Wideoszkolenie: SIO i subwencja

System Informacji Oświatowej i subwencja oświatowa – jakie są zadania i kompetencje pracowników wydziałów oświaty związane z Systemem Informacji Oświatowej? Objaśnienie terminarza zadań związanych z SIO. Jak poprawnie wprowadzić dane w subwencji? Jak wyliczać subwencję przyznawaną na dziecko z orzeczeniem? Co zrobić, gdy dziecko ma więcej niż jedno orzeczenie? Jak przygotować się do kontroli?

od 429.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do pracowników wydziałów oświaty w urzędach miast i gmin

Jak obliczać wartość subwencyjną orzeczeń?
Wideoszkolenie PCC Poland jest kompendium wiedzy z zakresu SIO i subwencji. Skierowane jest do każdego z Państwa, kto ma jakiekolwiek pytania związane z tą tematyką lub chce usystematyzować swoją wiedzę. Prelegent podpowie, jak rozwiązać problemy powstałe podczas weryfikacji danych w SIO czy wyliczania subwencji. Wskaże również te obszary systemu, na które należy zwrócić szczególną uwagę podczas pracy z SIO. Omówimy także, jak przygotować się do kontroli, jej procedurę oraz na co zwrócić szczególną uwagę, aby przejść kontrolę bez problemów.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Informacja o zajęciach wspomagających uczniów
  • Omówienie zakładek w SIO, które są potrzebne pracownikowi samorządowemu.
  • Jak sobie radzić z brakiem możliwości podglądu danych wprowadzanych przez szkoły?
  • Jakie dokładnie zadania należą do urzędów? Dokładne omówienie i przedstawienie zakresu odpowiedzialności pracownika samorządowego podczas pracy z systemem SIO?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę, żeby przejść kontrolę bez problemów?
  • Wagi i ich związek z subwencją – wyjaśnienie, jakie orzeczenia są przypisane do danej wagi
  • Jak weryfikować poprawność orzeczenia?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

SIO:

  • Terminarz: kiedy i jakie czynności wykonać w której zakładce
  • Opis zadań pracownika samorządowego
  • Tabele do segregacji i porównania danych (np. ilość nauczycieli mianowanych, stażystów, na zwolnieniach…)
  • Arkusz Excel do przeliczania wartości, które pojawiają się w SIO

Subwencja:

  • Arkusz Excel z przeliczeniem wartości, które są potrzebne do subwencji (dla orzeczeń, dla wynagrodzeń)
  • Gotowy skrypt z wytycznymi dla szkół – zebranie informacji, które dane są ważne i w jaki sposób je wprowadzać
  • Rozpiska wag z przyporządkowanymi im orzeczeniami

Szczegółowy program szkolenia:

1. Jak pracować z Systemem Informacji Oświatowej?

SIO od strony technicznej

  • Omówienie strefy logowania.
  • Jak nadawać uprawnienia?
  • Gdzie można znaleźć raporty?
  • Omówienie zakładek ważnych dla pracownika samorządu.
  • Jakie zakładki są szczególnie ważne podczas rozliczania subwencji?
  • Jak rozliczać poszczególne wagi subwencyjne?

Zadania wydziałów oświaty związane z Systemem Informacji Oświatowej

  • Jakie dokładnie zadania należą do urzędów? Dokładne omówienie i przedstawienie zakresu odpowiedzialności urzędnika.
  • Jakie są zadania szkoły?
  • Objaśnienie terminarza zadań związanych z SIO
  • Jak usprawnić pracę w programie?

Problemy i błędy podczas weryfikacji danych wprowadzanych do SIO

  • Na co zwrócić szczególną uwagę podczas weryfikacji danych?
  • Jak weryfikować raporty (np. te przygotowane na dzień 30.09)?
  • Gdzie najłatwiej popełnić błędy podczas pracy z SIO?
  • Co zrobić z błędnie wprowadzonymi danymi?
  • Co zrobić, gdy istnieje podejrzenie, że dane zostały błędnie wprowadzone przez szkołę? Czy urzędnik ma obowiązek jechać do szkoły i osobiście sprawdzać dane? Czy wystarczy pismo wysłane ze szkoły, które potwierdza poprawność danych ?
  • Jak wyczulić szkołę na błędy, które mogą popełnić?
  • Jak poprawić błędnie wprowadzone dane?
  • W jakiej formie mają być przekazywane informacje – procedura.
  • Jak potwierdzać dane zawarte w systemie?
  • Na podstawie czego sprawdzać dokumenty z raportami?
  • Jak sprawdzać dane w momencie, gdy urzędy nie mają dostępu do systemu z perspektywy szkół, przez co muszą bazować tylko na raportach?
  • Jak sobie radzić z brakiem możliwości podglądu tego, co wprowadzają szkoły?
  • Jak poradzić sobie z brakami systemu – system uniemożliwia podgląd niektórych danych – czy można to obejść poza systemem?
  • Jak poradzić sobie z ciągłymi zmianami liczby dzieci w raportach? Jak to weryfikować? Jak poprawiać?
  • Jak analizować dokumenty przekazywane przez szkołę z uwzględnieniem raportów z systemu?
  • Jak rozliczać w SIO dzieci z niepełnosprawnościami?
  • Jak wprowadzać dzieci bez nr PESEL (obcokrajowców)?
  • Stypendia: jak wprowadzać i do kiedy?

