą posiadać instalacje?
- Co powinien zrobić organ w sytuacji, gdy otrzyma pismo z WIOŚ o przekroczeniu wielkości emitowanych gazów i pyłów do powietrza wskazanych w decyzji?
- Jaka jest podstawa prawna zobowiązania do wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwolenia po kontroli WIOŚ?
3. Zgłoszenia dotyczące pozwoleń emisyjnych — Jak rozpatrywać zgłoszenia instalacji niewymagającej pozwolenia np. lakiernie samochodowe?
- Co w sytuacji, jeżeli firma ma nową instalację, a zgłosiła ją po czasie niż przewidywany termin (pół roku) - czy organ ma sam zgłosić wniosek do sądu?
- Co starosta powinien zrobić w przypadku, gdy zgłoszenie instalacji było przyjęte w 2007 r., a w 2017 r. wpłynął wniosek o zmianę zgłoszenia, który nie był kompletny, więc pozostawiono bez rozpoznania? WIOŚ w 2024 r. przeprowadził kontrolę i stwierdził niezgodność ze zgłoszeniem i przesłał pismo do służbowego wykorzystania.
- Czy wszystkie instalacje stosowane w gastronomii nie podlegają zgłoszeniu? Co w przypadku instalacji energetycznej przekraczającej 5 MW, która znajduje się na terenie zakładu?
- [PRZYKŁAD] Zgłoszenie stacji paliw — na co najbardziej zwracać uwagę ? Jakie informacje muszą przedstawiać prowadzący? Jakie dokumenty? Czy muszą być załączone obliczenia?
- Czy w przypadku zgłoszenia stacji paliw prowadzący instalacje powinien dokonać obliczeń rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu?
- Jak rozpatrywać zgłoszenia instalacji niewymagającej pozwolenia np. lakiernie samochodowe?
- Jak jest „stopień ograniczenia” - czy musi być to potwierdzone obliczeniami? Czy „sucha” informacja jest wystarczająca?
- Jak rozumieć przepis art. 152 ust. 2 pkt 7 p.o.ś. – informacje czy stopień ograniczenia wielkości emisji jest zgodny z obowiązującymi przepisami?
- Jeśli prowadzący wnioskuje o wydanie zaświadczenia, to należy wydać zgodę po miesiącu? Czy jeśli wszystko się zgadza, to można wcześniej?
- Przez jaki czas zaświadczenia są ważne?
- Jakie przepisy określają ważność zaświadczeń?
- Czy jeśli chodzi o terminy zaświadczeń — określa je P.o.ś. czy K.p.a.?
- Czy zaświadczenia obejmują okres 3-ech, czy 6-ciu miesięcy?
- [PRZYKŁAD] Firmy, które emitują lotne związki organiczne z lakierowania – jaka jest ich specyfika?
- Czy można przyjąć zgłoszenie instalacji, która nie jest jeszcze zakończona?
4. Wydawanie pozwoleń emisyjnych dla średnich źródeł spalania — Jakie są zasady łączenia emisji?
- Jak powinna przebiegać procedura wydawania zaświadczenia o prowadzeniu instalacji spalania paliw o mocy powyżej 1 MW?
- Jak procedować wnioski, które dotyczą kotłów większych niż 1 MW?
- Jak one powinny być łączone?
- Jakie są zasady łączenia emisji?
- Jakie wielkości graniczne powodują, że dane źródło trzeba wpisać do rejestru?
- Jak zapisywać do rejestru „dodatkowe informacje”, które umieszczają firmy przy średnich źródłach mocy?
- Co w przypadku, jeśli są awaryjne źródła energii i są powyżej jednego wata, i są używane 10 godzin rocznie – czy one podlegają pod instalacje?
- Czy dla kotła rezerwowego należy wydać decyzję eksploatacyjną (średnie źródło)?
- Omówienie artykułu 154
- Co starosta powinien przekazywać do KOBIZE? Czy powinien przesyłać wszystkie wydane decyzje - pozwolenia na wprowadzenie gazów i pyłów do powietrza?
- [PRZYKŁAD] Na podstawie zgłoszenia podmiotu, jeżeli są kotły o odpowiedniej mocy powyżej jednego wata i starostwa powinny wydać emisję decyzyjną — kiedy powinno się taka decyzje przyjąć? Jak powinna ona wyglądać? Kiedy powinno się taką decyzję wydać?
5. Postępowania kompensacyjne — Jak należy przeprowadzić postępowanie kompensacyjne?
- Jak przebiega procedura postępowania kompensacyjnego?
- Jak należy przeprowadzić postępowanie kompensacyjne?
- Jak wygląda procedura postępowania kompensacyjnego w praktyce?
- Kiedy wysyłamy formularz? Po wydaniu decyzji czy po przyjęciu zgłoszenia?
- Jak należy rozpatrywać wnioski o postępowanie kompensacyjne?
Prowadzący
Mgr inż. Rozalia Kozioł– starszy inspektor w Wydziale Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym. Jest wieloletnim pracownikiem Wydziału Ochrony Środowiska. Od 12 lat zajmuje się tematyką związaną z ochroną powietrza. Przez te wszystkie lata podnosiła swoje kwalifikacje zawodowe licznymi szkoleniami. Prowadzenie postępowań z zakresu ochrony powietrza w połączeniu z wiedzą czerpaną z orzecznictwa i własnej praktyki pozwoliło na zebranie praktycznych informacji, stanowiących nieocenioną pomoc przy prowadzeniu postępowań administracyjnych. Dzieląc się swoimi doświadczeniami i zdobyta wiedzą chciałabym wyposażyć uczestników w narzędzie powalające sprawie i skutecznie radzić sobie z problematyką związaną z ochroną powietrza. Ukończyła Politechnikę Opolską, kierunek inżynieria środowiska. Wykształcenie techniczne stanowi ogromne wsparcie w zrozumieniu technologii i procesów zachodzących w instalacjach i prawidłowej ocenie składanej dokumentacji.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.