Wideoszkolenie: Zamknięcie ksiąg rachunkowych w OPS

Czynności poprzedzające zamknięcie roku budżetowego Jak prawidłowo przygotować księgi rachunkowe do zamknięcia roku budżetowego? Sporządzenie sprawozdawczości budżetowej i finansowej, rozliczanie dotacji, naliczenie odsetek na koniec roku, odpis aktualizujący należności, rozliczenie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, naliczenie amortyzacji


Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do księgowych oraz głównych księgowych ośrodków pomocy społecznej i innych jednostek budżetowych


Otrzymają Państwo pomocny skrypt oraz 38 załączników w formie edytowalnej, w tym 10 w Excelu z aktywnymi formułami
Wszystko, co warto wiedzieć o zamknięciu roku budżetowego w ośrodkach pomocy społecznej podczas 4,5 godzinnego szkolenia online. Podamy ponad 70 odpowiedzi i wskazówek dotyczących zamknięcia roku w OPS. Podczas spotkania dowiedzą się Państwo, jak uniknąć błędów w sprawozdaniu finansowym. W prosty sposób omówimy, jak zaplanować prace związane z zamknięciem roku i sporządzeniem sprawozdań krok po kroku, ze zwróceniem szczególnej uwagi na sytuacje sporne i niejednoznaczne. Szczegółowo przedstawimy metody i procedury wyceny bilansowej, sposób ich ujęcia w księgach rachunkowych i prezentację w sprawozdaniu finansowym zdarzeń. Wszystko po to, by sprawnie przeszli Państwo cały proces zamknięcia ksiąg mając pewność, że robią to zgodnie z wymogami.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Rozliczenie dotacji - podział zadań, sposoby rozliczenia dotacji, terminy zwrotów, rozliczanie z jednostką nadrzędną. Jakie są rodzaje sprawozdań budżetowych sporządzanych przez OPS? Ewidencja wydatków, przeksięgowania, korekty
  • Inwentaryzacja sald kont wynikowych (syntetycznych i analitycznych) występujących na dzień 31 grudnia oraz sposoby ich przeksięgowań na wynik finansowy
  • Ewidencja wydatków budżetowych na karcie budżetowej a sprawozdania budżetowe
  • Jakie są etapy i terminy prac dotyczących zamknięcia ksiąg rachunkowych? Faktury własne i obce, dostawy i usługi niefakturowane, weryfikacja sald, potwierdzenia sald, porównania dokumentacji z ewidencją
  • Czy zakupione artykuły na paczki dla dzieci ze świetlicy (art. żywnościowe) to par. 4210 czy 4220?
  • Czy zasiłki nienależnie pobrane, ustalone decyzją wojewody wykazujemy u siebie na koncie 221?
  • Czy w przypadku podpisania umowy ze schroniskiem musimy mieć zabezpieczenie finansowe, nie płacimy za trzymanie miejsc?


Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • AKTYWA – lewa strona bilansu – prezentacja w formie tabeli zawierająca opis poszczególnych wierszy bilansu ze wskazaniem kont, z których salda powinny być przeniesione do poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego
  • PASYWA – prawa strona bilansu – prezentacja w formie tabeli zawierająca opis poszczególnych wierszy bilansu ze wskazaniem kont, z których salda powinny być przeniesione do poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego
  • BILANS jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego
  • Harmonogram inwentaryzacji
  • Harmonogram prac bilansowych za 2023r.
  • Informacja dodatkowa do bilansu
  • Informacja dodatkowa opis
  • Instrukcja w sprawie zasad przeprowadzania inwentaryzacji
  • Instrukcja w sprawie zasad przeprowadzania inwentaryzacji - wersja 2
  • Inwentaryzacja kasy
  • Plan inwentaryzacji
  • Protokół inwentaryzacji kasy
  • Protokół rozliczenia wyników inwentaryzacji
  • Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji
  • Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji - wersja 2
  • Paragrafy wydatków do rodzaju kosztów
  • Rachunek zysków i strat
  • Rachunek zysków i strat - opis
  • Sprawozdanie z zakończenia inwentaryzacji
  • Salda kont księgowych
  • Zestawienia danych do sprawozdań finansowych
  • Zestawie zmian funduszu
  • Upoważnienie ZFŚS
  • Wyjaśnienia do PK
  • Rozliczenie wynagrodzenia dla opiekuna prawnego
  • Rozliczenie zadań własnych dofinansowanych przez budżet państwa
  • Rozliczenie Programu Asystent rodziny
  • Rozliczenie kosztów obsługi zadania Karty Dużej Rodziny
  • Rozliczenie kosztów zadania realizacji świadczeń alimentacyjnych i dłużnika alimentacyjnego
  • Dochody i wydatki
  • Zestawienie kosztów na dzień 31.12.2023 roku
  • Rozliczenie pracowników socjalnych za 2023 rok
  • Rb-27S sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
  • Rb-27ZZ - sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego
  • Dane uzupełniające do sprawozdania Rb-27ZZ
  • Rb-28S -sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej
  • Rb-50 - sprawozdanie o dotacjach
  • Rozliczenie 500 - informacja na temat finansowania świadczeń wychowawczych i kosztów ich obsługi za 2023 rok
  • Rozliczenie pomocy
  • Rozliczenie ŚR
  • Zestawienie wzajemnych rozliczeń
  • Zestawienie sald

