W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Kto dokładnie będzie odpowiedzialny za realizację budowy schronów?
- Jak można zwiększyć świadomość ludzi na temat bezpieczeństwa w sytuacjach zagrożenia?
- Jakie wymagania muszą spełniać budynki, które mają być używane jako schrony, i czy są one określone w ustawie?
- Jak będą wyglądały szczegółowe plany ewakuacji i kto będzie za nie odpowiedzialny?
- Czy przewidziano dodatkowe finansowanie na realizację zadań zapisanych w ustawie?
- Jak będzie działał system alarmowania w przypadku zagrożenia?
- Jak samorządy mają pogodzić obowiązki związane z ochroną ludności, jeśli brakuje środków i etatów?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Przykłady ćwiczeń
- Konspekt ćwiczeń
- Plan ewakuacji (przykład)
- Studium przypadku sytuacji kryzysowej oraz omówienie
- Załączniki do planu zarządzania kryzysowego
- Plan operacyjny - tabela/karta realizacji zadań
- Tabela sygnałów
- Stopnie alarmowe
Szczegółowy program szkolenia:
1. Inwentaryzacja schronów i obiektów ochronnych
- Kto ma przeprowadzać inwentaryzację schronów i czy trzeba mieć do tego uprawnienia?
- Dlaczego konieczne jest ponowne przeprowadzenie inwentaryzacji schronów, mimo że została ona zrealizowana przez straż pożarną w zeszłym roku?
- Jak długo potrwa budowa i inwentaryzacja schronów, i jakie nakłady finansowe oraz zasoby ludzkie będą potrzebne do realizacji tego procesu?
- Jakie konkretne warunki muszą spełniać schrony, aby mogły być użytkowane?
- Czy schrony mają być stale dostępne, i kto będzie odpowiedzialny za ich utrzymanie?
2. Budowa i wymagania dla schronów oraz obiektów ochronnych
- Kto dokładnie będzie odpowiedzialny za realizację budowy schronów?
- Kto ma projektować schrony i jakie wymagania muszą spełniać?
- Jakie wymagania muszą spełniać budynki, które mają być używane jako schrony, i czy są one określone w ustawie?
- Jakie kryteria wyznaczania obiektów ochronnych i kto podejmuje decyzje w tej sprawie?
3. Zarządzanie kryzysowe i współpraca jednostek
- Czy przewidziano w ustawie całodobowy etat pracownika przy zarządzaniu kryzysowym?
- Z kim będą musiały współpracować jednostki realizujące zadania i w jaki sposób będzie to przebiegało?
- Jak wprowadzić jasne zasady współpracy między służbami na wypadek ewakuacji i innych działań kryzysowych?
- Jak usprawnić współpracę między różnymi jednostkami i służbami, żeby działała lepiej?
- Jak będzie wyglądać współpraca między starostwami, OSP, wojskiem i innymi służbami?
- Jakie porozumienia między służbami należy podpisać, aby uniknąć problemów w realizacji zadań?
- Na czym będzie polegała współpraca między gminami a starostwami?
- Jak samorządy mają pogodzić obowiązki związane z ochroną ludności, jeśli brakuje środków i etatów?
- Jak rozłożyć działania na jednostki, skoro nałożono na nie zbyt wiele obowiązków, a nie zapewniono dodatkowych etatów?
4. Ewakuacja i alarmowanie ludności
- Jak będzie działał system alarmowania w przypadku zagrożenia?
- Jak mają wyglądać ewakuacja i samoewakuacja ludności?
- Kto będzie alarmować oraz informować ludność o zagrożeniach?
- Jakie zmiany są przewidziane w systemie alarmowania ludności i kto będzie zarządzał jego rozbudową?
- Jak będą wyglądały szczegółowe plany ewakuacji i kto będzie za nie odpowiedzialny?
- Kiedy i jak zostaną wdrożone plany ewakuacji oraz inne działania zapisane w ustawie?
- Czy są przewidziane wytyczne dotyczące dróg ewakuacyjnych i współpracy z wojskiem?
5. Świadomość społeczna i promocja bezpieczeństwa
- Jak można zwiększyć świadomość ludzi na temat bezpieczeństwa w sytuacjach zagrożenia?
