W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Wagi subwencyjne - co się zmieniło? Jak zmieniły się wskaźniki przeliczeniowe niektórych wag?
- Omówienie zakładek w SIO, które są potrzebne pracownikowi samorządowemu
- Jak sobie radzić z brakiem możliwości podglądu danych wprowadzanych przez szkoły? Zwiększenie i zmniejszenie z liczby uczniów przeliczeniowych w zależności od typu szkoły
- Jakie dokładnie zadania należą do urzędów? Dokładne omówienie i przedstawienie zakresu odpowiedzialności pracownika samorządowego podczas pracy z systemem SIO
- Na co zwrócić szczególną uwagę, żeby przejść kontrolę bez problemów?
- Wagi i ich związek z subwencją – wyjaśnienie, jakie orzeczenia są przypisane do danej wagi
- Jak weryfikować poprawność orzeczenia?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
SIO:
- Terminarz: kiedy i jakie czynności wykonać w której zakładce
- Opis zadań pracownika samorządowego
- Tabele do segregacji i porównania danych (np. liczba nauczycieli mianowanych, stażystów, na zwolnieniach)
- Arkusz Excel do przeliczania wartości, które pojawiają się w SIO
Subwencja:
- Arkusz Excel z przeliczeniem wartości, które są potrzebne do subwencji (dla orzeczeń, dla wynagrodzeń)
- Gotowy skrypt z wytycznymi dla szkół – zebranie informacji, które dane są ważne i w jaki sposób je wprowadzać
- Rozpiska wag z przyporządkowanymi im orzeczeniami
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak pracować z Systemem Informacji Oświatowej? Jakie dodatkowe informacje znajdują się w ustawie o SIO po nowelizacji?
SIO od strony technicznej
- Omówienie strefy pracownika
- Jak nadawać uprawnienia?
- Gdzie można znaleźć raporty?
- Omówienie zakładek ważnych dla pracownika samorządu
- Jakie zakładki są szczególnie ważne podczas rozliczania subwencji?
- Jak rozliczać poszczególne wagi subwencyjne?
Zadania pracowników jednostek samorządu i placówek związane z Systemem Informacji Oświatowej
- Jakie dokładnie zadania należą do urzędów? Zakres odpowiedzialności samorządu
- Jakie są zadania szkoły?
- Objaśnienie terminarza zadań związanych z SIO
- Jak usprawnić pracę w programie?
Problemy i błędy podczas weryfikacji danych wprowadzanych do SIO
- Na co zwrócić szczególną uwagę podczas weryfikacji danych?
- Jak weryfikować raporty?
- Gdzie najłatwiej popełnić błędy podczas pracy z SIO?
- Co zrobić z błędnie wprowadzonymi danymi?
- Co zrobić, gdy istnieje podejrzenie, że dane zostały błędnie wprowadzone przez szkołę? Czy urzędnik ma obowiązek jechać do szkoły i osobiście sprawdzać dane? Czy wystarczy pismo wysłane ze szkoły, które potwierdza poprawność danych?
- Jak wyczulić szkołę na błędy, które mogą popełnić?
- Jak poprawić błędnie wprowadzone dane?
- W jakiej formie mają być przekazywane informacje – procedura
- Jak potwierdzać dane zawarte w systemie?
- Na podstawie czego sprawdzać dokumenty z raportami?
- Jak sprawdzać dane w momencie, gdy urzędy nie mają dostępu do systemu z perspektywy szkół, przez co muszą bazować tylko na raportach?
- Jak sobie radzić z brakiem możliwości podglądu tego, co wprowadzają szkoły?
- Jak poradzić sobie z brakami systemu – system uniemożliwia podgląd niektórych danych – czy można to obejść poza systemem?
- Jak poradzić sobie z ciągłymi zmianami liczby dzieci w raportach? Jak to weryfikować? Jak poprawiać?
- Jak analizować dokumenty przekazywane przez szkołę z uwzględnieniem raportów z systemu?
- Jak "przeliczać" wykazane w SIO dzieci z niepełnosprawnościami?
- Jak wprowadzać dzieci bez nr PESEL (obcokrajowców)?
- Stypendia: jak wprowadzać i do kiedy?
Kontrola placówek oświaty pod kątem działań związanych z Systemem Informacji Oświatowej
- Które informacje podlegają kontroli?
- Jak może przebiegać taka kontrola?
- Jakie są procedury kontrolne? Omówienie krok po kroku
- Na co zwrócić szczególną uwagę w czasie kontroli?
