Wideoszkolenie: Roczna sprawozdawczość, zamknięcie roku i bilans

+ 7 dniowe darmowe konsultacje

Jak przygotować księgi rachunkowe do zamknięcia roku budżetowego? Unikanie korekt sprawozdań, rozliczenie środków, naliczanie odsetek, bilans – kluczowe dane, inwentaryzacja, amortyzacja, przeksięgowania, wynagrodzenia roczne

od 699.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland przeznaczone dla ksiegowych i głównych księgowych powiatowych urzędów pracy

Dodatkowo tylko na tym szkoleniu – zostanie omówiona roczna sprawozdawczość budżetowa (Rb-27S, Rb-28S). Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami Bilansu i Rachunku Zysków i Strat. Harmonogram czynności niezbędnych do wykonania na koniec roku
Podczas szkolenia zostaną omówione zasady sporządzania rocznych sprawozdań budżetowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Szkolenie pozwoli każdemu księgowemu przygotować księgi rachunkowe urzędu pracy do bezproblemowego zamknięcia. Skupimy się kwestiach problematycznych dla urzędów pracy, które powtarzają się co roku. Nasza prelegentka, która posiada wieloletnie doświadczenie jako główna księgowa w dużym urzędzie pracy skupi się na procedurach i sprawach priorytetowych. W sposób przystępny zostaną omówione procedury związane z zamknięciem roku. Dowiesz się jak postępować z przedawnionymi należnościami, jak wygląda windykacja oraz czy zawsze trzeba tworzyć odpis aktualizujący. Dodatkowo otrzymają Państwo ponad 20 wzorów dokumentów, które zaoszczędzą czas i ułatwią wiele czynności. W trakcie szkolenia mają Państwo możliwość zadawania pytań

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czynności poprzedzające zamknięcie roku – inwentaryzacja, naliczenie odsetek na koniec roku, odpis aktualizujący należności, rozliczenie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, naliczenie amortyzacji.
  • Jak uniknąć korekt sprawozdań budżetowych? Najczęściej spotykane błędy i nieprawidłowości w sprawozdawczości budżetowej.
  • Jakie są etapy zamknięcia ksiąg rachunkowych?
  • Rozliczenie limitowanych środków FP (algorytm, fakultatywne, rezerwy, KFS, projekty i pilotaże)
  • Zmiany w polityce rachunkowości oraz aktualizacja polityki rachunkowości z jaką datą należy dokonać i od kiedy obowiązują?
  • Niedobory i nadwyżki inwentaryzacyjne – przykłady ewidencji księgowej.
  • Roczne przeksięgowania sald kont księgowych – które konta przeksięgowujemy na wynik finansowy i jak prawidłowo otworzyć bilans otwarcia w budżecie, Funduszu Pracy i ZFŚS.

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Wzór informacji dodatkowej do bilansu w wersji edytowalnej
  • Rachunek zysków i strat – wzór
  • Zestawienie zmian w funduszu jednostki
  • Wzór bilansu – powiązanie poszczególnych pozycji z kontami księgowymi
  • Załącznik do Bilansu wykaz środków trwałych
  • Instrukcja inwentaryzacyjna dla urzędu pracy
  • Sprawozdanie z przebiegu spisu z natury
  • Protokół weryfikacji i rozliczenia wyników inwentaryzacyjnych
  • Decyzja kierownika jednostki w sprawie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych
  • Protokół zbiorczy weryfikacji sald
  • Protokół z inwentaryzacji środków pieniężnych na rachunkach bankowych
  • Zestawienie wysłanych potwierdzeń stanów należności
  • Protokół z inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania
  • Protokół z weryfikacji wartości niematerialnych i prawnych
  • Wzór Zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji
  • Harmonogram czynności inwentaryzacyjnych
  • Harmonogram inwentaryzacji
  • Arkusz spisu z natury w wersji edytowalnej
  • Salda kont księgowych
  • Zestawienie sald do przeksięgowań rocznych
  • Przyporządkowanie paragrafów wydatków do odpowiedniego konta kosztów
  • Harmonogram czynności niezbędnych do wykonania na koniec roku budżetowego

Szczegółowy program szkolenia:

