W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Co zrobić w sytuacji, gdy wiele gmin nie dysponuje własnymi podmiotami medycznymi?
- Co należy zrobić i jakie są wymagania, w przypadku dostosowywania miejsc takich jak domy pomocy społecznej czy ośrodki dla osób starszych pod ZMSz?
- Co w sytuacji, gdy dana osoba będzie potrzebna do obsługi ZMSz, a jednocześnie posiada kartę mobilizacyjną? Kto w takim przypadku powinien decydować, która potrzeba ma pierwszeństwo?
- Jakie są normy dotyczące personelu medycznego?
- Czy na osoby odpowiedzialne za obsługę ZMSz należy nałożyć obowiązek świadczeń osobistych?
- Skąd można pozyskać informacje, jakie leki, sprzęty, a także w jakiej ilości będą potrzebne do ZMSz?
- Jakie umowy powinien zawrzeć szpital z firmami zewnętrznymi, takimi jak zakład pogrzebowy (np. na transport zwłok) czy pralnia?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzór wniosku dotyczącego nałożenia obowiązków na osoby funkcyjne
- Przykładowy wzór umowy szpitala z firmami zewnętrznymi, np. zakładem pogrzebowym czy pralnią
Szczegółowy program szkolenia:
1. Wyznaczenie i tworzenie zastępczych miejsc szpitalnych
- W jaki sposób gmina powinna wyznaczyć podmiot leczniczy odpowiedzialny za prowadzenie ZMSz?
- Co zrobić w sytuacji, gdy wiele gmin nie dysponuje własnymi podmiotami medycznymi?
- Czy w gminach, które nie posiadają własnego podmiotu leczniczego, marszałek powinien wskazać odpowiednie podmioty ze swoich zasobów?
- Przykład: Jeśli prezydent miasta nie ma placówek ani nadzoru nad placówkami medycznymi, a zgodnie z ustawą wyznaczony organ powinien pełnić rolę organu założycielskiego lub nadzorującego - to w jaki sposób należy wyznaczyć placówkę? Czy w takim przypadku mogą „zmusić” lekarza do pełnienia funkcji kierownika za pomocą świadczenia osobistego?
- Czy gmina może wyznaczyć jedynie podmioty, dla których jest organem założycielskim? Jeśli na terenie gminy nie ma takiego podmiotu, czy powinna wystąpić do starostwa powiatowego o jego wskazanie?
- Czy gmina ma za zadanie wyznaczyć placówkę medyczną, a reszta obowiązków powinna już należeć do wyznaczonego podmiotu?
- Czy gmina może zlecić to zadanie placówce medycznej i być współodpowiedzialna? Czy placówka może już zająć się wszystkim, w tym lekami, a gmina tylko podpisze z nią umowę?
- Jaka jest ścieżka procesu nawiązywania współpracy samorządu z podmiotami medycznymi?
- Jakie podmioty lecznicze mogą być włączone do ZMSz?
- Jak tworzyć plan uruchomienia i funkcjonowania ZMSz?
- Czy terminy uruchomienia zespołów ZMSz powinny być nakreślane samodzielnie, czy ustalane w porozumieniu z obsadą?
- Skoro samorząd ma nałożone zadania obronne przez wojewodę, a szpital tworzony jest z inicjatywy prezydenta, czy w takiej sytuacji gmina powinna nakładać dodatkowe zadania w drodze zarządzenia?
2. Procedury i wymagania przystosowania obiektów pod ZMSz
- Jaka jest procedura przystosowania obiektów do ZMSz?
- Co należy zrobić i jakie są wymagania, w przypadku dostosowywania miejsc takich jak domy pomocy społecznej czy ośrodki dla osób starszych pod ZMSz?
- Jakie wymagania powinna spełniać instalacja elektryczna w zastępczym miejscu szpitalnym? Jakie przewidywane obciążenie prądowe należy uwzględnić oraz jakie zabezpieczenia powinny zostać zastosowane?
