
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
• Jak usprawnić pracę w Systemie Informacji Oświatowej?
• Omówienie zakładek w SIO, które są potrzebne pracownikowi samorządowemu.
• Jak sobie radzić z brakiem możliwości podglądu danych wprowadzanych przez szkoły?
• Jakie dokładnie zadania należą do urzędów? Dokładne omówienie i przedstawienie zakresu odpowiedzialności pracownika samorządowego podczas pracy z systemem SIO.
• Na co zwrócić szczególną uwagę, żeby przejść kontrolę bez problemów?
• Wagi i ich związek z subwencją – wyjaśnienie, jakie orzeczenia są przypisane do danej wagi.
• Jak weryfikować poprawność orzeczenia?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
SIO:
• Terminarz: kiedy i jakie czynności wykonać w której zakładce
• Opis zadań pracownika samorządowego
• Tabela, którą urzędnicy będą mogli wysłać do szkół – szkoły będą tam na bieżąco wprowadzać zmiany i odsyłać do urzędu.
• Tabele do segregacji i porównania danych ( np. ilość nauczycieli mianowanych, stażystów, na zwolnieniach…)
• Arkusz Excel do przeliczania wartości, które pojawiają się w SIO
Subwencja:
• Arkusz Excel z przeliczeniem wartości, które są potrzebne do subwencji (dla orzeczeń, dla wynagrodzeń)
• Gotowy skrypt z wytycznymi, który urzędnicy będą mogli przekazać do szkół – zebranie informacji, które dane są ważne i w jaki sposób je wprowadzać
• Rozpiska wag z przyporządkowanymi im orzeczeniami.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Jak pracować z Systemem Informacji Oświatowej?
SIO od strony technicznej
• Omówienie strefy logowania.
• Jak nadawać uprawnienia?
• Gdzie można znaleźć raporty?
• Omówienie zakładek ważnych dla pracownika samorządu.
• Jakie zakładki są szczególnie ważne podczas rozliczania subwencji?
• Jak rozliczać poszczególne wagi subwencyjne?
Zadania wydziałów oświaty związane z Systemem Informacji Oświatowej
• Jakie dokładnie zadania należą do urzędów? Dokładne omówienie i przedstawienie zakresu odpowiedzialności urzędnika.
• Jakie są zadania szkoły?
• Objaśnienie terminarza zadań związanych z SIO.
• Jak usprawnić pracę w programie?
Problemy i błędy podczas weryfikacji danych wprowadzanych do SIO
• Na co zwrócić szczególną uwagę podczas weryfikacji danych?
• Jak weryfikować raporty (np. te przygotowane na dzień 30.09)?
• Gdzie najłatwiej popełnić błędy podczas pracy z SIO?
• Co zrobić z błędnie wprowadzonymi danymi?
• Co zrobić, gdy istnieje podejrzenie, że dane zostały błędnie wprowadzone przez szkołę? Czy urzędnik ma obowiązek jechać do szkoły i osobiście sprawdzać dane? Czy wystarczy pismo wysłane ze szkoły, które potwierdza poprawność danych ?
• Jak wyczulić szkołę na błędy, które mogą popełnić?
• Jak poprawić błędnie wprowadzone dane?
• W jakiej formie mają być przekazywane informacje – procedura.
• Jak potwierdzać dane zawarte w systemie?
• Na podstawie czego sprawdzać dokumenty z raportami?
• Jak sprawdzać dane w momencie, gdy urzędy nie mają dostępu do systemu z perspektywy szkół, przez co muszą bazować tylko na raportach?
• Jak sobie radzić z brakiem możliwości podglądu tego, co wprowadzają szkoły?
• Jak poradzić sobie z brakami systemu – system uniemożliwia podgląd niektórych danych – czy można to obejść poza systemem?
• Jak poradzić sobie z ciągłymi zmianami liczby dzieci w raportach? Jak to weryfikować? Jak poprawiać?
• Jak analizować dokumenty przekazywane przez szkołę z uwzględnieniem raportów z systemu?
• Jak rozliczać w SIO dzieci z niepełnosprawnościami?
• Jak wprowadzać dzieci bez PESEL (obcokrajowców)?
• Stypendia: jak wprowadzać i do kiedy?
Kontrola placówek oświaty pod kątem działań związanych z Systemem Informacji Oświatowej
• Które informacje podlegają kontroli?
• Jak ma przebiegać taka kontrola?
• Jakie są procedury kontrolne (wyjaśnienie krok po kroku)?
• Jak ma przebiegać kontrola w dobie pandemii?