  • Nowości w programie:
  • Czynności poprzedzające zamknięcie roku– inwentaryzacja, naliczenie odsetek na koniec roku, odpis aktualizujący należności, rozliczenie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, naliczenie amortyzacji, roczne przeksięgowania sald.
  • Dodatkowo tylko na tym szkoleniu – zostanie omówiona roczna sprawozdawczość budżetowa (Rb-27S, Rb-28S). Powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami Bilansu i Rachunku Zysków i Strat. Harmonogram czynności niezbędnych do wykonania na koniec roku budżetowego

Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniej edycji szkolenia:

  • Czy trzeba przeprowadzać inwentaryzację co roku?
  • Czy na koszty zastępstwa procesowego również robimy odpis?
  • Czy od zwrotu zasiłku naliczamy odsetki?
  • Dłużnik dokonał spłaty kosztów zastępstwa procesowego wraz z odsetkami za opóźnienie na rachunek Funduszu Pracy. Radca prawny jest zatrudniony na umowę zlecenia. Czy powinniśmy całą kwotę wraz z odsetkami przekazać na konto Starostwa? Jak prawidłowo to zaksięgować?
  • Na jakich kontach i paragrafach zaksięgować wpływ kosztów zastępstwa procesowego i odsetek na Fundusz Pracy i przekazanie z FP na budżet?
  • Jak zaksięgować darowiznę pozostałych środków trwałych w budżecie?
  • Jak można dokonać korekty sprawozdania Rb-33 i w jakim terminie?
  • Co zrobić z kwotą należności zasiłku, którą ZUS w całości nie zwrócił z renty?
  • Czy zapis techniczny używamy tylko do kont 130, 136 czy do 853, 401, 404 również możemy?
  • Czy od należności, na którą utworzono odpis naliczamy odsetki kwartalne?
  • Jak ujmować zwiększenia środków trwałych do kwoty 10 000,00 zł? Montaż dodatkowego dysku SSD - finansowane ze środków FP?
  • Z jaką datą najpóźniej powinno zostać wprowadzone zarządzenie dyrektora o inwentaryzacji rocznej?
  • Czy arkusze spisowe stanowią drugi ścisłego zarachowania w przypadku, gdy inwentaryzacja jest sporządzana przez system do środków trwałych?
  • Rozwiązaliśmy umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Firma dokonała korekty i wystawiła fakturę z wartością ujemną. Zwrot wpłynął w styczniu 2024 r. na konto BU. Czy należy tę kwotę odprowadzić do starostwa jako dochód? Czy należy wykazać korektę faktury w bilansie jako należność?
  • Na jakim paragrafie księgować zwrot za okulary (refundację dla pracownika)?
  • W której pozycji bilansu wykazać Fundusz Pracy?

Zamknięcie roku

  • Zmiany w polityce rachunkowości oraz aktualizacja polityki rachunkowości.
  • Czynności poprzedzające zamknięcie – inwentaryzacja, naliczenie odsetek na koniec roku, odpis aktualizujący należności, rozliczenie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, naliczenie amortyzacji.
  • Odpisy aktualizujące - kiedy i jak je tworzyć?
  • Przeksięgowanie dochodów, kosztów oraz rozliczenie wyniku finansowego.
  • Jakie konta przeksięgowujemy na wynik finansowy?
  • Z jaką datą przeksięgować wynik finansowy i kiedy?
  • Niedobory i nadwyżki na koniec roku – przykłady ewidencji księgowej.
  • Uzgadnianie obrotów i sald kont księgi głównej – przygotowanie do bilansu otwarcia.
  • Klasyfikacja budżetowa – przykłady.
  • Kiedy należy zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić zestawienia obrotów i sald.

Należności nienależnie pobrane, należności z kontrahentem, umorzenia, windykacja

  • Jak wykazywać i naliczać należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń?
  • Zasady ewidencji należności Funduszu Pracy?
  • Należności długoterminowe i krótkoterminowe - jak je zaliczać?
  • Zasady naliczania odsetek np. sprawa przekazana do komornika, kto wtedy nalicza odsetki komornik czy pup?
  • W jaki sposób powinno się potwierdzać salda z dłużnikami?
  • Jaki jest termin przedawnienia należności?
  • Jak rozliczać należności przedawnione?
  • Jak poradzić sobie z należnościami od kontrahentów kiedy nie chcą płacić?
  • Kiedy należy umorzyć należności?
  • Windykacja nienależnie pobranych świadczeń - co należy wiedzieć i o czym należy pamiętać?
  • Jak przebiega windykacja należności?

