W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak wyznaczać Specjalną Strefę Rewitalizacji?
- Jak najlepiej monitorować cały program rewitalizacji i zarządzać nim pod kątem przedsięwzięć, rezultatów i osiągania tego, co jest w nim zapisane?
- Jak podejść do aktualizacji programu?
- Jak poprowadzić ewaluację?
- Jak poradzić sobie z problemem narzucania przez GUS swoich wskaźników w sytuacji, gdy urząd ma ustalone inne wskaźniki?
- W jaki sposób można usprawnić pracę w kontekście pozyskiwania i analizy danych w celu diagnozy?
- Na co zwrócić uwagę przy opracowywaniu Gminnego Programu Rewitalizacji?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Gminny Program Rewitalizacji, miejscowy plan rewitalizacji i Specjalna Strefa Rewitalizacji
- Jak poprawnie przygotować się do rozpoczęcia inwestycji? Jak przygotować dokumentację i na jakich przepisach się opierać?
- Jak szukać obszarów zdegradowanych i ustalać kryteria?
- Jakie są wskaźniki obszarów zdegradowanych? Jak się je wyznacza?
- Jak wytyczać obszar zdegradowany i dobrać odpowiednie wskaźniki?
- Jak weryfikować wskaźniki?
- W jaki sposób można usprawnić pracę w kontekście pozyskiwania i analizy danych w celu diagnozy?
- Według jakich kryteriów powinny być wybierane przedsięwzięcia?
- Co można realizować w ramach rewitalizacji np. w temacie bioróżnorodności?
- W jaki sposób urząd może pozyskiwać środki zewnętrzne?
- Z jakich dotacji mogą korzystać urzędy?
- Czym są komitety i jaką rolę pełnią?
- Jakie uprawnienia posiadają komitety?
- Jak wygląda praca komitetu w praktyce?
- Jak powinna przebiegać procedura powołania komitetu?
- Jak utrzymać i prowadzić komitet rewitalizacji i utrzymać zainteresowanie, aby był stale czynnym ciałem doradczym?
- W jaki sposób można zachęcać i aktywizować mieszkańców do udziału w konsultacjach i pracach nad programem rewitalizacyjnym?
- Jak pogodzić kwestie społeczne i terytorialne?
- Czy raport podsumowujący konsultacje powinien być załącznikiem do uchwały Gminnego Programu Rewitalizacji?
- Czy urząd chcąc aktywizować zawodowo mieszkańców obszarów rewitalizacji, może odrębnie szacować i sumować z całego obszaru rewitalizacji i pozostałej części miasta? Porównanie artykułu 36 ustawy o rewitalizacji i artykułu 11 ustawy prawo zamówień publicznych.
- Na co zwrócić uwagę przy opracowywaniu Gminnego Programu Rewitalizacji?
- Jak efektywnie współpracować z organami przy opiniowaniu i uzgadnianiu?
- Jak wyznaczać Specjalną Strefę Rewitalizacji?
- Ustanawianie Specjalnej Strefy Rewitalizacji, procedura
- Sporządzanie miejscowego planu rewitalizacji, procedura
- Oba dokumenty umożliwiają stosowanie różnych narzędzi, jak je stosować?
- W jakich sytuacjach korzystniejsza jest Specjalna Strefa Rewitalizacji, a w jakich miejscowy plan rewitalizacji?
- W jaki sposób przygotować te dokumenty?
- W jaki sposób przygotować się do sporządzenia tych dokumentów?
- Jak przygotować się do realizacji zapisów tych dokumentów?
- Jak powinna wyglądać procedura, gdy czas ważności ustalonej Specjalnej Strefy Rewitalizacji się kończy?
- Jak podejść do tematu dotacji, która została udzielona jeszcze w ramach czasowych trwania Specjalnej Strefy Rewitalizacji, a rozliczona i wypłacona po jego wygaśnięciu?
- Jak wygląda kwestia podatkowa dla niezabudowanych nieruchomości na obszarze rewitalizacji/Specjalnej Strefie Rewitalizacji?
- Jak podejść do aktualizacji programu?
- Jak powinna przebiegać procedura aktualizacji?
- Jak sprawnie zorganizować i dopiąć formalności dotyczące dodawania zadań uzupełniających do programu?
