Wideoszkolenie: Zastępcze miejsca szpitalne

W jaki sposób gmina powinna wyznaczyć podmiot leczniczy ? Ile osób powinno zostać zatrudnionych w ramach kadry medycznej? Jakie normy wyposażenia należy zapewnić na jednego pacjenta? Jak powinna przebiegać procedura ewakuacji?


Wideoszkolenie PCC Poland skierowane jest do osób odpowiedzialnych za organizację zastępczych miejsc szpitalnych, w szczególności do pracowników wydziałów zarządzania kryzysowego i wydziałów spraw obywatelskich i obronnych.

Dowiedzą się Państwo, jak krok po kroku zorganizować Zastępcze Miejsca Szpitalne.
Podczas praktycznego wideoszkolenia dowiedzą się Państwo, jak krok po kroku zorganizować Zastępcze Miejsca Szpitalne (ZMSz) zgodnie z najnowszymi wymogami prawnymi. Doświadczony prelegent wyjaśni, jak skutecznie wyznaczyć odpowiednie placówki medyczne, nawet jeśli gmina nie posiada własnych podmiotów leczniczych, oraz jak zabezpieczyć personel i niezbędne wyposażenie. Szkolenie odpowie na kluczowe pytania, m.in.: skąd pozyskać środki na organizację ZMSz, jak rozwiązać kwestie zatrudnienia lekarzy, pielęgniarek czy personelu pomocniczego, kto odpowiada za ewakuację pacjentów i jak prawidłowo postępować z odpadami medycznymi.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Co zrobić w sytuacji, gdy wiele gmin nie dysponuje własnymi podmiotami medycznymi?
  • Co należy zrobić i jakie są wymagania, w przypadku dostosowywania miejsc takich jak domy pomocy społecznej czy ośrodki dla osób starszych pod ZMSz?
  • Co w sytuacji, gdy dana osoba będzie potrzebna do obsługi ZMSz, a jednocześnie posiada kartę mobilizacyjną? Kto w takim przypadku powinien decydować, która potrzeba ma pierwszeństwo?
  • Jakie są normy dotyczące personelu medycznego?
  • Czy na osoby odpowiedzialne za obsługę ZMSz należy nałożyć obowiązek świadczeń osobistych?
  • Skąd można pozyskać informacje, jakie leki, sprzęty, a także w jakiej ilości będą potrzebne do ZMSz?
  • Jakie umowy powinien zawrzeć szpital z firmami zewnętrznymi, takimi jak zakład pogrzebowy (np. na transport zwłok) czy pralnia?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Wzór wniosku dotyczącego nałożenia obowiązków na osoby funkcyjne
  • Przykładowy wzór umowy szpitala z firmami zewnętrznymi, np. zakładem pogrzebowym czy pralnią

Szczegółowy program szkolenia:

1. Wyznaczenie i tworzenie zastępczych miejsc szpitalnych

  • W jaki sposób gmina powinna wyznaczyć podmiot leczniczy odpowiedzialny za prowadzenie ZMSz?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy wiele gmin nie dysponuje własnymi podmiotami medycznymi?
  • Czy w gminach, które nie posiadają własnego podmiotu leczniczego, marszałek powinien wskazać odpowiednie podmioty ze swoich zasobów?
  • Przykład: Jeśli prezydent miasta nie ma placówek ani nadzoru nad placówkami medycznymi, a zgodnie z ustawą wyznaczony organ powinien pełnić rolę organu założycielskiego lub nadzorującego - to w jaki sposób należy wyznaczyć placówkę? Czy w takim przypadku mogą „zmusić” lekarza do pełnienia funkcji kierownika za pomocą świadczenia osobistego?
  • Czy gmina może wyznaczyć jedynie podmioty, dla których jest organem założycielskim? Jeśli na terenie gminy nie ma takiego podmiotu, czy powinna wystąpić do starostwa powiatowego o jego wskazanie?
  • Czy gmina ma za zadanie wyznaczyć placówkę medyczną, a reszta obowiązków powinna już należeć do wyznaczonego podmiotu?
  • Czy gmina może zlecić to zadanie placówce medycznej i być współodpowiedzialna? Czy placówka może już zająć się wszystkim, w tym lekami, a gmina tylko podpisze z nią umowę?
  • Jaka jest ścieżka procesu nawiązywania współpracy samorządu z podmiotami medycznymi?
  • Jakie podmioty lecznicze mogą być włączone do ZMSz?
  • Jak tworzyć plan uruchomienia i funkcjonowania ZMSz?
  • Czy terminy uruchomienia zespołów ZMSz powinny być nakreślane samodzielnie, czy ustalane w porozumieniu z obsadą?
  • Skoro samorząd ma nałożone zadania obronne przez wojewodę, a szpital tworzony jest z inicjatywy prezydenta, czy w takiej sytuacji gmina powinna nakładać dodatkowe zadania w drodze zarządzenia?

