W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Omówienie wszystkich możliwych sposobów ściągania należności od podmiotów w upadłości w zależności od typu tego podmiotu (np. rodzaju spółki)
- Procedura postępowania w momencie otrzymania informacji o postępowaniu upadłościowym lub w restrukturyzacji
- Jakie obowiązki ma wierzyciel po ogłoszeniu postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego dłużnika?
- Jak
efektywnie i szybko założyć konto w elektronicznym rejestrze KRZ? Jakie dokumenty
dołączyć do elektronicznego konta?
- Jak zgłaszać wierzytelności do syndyka?
- Jak i na jakiej podstawie egzekwować informacje od syndyka?
- Jakie są terminy i tryby zgłaszania wszystkich wierzytelności?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wezwanie/upomnienie do syndyka
- Uzasadnienie - Wniosek o umorzenie postępowania upadłościowego
- Stanowisko wierzyciela w sprawie umorzenia wierzytelności bez planu spłaty
- Zastrzeżenia wierzyciela w sprawie przedstawionych propozycji układowych w postępowaniu restrukturyzacyjnym
- Pismo do likwidatora spółki (2 wzory)
- Wezwanie do spadkobiercy
- Wzór pełnomocnictwa do założenia konta podmiotu w KRZ
- Wzór pisma do likwidatora
- Restrukturyzacja - układ zastrzeżenia
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniej edycji szkolenia:
- Czy przed wydaniem decyzji o odpowiedzialności osób trzecich należy wszcząć postępowanie?
- Kto zawiadamia gminę o upadłości konsumenckiej, abyśmy mogli zdążyć ze zgłoszeniem wierzytelności?
- Czy zapytania do syndyka kierujemy w systemie KRZ czy można tradycyjnie za pośrednictwem poczty?
- Jakie czynności może prowadzić wierzyciel, aby dochodzić zaległości powstałych po ogłoszeniu upadłości? Wierzyciel zgłosił długi do 2020 r., a syndyk nie reguluje podatku za kolejne lata
- Co w przypadku, gdy sąd oddalił postępowanie w sprawie upadłości spółki, która posiada zaległości z tytułu podatku zabezpieczoną hipoteka przymusową? Czy nadal możemy prowadzić postepowanie egzekucyjne w administracji?
- Czy w upomnieniu zamieszczamy pouczenie o wszczęciu postępowania egzekucyjnego, jeżeli nie możemy wystawić tytułu wykonawczego?
- Czy syndyk może wnioskować w sprawie odroczenia płatności bieżących zobowiązań podatkowych?
- Czy zawsze odpisujemy zobowiązania po postanowieniu sądu czy czekamy do ich przedawnienia?
- Podatnik ogłosił upadłość w Wielkiej Brytanii. Wierzyciel nie zgłosił wierzytelności do syndyka. Po zakończeniu upadłości dłużnik złożył pismo do gminy o anulowanie podatku do momentu ogłoszenia upadłości; załączył tylko kopie niepoświadczone za zgodność z oryginałem zaświadczenia o uwolnieniu ze statusu upadłości. Co w tej sytuacji?
- Czy prezydent miasta wystawia imienne pełnomocnictwo do założenia konta?
- Czy wniosek o zgłoszenie może podpisać ktoś inny poza radcą prawnym?
- Czy logowanie do konta jednostki odbywa się wyłącznie przez konto prywatne?
- W urzędzie mamy konto założone bezpośrednio na prezydenta miasta. Czy potwierdzone za zgodność kopie dokumentów, po podpisaniu wysyłamy do syndyka?
- Czy zgłoszenie robi bezpośrednio prezydent i jego podpis uwierzytelnia wysyłkę?
- Czy zgłoszenie zawsze jest podpisywane przez radcę prawnego czy przez pracowników lub operatorów upoważnionych do KRZ?
- Skąd uzyskać identyfikator?
- Czy dokumenty dołączone w postaci plików PDF muszą zostać również przesłane w wersji papierowej do syndyka?
- Czy rozpoczęte kilka lat wcześniej postępowania nadal prowadzi się w formie tradycyjnej? Czy te postępowania nie będą przenoszone do KRZ?
- Czy do wpisu do KRZ potrzebne są uchwały rady miasta?
- Podatnik zmarł w 2018r., a decyzje były odbierane przez domowników. Co w tej sytuacji? UM założył sprawę o stwierdzenie nabycia spadku. Co z decyzjami wystawionymi na zmarłego?
