W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Checklista inwentaryzacyjna - co należy wykonać od początku do końca?
- Jakie dokumenty są potrzebne do przeprowadzenia inwentaryzacji?
- Tworzenie odpisów aktualizujących należności (zasady, sposoby, ujęcie na kontach)
- Jak wykazywać i naliczać należności nienależnie pobrane?
- Omówienie informacji dodatkowej do bilansu
- Należności i zobowiązania związane z funduszem pracy
- Jakie są etapy sporządzania sprawozdań budżetowych?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Informacja dodatkowa do bilansu
- Harmonogram inwentaryzacji
- Instrukcja przeprowadzenia inwentaryzacji
- Plan inwentaryzacji
- Protokół sporządzenia wyników inwentaryzacji
- Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji
- Sprawozdanie z zakończenia inwentaryzacji
- Instrukcja przeprowadzenia inwentaryzacji
- Protokół inwentaryzacji
- Protokół rozliczenia inwentaryzacji
- Rachunek zysków i strat - wzór
- Załączniki informacji przypominającej do bilansu
- Wzór bilansu
- Harmonogram prac bilansowych
- Salda kont księgowych
- Zestawienie sald
- Arkusz spisu z natury
Szczegółowy program szkolenia:
1.Inwentaryzacja w powiatowych urzędach pracy
- Checklista inwentaryzacyjna - co należy wykonać od początku do końca?
- Jak powinna wyglądać instrukcja inwentaryzacyjna? Omówienie krok po kroku na przykładach
- Jakie dokumenty są potrzebne do przeprowadzenia inwentaryzacji?
- Jakie są podstawy prawne do sporządzania instrukcji inwentaryzacyjnej?
- Jak często powinno się przeprowadzać inwentaryzację?
- Jakie są etapy inwentaryzacji? Omówienie krok po kroku
- Jakie są zasady przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów?
- W jaki sposób określać inwentaryzacje? Wzory, protokoły
- Jak przeszkolić zespół spisowy?
- Kto sprawuje kontrolę podczas inwentaryzacji?
- Kto powinien znaleźć się w komisji inwentaryzacyjnej?
- Jakie zadania ma komisja inwentaryzacyjna?
- Jak powołać komisję inwentaryzacyjną?
- Jak przeszkolić komisję inwentaryzacyjną?
- Jak przebiega kontrola inwentaryzacji?
- Instrukcja ważenia i mierzenia w inwentaryzacji – jak to poprawnie zrobić, aby kontrola nie miała zastrzeżeń?
- Jak powinno wyglądać planowanie inwentaryzacyjne? Na co kontrola najczęściej zwraca uwagę w instrukcji inwentaryzacyjnej?
- Jakie są terminy inwentaryzacyjne?
- Jakie są formy i metody inwentaryzacji?
- Jaki powinien być zakres podmiotowy inwentaryzacji?
- W jaki sposób rozliczać różnice inwentaryzacyjne? Jak weryfikować i ustalać różnice?
- Inwentaryzacja kont, sposoby potwierdzenia, przeksięgowanie czynności
- Jakie są etapy prac dotyczących zamknięcia ksiąg rachunkowych?
- Jakie są metody inwentaryzacji zapisów i sald kont w księgach rachunkowych? (weryfikacja sald, potwierdzenia sald, rozrachunek sald, porównania dokumentacji z ewidencją)
- Rozliczenie inwentaryzacji i ujęcie jej wyników w księgach rachunkowych
- Naliczanie amortyzacji i umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
- Tworzenie odpisów aktualizujących należności (zasady, sposoby, ujęcie na kontach)
- Przechowywanie ksiąg rachunkowych
- Środki trwałe - klasyfikacja środków niskocennych - jak ewidencjonować na budżecie, a jak na funduszu pracy,? Wycena środków trwałych na koniec roku według nowej klasyfikacji
- Spis z natury - przydatne wskazówki jak sobie z nim radzić
- Odpowiedzialność głównego księgowego za inwentaryzację
- Jak zmieniły się przepisy na temat inwentaryzacji względem poprzedniego roku
- Jakie są najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji
- Co urzędy muszą spisywać co roku, a czego nie?
2. Należności nienależnie pobrane, należności z kontrahentem, umorzenia, windykacja proceduralna
- Jak wykazywać i naliczać należności nienależnie pobrane?
- Windykacja nienależnie pobranych świadczeń - co należy wiedzieć?
- Długo i krótkoterminowe należności - jak je zaliczać?
- Różne formy ustalanie odsetek np. interweniuje komornik, czy wtedy on nalicza odsetki czy my?
- W jaki sposób powinno się potwierdzać salda z dłużnikiem?
- Jaki jest termin przedawnienia należności?
- Jak rozliczać należności przedawnione?
- Jak poradzić sobie z należnościami z kontrahentem?
- Kiedy należy umorzyć należności?
- Jak przebiega windykacja należności?
3. Sprawozdawczość budżetowa
- Jakie są rodzaje sprawozdań budżetowych?
- Jakie są etapy sporządzania sprawozdań budżetowych?
- Jakie są terminy sporządzania sprawozdań budżetowych?
- Ewidencja wydatków budżetowych
- Jakie są terminy na korekty sprawozdań?
- Jakie są sprawdzone sposoby na korekty w sprawozdaniach?
4. Fundusz pracy
- Jakie są etapy tworzenia ksiąg rachunkowych do zamknięcia roku budżetowego?
- Należności i zobowiązania związane z funduszem pracy
- Jak zamknąć fundusz pracy?
- Zmiany w funduszu pracy - co należy ująć?
- Fundusz pracy - projekty unijne - jak sobie z nimi poradzić?
- Zamykanie rozliczeń funduszu celowego
5. Sprawozdawczość finansowa
- Rachunek zysków i strat
- Omówienie informacji dodatkowej do bilansu
- Bilans - którą pozycję, gdzie przyporządkować?
- Aktywa i pasywa w bilansie
- Jak zamknąć rok w bilansie?
- Przydatne wskazówki w sporządzaniu bilansu
- Zmiany w funduszu jednostki
- Sposoby sporządzania sprawozdań finansowych
6. Zamknięcie roku
- Czym się podpierać - zapisy w polityce rachunkowości
- Zmiany w polityce rachunkowości ważne na koniec roku budżetowego
- Odpisy aktualizujące - kiedy i jak stosować, kiedy i jak je zakładać?
- Przeksięgowanie dochodów
- Jak wykonać archiwizację potwierdzenia sald?
- Niedobory i nadwyżki na koniec roku
- Co kwalifikować na paragraf?
- System tworzenia rezerw
Prowadzący
Katarzyna Woźniak – wieloletni pracownik publicznych służb zatrudnienia, posiada ponad 15-letnie doświadczeniezawodowe na stanowisku Głównego Księgowego Urzędu Pracy.
Absolwentka m.in. Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz WSNS w Lublinie – regularnie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe na studiach podyplomowych z zakresu rachunkowości i finansów publicznych, prawa pracy, zarządzania.
Posiada Certyfikat Ministerstwa Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wykładowca zorientowany w bieżącej problematyce Urzędów Pracy, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką m.in. w zakresie gospodarki finansowej Funduszu Pracy i środków budżetowych w PSZ.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.