W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy w sprawozdaniu należy wykazać tylko te nieruchomości, które zostały skontrolowane w roku 2024?
- Czy do CEEB wprowadzać kontrole zbiorników?
- Jakie dane są potrzebne do opracowania sprawozdania? Skąd je pozyskać?
- Jakie inne dane mogą być wymagane do przedstawienia, których nie określa ustawa, a mogą pojawić się we wzorze?
- Jak ująć w sprawozdaniu nieruchomości, które nie są podłączone do wodociągu bądź nie posiadają zbiornika bezodpływowego na nieczystości?
- Jak kontrolować firmy? Czy na zasadzie prawa przedsiębiorców? Jak podejść do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością? Jak ująć je w sprawozdaniu?
- Co w sytuacji, gdy nieruchomość jest wynajmowana i osoba zamieszkująca nie posiada podpisanej umowy na wywóz nieczystości - jak ująć to w sprawozdaniu? Czy w związku z tym nakładać kary na właściciela czy na osoby wynajmujące?
- Czy w sprawozdaniu należy ująć prowadzone kontrole z przydomowych oczyszczalni ścieków?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Prelegentka przedstawi i omówi punkt po punkcie wzór sprawozdania z zakresu gospodarowania nieczystościami ciekłymi, który zostanie przekazany uczestnikom szkolenia
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak powinno wyglądać sprawozdanie? Jakie dane powinny zostać w nim zawarte? Jaki okres sprawozdawczy obowiązuje urzędników? Przykładowy wzór sprawozdania
- Jakie dane będą potrzebne do opracowania sprawozdania z gospodarowania nieczystościami ciekłymi?
- Jakie dane zawrzeć w sprawozdaniu? Jakie dane zbierać podczas kontroli?
- Jak ma wyglądać sprawozdanie z gospodarowania nieczystościami ciekłymi? Jakie dane powinny się w nim zawrzeć? Skąd je pozyskać?
- Wygląd i skład sprawozdania - czy sprawozdanie ma być przedstawione na zasadzie danych zebranych w tabelę? W jaki sposób dołączyć protokoły?
- Od czego zacząć opracowanie sprawozdania z gospodarowania nieczystościami ciekłymi?
- W jakiej formie opisać zebrane dane i do kiedy należy je złożyć?
- Jakie dane zbierać podczas kontroli, aby nie okazało się, że pominięty aspekt będzie obligatoryjny do ujęcia w sprawozdaniu?
- Do kogo należy przedłożyć sprawozdanie?
- W jakiej formie składać to sprawozdanie: papierowo czy elektronicznie?
- Od kiedy do kiedy trwa okres sprawozdawczy?
- Jak ująć w sprawozdaniu wszystkie zbiorniki bezodpływowe w sytuacji, gdy jest ich bardzo dużo? Jak to opisać?
- Jak zawrzeć w sprawozdaniu fakt, iż połowa gminy nie ma wodociągu?
- Kto będzie organem kontrolującym składanie sprawozdań z gospodarowania nieczystościami ciekłymi?
- Jakie inne dane mogą być wymagane do przedstawienia, których nie określa ustawa, a mogą pojawić się we wzorze?
- Za jaki okres należy złożyć sprawozdanie?
- Kiedy pojawi się rozporządzenie ze wzorem sprawozdania?
2. Skąd i w jaki sposób pozyskać odpowiednie dane do sprawozdania? Jak prowadzić kontrolę, aby pozyskać wszystkie niezbędne dane, które mogą być pomocne w opracowaniu sprawozdania?
- Z jakich danych należy skorzystać?
- Co w przypadku gdy umowa na wywóz nieczystości została zawarta przed rokiem sprawozdawczym: czy należy wziąć ją pod uwagę?
- Czy sprawozdanie przekazujemy w formie papierowej czy elektronicznej?
- Skąd wziąć dane o liczbie przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Czy bierzemy pod uwagę oczyszczalnie zgłoszone?
- Czy liczba właścicieli nieruchomości ma być wzięta z EGiB-u?
- Czy podczas kontroli mamy pytać o liczbę osób zameldowanych, czy tylko o liczbę osób rzeczywiście zamieszkujących?
- Skąd wziąć dane o liczbie zawartych umów?
- Co w przypadku, gdy przedsiębiorca nie dawał wykazu umów, które teraz należy wykorzystać?
- Skąd mamy wiedzieć czy dana umowa była realizowana w roku obejmującym okres sprawozdawczy?
- Co jeśli nie było wykonań zastępczych na terenie gminy?
- Skąd wziąć dane o częstotliwości opróżniania zbiornika lub oczyszczalni?
- Czy w sprawozdaniu zawrzeć częstotliwość z protokołu kontroli, czy z Regulaminu?
- Czy częstotliwość opróżniania osadnika bierzemy z instrukcji użytkowania?
- Czy ilość pobranych ścieków bytowych można wziąć ze sprawozdań kwartalnych?
- Czy należy samemu wyliczać odebrane ścieki?
- Skąd wziąć dane o ilości pobranej wody?
- Czy wykaz stacji zlewnych będzie załącznikiem do sprawozdania?
- Co należy zawrzeć w pkt.9?
- Co należy rozumieć pod nazwą ”wynikach tych kontroli”?
- Czy dane w sprawozdaniu mają być tożsame z aktualizacją KPOŚK?
- Czy w sprawozdaniu należy ująć prowadzone kontrole z przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Czy w sprawozdaniu powinny być również zawarte dane dotyczące pobierania próbek z osadów z POŚ?