- Jak prawidłowo należy stworzyć strefy zakaźne w szpitalu?
- Jak prawidłowo przeprowadzić planowanie żywienia w ZMSz?
- Jaka powinna przebiegać procedura postępowania ze zwłokami?
3. Zasady zatrudnienia i zarządzanie personelem w Zastępczych Miejscach Szpitalnych
- Jakie są normy dotyczące personelu medycznego?
- Ile osób powinno zostać zatrudnionych w ZMSz w ramach kadry medycznej? Jak powinno przebiegać takie zatrudnienie?
- Skąd samorządy mogą pozyskać obsadę, jeśli nie są organem właściwym (właścicielem) i nie mają wykupionych udziałów w szpitalach?
- Czy w ZMSz należy zapewnić całodobową opiekę?
- Czy wystarczy jeden lekarz na 100 łóżek?
- Jak postępować w sytuacji, gdy cały personel medyczny – lekarze i pielęgniarki – jest zmobilizowany przez wojsko?
- Co w sytuacji, gdy dana osoba będzie potrzebna do obsługi miejsca, a jednocześnie posiada kartę mobilizacyjną? Kto w takim przypadku powinien decydować, która potrzeba ma pierwszeństwo? Jakie stanowisko w tej sprawie zajmie Wojskowe Centrum Rekrutacji?
- Jak potwierdzać przedziały mobilizacyjne personelu medycznego, i jak formalnie rozwiązać tę kwestię, gdy nie ma wytycznych?
- Jak zatrudnić personel pomocniczy, taki jak salowe, do obsługi ZMSz, i jak zagwarantować dostępność takich osób?
- Jeśli zgodnie z rozporządzeniem kierownikiem ZMSz może być osoba medyczna, to czy fizjoterapeuta może pełnić tę funkcję? Kto wówczas będzie odpowiedzialny za przepisywanie leków?
- Skąd personel medyczny w zastępczych miejscach szpitalnych będzie miał dostęp do systemów medycznych, takich jak historia choroby czy recepty?
- Jeśli wolontariusze mogą być zaangażowani w proces, to kto w takim przypadku wypisze leki? Kim dokładnie są wolontariusze i co się stanie, gdy nagle zdecydują się wypisać?
- Kto ponosi odpowiedzialność w sytuacji, gdy pacjent umrze, a w momencie zgonu nie ma przy nim lekarza?
- Kto jest odpowiedzialny za zatrudnienie niezbędnych pracowników finansowo- administracyjnych w zastępczych miejscach szpitalnych?
4. Zarządzanie świadczeniami osobistymi personelu
- Czy na osoby odpowiedzialne za obsługę ZMSz należy nałożyć obowiązek świadczeń osobistych?
- Jakie są zasady dotyczące świadczeń osobistych dla personelu medycznego?
- W jaki sposób nakładać świadczenia na osoby funkcyjne np. kucharzy, personel medyczny?
- Świadczenia osobiste dla personelu medycznego są ważne przez 7 dni w czasie wojny – co należy zrobić po upływie tego okresu?
- W jaki sposób, w przypadku braku dostępu do danych osobowych przez gminę, można nałożyć świadczenia na personel medyczny?
5. Sprzęt i wyposażenie ZMsz
- Skąd można pozyskać informacje, jakie leki, sprzęt i w jakiej ilości będą potrzebne do ZMSz?
- Jakie normy wyposażenia należy zapewnić na jedno miejsce pacjenta w ZMSz?
- Kto odpowiada za zapewnienie sprzętu medycznego - podmiot medyczny czy gmina?
- Skąd pozyskać łóżka szpitalne, pościel, materace i inne wyposażenie, gdy gmina rzadko, kiedy posiada takie zasoby?
- Skąd gmina może pozyskać dostawcę sprzętu medycznego w przypadku braku hurtowni na jej terenie?
- Czy sprzęt na wyposażenie ZMSz lepiej pozyskiwać poprzez nakładanie świadczeń, czy na zasadzie umowy?
