W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak klasyfikować środki trwałe?
- Jak ustalić stawkę amortyzacji?
- Różnica pomiędzy modernizacją a remontem - najczęstszy problem wodociągów
- Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- Jak amortyzować środek wniesiony aportem?
- Nabywanie środka trwałego z funduszy/dotacji
- Kto powinien amortyzować - dzierżawca czy wydzierżawiający?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Rozliczenie dotacji i kosztów pośrednich w środkach trwałych powstałych w wyniku inwestycji własnej - arkusz Excel
Szczegółowy program szkolenia:
Pytania naszych uczestników podczas szkolenia:
- Instalacja fotowoltaiczna KŚT 669. Czy należy płacić podatek?
- Czy renowacja kanalizacji sanitarnej za pomocą specjalnego rękawa o wartości 500 tys. zł stanowi remont, czy inwestycję?
- Czy samorządowe zakłady budżetowe przyjmują środki do ewidencji według wartości rynkowej?
- Czy zakład gospodarki komunalnej może sprzedać pracownikowi stary komputer? Jakie dokumenty przygotować i jak wystawić fakturę VAT?
- Czy samorządowy zakład budżetowy musi mieć pozwolenie gminy na likwidację środków trwałych, które wcześniej zostały nieodpłatnie przekazane przez gminę?
- Czy gmina może przekazać samorządowemu zakładowi budżetowemu ciągnik lub inne maszyny w drodze umowy użyczenia?
Moduł I
- Jak klasyfikować środki trwałe?
- Jak ustalić stawkę amortyzacji?
- Jakie są różnicę pomiędzy nową i starą klasyfikacją KŚT?
Moduł II
- Jak klasyfikować środki trwałe, które składają się z kilku części?
- PRZYKŁAD: Oczyszczalnia ścieków jako duża inwestycja - jak przypisać, rozdzielić taki środek? Czy przypisywać jako jeden duży środek, czy jako kilka małych? W jaki sposób je rozdzielić? Jak dołączać następne części takiego środka trwałego?
- Jaka powinna być wartość początkowa środka trwałego? Gdzie powinno być to określone?
- Co w przypadku nieprawidłowego przydzielenia środka trwałego do grupy? Jak przeprowadzić przeklasyfikowanie środka trwałego?
Moduł III
- Co w przypadku nieprawidłowego przydzielenia środka trwałego do grupy? Jak przeprowadzić przeklasyfikowanie środka trwałego? c.d.
- Jak określić, czy coś jest budynkiem, czy budowlą np. stacje, przepompownie?
- Klasyfikacje zależne od wartości – jak klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Jak klasyfikować niektóre maszyny? Czy należy liczyć je w całości, czy dorobione części oddzielnie np. dołączone części do rurociągów?
- Jak wyodrębnić poszczególne części środków trwałych?
- PRZYKŁAD: Stacje, przepompownie? Czy stacja uzdatniania wody jest budynkiem czy budowlą? Co z infrastrukturą?
Moduł IV
- Czy dorobione części oddzielnie np. dołączone części do rurociągów?
- Czy sieci wodociągowe nabyte na podstawie wykupów i przyłączone do sieci głównej przedsiębiorstwa nie mogą być wprowadzone jako odrębne środki trwałe, tylko powinny zostać dołączone do istniejącej już sieci jako część składowa?
- Jak klasyfikować środki trwałe dofinansowywane z Unii Europejskiej?
- Instalacja fotowoltaiczna jako nowy rodzaj środka trwałego – rodzaj nakładów, które wchodzą w wartość początkową. Jakie środki z tego powstają zgodnie z KŚT? Jak wydzielić środek trwały z grupy?
- Leasing operacyjny i finansowy w środkach trwałych
Moduł V
- Jak ewidencjonować środki trwałe z leasingu pod koniec roku?
- Jak traktować budynek socjalny?
- Jak amortyzować środki trwałe?
- Jak ustalić stawkę amortyzacji?
- Jakie są rodzaje amortyzacji?
- Jak skorygować błędnie naliczoną amortyzację?
- Amortyzacja bilansowa i podatkowa
- Amortyzacja podatkowa i bilansowa - jak ma się do tego dofinansowanie unijne lub krajowe?
Moduł VI
- Amortyzacja podatkowa i bilansowa - jak ma się do tego dofinansowanie unijne lub krajowe? c.d.
- Amortyzacja bilansowa - stawki ustalane wewnętrznie, które różnią się w ustawie
- Jak amortyzować środek do 10 tys. i poniżej? Jak inwentaryzować i na ile lat?
- Zmiany stawek amortyzacji. Kto powinien podjąć decyzję o wydłużeniu okresu ekonomicznej użyteczności?