- Co w sytuacji, gdy podatnik posiadał zaległości od roku 2013-2021, objęte tytułem wykonawczym i zmarł w 2022 roku? Czy można egzekwować w decyzji od spadkobierców rok 2013-2017, wydając decyzję w roku 2023?
- Czy wniosek o umorzenie postępowania upadłościowego można złożyć w wersji papierowej, jeżeli nie jest wprowadzony do KRZ?
Szczegółowy program szkolenia:
Zakres kompetencji windykacyjnych organu podatkowego w
postępowaniu upadłościowym i restrukturyzacyjnym
- Omówienie wszystkich możliwych sposobów ściągania należności od
podmiotów w upadłości w zależności od typu tego podmiotu (np. rodzaju
spółki)
- Czy można przenieść zobowiązanie na członka zarządu albo inne osoby
trzecie? Jeśli tak, to na kogo?
- Kiedy i jakie czynności podjąć, gdy dostajemy propozycje układu? Co
zrobić przed i po układzie?
- Czy sytuacja, kiedy dłużnik jest w
upadłości konsumenckiej lub restrukturyzacji wyklucza prowadzenie
postępowania egzekucyjnego administracyjnego lub sądowego? Czy się je zawiesza?
Czy to zawieszenie jest zawsze po stronie wierzyciela?
Współpraca z prawnikami i innymi osobami lub instytucjami
(syndyk, radca prawny i inni)
- Jak zgłaszać wierzytelności do
syndyka?
- Jak i na jakiej podstawie egzekwować
informacje od syndyka?
- Czy spółka w likwidacji może mieć syndyka?
- Kiedy trzeba samodzielnie szukać syndyka w przypadku zgłoszenia?
- Jakie działania może podjąć urząd wobec
organów egzekucyjnych i wobec dłużnika? Czy może wysłać upomnienie do
syndyka albo właściciela majątku?
- Jak powinna przebiegać komunikacja pomiędzy
urzędem a komornikami (sądowym i skarbowym)?
- Kiedy składać odpowiednie dokumenty do
komornika?
Instruktaż
postępowania z dłużnikiem w upadłości lub w restrukturyzacji – krok po kroku
- Procedura postępowania w momencie otrzymania informacji o postępowaniu
upadłościowym lub w restrukturyzacji
- Jakie obowiązki ma wierzyciel po ogłoszeniu postępowania
upadłościowego lub restrukturyzacyjnego dłużnika?
- Szczegółowe omówienie faz postępowania
upadłościowego i restrukturyzacyjnego z uwzględnieniem tego, co może
wydarzyć się na poszczególnych etapach (jakie sytuacje mogą mieć miejsce)-
realne przypadki od strony praktycznej
- Kiedy organ musi wypowiadać się jako wierzyciel?
- Co w przypadku braku odpowiedzi na
pismo?
- Jak stosować ustawę za pomocą konkretnych
pism?
- Gdzie szukać informacji, co znajduje się w spisie wierzytelności?
Jakie są zasady udostępniania tego spisu przez sąd? Jakie są terminy
związane z udostępnianiem tych informacji? Czy występuje się po te
informacje do sądu? Kto jest uprawniony do wystąpienia po te informacje
(pracownik czy radca prawny)?
- Jak monitorować cały przebieg postępowania
upadłościowego i restrukturyzacyjnego? Jak uzyskiwać informacje?
- Co urząd może zrobić, żeby przyspieszyć
windykację należności od dłużnika postępowaniu upadłościowym?
Omówienie terminów w windykacji
- Jakie są terminy i tryby zgłaszania wszystkich wierzytelności?
- W którym momencie zatrzymuje się naliczanie odsetek?
- Terminowość procedury w praktyce: w jaki sposób działać, żeby nie
zaniechać i żeby dokonanie czynności było skuteczne? Jakie są ramy
czasowe?
- Czy zaległość się przedawnia?
- Czy syndyk spłaca masę upadłościową główną, czy spłaca też
odsetki?
- Czy odsetki biegną do momentu postępowania upadłościowego, czy też po
jej ogłoszeniu?
- Zaniechanie dochodzenia wierzytelności- na
ile będzie to bezczynność, a na ile ochrona przed stratą kosztów
poniesionych w dochodzeniu wierzytelności?
- Jak dochodzić odsetek zasądzonych w sprawie cywilnej?
- Czy ogłoszenie upadłości przerywa termin przedawnienia?
Praktyczne zagadnienia dotyczące
postępowania z dłużnikiem w upadłości lub restrukturyzacji
- Z czego wynika kolejność spłacania należności przez dłużnika w upadłości/restrukturyzacji?