Kontrola placówek oświaty pod kątem działań związanych z Systemem Informacji Oświatowej

  • Które informacje podlegają kontroli?
  • Jak ma przebiegać taka kontrola?
  • Jakie są procedury kontrolne (wyjaśnienie krok po kroku)?
  • Jak ma przebiegać kontrola w dobie pandemii?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę w czasie kontroli?
  • Czy można zrobić kontrolę „zaocznie”? Jeżeli tak, to jak miałaby taka kontrola przebiegać?
  • Jak pociągać do odpowiedzialności szkołę, jeżeli kontrola wykaże nieprawidłowości?

Omówienie przykładowych sytuacji problemowych:

  • Jak rozwiązać problem z weryfikacją wczesnego wspomagania rozwoju? Szkoła twierdzi, że wprowadziła takie dane w SIO, a nie ma tego w systemie, przez co zostaje obniżona subwencja. Jak można rozwiązać ten problem?
  • Problem ze stanem na dany dzień – nie można wrócić w systemie do konkretnego dnia (są raporty zbiorcze, ale chodzi o podgląd konkretnego dnia z przeszłości) – jak sobie z tym poradzić? Czy jest jakieś rozwiązanie tego problemu?


2. SUBWENCJA – jak nie popełniać błędów?

Od czego zacząć wyliczanie subwencji?

  • Jak wyliczać subwencję – omówienie krok po kroku.
  • Jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia subwencji? Omówienie zasad ich tworzenia.
  • Jakie rzeczy brać pod uwagę podczas wyliczania subwencji?
  • W jaki sposób zwiększyć środki przyznawane w ramach subwencji?

Dzieci z orzeczeniami w subwencji

  • Wagi a orzeczenia – wyjaśnienie, jakie orzeczenia są przypisane do danej wagi.
  • Jak wprowadzać w subwencji dzieci z orzeczeniami?
  • Jak wyliczać subwencję przyznawaną na dziecko z orzeczeniem?
  • Jak wyliczyć subwencję dla dziecka, które ma więcej niż jedno orzeczenie?
  • Jak sprawdzać orzeczenia pod kątem terminów?
  • Jak wprowadzać terminy orzeczeń?
  • Jak weryfikować poprawność orzeczeń?
  • Jaki wpływ na subwencję ma instytucja wydająca orzeczenie?
  • W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami oraz 5-latkami co należy naliczać – subwencję czy dotację? Czy można naliczać oba naraz? Gdzie kwalifikować te dzieci (do dotacji czy subwencji)?
  • Weryfikacja danych – co zrobić, gdy okaże się, że dziecko jest nadal chore, ale orzeczenie się przeterminowało?

Jak poprawnie wprowadzić dane w subwencji?

  • Subwencja jest przyznawana na całą gminę czy na ucznia?
  • Jak odczytywać metryczki (praca na przykładowej metryczce)? Które dane są szczególnie ważne?
  • Co szczególnie uwzględnić w subwencji? Jak takie szczególne dane wprowadzić?
  • Jakie są konsekwencje wprowadzenia błędnych danych? Jak takie błędy mogą wpłynąć na wysokość subwencji?
  • Jak skorygować dane po zatwierdzeniu?
  • Sposoby na wyliczanie etatów pracowników (subwencyjnych i niesubwencyjnych)
  • Jak wyliczać wynagrodzenie, biorąc pod uwagę zwolnienia lekarskie i macierzyńskie pracowników?
  • Jak zastosować wzór na obliczanie etatu subwencyjnego nauczyciela?
  • Jak uniknąć błędów w rozpisywaniu subwencji w przypadku zmiany przepisów np. w grudniu – planowanie odbywa się na podstawie danych zebranych do 30.09
  • Jak pisać wnioski o fundusze z rezerwy?
  • Jak wyliczać wysokość możliwie przyznanych funduszy z rezerwy?
  • W jaki sposób pozyskiwać dokumenty – czy wystarczą tylko te, które są w urzędzie, czy trzeba jeździć i weryfikować dokumenty w szkołach?

Kontrola urzędów – czy strach ma wielkie oczy?

  • Kto przeprowadza kontrole?
  • Przebieg kontroli (np. ile trwa? Czy jest zapowiedziana? Czy jest na miejscu?)
  • Na co zwrócić szczególną uwagę, żeby przejść kontrolę bez problemów?
  • Jeżeli są wykazane nieprawidłowości, to kto ponosi główną odpowiedzialność – urząd czy szkoła, która przekazała dane?
  • Jak kontrolować szkoły i czy w ogóle jest taka potrzeba?

Prowadzący

Bożena Barbara Jarmuł- pracownik samorządowy, specjalista z zakresu systemu informacji oświatowej i oświatowych systemów informatycznych w Urzędzie Miasta Lublin. Od 2006 roku zajmuje się weryfikacją danych w systemie informacji oświatowej szkół i placówek. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki Lubelskiej

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 429.00
24 września 2021
od 429.00
08 października 2021
od 429.00
17 grudnia 2021

Podobne szkolenia