- Na wiacie osadu odwodnionego została założona instalacja fotowoltaiczna. Przyjęliśmy to jako zwiększenie wartości wiaty, której amortyzacja wynosi 1% - została zmniejszona po modernizacji oczyszczalni ścieków. Przyczyną była zbyt wysoka cena ścieków. Obecnie chcielibyśmy zwiększyć stawkę amortyzacyjną, ponieważ nie ma już trwałości projektu. Czy musimy sporządzić protokół komisji
- Czym są umorzenia?
- Jakich kont używać przy amortyzacji?
- Jakie są okresy amortyzowania w środkach trwałych?
- Jak skorygować amortyzację?
- Co w przypadku obniżenia stawek amortyzacji?
- Jaką datę rozpoczęcia amortyzacji przyjąć?
- Datę przyjęcia na magazyn, czy datę z faktury?
- Procent amortyzacji
- Co w sytuacji, gdy po przeliczeniu amortyzacji czegoś nam brakuje?
- Dostaliśmy FV za zakup środka trwałego z dopiskiem, że do momentu zapłaty środek pozostaje własnością sprzedawcy. W jaki sposób mamy bilansowo i podatkowo przyjąć ten środek? Od kiedy zacząć amortyzować?
- Na jakich zasadach przyjąć środek przyjęty od gminy do ZGK całkowicie zamortyzowany w gminie?
- Środek został przyjęty, a jeszcze trwają roboty (zwiększenie środka) - co zrobić, kiedy i jak zwiększyć amortyzację?
- Czy wykonany projekt sieci wodociągowej o wartości 45 tys. zł należy traktować jako środek trwały w budowie?
Moduł VII
- Czy wymiana wyeksploatowanej sieci wod.-kan. na nową może być traktowana jako modernizacja?
- Modernizacja i zmiana systemu wizualizacji pompowni ścieków wraz z wymianą trzech masztów antenowych. Czy powinno być to traktowane jako nowy środek trwały?
- Czy wymiana rury wodociągowej to ulepszenie? Co, jeżeli wymieniony spory odcinek ma takie same parametry jak poprzedni, np. rury mają taką samą średnicę?
- Czy wymiana rur o takich samych parametrach to remont, jeżeli ma na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego?
- Co z wymianą klimatyzacji w biurowcu?
- Czy można dokonać ulepszenia środka trwałego (nawiertki do nowych przyłączy na istniejącej sieci) o wartości poniżej 10 tys. zł w ciągu roku? Czy stanowi to remont?
- Jak zakwalifikować remont lub modernizację stacji uzdatniania wody na kwotę około 30 tys. zł?
- PRZYKŁAD: przy modernizacji oczyszczalni - co z dotychczasowymi częściami, które nie są nowe? Jak je klasyfikować?
- Jak przebiega modernizacja, środka, który nie został jeszcze w pełni zamortyzowany?
- PRZYKŁAD: budowanie sieci kanalizacyjnej - projekt za 250 tys., będzie trwał x lat. Mamy projekt całości sieci, a część już została zrobiona. Jak to przyjąć i amortyzować, jeśli nie wiadomo, ile to będzie kosztowało? Czy odnosić się do początkowo przyjętych zasad?
- Jak ustalić wartość początkową przy budowie środka trwałego?
- Co w trakcie budowy zaliczyć do środka trwałego?
Moduł VIII
- Jak wycenić środek trwały, który buduję sie we własnym zakresie?
- Przyjęcie odpłatne i nieodpłatne środka trwałego
- Opłaty decyzyjne
- Jak przeprowadzać likwidację i konserwację środka trwałego?
- Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego?
- PRZYKŁAD: Częściowe usunięcie w jednym ciągu ulicy.
- PRZYKŁAD: Usunięcie części działki, na której jest środek trwały.
Moduł IX
- Likwidacja ze strony bilansowej i podatkowej - różnice
- Dokumentacja związana z likwidacją środka trwałego Jaką datę likwidacji środka przyjmujemy - tę, kiedy rozpoczynamy likwidacje, czy tę, kiedy przyjmujemy na złom?
- Co w przypadku kradzieży środka trwałego, jeśli kradzież nie została zgłoszona na policję? Co z częścią niezamortyzowaną?
- Jak wycenić likwidację starych środków?
- PRZYKŁAD: Kiedyś rozebraliśmy środek trwały - teraz chcemy
- Jak powinna przebiegać konserwacja środka trwałego?
- Co jaki czas przeprowadzać konserwację środka trwałego?
- Środek trwały został oddany do użytku w kwietniu 2023 r., a dotację otrzymaliśmy w październiku 2023 r. Czy można rozksięgować na bieżąco?
- Jak przyjmować dotacje i dofinansowania?
- Nabywanie środka trwałego z funduszy/dotacji
- Nabywanie środka trwałego częściowo z funduszy/dotacji, a częściowo z własnych pieniędzy - jak to zamortyzować - co jest kosztem, a co nim nie jest?