- Jak dostarczyć pozew osobie fizycznej, kiedy nie można uzyskać klauzuli wykonalności?
- Jak dostarczyć pozew osobie fizycznej,
która nie jest zameldowana?
- Co w sytuacji, kiedy spółka nie wywiązuje
się z postępowania układowego?
- Gdzie szukać informacji czy dłużnik prowadzi
działalność lub zaprzestał prowadzenia działalności podczas postępowania
upadłościowego lub restrukturyzacyjnego?
- Jak sprawdzić stan majątkowy dłużnika (np.
czy posiada inne nieruchomości?)
- Jak najszybciej dotrzeć do majątku dłużnika
zanim go upłynni?
- Co jeżeli majątek, który posiada dłużnik,
przewyższa zaległości? Na ile organ podatkowy może sobie pozwolić, żeby
koszty nie przerosły tego, ile najwięcej może odzyskać?
- Niektóre postępowania trwają latami- jak
podejść do starszych spraw upadłości lub restrukturyzacji?
- Czy można wystawiać upomnienia dla
podatników w restrukturyzacji i upadłości? Na kogo wystawiać te
upomnienia? Jak je windykować?
- Kiedy dłużnik w upadłości znajduje się w małżeńskiej wspólności
majątkowej, jeden upada, drugi nie - jak prowadzić windykację należności w tym
wypadku?
- Gdzie urzędnicy mogą dowiedzieć się o upadłości dłużnika i gdzie mają
tego pilnować?
- Czy ktoś ma obowiązek zawiadomić organ o upadłości dłużnika?
- Czy po dniu otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego
można prowadzić egzekucję?
- Wyznaczony zarządca dla osoby prawnej w
restrukturyzacji nie płaci bieżących kosztów - co poza pisaniem do sądu?
Czy możemy prowadzić egzekucję w stosunku do masy? Jakie są możliwości
egzekucji?
Postępowanie po ogłoszeniu
upadłości lub po zakończeniu postępowania
- Czy można egzekwować należności w czasie
upadłości? Czy można zabezpieczać wierzytelności w
inny sposób żeby nie uległy przedawnieniu?
- Co robić z zaległościami dłużnika powstałymi już po rozpoczęciu
postępowania upadłościowego?
- Jakie są drogi do ściągnięcia należności bieżących?
- Kiedy organ może umorzyć należności po zakończeniu postępowania?
- Jak urząd może odzyskać należności w przypadku umorzenia postępowania i nieściągnięcia długu od dłużnika?
- W jaki sposób odbywa się przekazywanie informacji o zatwierdzeniu lub niezatwierdzeniu przez sąd zaproponowanego układu?
- Co zrobić w sytuacji, gdy uznany układ nie przewiduje całkowitego zaspokojenia wierzyciela- jak windykować część niespłaconą lub który dług umorzyć?
- Kiedy upadłość konsumencka nie dochodzi do skutku? Co dalej z tytułami zawieszonymi z zaległościami? Jak liczyć terminy? Kiedy na kontach blokuje się windykację należności ujętych w upadłości?
- Kiedy postępowanie faktycznie kończy się dla dłużnika i dla wierzyciela?
- Kiedy dla urzędu pojawia się faktyczna data zakończenia postępowania?
Wpis do hipoteki
- Jak wygląda wpis hipoteki: czy trzeba
wpisywać hipotekę po upadłości? Ile dokładnie wierzytelności można zająć
na hipotece (ile %)? Czy można zająć je z odsetkami?
- Czy w przypadku podatnika w
restrukturyzacji można robić zabezpieczenia formie hipoteki?
- Co się składa na hipotekę i ile można tam wpisać? Wpisy na hipotekę na zaległościach
Dłużnik zmarł - i co dalej?
Poprawność opodatkowania i windykacji w prawie spadkowym
- Umorzenia w sprawach spadkowych- jak poszukiwać spadkobierców,
którzy mogą spłacić dług po zmarłym?
- Co w sytuacji, kiedy spadkobiercy wielokrotnie odrzucają spadek?
- Jak wystawiać decyzje podatkowe wobec osób, które nie odrzuciły
spadku? Jak wystawiać te decyzje w sytuacji, kiedy osoba, która nie
odrzuciła spadku jest ,,odległym” spadkobiercą w linii bocznej? Co z
zaległościami?
- Co ma zrobić wierzyciel- gdzie ma kierować pisma?
- Czy wierzyciel musi czekać na pisma związane z postępowaniem, czy sam powinien się po nie zgłosić? Od kogo byłyby te pisma?