Roczna sprawozdawczość budżetowa

  • Rodzaje sprawozdań budżetowych
  • Roczne sprawozdania Rb-27S i Rb-28S
  • Jakie są etapy sporządzania sprawozdań budżetowych?
  • Najważniejsze zasady sporządzania sprawozdań budżetowych
  • Jakie są terminy sporządzania sprawozdań budżetowych?
  • Jakie są terminy na sporządzenie korekty sprawozdań oraz jak uniknąć błędów?
  • Formy przekazywania sprawozdań.
  • Często spotykane nieprawidłowości.
  • Sprawozdania z operacji finansowych Rb-N i Rb-Z

Fundusz Pracy

  • Jakie są etapy zamknięcia ksiąg rachunkowych w celu zamknięcia roku budżetowego?
  • Należności i zobowiązania związane z Funduszem Pracy
  • Zamykanie rozliczeń funduszu celowego, co ze środkami, które zostają na rachunku bankowym na koniec roku?
  • Rozliczenie limitowanych środków FP (algorytm, fakultatywne, rezerwy, KFS, projekty i pilotaże)
  • Prawidłowe zaciąganie zobowiązań z Funduszu Pracy
  • Sprawozdania dotyczące Fundusz Pracy (MRPiPS-02, Rb-33)
  • Otwarcie okresu księgowego i przepisanie kont – praktyczne wskazówki.

Sprawozdawczość finansowa

  • Rodzaje sprawozdań finansowych oraz terminy sporządzania
  • Bilans - którą pozycję, gdzie przyporządkować?
  • Aktywa i pasywa w bilansie
  • Rachunek zysków i strat
  • Zestawienie zmian w fundusz jednostki
  • Omówienie informacji dodatkowej do bilansu
  • Przydatne wskazówki w sporządzaniu bilansu
  • Sposoby sporządzania sprawozdań finansowych
  • Wzór informacji dodatkowej w wersji edytowalnej.

Inwentaryzacja w powiatowych urzędach pracy

  • Checklista inwentaryzacyjna - co należy wykonać od początku do końca?
  • Jak powinna wyglądać instrukcja inwentaryzacyjna?
  • Jakie dokumenty są potrzebne do przeprowadzenia inwentaryzacji?
  • Jakie są podstawy prawne do sporządzania instrukcji inwentaryzacyjnej?
  • Jak często powinno się przeprowadzać inwentaryzację?
  • Jakie są metody inwentaryzacji?
  • Jakie są zasady przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów?
  • Porównanie dokumentacji księgowej z ewidencją księgową – prawidłowa weryfikacja ksiąg rachunkowych.
  • Inwentaryzacja WNiP oraz obcych środków trwałych
  • Kto nie powinien zasiadać w komisji inwentaryzacyjnej?
  • Jak powołać komisję inwentaryzacyjną?
  • Jakie zadania ma komisja inwentaryzacyjna a jakie przewodniczący?
  • Rozliczenie inwentaryzacji i ujęcie jej wyników w księgach rachunkowych
  • Naliczanie amortyzacji i umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • Tworzenie odpisów aktualizujących należności (zasady, sposoby, ujęcie na kontach)
  • Przechowywanie ksiąg rachunkowych.
  • Środki trwałe - podział środków trwałych oraz przykłady ewidencji w budżecie oraz Funduszu Pracy?
  • Spis z natury - przydatne wskazówki jak sobie z nim sprawnie poradzić.
  • Odpowiedzialność głównego księgowego za inwentaryzację.
  • Najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji.
  • Czy trzeba przeprowadzać inwentaryzację co roku?

Prowadzący

Bądkowska Dorota– specjalista z zakresu finansów i rachunkowości, Główny Księgowy z długoletnim stażem pracy w księgowości powiatowego urzędu pracy. Posiada wieloletnie doświadczenie z zakresu obsługi finansowej i gospodarki Funduszu Pracy, budżetu, ZFŚS i projektów unijnych

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 699.00
24 stycznia 2025
od 699.00
21 lutego 2025

Podobne szkolenia