- Dotacje - co z nimi zrobić? Jak to przyjąć i do nich podejść?
- Czy część odpisów amortyzacyjnych w części dotowanej można księgować w 761 i odpisy umorzeniowe w 071?
- Czy w systemie księgowym kwota otrzymanych dotacji zaksięgowanych na kontach 840 powinna pokrywać się z kwotą amortyzacji NKUP dotyczącą środków trwałych sfinansowanych z tych dotacji?
- Jak się zachować przy ewentualnej sprzedaży takiego środka?
- PRZYKŁAD: wniosek o dofinansowanie/dotacje, jak to traktować inwestycyjnie? Co z nakładami? Co, jeśli się rozmyślimy?
- Nakłady około inwestycyjne. Jak wygląda procedura przetargowa i koszty z nią związane?
- Urząd gminy planuje przekazać spółce aportem środki trwałe – stacje uzdatniania wody. Jak je przyjąć i amortyzować? Czy powinniśmy otrzymać zestawienie poszczególnych elementów składających się na te środki trwałe?
- Jak postępować w przypadku środka trwałego wniesionego aportem?
- Jak wnieść aport?
- Wycena środka trwałego wniesionego aportem
Moduł X
- Jak zlikwidować środek wniesiony aportem?
- Jak przebiega przekazanie środka trwałego wniesionego aportem?
- Podwyższenie wartości początkowej środka trwałego
- PRZYKŁAD: pracownicy wodociągów często myślą, że kiedy wydali więcej na remont, niż zakładali, mogą podwyższyć wartość początkową - czy takie zachowanie jest prawidłowe?
- Procedura oraz sposoby księgowania dotyczące ujawnienia środka trwałego w przedsiębiorstwie
- Kiedy możemy odliczyć VAT przy budowie środka trwałego?
- Czy możemy odliczyć VAT od zakupionego środka trwałego?
- Transport środka trwałego
- Co podlega ubezpieczeniu, a co nie?
- Jak możemy klasyfikować środki trwałe do 10 tysięcy?
- Co to jest wyposażenie?
- Czy środki niskocenne powinny być zaliczone do wyposażenia?
- Na jakiej podstawie zmieniać kwotę środków niskocennych?
- Jakim dokumentem przyjmować środki niskocenne na magazyn?
- Jak ewidencjonować środki niskocenne?
- Kto powinien amortyzować - dzierżawca, czy wydzierżawiający?
- Kto może wliczyć sobie to w koszty?
- Czy amortyzować środek trwały z dzierżawy czy najmu?
- Jaką wartość stawki przyjąć?
- Współwłasność/udział w środku - wniesienie części w formie umowy
- Spółka zawarła umowę odpłatnego przejęcia odcinka sieci wodociągowej. Dn 110, długość 80, o mb za 1 zł. Realna rynkowa wartość sieci jest znacznie wyższa. Jak określić wartość początkową przyjętej sieci?
- Na podstawie podpisanej umowy oraz aktu notarialnego nabyliśmy część sieci kanalizacji sanitarnej. Strony ustaliły wartość transakcji na XXX zł brutto i na taką kwotę wystawiono FV. Na potrzeby podatku od nieruchomości przyjęliśmy wartość wytworzenia podaną przez sprzedającego. W księgach wartość środka trwałego przyjęliśmy na podstawie wartości FV, czyli 1 zł. Czy jest to prawidłowe?
- Czy można przyjąć wartość sieci podaną przez sprzedającego? Czy powinniśmy zlecić wycenę rzeczoznawcy? Kto dokonuje wyceny? Rzeczoznawca czy komisja w firmie?
- Użyczenia bezpłatne
- PRZYKŁAD: jednostki samorządu terytorialnego przekazują środek trwały, który nie był amortyzowany. Jak naliczać koszty w takim przypadku?
- Jak inwentaryzuje się środki trwałe?
- Czy pojemniki na śmieci znajdujące się na terenie odbiorców możemy spisywać metodą weryfikacji?
- Czy powinniśmy inwentaryzować budynek laboratoryjny, w którym jest zespół komputerowy, sprzęt laboratoryjny, klimatyzacja?
- Jak ma wyglądać inwentaryzacja raz na 4 lata - czy pracownik musi dokładnie spisać wszystkie części?
- Czy arkusze spisowe można zrobić w komputerze i od razu spisywać?
Moduł XI
- Czy koszt ustanowienia służebności przesyłu zwiększa wartość ŚT?
- Co w przypadku, gdy środek trwały został wybudowany i przyjęty do ewidencji, ale po latach właściciel nieruchomości zwrócił się z wnioskiem o ustanowienie służebności?