Szczegółowy program szkolenia:

Pytania uczestników, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego szkolenia:

  • Co z nadpłatami, jeżeli podopieczny zmarł i nie miał rodziny albo jeżeli ma rodzinę, z którą nie ma kontaktu? Nadpłata wynosi 7 groszy. Czy można to wprowadzić na dochody?
  • Co ujmujemy w rozliczeniach międzyokresowych?
  • Kto przygotowuje listę wypłat dot. wynagrodzenia za sprawowanie opieki?
  • Czy refundować wynagrodzenia za obsługę KDR? Czy wypłacać dodatek pracownikowi?
  • Czy prawidłowe jest wykazanie dochodów z SUO i KDR w RB-27ZZ?
  • Czy wartość budynku wzrasta po założeniu fotowoltaiki na koszt gminy?
  • Czy powinno się uzgadniać salda należności od osób wypłacających za usługi opiekuńcze z pracownikami merytorycznymi?
  • Czy wynagrodzenie opiekuna prawnego osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej jest zadaniem zleconym?
  • W którym roku ujmujemy kwotę otrzymaną od komornika z tytułu funduszu alimentacyjnego 02.01.2023, a dotyczącą roku 2023, w związku z naliczeniem odsetek na 30.12.2023?
  • Czy saldo konta 229 z 13 wykazujemy jako zobowiązanie krótkoterminowe?
  • Czy zasiłki stałe angażujemy na kwartał czy na cały rok?
  • Czy przez konto 222 zwracamy wszystkie dochody, czy tylko te należne gminie, a te BP przez konto 240?
  • Z jaką datą przeksięgowujemy stratę z ubiegłego roku?
  • Czy spis z natury robi się co 4 lata?
  • Czy inwentaryzacja czteroletnia może być ze stanem na 20 listopada?
  • Czy kwota zobowiązania może przekraczać plan?
  • Czy zasiłki nienależnie pobrane ustalone decyzją wojewody wykazujemy u siebie na koncie 221?
  • Czy artykuły żywnościowe zakupione na paczki dla dzieci ze świetlicy, to par. 4210 czy 4220?
  • Czy trzeba robić wzajemne rozliczenia, jeżeli wszystko jest na "0"?
  • Czy w przypadku podpisania umowy ze schroniskiem musimy mieć zabezpieczenie finansowe, nie płacimy za trzymanie miejsc?

