
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
1. Jak poprawnie zaksięgować zwolnienie z ZUS? Plan finansowy dla dochodów i wydatków związanych z przeciwdziałaniem COVID -19 wydzielonego rachunku – szczególne zasady ewidencji
2. Jakie są zasady sporządzania sprawozdań finansowych? Jakie są zapisy w polityce rachunkowości organu, urzędu i jednostek podległych?
3. Czy należy wykazywać w RB-N środki z Funduszu Pracy i ZFŚS?
4. W jakich paragrafach powinny być ujmowane zobowiązania na koniec roku w sprawozdaniu RB 28S?
5. Jakie są najczęstsze nieprawidłowości dotyczące sporządzania sprawozdań budżetowych?
6. Jak wykazać w jednostce pieniądze otrzymane w związku z COVID-19 na wyodrębniony rachunek z przeznaczeniem na inwestycje w roku bieżącym i latach następnych?
7. Jak wykazać w Rb N za IV kwartał dochody z US? Jak to ma się do należności i zaległości za rok sprawozdawczy? Czy wykazujemy należności długoterminowe w RB-N?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Zasady rachunkowości – rozwiązania przydatne do uwzględnienia w polityce rachunkowości- Co powinno znajdować się w polityce rachunkowości w jednostce?
- Czy forma przekazywanie sprawozdań do JST powinna być opisana w polityce rachunkowości?
- Analityka księgi głównej organu dla potrzeb sprawozdawczości / Jak rozbudować księgę główną?
2. Ogólne problemy związane ze sprawozdawczością budżetową
2.1 Jakie są najczęstsze nieprawidłowości dotyczące sporządzania sprawozdań budżetowych?
2.2 Sprawozdania zbiorcze
- Problematyka zbiorczego ujmowania danych wynikających ze sprawozdań jednostkowych
- Jak prawidłowo sporządzić wspólne sprawozdanie urzędu z organem? Jakie są zalecenia pokontrolne w przypadku tego sprawozdania?
- Sprawozdanie zbiorcze Rb-27ZZ
- Adresaci sprawozdań zbiorczych
- Obowiązek sporządzania zbiorczych miesięcznych sprawozdań w JST
2.3 Terminy przekazywania sprawozdań
- Terminy sporządzania jednostkowych i zbiorczych sprawozdań
- Terminy przekazywania jednostkowych i zbiorczych sprawozdań
2.4 Korygowanie sprawozdań
- Sprawozdania jednostkowe zawierające błędy
- Korekta sprawozdania po nieodwracalnym zamknięciu ksiąg rachunkowych
- Roczne sprawozdanie Rb-27S/28S a korekta sprawozdania Rb-27S/28S za grudzień
- Korygowanie danych wykazywanych w sprawozdaniu za styczeń
- Terminy sporządzania korekt
2.5 Przekazywanie sprawozdań
- Przekazywanie sprawozdań przez podległe jednostki
- Przekazywanie sprawozdań do RIO i dysponenta środków budżetu państwa
- Przesyłanie sprawozdań w przypadku awarii systemu informatycznego
3. Prezentacja danych w ewidencji księgowej i sprawozdaniach kwartalnych z dokonywania wydatków i gromadzenia dochodów Rb-27S i Rb-28S
3.1. Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących sprawozdań Rb-27 S
- Jakie dochody ujmować w sprawozdaniu o dochodach, jakie należności w nim ujmujemy?
- Dochody wykonane
- Dochody wykonane a dochody otrzymane
- Problematyka związana z właściwym wypełnieniem kolumny „dochody otrzymane” w stosunku do wykonania na koniec roku i koniec każdego kwartału
- Dochody z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej / Subwencja na przełomie lat budżetowych
- Należności i dochody JST z tytułu realizacji zadań zleconych
- Powiązania między sprawozdaniem Rb-27S a Rb-27ZZ / Zasady wykazywania należności w sprawozdaniach Rb-27ZZ i Rb-27S
- Dotacje na zadania zlecone
- Nienależne świadczenia i ich zwrot / Nienależne świadczenia sfinansowane z dotacji otrzymanej z budżetu państwa a sprawozdania Rb-27S i Rb-28S / Czy zwroty z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-27S czy w Rb-27ZZ? Jak należy je klasyfikować? /Zwrot nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych przez świadczeniobiorców i przekazanie ich przez jednostkę samorządu terytorialnego do urzędu wojewódzkiego
- Wykazanie zwrotu dotacji z zakresu zadań zleconych
- Ujmowanie zwrotu nienależnie pobranych dochodów z opłat i odsetek
- Co wykazuje się w ostatnich kolumnach Rb-27S? Jakie są skutki udzielonych ulg i zwolnień?
- Należności – w tym należności wymagalne i sporne
- Wykazywanie należności w sprawozdaniu Rb-27S / Należności długoterminowe
- Wysokość należności podatkowych w Rb-27S i Rb-N
- Należności wymagalne w sprawozdaniu Rb-27S i Rb-N
- Należności kwestionowane przez dłużnika i niezapłacone – sprawozdania Rb-27S i Rb-N
- Wykazywanie nadpłat dochodów
- Ujęcie księgowe środków wpłacanych przy użyciu terminali płatniczych
- Na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu sprawozdania Rb-27S, by uniknąć błędu?
3.2 Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących sprawozdań Rb-28S i Rb-28NWS
- Problematyka ujmowania zobowiązań wieloletnich w ewidencji księgowej
- Zaangażowanie wydatków budżetowych w sprawozdaniu Rb-28S
- Kiedy zaangażowanie powinno być równe dochodom wykonanym?
- Z jakich dokumentów powinno wynikać zaangażowanie budżetów jednostek samorządu terytorialnego?