- Co z kosztami za zajęcie pasa drogowego w czasie budowy środka trwałego oraz opłatą za umieszczenie go w pasie drogi do zakończenia inwestycji?
- Czy koszt nasadzenia roślin wokół parkingu zwiększa nakłady budowy parkingu?
- Czy koszt nasadzeń zastępczych przy modernizacji sieci wodociągowej wchodzi do wartości inwestycji?
- Czy koszty zużycia prądu i wody podczas budowy zwiększają wartość początkową środka trwałego?
- Czy koszt sporządzenia aktu notarialnego dot. podniesienia kapitału zakładowego sp. z o.o., jeżeli kwota podniesienia w całości przeznaczona jest na realizację konkretnej inwestycji, może być kosztem wchodzącym w wartość początkową?
- Gmina otrzymała dofinansowanie i zamontowano fotowoltaikę na przepompowni i oczyszczalni ścieków. Koszty przyłacza do energetyki poniosło ZGK. Czy opłatę można przyjąć na obcy środek trwały, czy w koszty, jeżeli wartość paneli fotowoltaicznych to 12 tys. zł?
- Czy promocja powiększa wartość środka trwałego?
- ZGK sp. z o.o. ze 100% udziałem gminy wykonała projekt modernizacji stacji uzdatniania wody powyżej 10 tys. zł, który został nieodpłatnie przekazany gminie, ponieważ ona uzyskała dotację, a nie ZGK. SUW jest własnością ZGK. Modernizacja nie będzie środkiem trwałym w ZGK, tylko gminie. ZGK będzie użytkować stację na podstawie umowy użyczenia. Czy poniesione wydatki na sporządzenie dokumentacji projektowej stanowią koszty podatkowe w ZGK?
- Czy nakładki na wodomierze należy doliczyć do ich wartości, jeżeli wodomierz wymieniany jest co 5 lat, a nakładka może funkcjonować 15 lat?
- Czy po 5 latach użytkowania wodomierzy z nakładami następuje ich wymiana? Czy wówczas przyjmujemy je jako nowy środek trwały?
- Jak przyjąć na stan środków trwałych system zdalnego odczytu wodomierzy? Czy w koszty wytworzenia środków trwałych można przyjąć wodomierze z nakładkami?
- W ubiegłym roku spółka nabyła od osoby fizycznej sieć wodociągową na zasadzie odpłatności w formie kompensaty za przyszłe rachunki za wodę i ścieki. Nabycie w dziale inwestycyjnym, do dnia dzisiejszego nie trafiło z całą dokumentacją wraz z OT do działu technicznego i księgowości. Z jaką datą przyjąć OT? Co z podatkiem od nieruchomości? Dział rozliczeniowy rekompensat może dokonywać dopiero po przyjęciu OT do księgowości. Przyjmujemy wartość do OT z dokumentacji budowy sieci, czy z umowy o nabyciu odpłatnym?
Prowadzący
Jarosław Jańta - specjalista ds. księgowości w Rejonowym Przedsiębiorstwie Komunalnym sp. z o.o. w Złotoryi.
Zakres czynności: prowadzenie ewidencji środków trwałych, praca w komisji likwidacyjnej, rozliczanie wyników inwentaryzacji środków trwałych, sporządzanie deklaracji na podatek od nieruchomości współpraca z instytucjami zewnętrznymi (w tym GUS, biegły rewident), opracowywanie analiz rentowności zakupu środków trwałych, przeprowadzanie analiz finansowych i planów ekonomiczno-finansowych.
W 2020 r. przedsiębiorstwo zakończyło modernizację Oczyszczalni Ścieków w Złotoryi. Projekt o łącznej wartości 46 mln. zł., współfinansowany był środkami z Unii Europejskiej w wysokości 25 mln. zł.
Inne doświadczenie związane z prowadzeniem szkoleń: Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości w Opolu przy Uniwersytecie Opolskim; Izba Rzemieślnicza w Opolu; Fundacja na rzecz integracji zawodowej, społecznej oraz rozwoju przedsiębiorczości VIA; Bytomska Agencja Rozwoju Inwestycji; Centrum Integracji Społecznej w Świętochłowicach.
Zakres czynności: sporządzanie wniosków o dotacje unijne w ramach różnych działań, doradztwo biznesowe oraz prowadzenie szkoleń dla osób zamierzających otworzyć działalność gospodarczą z zakresu zakładania i prowadzenia własnej działalności, zagadnień księgowości oraz sporządzania Biznes Planu.
Wykształcenie zdobyte w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu oraz Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Uzyskane kolejne stopnie zawodowe: Europejski Certyfikat Bankowca, Dyplomowany Pracownik Bankowy przyznawany przez Związek Banków Polskich oraz Specjalista ds. rachunkowości (II stopień certyfikacji).
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.