- Jak skutecznie nagłaśniać społeczeństwu działania związane z ochroną ludności?
- Jak przekonać ludzi, że są odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo, i co mogą zrobić, żeby lepiej się przygotować?
- Jakie kroki podjąć, aby lepiej uświadomić społeczeństwo o konieczności odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo?
- W jaki sposób zorganizować szkolenia dla ludności, aby zwiększyć świadomość i przygotowanie społeczeństwa w zakresie ochrony ludności?
- Czy mamy przeprowadzić akcje promocyjne na temat bezpieczeństwa dla ludności np. w social mediach?
6. Finansowanie i zasoby
- Czy przewidziano wsparcie budżetowe dla mniejszych powiatów?
- Czy środki na ochronę ludności będą podzielone jednolicie między starostwa?
- Jak zaplanować wydatki z rezerwy finansowej, związane z realizacją ustawy?
- Czy przewidziano dodatkowe finansowanie na realizację zadań zapisanych w ustawie?
- Jakie zasoby i środki finansowe należy zgromadzić, aby utrzymać zapasy niezbędne dla ochrony ludności?
- Jakie rozwiązania przewidziano w zakresie finansowania magazynów i wyposażenia, w tym środków medycznych, oraz kto będzie odpowiedzialny za ich utrzymanie?
- Jak samorządy mają postąpić, jeśli nie znajdą pieniędzy na realizację tych zadań?
7. Magazynowanie zapasów i rezerwy materiałowe
- Kto będzie odpowiedzialny za prowadzenie inwentaryzacji w magazynach z żywnością?
- Gdzie i w jaki sposób należy przechowywać zapasy, takie jak woda i żywność?
- Kto dokładnie będzie odpowiedzialny za tworzenie i utrzymanie rezerw materiałowych oraz w jaki sposób zostaną one sfinansowane?
8. Nowe etaty i kwalifikacje
- Czy są plany utworzenia nowych etatów dla osób zarządzających kryzysowo w starostwach?
- Ile nowych etatów będzie koniecznych do realizacji ustawy, i jak planuje się pozyskać odpowiednio wykwalifikowane osoby?
9. Realizacja ustawy i jej zmiany
- Czy ustawa o zarządzaniu kryzysowym wprowadza istotne zmiany, czy tylko aktualizuje dotychczasowe przepisy?
- Jakie działania muszą być wdrożone i kto dokładnie za nie odpowiada?
- Jak zostanie podzielona odpowiedzialność za różne zadania w ramach realizacji ustawy?
- Jakie zasady obowiązują w kwestii podziału obowiązków między służby, samorządy i inne instytucje w ramach wdrażania ustawy?
- Czy istnieją ramy czasowe na realizację nowych działań?
10. Zadania poszczególnych służb i jednostek
- Jakimi zadaniami zajmą się jednostki straży pożarnej oraz OPS?
- Kto odpowiada za akcję kurierską?
Prowadzący
Łukasz Kowalczyk - Pełnomocnik Starosty ds. bezpieczeństwa obywateli i zarządzania kryzysowego w Starostwie Powiatowym w Kwidzynie.
Od 2008 roku zajmuje się sprawami ochrony ludności, zarządzania kryzysowego oraz obronności. W ramach wykonywanych zadań zajmuje się planowaniem obronnym, organizacją ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego, kwalifikacją wojskową, komisją bezpieczeństwa, akcją kurierską oraz szeroko rozumianą tematyką reagowania kryzysowego. Organizował szereg ćwiczeń obronnych i zarządzania kryzysowego pk. Kryzys2017, Wiatr2019, Liwa2021, Ratunek 2023, Wisła 2024. Ukończone studia podyplomowe z zakresu "bezpieczeństwo wewnętrzne", szkolenie obronne na Akademii Obrony Narodowej w W-wie, szkolenie SI PROMIEŃ na Akademii Sztuki Wojennej w W-wie, kurs podoficerski w AMW w Ustce, brał udział w konferencjach poświęconych bezpieczeństwu w ruchu drogowym, terroryzmowi, łączności kryzysowej. Czynnie współpracuje ze stowarzyszeniami paramilitarnymi, WOT, Strażą Graniczną, Policją, Strażą Pożarną, ochotniczymi strażami pożarnymi.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.