3. Jakie kary mogą zostać nałożone na urzędy za niewywiązanie się z obowiązku sprawozdawczości? Co zrobić, aby uniknąć tych kar? Czy urzędy mogą karać mieszkańców za niedopilnowywanie terminów wywozów i jakie mają możliwości w tym zakresie Jak ująć to w sprawozdaniu?
- Jaka kara może być nałożona na gminę, jeśli nie wywiąże się ze złożenia sprawozdania?
- Kary dla urzędników - czy będą mogły być nakładane wielokrotnie?
- Kto zostanie ukarany: urzędnik, gmina czy włodarz gminy?
- Jak poradzić sobie z karami, które mogą spaść na urzędy?
- Jak rozpatrywać i jak ująć w sprawozdaniu rozbieżności między poborem wody a wywozem nieczystości? Czy nakładać kary na mieszkańców za te rozbieżności i na jakiej podstawie?
- Jakie kary grożą gminom za niespełnienie obowiązku sprawozdawczości?
- Co w sytuacji, gdy nieruchomość jest wynajmowana i osoba zamieszkująca nie posiada podpisanej umowy na wywóz nieczystości - jak ująć to w sprawozdaniu? Czy w związku z tym nakładać kary na właściciela, czy na osoby wynajmujące?
- Czy organ kontrolujący składanie sprawozdań z gospodarowania nieczystościami ciekłymi będzie od razu nakładał kary na urzędy za niezłożenie sprawozdania w terminie?
- Czy przewidziane są również kary za niedostosowanie się do ewentualnych wytycznych pokontrolnych?
- Co w sytuacji, gdy urząd nie zdąży z opracowaniem sprawozdania w wyznaczonym terminie?
4. Co zrobić, gdy nieruchomość nie ma podłączenia do wodociągu? Czy nakładać kary na mieszkańców nieposiadających zbiorników bezodpływowych – jaka jest podstawa do nałożenia kary? Jak ująć to w sprawozdani? Jak w sprawozdaniu zawrzeć firmy posiadające toi toi?
- Jak egzekwować od mieszkańców, aby dostosowywali się do norm wywozu?
- Jak ująć w sprawozdaniu nieruchomości, które nie są podłączone do wodociągu, bądź nie posiadają zbiornika bezodpływowego na nieczystości?
- Jak pozyskać dane o poborze wody, jeżeli mieszkaniec podłączony jest do wodociągu innej gminy?
- Co zrobić, gdy nieruchomość nie jest podłączona do wodociągu? Jak ująć to w sprawozdaniu?
- Jak podejść do osób zameldowanych a liczby osób zamieszkałych - kogo brać pod uwagę podczas opracowania sprawozdania?
- Jak ujmować w sprawozdaniu posesje niezaopatrzone w sanitaria, a co za tym idzie, zbiorniki bezodpływowe czy POŚ?
- Jak podejść do określenia osób zamieszkujących nieruchomość? Czy w sprawozdaniu należy podać liczbę osób zameldowanych zgodnie z ustawą, czy faktycznie zamieszkujących, które realnie produkują nieczystości?
- Które nieruchomości: zamieszkałe czy niezamieszkałe ująć w sprawozdaniu, skoro ustawa mówi o osobach zameldowanych, ale nie rozgranicza faktycznego zamieszkania?
- Co z osobami, które są zameldowane, a nie zamieszkują pod wskazanym adresem zameldowania?
- Jak w sprawozdaniu z gospodarowania nieczystościami ciekłymi ująć nieruchomości z nieuregulowanym stanem prawnym - gdy inna osoba jest właścicielem, a inna użytkuje daną nieruchomość?
- Jak podejść do firm, które posiadają toi toi?
- Jak kontrolować firmy? Czy na zasadzie prawa przedsiębiorców? Jak podejść do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością? Jak ująć je w sprawozdaniu?
- Czego może wymagać urząd od firm odbierających nieczystości?
5. Do kogo kierować opracowane sprawozdania? Kto będzie odpowiedzialny za sprawdzenie poprawności złożonych sprawozdań?
- Kto będzie kontrolował złożenie sprawozdań?
- Kto będzie odpowiedzialny za kontrolę poprawności sprawozdania?
- Czy sprawozdanie musi być spójne z BDO?
- Czy sprawozdanie powinno zostać skierowane tylko do WIOŚ-u czy do Wód Polskich, czy tu i tu?
- Czy sprawozdania będą rzeczywiście weryfikowane?
- Kiedy można spodziewać się wytycznych pokontrolnych? Jaki będzie czas na ich wdrożenie?
- Jak radzić sobie z zadaniami stawianymi przed urzędnikami w sytuacji ograniczonych zasobów ludzkich?
Prowadzący
Anna Sobczuk- Błaszczuk —Inspektor ds. gospodarki wodnej i geologii w Wydziale Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miasta Chełm.
Swoje zainteresowania skupia wokół zagadnień dotyczących gospodarki wodno- ściekowej. Od kilku lat pracuje w terenie, realizując zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku dotyczące kontroli właścicieli nieruchomości w zakresie usuwania nieczystości ciekłych.
Na swoim stanowisku pracy zajmuje się głównie postępowaniami z zakresu zmiany stosunków wodnych na gruncie, postępowaniami egzekucyjnymi wszczynanymi w związku z przyłączeniem nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, kontrolami właścicieli nieruchomości posiadających zbiorniki bezodpływowe oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków, a także udzielaniem dotacji na działania proekologiczne. Realizuje również zagadnienia związane z zatwierdzaniem projektów robót geologicznych i hydrogeologicznych.
Przez 6 lat pracowała jako wykładowca akademicki. Nauczała wówczas między innymi Prawa europejskiego, Europejskiego Systemu Ochrony Praw Człowieka, czy Polityki społecznej i Gospodarczej.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.