2. Procedury i wymagania przystosowania obiektów pod ZMSz

  • Jaka jest procedura przystosowania obiektów do ZMSz?
  • Co należy zrobić i jakie są wymagania, w przypadku dostosowywania miejsc takich jak domy pomocy społecznej czy ośrodki dla osób starszych pod ZMSz?
  • Jakie wymagania powinna spełniać instalacja elektryczna w zastępczym miejscu szpitalnym? Jakie przewidywane obciążenie prądowe należy uwzględnić oraz jakie zabezpieczenia powinny zostać zastosowane?
  • Jak prawidłowo należy stworzyć strefy zakaźne w szpitalu?
  • Jak prawidłowo przeprowadzić planowanie żywienia w ZMSz?
  • Jaka powinna przebiegać procedura postępowania ze zwłokami?

3. Zasady zatrudnienia i zarządzanie personelem w Zastępczych Miejscach Szpitalnych

  • Jakie są normy dotyczące personelu medycznego?
  • Ile osób powinno zostać zatrudnionych w ZMSz w ramach kadry medycznej? Jak powinno przebiegać takie zatrudnienie?
  • Skąd samorządy mogą pozyskać obsadę, jeśli nie są organem właściwym (właścicielem) i nie mają wykupionych udziałów w szpitalach?
  • Czy w ZMSz należy zapewnić całodobową opiekę?
  • Czy wystarczy jeden lekarz na 100 łóżek?
  • Jak postępować w sytuacji, gdy cały personel medyczny – lekarze i pielęgniarki – jest zmobilizowany przez wojsko?
  • Co w sytuacji, gdy dana osoba będzie potrzebna do obsługi miejsca, a jednocześnie posiada kartę mobilizacyjną? Kto w takim przypadku powinien decydować, która potrzeba ma pierwszeństwo? Jakie stanowisko w tej sprawie zajmie Wojskowe Centrum Rekrutacji?
  • Jak potwierdzać przedziały mobilizacyjne personelu medycznego, i jak formalnie rozwiązać tę kwestię, gdy nie ma wytycznych?
  • Jak zatrudnić personel pomocniczy, taki jak salowe, do obsługi ZMSz, i jak zagwarantować dostępność takich osób?
  • Jeśli zgodnie z rozporządzeniem kierownikiem ZMSz może być osoba medyczna, to czy fizjoterapeuta może pełnić tę funkcję? Kto wówczas będzie odpowiedzialny za przepisywanie leków?
  • Skąd personel medyczny w zastępczych miejscach szpitalnych będzie miał dostęp do systemów medycznych, takich jak historia choroby czy recepty?
  • Jeśli wolontariusze mogą być zaangażowani w proces, to kto w takim przypadku wypisze leki? Kim dokładnie są wolontariusze i co się stanie, gdy nagle zdecydują się wypisać?
  • Kto ponosi odpowiedzialność w sytuacji, gdy pacjent umrze, a w momencie zgonu nie ma przy nim lekarza?
  • Kto jest odpowiedzialny za zatrudnienie niezbędnych pracowników finansowo- administracyjnych w zastępczych miejscach szpitalnych?

4. Zarządzanie świadczeniami osobistymi personelu

  • Czy na osoby odpowiedzialne za obsługę ZMSz należy nałożyć obowiązek świadczeń osobistych?
  • Jakie są zasady dotyczące świadczeń osobistych dla personelu medycznego?
  • W jaki sposób nakładać świadczenia na osoby funkcyjne np. kucharzy, personel medyczny?
  • Świadczenia osobiste dla personelu medycznego są ważne przez 7 dni w czasie wojny – co należy zrobić po upływie tego okresu?
  • W jaki sposób, w przypadku braku dostępu do danych osobowych przez gminę, można nałożyć świadczenia na personel medyczny?