- Czy można zrobić kontrolę „zaocznie”? Jeżeli tak, to jak przebiega taka kontrola?
- Jaką odpowiedzialność ponosi szkoła/placówka, jeżeli kontrola wykaże nieprawidłowości?
Omówienie przykładowych sytuacji problemowych:
- Jak rozwiązać problem z weryfikacją wczesnego wspomagania rozwoju? Szkoła twierdzi, że wprowadziła takie dane w SIO, a nie ma tego w systemie, przez co zostaje obniżona subwencja. Jak można rozwiązać ten problem?
- Problem ze stanem na dany dzień – nie można wrócić w systemie do konkretnego dnia (są raporty zbiorcze, ale chodzi o podgląd konkretnego dnia z przeszłości) – jak sobie z tym poradzić? Czy jest jakieś rozwiązanie tego problemu?
2. SUBWENCJA – jak nie popełniać błędów?
Od czego zacząć wyliczanie subwencji?
- Jak wyliczać subwencję – omówienie krok po kroku
- Jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia subwencji? Omówienie zasad ich tworzenia
- Co bierzemy pod uwagę podczas wyliczania subwencji?
- W jaki sposób zwiększyć środki przyznawane w ramach subwencji?
Dzieci z orzeczeniami w subwencji
- Wagi a orzeczenia – wyjaśnienie, jakie orzeczenia są przypisane do danej wagi
- Jak wprowadzać w subwencji dzieci z orzeczeniami?
- Jak wyliczać subwencję przyznawaną na dziecko z orzeczeniem?
- Jak wyliczyć subwencję dla dziecka, które ma więcej niż jedno orzeczenie?
- Jak sprawdzać orzeczenia pod kątem terminów?
- Jak wprowadzać terminy orzeczeń?
- Jak weryfikować poprawność orzeczeń?
- Jaki wpływ na subwencję ma instytucja wydająca orzeczenie?
- Co należy naliczać przypadku dzieci z niepełnosprawnościami oraz 5-latkami – subwencję czy dotację? Czy można naliczać oba naraz? Gdzie kwalifikować te dzieci, do dotacji czy subwencji?
- Weryfikacja danych – co zrobić, gdy okaże się, że dziecko jest nadal chore, ale orzeczenie się przeterminowało?
Jak poprawnie wprowadzić dane w subwencji?
- Subwencja jest przyznawana na całą gminę czy na ucznia?
- Jak odczytywać metryczki (praca na przykładowej metryczce)? Które dane są szczególnie ważne?
- Co szczególnie uwzględnić w subwencji? Jak takie szczególne dane wprowadzić?
- Jakie są konsekwencje wprowadzenia błędnych danych? Jak takie błędy mogą wpłynąć na wysokość subwencji?
- Jak skorygować dane po zatwierdzeniu?
- Sposoby na wyliczanie etatów pracowników (subwencyjnych i niesubwencyjnych)
- Jak wyliczać wynagrodzenie, biorąc pod uwagę zwolnienia lekarskie i macierzyńskie pracowników?
- Jak zastosować wzór na obliczanie etatu subwencyjnego nauczyciela?
- Jak uniknąć błędów w rozpisywaniu subwencji w przypadku zmiany przepisów np. w grudniu – planowanie odbywa się na podstawie danych zebranych do 30.09
- Jak pisać wnioski o fundusze z rezerwy?
- Jak wyliczać wysokość możliwie przyznanych funduszy z rezerwy?
- W jaki sposób pozyskiwać dokumenty – czy wystarczą tylko te, które są w urzędzie, czy trzeba jeździć i weryfikować dokumenty w szkołach?
Kontrola urzędów i placówek
- Kto przeprowadza kontrole?
- Przebieg kontroli - jak długo trwa, czy jest zapowiadana, czy odbywa się na miejscu?
- Na co zwrócić szczególną uwagę, żeby przejść kontrolę bez problemów?
- Jeżeli są wykazane nieprawidłowości, to kto ponosi główną odpowiedzialność – urząd czy szkoła, która przekazała dane?
- Jak kontrolować szkoły i czy w ogóle jest taka potrzeba?
Prowadzący
Bożena Barbara Jarmuł - pracownik samorządowy z zakresu Systemu Informacji Oświatowej i oświatowych systemów informatycznych w Urzędzie Miasta Lublin. Od 2006 roku zajmuje się weryfikacją danych w systemie informacji oświatowej szkół i placówek. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki Lubelskiej
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.