• Na co zwrócić szczególną uwagę w czasie kontroli?
• Czy można zrobić kontrolę „zaocznie”? Jeżeli tak, to jak miałaby taka kontrola przebiegać?
• Jak pociągać do odpowiedzialności szkołę, jeżeli kontrola wykaże nieprawidłowości?
Omówienie przykładowych sytuacji problemowych:
• Jak rozwiązać problem z weryfikacją wczesnego wspomagania rozwoju? Szkoła twierdzi, że wprowadziła takie dane w SIO, a nie ma tego w systemie, przez co zostaje obniżona subwencja. Jak można rozwiązać ten problem?
• Problem ze stanem na dany dzień – nie można wrócić w systemie do konkretnego dnia (są raporty zbiorcze, ale chodzi o podgląd konkretnego dnia z przeszłości) – jak sobie z tym poradzić? Czy jest jakieś rozwiązanie tego problemu?
2. SUBWENCJA – jak nie popełniać błędów?
Od czego zacząć wyliczanie subwencji?
• Jak wyliczać subwencję – omówienie krok po kroku.
• Jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia subwencji? Omówienie zasad ich tworzenia.
• Jakie rzeczy brać pod uwagę podczas wyliczania subwencji?
• W jaki sposób zwiększyć środki przyznawane w ramach subwencji?
Dzieci z orzeczeniami w subwencji
• Wagi a orzeczenia – wyjaśnienie, jakie orzeczenia są przypisane do danej wagi.
• Jak wprowadzać w subwencji dzieci z orzeczeniami?
• Jak wyliczać subwencję przyznawaną na dziecko z orzeczeniem?
• Jak wyliczyć subwencję dla dziecka, które ma więcej niż jedno orzeczenie?
• Jak sprawdzać orzeczenia pod kątem terminów?
• Jak wprowadzać terminy orzeczeń?
• Jak weryfikować poprawność orzeczeń?
• Jaki wpływ na subwencję ma instytucja wydająca orzeczenie?
• W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami oraz 5-latkami co należy naliczać – subwencję czy dotację? Czy można naliczać oba naraz? Gdzie kwalifikować te dzieci (do dotacji czy subwencji)?
• Weryfikacja danych – co zrobić, gdy okaże się, że dziecko jest nadal chore, ale orzeczenie się przeterminowało?
Jak poprawnie wprowadzić dane w subwencji?
• Subwencja jest przyznawana na całą gminę czy na ucznia?
• Jak odczytywać metryczki (praca na przykładowej metryczce)? Które dane są szczególnie ważne?
• Co szczególnie uwzględnić w subwencji? Jak takie szczególne dane wprowadzić?
• Jakie są konsekwencje wprowadzenia błędnych danych? Jak takie błędy mogą wpłyną na wysokość subwencji?
• Jak skorygować dane po zatwierdzeniu ?
• Sposoby na wyliczanie etatów pracowników (subwencyjnych i niesubwencyjnych).
• Jak wyliczać wynagrodzenie, biorąc pod uwagę zwolnienia lekarskie i macierzyńskie pracowników?
• Jak zastosować wzór na obliczanie etatu subwencyjnego nauczyciela?
• Jak uniknąć błędów w rozpisywaniu subwencji w przypadku zmiany przepisów np. w grudniu – planowanie odbywa się na podstawie danych zebranych do 30.09.
• Jak pisać wnioski o fundusze z rezerwy?
• Jak wyliczać wysokość możliwie przyznanych funduszy z rezerwy?
• W jaki sposób pozyskiwać dokumenty – czy wystarczą tylko te, które są w urzędzie, czy trzeba jeździć i weryfikować dokumenty w szkołach?
Kontrola urzędów – czy strach ma wielkie oczy?
• Kto przeprowadza kontrole?
• Przebieg kontroli (np. ile trwa? Czy jest zapowiedziana? Czy jest na miejscu?)
• Na co zwrócić szczególną uwagę, żeby przejść kontrolę bez problemów?
• Jeżeli są wykazane nieprawidłowości, to kto ponosi główną odpowiedzialność – urząd czy szkoła, która przekazała dane?
• Jak kontrolować szkoły i czy w ogóle jest taka potrzeba?
Prowadzący
Bożena Barbara Jarmuł - pracownik samorządowy, specjalista z zakresu systemu informacji oświatowej i oświatowych systemów informatycznych w Urzędzie Miasta Lublin. Od 2006 roku zajmuje się weryfikacją danych w systemie informacji oświatowej szkół i placówek. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki Lubelskiej.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.