Elektroniczne
zgłaszanie wierzytelności w Krajowym Rejestrze Zadłużonych - instruktaż
postępowania „krok po kroku”
- Jak
efektywnie i szybko założyć konto w elektronicznym rejestrze (omówienie
wszystkich formalności)? Jak wypełniać, jak założyć? Jakie dokumenty
dołączyć do elektronicznego konta?
- Jak
obsługiwać konto?
- Co zrobić
w przypadku odrzucenia zgłoszenia?
- Jak
zgłaszać wierzytelność? Jak wypełnić zgłoszenie? jakie podać dane? Co
trzeba zawrzeć we wpisie? Jakie zawrzeć tytuły wykonawcze? Jakie
trzeba dołączyć dokumenty? Jakie dokumenty załączać w oryginale, a jakie w
kopii? Czy trzeba samodzielnie zgłaszać się po te dokumenty?
- Jak
usprawnić zakładanie konta w KRZ dla jednostek samorządowych?
- Jak
efektywnie posługiwać się programem tak, by nie uciekł termin?
- Co kiedy
termin upłynie przez problemy z elektronicznym zgłaszaniem (np. przez
problemy techniczne)? Jak uniknąć kary?
- Szczegółowe
informacje co do terminów i trybu zgłaszania dłużników do KRZ
- Jakie
mogą wystąpić braki formalne zgłoszenia?
- Na jakich
upoważnieniach działa pracownik?
- Jak
postępować w okresie, w którym organ oczekuje na akceptację na stronie
ministerialnej - co robić z podatnikiem w tym czasie, podczas gdy terminy
płyną?
- Czy organ
jest zobowiązany do dokonywania wpisów do KRZ? Czy to jest płatne?
- Czy jedno
świadczenie równa się jedno zgłoszenie? Czy trzeba sformułować różne
wnioski w przypadku różnych świadczeń?
- Co w przypadku odrzucenia zgłoszenia przez brak pełnomocnictwa? Jakie
mogą być inne powody odrzucenia pełnomocnictwa?
- Jak sprawdzić kondycję finansową dłużnika w centralnym rejestrze? Skąd
pozyskać informacje dotyczącą kondycji finansowej dłużnika? Na ile urząd
może sobie pozwolić w zakresie windykacji i jaką ma do tego podstawę?
- Jak informować dłużnika o wpisie do KRZ, żeby zdał sobie sprawę z
negatywnych konsekwencji wpisu i poczuł się zmotywowany do spłaty długu?
- Jak zgłaszać przez KRZ upadłość konsumencką osób fizycznych, a jak
osób prawnych?
- Jak podzielić okresy upadłościowe (Dzień przed/po okresie upadłości?)
- Jak wprowadzić odsetki?
- Co zrobić, kiedy system nie przepuszcza podpisanego wniosku?
- Jak ustanowić kuratora dla osób prawnych w upadłości?
- Jak sprawdzać czy postanowienie jest prawomocne i nieprawomocne?
Informacje o różnych rejestrach
dotyczących dłużników w upadłości poza KRZ
- Jakie skutki dla dłużnika ma wpisanie go w
któryś z rejestrów dłużników? Czym konkretnie skutkuje wpis do określonego
rejestru?
- Do którego rejestru najlepiej
jest wpisać dłużnika w upadłości? Który jest dla niego najdotkliwszy? (Np.
rejestr należności publicznoprawnych, rejestry komercyjne za które trzeba
płacić)
Wzory pism
- Wezwanie/upomnienie do Syndyka
- Wniosek o umorzenie postępowania upadłościowego
- Stanowisko wierzyciela w sprawie umorzenia wierzytelności bez planu spłaty
- Zastrzeżenia wierzyciela w sprawie przedstawionych propozycji układowych w postępowaniu restrukturyzacyjnym
- Pismo do Likwidatora spółki
- Wezwanie do Spadkobiercy
Prowadzący
Katarzyna Pietrusińska-Fiutak - Kierownik Referatu Windykacji Należności Miasta w Urzędzie Miasta Bydgoszczy. Od 11 lat na stanowisku kierowniczym w Wydziale Windykacji, wcześniej 6 lat na stanowisku Inspektora w Wydziale Budżetu i Finansów - windykacja należności i ewidencja księgowa niepodatkowych dochodów budżetowych z tytułu dzierżawy gruntów gminy. Ukończyła: Studia Podyplomowe na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Prawa i Administracji z zakresu Egzekucji administracyjnej, Licencjat oraz Studia Magisterskie na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, na kierunku: Polityka gospodarcza i strategia przedsiębiorstw.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.