Blog

Transformacja energetyczna na horyzoncie - dostosowanie polskich przepisów do unijnych regulacji

PCC Poland
2025-03-07

Do wykazu prac legislacyjnych trafił projekt nowelizacji Ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw. Celem proponowanych zmian jest dostosowanie krajowych regulacji do unijnych przepisów w zakresie transformacji energetycznej, która obejmuje zmiany w gospodarce wodorowej i systemie elektroenergetycznym oraz wzmocnienie ochrony odbiorców energii.


Projekt ustawy nowelizującej przewiduje mechanizmy ułatwiające integrację odnawialnych źródeł energii z siecią elektroenergetyczną, poprzez wprowadzenie elastycznych umów przyłączeniowych dla podmiotów, które działają w rejonach o ograniczonej przepustowości sieci. Zmiany obejmują także wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych, które zostaną nałożone na operatorów systemów dystrybucyjnych, co ma przełożyć się na zwiększenie przejrzystości w zakresie dostępności mocy przyłączeniowej i statusu wniosków o przyłączenie.


Ponadto, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki otrzyma rozszerzone uprawnienia nadzorcze, w tym możliwość nakładania kar administracyjnych za stosowanie manipulacji na hurtowym rynku energii.


Do polskiego porządku prawnego zostaną implementowane:

1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1711 z 13.6.2024 r. zmieniającą dyrektywy (UE) 2018/2001 i (UE) 2019/944 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej (Dz.Urz. UE L z 2024 r. poz. 1711);

2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2024/1747 z 13.6.2024 r. zmieniającym rozporządzenia (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej (Dz.Urz. UE L z 2024 r. poz. 1747);

3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2024/1106 z 11.4.2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011 i (UE) 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii (Dz.Urz. UE L z 2024 r. poz. 1106).


- które przewidują:

1. rozszerzenie katalogu praw podmiotów, które ubiegają się o przyłączenie do sieci na terenach z ograniczoną dostępnością przyłączeń przez wprowadzenie mechanizmu zawierania elastycznych umów przyłączeniowych;


2. wzmocnienie ochrony odbiorców energii elektrycznej przez wahaniami cen na rynkach energii przez nałożenie na dostawców obowiązku oferowania umów na czas określonych ze stałą stawką;


3. zobowiązanie operatorów systemów dystrybucyjnych do publikowania i regularnego aktualizowania informacji o dostępnej mocy przyłączeniowej wraz ze kryteriami do jej obliczania, a także do informowania użytkowników o statusie i procedurze rozpatrywania składanych wniosków o przyłączenie w ciągu 3 miesięcy od ich złożenia – w przypadku braku rozpatrzenia wniosku, operator będzie zobowiązany do aktualizacji informacji o statusie wniosku co najmniej raz na kwartał;


4. wprowadzenie obowiązku umożliwienia składania wniosków o przyłączenie drogą elektroniczną;


5. modyfikacja systemu taryfowego energii elektrycznej w celu zachęcenia operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych do korzystania z usług elastyczności, takich jak zarządzanie popytem i magazynowanie energii, a także do integracji odnawialnych źródeł energii przy minimalnych kosztach systemu elektroenergetycznego;


6. zobowiązanie operatorów systemów dystrybucyjnych oraz operatora systemu przesyłowego do współpracy w zakresie publikacji informacji, które określają moc przyłączeniową dla nowych przyłączeń przeznaczonych dla podejmowanych projektów inwestycyjnych;


7. poszerzenie kompetencji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, w tym rozszerzenie katalogu naruszeń, za które może on nałożyć karę administracyjną w formie grzywny. Ponadto zostaną dostosowane kary administracyjne i sankcje orzekane przez sądy oraz zostanie rozszerzony katalog obowiązków uczestników rynku dotyczących tworzenia i utrzymywania odpowiednich procedur.


Z opublikowanych założeń projektu nowelizacji Prawa energetycznego wynika, że zaproponowano następujące środki realizacji:

- wprowadzenie rozwiązań, które zwiększą elastyczność sieci poprzez możliwość zawierania umów przyłączeniowych;

- zobowiązanie dostawców energii elektrycznej do oferowania umów sprzedaży z określoną ceną na czas określony;

- zmiany w metodach ustalania taryf za usługi dystrybucji i przesyłania energii;

- optymalizacja wykorzystania istniejącej infrastruktury sieciowej;

- nałożenie obowiązków informacyjnych oraz obowiązku współpracy między operatorami systemu przesyłowego i dystrybucyjnego w procesie przyłączania do sieci;

- zwiększenie przejrzystości i uproszczenie procesu przyłączania do systemu elektroenergetycznego obejmującego zarówno sieć przesyłową, jak i dystrybucyjną;

- rozwiązania usprawniające proces przyłączania oraz zwiększające liczbę możliwych do przyłączenia obiektów;

- urealnienie i optymalizacja planowania rozwoju sieci elektroenergetycznej oraz realizacji warunków przyłączenia;

- tworzenie dedykowanych obszarów dla rozwoju infrastruktury sieciowej i magazynowania energii.


Planowany termin przyjęcia ustawy to II kwartał tego roku.


źródło: legalis.pl