- Jakie są wymogi sanitarne dotyczące wyposażenia ZMSz?
- Kto jest odpowiedzialny za przechowywanie wyposażenia medycznego i w jakich warunkach? Skąd gmina może zapewnić odpowiednie magazyny na te materiały?
6. Finansowanie zastępczych miejsc szpitalnych
- Skąd gmina ma wziąć pieniądze na organizację ZMSz?
- Kto finansuje zastępcze miejsca szpitalne – gmina, wojewoda, czy inny podmiot?
- Skąd pozyskać środki na rezerwację usług prania odzieży szpitalnej i odbioru odpadów medycznych, które muszą być realizowane przez specjalistyczne firmy, a które wymagają już opłacenia rezerwacji?
- Na kogo powinna być wystawiona faktura za usługi związane ze zastępczymi miejscami szpitalnymi – na gminę czy na podmiot odpowiedzialny za te miejsca?
- Co zrobić, w momencie, gdy gminy będą składać wnioski o dofinansowanie, ale nie każda z nich otrzyma środki?
- Kto powinien pokrywać koszty przystosowania obiektów np. dorobienia umywalki, w celu dostosowania ich do ZMSz?
7. Dokumentacja i umowy związane z ZMSz
- Jakie wzory umów, wniosków i praktyczne instrukcje są przydatne do przygotowania dobrej dokumentacji dotyczącej ZMSz?
- Czy gmina może bazować na umowach, które placówka medyczna już ma podpisane?
- Jakie umowy powinien zawrzeć szpital z firmami zewnętrznymi, takimi jak zakład pogrzebowy (np. na transport zwłok) czy pralnia?
- Kto jest odpowiedzialny za zawarcie umowy z personelem medycznym i w jakiej formie powinna być ta umowa nałożona?
8. Procedura ewakuacji pacjentów
- Jak powinna przebiegać procedura ewakuacji?
- Jak powinna przebiegać ewakuacja pacjentów leżących?
- Jak zabezpieczyć środki osobowe i rzeczowe w trakcie procesu ewakuacji ZMSz?
- Kto jest odpowiedzialny za wskazanie podmiotów medycznych, które będą zaangażowane w proces ewakuacji pacjentów?
9. Zarządzanie odpadami medycznymi
- Co zrobić z przeterminowanymi środkami medycznymi, które posiadają określoną trwałość, jeśli ZMSz nie zostanie uruchomione?
- Jak prawidłowo postępować z odpadami medycznymi?
- Kto ma być odpowiedzialny za utylizację bojowych środków trujących? I kto może odbierać takie odpady?
Prowadzący
Łukasz Kowalczyk - Pełnomocnik Starosty ds. bezpieczeństwa obywateli i zarządzania kryzysowego w Starostwie Powiatowym w Kwidzynie.
Od 2008 roku zajmuje się sprawami ochrony ludności, zarządzania kryzysowego oraz obronności. W ramach wykonywanych zadań zajmuje się planowaniem obronnym, organizacją ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego, kwalifikacją wojskową, komisją bezpieczeństwa, akcją kurierską oraz szeroko rozumianą tematyką reagowania kryzysowego. Organizował szereg ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego pk. Kryzys2017, Wiatr2019, Liwa2021, Ratunek 2023, Wisła 2024. Ukończone studia podyplomowe z zakresu "bezpieczeństwo wewnętrzne", szkolenie obronne na Akademii Obrony Narodowej w W-wie, szkolenie SI PROMIEŃ na Akademii Sztuki Wojennej w W-wie, kurs podoficerski w AMW w Ustce, brał udział w konferencjach poświęconych bezpieczeństwu w ruchu drogowym, terroryzmowi, łączności kryzysowej. Czynnie współpracuje ze stowarzyszeniami paramilitarnymi, WOT, Strażą Graniczną, Policją, Strażą Pożarną, ochotniczymi strażami pożarnymi.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.