Wideoszkolenie: Zarządzanie kryzysowe - ochrona ludności

Kto dokładnie będzie odpowiedzialny za realizację budowy schronów? Gdzie i w jaki sposób należy przechowywać zapasy, takie jak woda i żywność? Czy środki na ochronę ludności będą podzielone jednolicie między starostwa?

od 649.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane jest do pracowników starostw powiatowych, w tym zatrudnionych w takich wydziałach, jak Wydział Zarządzania Kryzysowego, Wydział Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Wydział Administracji oraz Wydział Inwestycji i Infrastruktury. Adresatami szkolenia są m.in.: kierownicy wydziałów, specjaliści ds. zarządzania kryzysowego, koordynatorzy działań ratunkowych, naczelnicy wydziałów, inspektorzy ds. ochrony ludności oraz osoby odpowiedzialne za realizację zadań wynikających z nowej ustawy o ochronie ludności.

Zarządzanie kryzysowe w świetle nowej ustawy o ochronie ludności!
W trakcie wideoszkolenia doświadczony Inspektor do spraw obronności i zarządzania kryzysowego omówi wiele praktycznych zagadnień związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Poruszy między innymi kwestie współpracy z innymi jednostkami, takimi jak straż pożarna, policja czy służby medyczne, a także przygotowania planów ochrony ludności, w tym planu ewakuacji oraz planu operacyjnego na wypadek sytuacji kryzysowych. Prelegent przygotował również dla Państwa gotowe wzory dokumentów, które usprawnią codzienną pracę, m.in. szablon planu ewakuacji, kartę realizacji zadań operacyjnych, tabelę sygnałów oraz konspekt ćwiczeń praktycznych. Szkolenie pozwoli na skuteczniejsze wdrożenie zasad ochrony ludności i lepsze przygotowanie do reagowania w sytuacjach kryzysowych.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Kto dokładnie będzie odpowiedzialny za realizację budowy schronów?
  • Jak można zwiększyć świadomość ludzi na temat bezpieczeństwa w sytuacjach zagrożenia?
  • Jakie wymagania muszą spełniać budynki, które mają być używane jako schrony, i czy są one określone w ustawie?
  • Jak będą wyglądały szczegółowe plany ewakuacji i kto będzie za nie odpowiedzialny?
  • Czy przewidziano dodatkowe finansowanie na realizację zadań zapisanych w ustawie?
  • Jak będzie działał system alarmowania w przypadku zagrożenia?
  • Jak samorządy mają pogodzić obowiązki związane z ochroną ludności, jeśli brakuje środków i etatów?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Przykłady ćwiczeń
  • Konspekt ćwiczeń
  • Plan ewakuacji (przykład)
  • Studium przypadku sytuacji kryzysowej oraz omówienie
  • Załączniki do planu zarządzania kryzysowego
  • Plan operacyjny - tabela/karta realizacji zadań
  • Tabela sygnałów
  • Stopnie alarmowe

Szczegółowy program szkolenia:

1. Inwentaryzacja schronów i obiektów ochronnych

  • Kto ma przeprowadzać inwentaryzację schronów i czy trzeba mieć do tego uprawnienia?
  • Dlaczego konieczne jest ponowne przeprowadzenie inwentaryzacji schronów, mimo że została ona zrealizowana przez straż pożarną w zeszłym roku?
  • Jak długo potrwa budowa i inwentaryzacja schronów, i jakie nakłady finansowe oraz zasoby ludzkie będą potrzebne do realizacji tego procesu?
  • Jakie konkretne warunki muszą spełniać schrony, aby mogły być użytkowane?
  • Czy schrony mają być stale dostępne, i kto będzie odpowiedzialny za ich utrzymanie?

2. Budowa i wymagania dla schronów oraz obiektów ochronnych

  • Kto dokładnie będzie odpowiedzialny za realizację budowy schronów?
  • Kto ma projektować schrony i jakie wymagania muszą spełniać?
  • Jakie wymagania muszą spełniać budynki, które mają być używane jako schrony, i czy są one określone w ustawie?
  • Jakie kryteria wyznaczania obiektów ochronnych i kto podejmuje decyzje w tej sprawie?

3. Zarządzanie kryzysowe i współpraca jednostek

  • Czy przewidziano w ustawie całodobowy etat pracownika przy zarządzaniu kryzysowym?
  • Z kim będą musiały współpracować jednostki realizujące zadania i w jaki sposób będzie to przebiegało?
  • Jak wprowadzić jasne zasady współpracy między służbami na wypadek ewakuacji i innych działań kryzysowych?
  • Jak usprawnić współpracę między różnymi jednostkami i służbami, żeby działała lepiej?
  • Jak będzie wyglądać współpraca między starostwami, OSP, wojskiem i innymi służbami?
  • Jakie porozumienia między służbami należy podpisać, aby uniknąć problemów w realizacji zadań?
  • Na czym będzie polegała współpraca między gminami a starostwami?
  • Jak samorządy mają pogodzić obowiązki związane z ochroną ludności, jeśli brakuje środków i etatów?
  • Jak rozłożyć działania na jednostki, skoro nałożono na nie zbyt wiele obowiązków, a nie zapewniono dodatkowych etatów?