- Czy można zmieniać dokument programu, np. dokładać projekty wieloletnie?
- W jaki sposób na nowo przeprowadzić ocenę rejonów i obszarów wymagających rewitalizacji? Jak wyznaczać ich granice?
- Jak poprowadzić ewaluację?
- Jak poprawnie przygotować i wypełnić dokumenty ewaluacyjne?
2. Sprawozdania GUS
- Jak zbierać i obrabiać dane?
- Jak interpretować sprawozdania do GUS?
- Jak poprawnie wypełniać sprawozdania do GUS?
- Jakich błędów unikać w sprawozdaniu?
- Jak poradzić sobie z problemem narzucania przez GUS swoich wskaźników w sytuacji, gdy urząd ma ustalone inne wskaźniki?
- Podział oceny konkretnych projektów przy sprawozdaniach do GUS — jak określać dominujący profil, w jaki sposób dopasować podział projektów do wymagań w sprawozdaniu?
3. Partnerstwa
- Jak powinno się organizować współpracę samorządu z właścicielem prywatnym?
- Jak formalnie poprawnie zawierać partnerstwa publiczno-prywatne?
- Jaki są dobre praktyki w partnerstwach publiczno-prywatnych?
- Jak ugruntować zasady współpracy z partnerami?
- Czy urząd może wymagać raportów od wspólnot mieszkaniowych, które przystąpiły do programu rewitalizacyjnego w sytuacji, gdy nie otrzymały one środków z tego programu?
- W jaki sposób można zachęcać stowarzyszenia do większego zaangażowania?
4. Narzędzia
- Jak sprawnie koordynować wszystkie działania rewitalizacyjne?
- Jak dobierać rozwiązania miękkie w ramach infrastruktury i jak można je łączyć?
- Jak najlepiej monitorować cały program rewitalizacji i zarządzać nim pod kątem przedsięwzięć, rezultatów i osiągania tego, co jest w nim zapisane?
- Jak można najefektywniej wykorzystać narzędzia badawcze w celu wykonywania badań jakościowych obszarów? (diagnoza i ewaluacja)
- Jak można najefektywniej wykorzystać narzędzia GIS w celu monitorowania zjawisk społecznych?
- Jak korzystać z narzędzi Specjalnej Strefy Rewitalizacji?
- Jakie są ustawowe narzędzia planistyczne, które są wpisane w miejscowy plan i Specjalną Strefę Rewitalizacji?
Prowadzący
Marta Baśko - Główna specjalistka ds. rewitalizacji w Urzędzie Miejskim w Pabianicach.
Wcześniej zdobywała doświadczenie w administracji publicznej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego w Kancelarii Marszałka oraz w Urzędzie Miejskim w Pabianicach w Wydziale Inwestycji Miejskich oraz w Wydziale Infrastruktury Technicznej i Komunikacji. Obecnie koordynator procesu rewitalizacji w Pabianicach. Odpowiedzialna za wszystkie zagadnienia związane z tematami rewitalizacji w mieście:
1) Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej przystąpienia do sporządzenia Gminnego Programu Rewitalizacji (GPR) oraz sporządzanie dokumentacji dotyczącej GPR.
2) Koordynacja realizacji GPR oraz jego aktualizacji.
3) Koordynacja przedsięwzięć realizowanych przez komórki organizacyjne Urzędu oraz jednostki organizacyjne Miasta inne podmioty na obszarach objętych Lokalnym Programem Rewitalizacji.
4) Monitorowanie efektów działań realizowanych na obszarach objętych Lokalnym Programem Rewitalizacji.
5) Podejmowanie działań w zakresie informacji i promocji Gminnego Programu Rewitalizacji.
6) Współpraca z interesariuszami procesu rewitalizacji w tym podmiotami prywatnymi i wspólnotami mieszkaniowymi.
7) Prowadzenie i koordynacja spraw związanych ze społeczno-gospodarczym aspektem rewitalizacji.
8) Inicjowanie i organizowanie inwestycji wspólnych w zakresie rewitalizacji oraz opracowanie umów z partnerami na ich realizację.
9) Przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, sprawozdań, umów w trybie prawa zamówień publicznych dotyczących GPR.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.