- Ewidencja zaangażowania i uproszczenia dotyczące ewidencjonowania zaangażowania
- Problematyka ujmowania zobowiązań na koniec kwartału/roku / W jakich paragrafach powinny być ujmowane zobowiązania na koniec roku w sprawozdaniu Rb-28S?
- Zobowiązania wymagalne
- Dodatkowe wynagrodzenie roczne („trzynastka”)
- Wydatki niewygasające w sprawozdaniu Rb-28S i Rb-28NWS
- Mylne wpływy na rachunek bankowy – symbol 4990 w sprawozdaniach Rb-28S
4. Prezentacja danych w sprawozdaniu Rb-27ZZ – wybrane problemy
- Co należy ujmować w sprawozdaniu Rb-27ZZ?
- Jednostki zobowiązane do sporządzenia sprawozdania / Jednostka wykazująca w sprawozdaniu plan i wykonanie dochodów pobranych przez JST na rzecz budżetu państwa
- Opłata za udostępnienie danych w sprawozdaniach Rb-27ZZ, Rb-N, Rb-ZN
- Dochody JST z zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w sprawozdaniu Rb-27ZZ
- Ewidencja przypisów dochodów należnych budżetowi państwa
- Dochody ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych oraz z kosztów upomnienia
- Księgowanie kosztów upomnienia za brak wpłaty nienależnie pobranego świadczenia
5. Sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST ustawami – Rb-50
- Omówienie problemów związanych z gromadzeniem, wydatkowaniem oraz zwrotem otrzymanych środków na zadania zlecone
- Zwrot niewykorzystanej dotacji po terminie
- Jak należy sporządzić sprawozdanie Rb-50 o dotacjach i wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego?
- Jak wykazać zaangażowanie własnych środków na zadania zlecone, które podlegają refundacji?
6. Sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – Rb-34S
- O czym należy pamiętać sporządzając sprawozdanie Rb-34S?
7. Sprawozdanie Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego
- Jaki zakres danych ujmowany jest w sprawozdaniu Rb-NDS?
- Rb-NDS za I kwartał - wyliczenie nadwyżki / wolnych środków
- Poz. D13a – jak wyliczyć kwotę nadwyżki wynikającej ze szczególnych zasad wykonania budżetu
- Struktura sprawozdania Rb-NDS
- Źródło danych stanowiących podstawę sporządzenia sprawozdania Rb-NDS oraz terminy jego sporządzania
- Skutki nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdania Rb-NDS
- Omówienie poszczególnych pozycji i sposobu prezentacji danych w sprawozdaniu NDS
8. Sprawozdania z operacji finansowych – wybrane problemy – NOWELIZACJA ROZPORZĄDZENIA
8.1 Jakie są najczęstsze nieprawidłowości dotyczące sporządzania sprawozdań z operacji finansowych?
8.2 Sprawozdania łączne i zbiorcze – terminy przekazywania, korygowanie
- Problematyka zbiorczego ujmowania danych wynikających ze sprawozdań jednostkowych – sprawozdania jednostek budżetowych i jednostek z osobowością prawną
- Terminy przekazywania sprawozdań
- Zasady i terminy sporządzania korekt
8.3 Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących sprawozdań Rb-N
- Jakie są zasady sporządzania sprawozdania Rb N - prawidłowości ujmowania należności w sprawozdaniu
- Należności według źródeł i według dłużników
- Czy należy wykazywać w RB-N środki z Funduszu Pracy i ZFŚS?
- Co należy a czego nie należy ujmować w RB-N?
8.4 Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących sprawozdań Rb-Z
- Jakie są zasady sporządzania sprawozdania Rb-Z?
- Zobowiązania według źródeł i według wierzycieli
- Część B-D sprawozdania
- Czy w Rb-Z wykazuje się zobowiązania, które są rozłożone na raty?
- Zobowiązania rozkładane na raty a upoważnienia w uchwale budżetowej
- W jakich sytuacjach umowa leasingu podlega wykazaniu w sprawozdaniu Rb-Z?
8.5 Prezentacja danych w sprawozdaniu Rb-ZN
- Jakie są zasady sporządzania sprawozdania Rb-ZN?
- Rb-ZN a Rb-N
- Zasady wykazywania należności
- Nie przekazanie dochodów budżetu państwa w okresie przejściowym
9. Sprawozdania finansowe jednostki samorządu terytorialnego za 2020 r.
- Jakie są zasady sporządzania sprawozdań finansowych?
- Zbiorcze sprawozdanie finansowe
- Wzajemne wyłączenia między jednostkami
- Bilans z wykonania budżetu
- Jakie informacje należy umieszczać w informacjach dodatkowych w bilansach?
- Szczegółowość informacji dodatkowej JST a zapisy w polityce
- Adresaci, termin i forma przekazania sprawozdania finansowego JST
10. Sprawozdanie z wykonania budżetu i informacja o stanie mienia za 2020 r.
- Zakres danych, które powinno zawierać sprawozdanie roczne z wykonania budżetu
- Jak przygotować informację o stanie mienia komunalnego?
- Wykonanie przedsięwzięć wieloletnich
- Adresaci, termin i forma przekazania sprawozdania z wykonania budżetu
- Czy przekazywać informację o stanie mienia komunalnego do RIO?
Prowadzący
Agnieszka Woźniak – skarbnik gminy, praktyk z blisko 20-letnim doświadczeniem w zakresie finansów publicznych, w tym 6 lat doświadczenia w księgowości jednostek oświatowych i pomocy społecznej. Odpowiadała za wdrożenie budżetu zadaniowego w jednostkach samorządowych. Ukończyła Szkołę Główną Handlową w Warszawie – kierunek Finanse i bankowość, a także Podyplomowe Studia Podatkowe na tej samej uczelni.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.