4. Ewakuacja i alarmowanie ludności

  • Jak będzie działał system alarmowania w przypadku zagrożenia?
  • Jak mają wyglądać ewakuacja i samoewakuacja ludności?
  • Kto będzie alarmować oraz informować ludność o zagrożeniach?
  • Jakie zmiany są przewidziane w systemie alarmowania ludności i kto będzie zarządzał jego rozbudową?
  • Jak będą wyglądały szczegółowe plany ewakuacji i kto będzie za nie odpowiedzialny?
  • Kiedy i jak zostaną wdrożone plany ewakuacji oraz inne działania zapisane w ustawie?
  • Czy są przewidziane wytyczne dotyczące dróg ewakuacyjnych i współpracy z wojskiem?

5. Świadomość społeczna i promocja bezpieczeństwa

  • Jak można zwiększyć świadomość ludzi na temat bezpieczeństwa w sytuacjach zagrożenia?
  • Jak skutecznie nagłaśniać społeczeństwu działania związane z ochroną ludności?
  • Jak przekonać ludzi, że są odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo, i co mogą zrobić, żeby lepiej się przygotować?
  • Jakie kroki podjąć, aby lepiej uświadomić społeczeństwo o konieczności odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo?
  • W jaki sposób zorganizować szkolenia dla ludności, aby zwiększyć świadomość i przygotowanie społeczeństwa w zakresie ochrony ludności?
  • Czy mamy przeprowadzić akcje promocyjne na temat bezpieczeństwa dla ludności np. w social mediach?

6. Finansowanie i zasoby

  • Czy przewidziano wsparcie budżetowe dla mniejszych powiatów?
  • Czy środki na ochronę ludności będą podzielone jednolicie między starostwa?
  • Jak zaplanować wydatki z rezerwy finansowej, związane z realizacją ustawy?
  • Czy przewidziano dodatkowe finansowanie na realizację zadań zapisanych w ustawie?
  • Jakie zasoby i środki finansowe należy zgromadzić, aby utrzymać zapasy niezbędne dla ochrony ludności?
  • Jakie rozwiązania przewidziano w zakresie finansowania magazynów i wyposażenia, w tym środków medycznych, oraz kto będzie odpowiedzialny za ich utrzymanie?
  • Jak samorządy mają postąpić, jeśli nie znajdą pieniędzy na realizację tych zadań?

7. Magazynowanie zapasów i rezerwy materiałowe

  • Kto będzie odpowiedzialny za prowadzenie inwentaryzacji w magazynach z żywnością?
  • Gdzie i w jaki sposób należy przechowywać zapasy, takie jak woda i żywność?
  • Kto dokładnie będzie odpowiedzialny za tworzenie i utrzymanie rezerw materiałowych oraz w jaki sposób zostaną one sfinansowane?

8. Nowe etaty i kwalifikacje

  • Czy są plany utworzenia nowych etatów dla osób zarządzających kryzysowo w starostwach?
  • Ile nowych etatów będzie koniecznych do realizacji ustawy, i jak planuje się pozyskać odpowiednio wykwalifikowane osoby?

9. Realizacja ustawy i jej zmiany

  • Czy ustawa o zarządzaniu kryzysowym wprowadza istotne zmiany, czy tylko aktualizuje dotychczasowe przepisy?
  • Jakie działania muszą być wdrożone i kto dokładnie za nie odpowiada?
  • Jak zostanie podzielona odpowiedzialność za różne zadania w ramach realizacji ustawy?
  • Jakie zasady obowiązują w kwestii podziału obowiązków między służby, samorządy i inne instytucje w ramach wdrażania ustawy?
  • Czy istnieją ramy czasowe na realizację nowych działań?

10. Zadania poszczególnych służb i jednostek

  • Jakimi zadaniami zajmą się jednostki straży pożarnej oraz OPS?
  • Kto odpowiada za akcję kurierską?

Prowadzący

Łukasz Kowalczyk - Pełnomocnik Starosty ds. bezpieczeństwa obywateli i zarządzania kryzysowego w Starostwie Powiatowym w Kwidzynie.

Od 2008 roku zajmuje się sprawami ochrony ludności, zarządzania kryzysowego oraz obronności. W ramach wykonywanych zadań zajmuje się planowaniem obronnym, organizacją ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego, kwalifikacją wojskową, komisją bezpieczeństwa, akcją kurierską oraz szeroko rozumianą tematyką reagowania kryzysowego. Organizował szereg ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego pk. Kryzys2017, Wiatr2019, Liwa2021, Ratunek 2023, Wisła 2024. Ukończone studia podyplomowe z zakresu "bezpieczeństwo wewnętrzne", szkolenie obronne na Akademii Obrony Narodowej w W-wie, szkolenie SI PROMIEŃ na Akademii Sztuki Wojennej w W-wie, kurs podoficerski w AMW w Ustce, brał udział w konferencjach poświęconych bezpieczeństwu w ruchu drogowym, terroryzmowi, łączności kryzysowej. Czynnie współpracuje ze stowarzyszeniami paramilitarnymi, WOT, Strażą Graniczną, Policją, Strażą Pożarną, ochotniczymi strażami pożarnymi.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
05 lutego 2025

Podobne szkolenia