ROZLICZENIE DOTACJI

  • Jaką rolę pełni główny księgowy w jednostce budżetowej i dlaczego art.54 ustawy o finansach publicznych jest tak znaczący? Czym są księgi rachunkowe w jednostce i w jaki sposób powinny być prowadzone?
  • Jakie są czynności wchodzące w skład zamknięcia ksiąg rachunkowych?
  • Jak wygląda harmonogram prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych i sporządzeniem sprawozdań finansowych? Czym są należności i zobowiązania oraz ich ewidencja?
  • Dlaczego zaciąganie zobowiązań może być naruszeniem dyscypliny finansów publicznych?
  • Czym są dochody budżetowe w jednostce i ich ewidencja?
  • Czym są przychody i koszty i jakie jest ich odzwierciedlenie w sprawozdaniach finansowych? Jak wygląda ewidencja zdarzeń przychodów i kosztów?
  • Czym są rozliczenia międzyokresowe kosztów i czy zawsze należy je stosować?
  • Czy w jednostce budżetowej mogą występować wydatki uznane za niewygasające z końcem roku budżetowego? Na czym polega kwalifikowanie kosztów bilansowych do danego okresu sprawozdawczego? Dlaczego i kiedy należy dokonać korekty ZFŚS?
  • Kiedy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne, prawidłowe jego naliczenie i ujęcie w księgach rachunkowych?

Jakie są zadania w Ośrodkach Pomocy Społecznej, sposób ich rozliczenia i ujęcia w sprawozdawczości? Wynagrodzenie dla opiekuna prawnego za sprawowanie opieki nad dzieckiem

  • Specjalistyczne usługi opiekuńcze z zaburzeniami psychicznymi
  • Kładki zdrowotne od zasiłków stałych,
  • Zasiłki okresowe,
  • Zasiłki stałe,
  • Dodatkowe wynagrodzenie dla pracownika socjalnego
  • Program rządowy „Posiłek w szkole i w domu”
  • Świadczenia wychowawcze
  • Świadczenia rodzinne wraz z dodatkami (…),
  • Świadczenia alimentacyjne
  • Składki zdrowotne od świadczeń pielęgnacyjnych -
  • Fundusz Pomocy Ukrainie


SPRAWOZDAWCZOŚĆ BUDŻETOWA

  • Czym jest sprawozdawczość budżetowa, jakie sprawozdania jednostka budżetowa zobowiązane jest sporządzić?
  • Jakie dane prezentuje sprawozdanie Rb-27S, jakie najczęstsze błędy pojawiają się w tym sprawozdaniu?
  • Jakie dane prezentuje sprawozdanie Rb-27ZZ, jakie najczęstsze błędy pojawiają się w tym sprawozdaniu?
  • Jakie dane prezentuje sprawozdanie Rb-28S, jakie najczęstsze błędy pojawiają się w tym sprawozdaniu?
  • Jakie dane prezentuje sprawozdanie Rb-50, jakie najczęstsze błędy pojawiają się w tym sprawozdaniu?
  • Jakie są obowiązujące terminy sprawozdań budżetowych?
  • Jak wygląda prawidłowa ewidencja wydatków budżetowych?
  • Jakie przeksięgowania powinny być zaewidencjonowane na podstawie sprawozdań budżetowych?
  • Czy można dokonywać korekt sprawozdań?

INWENTARYZACJA

  • Co należy rozumieć pod pojęciem środka trwałego?
  • Co oznacza przebudowa, rozbudowa, adaptacja, rekonstrukcja, modernizacja środka trwałego. Na czym polega odpis aktualizujący środek trwały?
  • Co to jest inwentaryzacja?
  • Co powinna zawierać instrukcja w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji?
  • Jakie są etapy inwentaryzacji?
  • Na czym polega inwentaryzacja metodą: - spisu z natury, - w drodze potwierdzenia sald, - w drodze weryfikacji sald. Jak często należy przeprowadzać inwentaryzację??
  • Czym są niedobory i nadwyżki w składnikach majątku i jak je ująć w ewidencji
  • Czym jest amortyzacja i umorzenie środków trwałych?

SPRAWOZDANIA FINANSOWE

  • Jakie są zasady sporządzania sprawozdań finansowych?
  • Czym jest bilans?
  • Jakie salda kont powinny być przeniesione do aktywów, a jakie do pasywów?
  • Czym jest Informacja dodatkowa i jakie informacje powinna zawierać?

Prowadzący

Aleksandra Zając - Główna Księgowa w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kłobucku. Zarządza i nadzoruje pracę działu finansowego. Odpowiada za plan wydatków budżetowych w wysokości ponad 32 mln zł. rocznie. Realizuje projekty współfinansowane ze środków UE. W 2002 roku uzyskała tytuł magistra na kierunku finanse i bankowość na wydziale Ekonomii na Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


Brak dostępnych szkoleń.

Podobne szkolenia