5. Sprzęt i wyposażenie ZMsz

  • Skąd można pozyskać informacje, jakie leki, sprzęt i w jakiej ilości będą potrzebne do ZMSz?
  • Jakie normy wyposażenia należy zapewnić na jedno miejsce pacjenta w ZMSz?
  • Kto odpowiada za zapewnienie sprzętu medycznego - podmiot medyczny czy gmina?
  • Skąd pozyskać łóżka szpitalne, pościel, materace i inne wyposażenie, gdy gmina rzadko, kiedy posiada takie zasoby?
  • Skąd gmina może pozyskać dostawcę sprzętu medycznego w przypadku braku hurtowni na jej terenie?
  • Czy sprzęt na wyposażenie ZMSz lepiej pozyskiwać poprzez nakładanie świadczeń, czy na zasadzie umowy?
  • Jakie są wymogi sanitarne dotyczące wyposażenia ZMSz?
  • Kto jest odpowiedzialny za przechowywanie wyposażenia medycznego i w jakich warunkach? Skąd gmina może zapewnić odpowiednie magazyny na te materiały?

6. Finansowanie zastępczych miejsc szpitalnych

  • Skąd gmina ma wziąć pieniądze na organizację ZMSz?
  • Kto finansuje zastępcze miejsca szpitalne – gmina, wojewoda, czy inny podmiot?
  • Skąd pozyskać środki na rezerwację usług prania odzieży szpitalnej i odbioru odpadów medycznych, które muszą być realizowane przez specjalistyczne firmy, a które wymagają już opłacenia rezerwacji?
  • Na kogo powinna być wystawiona faktura za usługi związane ze zastępczymi miejscami szpitalnymi – na gminę czy na podmiot odpowiedzialny za te miejsca?
  • Co zrobić, w momencie, gdy gminy będą składać wnioski o dofinansowanie, ale nie każda z nich otrzyma środki?
  • Kto powinien pokrywać koszty przystosowania obiektów np. dorobienia umywalki, w celu dostosowania ich do ZMSz?

7. Dokumentacja i umowy związane z ZMSz

  • Jakie wzory umów, wniosków i praktyczne instrukcje są przydatne do przygotowania dobrej dokumentacji dotyczącej ZMSz?
  • Czy gmina może bazować na umowach, które placówka medyczna już ma podpisane?
  • Jakie umowy powinien zawrzeć szpital z firmami zewnętrznymi, takimi jak zakład pogrzebowy (np. na transport zwłok) czy pralnia?
  • Kto jest odpowiedzialny za zawarcie umowy z personelem medycznym i w jakiej formie powinna być ta umowa nałożona?

8. Procedura ewakuacji pacjentów

  • Jak powinna przebiegać procedura ewakuacji?
  • Jak powinna przebiegać ewakuacja pacjentów leżących?
  • Jak zabezpieczyć środki osobowe i rzeczowe w trakcie procesu ewakuacji ZMSz?
  • Kto jest odpowiedzialny za wskazanie podmiotów medycznych, które będą zaangażowane w proces ewakuacji pacjentów?

9. Zarządzanie odpadami medycznymi

  • Co zrobić z przeterminowanymi środkami medycznymi, które posiadają określoną trwałość, jeśli ZMSz nie zostanie uruchomione?
  • Jak prawidłowo postępować z odpadami medycznymi?
  • Kto ma być odpowiedzialny za utylizację bojowych środków trujących? I kto może odbierać takie odpady?

Prowadzący

Łukasz Kowalczyk - Pełnomocnik Starosty ds. bezpieczeństwa obywateli i zarządzania kryzysowego w Starostwie Powiatowym w Kwidzynie.

Od 2008 roku zajmuje się sprawami ochrony ludności, zarządzania kryzysowego oraz obronności. W ramach wykonywanych zadań zajmuje się planowaniem obronnym, organizacją ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego, kwalifikacją wojskową, komisją bezpieczeństwa, akcją kurierską oraz szeroko rozumianą tematyką reagowania kryzysowego. Organizował szereg ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego pk. Kryzys2017, Wiatr2019, Liwa2021, Ratunek 2023, Wisła 2024. Ukończone studia podyplomowe z zakresu "bezpieczeństwo wewnętrzne", szkolenie obronne na Akademii Obrony Narodowej w W-wie, szkolenie SI PROMIEŃ na Akademii Sztuki Wojennej w W-wie, kurs podoficerski w AMW w Ustce, brał udział w konferencjach poświęconych bezpieczeństwu w ruchu drogowym, terroryzmowi, łączności kryzysowej. Czynnie współpracuje ze stowarzyszeniami paramilitarnymi, WOT, Strażą Graniczną, Policją, Strażą Pożarną, ochotniczymi strażami pożarnymi.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


Brak dostępnych szkoleń.

Podobne szkolenia