Blog

Transformacja sektora wydobywczego: usprawnienie nadzoru i nowe kompetencje Prezesa WUG

PCC Poland
2025-03-21

W wykazie prac legislacyjnych pojawiły się założenia projektu Ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze, które mają na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do wyzwań współcześnie stawianych przez sektor gospodarczy.

Co również obejmą zmiany? Na pewno nowe regulacje mają wpłynąć na lepszą ochronę zasobów naturalnych kraju i usprawnić proces nadzoru nad działalnością górniczą i energetyczną (w głównej mierze ograniczenie emisji metanu), a także uprościć obowiązujące procedury administracyjne.


Przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2024/1787 z 13.6.2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/942 (Dz.Urz. UE L z 2024 r., s. 1787), które weszło w życie 4 sierpnia 2024 r. po implementacji mają zastosowanie na terenie Polski:

- w zakresie działalności górniczej: poszukiwania / rozpoznawania złóż węglowodorów na lądzie i w granicach polskich obszarów morskich, podziemnym bezzbiornikowym magazynowaniu gazu ziemnego, wydobywania węgla brunatnego i kamiennego;

- w zakresie przetwarzania, przesyłu oraz dystrybucji gazu ziemnego;

- w zakresie importu z państw trzecich ropy naftowe, gazu ziemnego i węgla.


Autorzy projektowanych przepisów wskazali Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego za organ odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowania regulacji rozporządzenia, bowiem zgodnie z:

- przepisem art. 165 ust. 1 Ustawy Prawo geologiczne i górnicze: „Prezes Wyższego Urzędu Górniczego jest centralnym organem administracji rządowej, działającym pod nadzorem ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, właściwym w sprawach nadzoru górniczego”;

- przepisem art. 168 ust. 1 pkt 5 Ustawy Prawo geologiczne i górnicze: „Organy nadzoru górniczego sprawują nadzór i kontrolę nad ruchem zakładów górniczych, w szczególności w zakresie ochrony środowiska i gospodarki złożem, w tym według kryterium wykonywania przez przedsiębiorców obowiązków określonych w odrębnych przepisach lub na ich podstawie”;

- przepisem art. 170 ust. 2 Ustawy Prawo geologiczne i górnicze: „organy nadzoru górniczego sprawują nadzór i kontrolę nad wykonywaniem robót geologicznych, o których mowa w art. 86 odesłanie do przepisów dotyczących zakładu górniczego i jego ruchu oraz ratownictwa górniczego;


W przepisie art. 166 ust. 1 Prawa geologicznego i górniczego znajduje się katalog kompetencji prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, który planuje się – rozszerzyć.


Wdrożenie Rozporządzenia odbędzie się etapami. Etap pierwszy to „działania pilne”, które obejmą wprowadzenie konkretnych środków prawnych do krajowego porządku prawnego w jak najkrótszym czasie wraz z rozszerzeniem katalogu kompetencji Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, natomiast drugi etap będzie skupiał się na kompleksowych rozwiązaniach polegających na opracowaniu przepisów, które obejmą wszystkie aspekty rozporządzenia unijnego wraz z przeprowadzeniem konsultacji społecznych i opiniowaniem przez zainteresowane osoby.


Założenia projektu Ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze zostały opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a zgodnie z przekazanymi informacjami, planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2025 r.


źródło: legalis.pl