Wideoszkolenie: Rodzinna piecza zastępcza

Jak skutecznie pozyskiwać kandydatów na rodzinę zastępczą? Jak przygotowywać rodziców zastępczych do opuszczenia po pewnym czasie ich domów przez dziecko? Jak należy naliczać opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej? Jak przygotować rodzinę zastępczą na kontakt ze strony rodziny biologicznej? Jak prawidłowo należy tworzyć standardy? Jak stworzyć standardy tak, by faktycznie były możliwe do zrealizowania? Jak pomagać rodzinom, których dziecko doświadcza problemów identyfikacji swojej płci?


Wideoszkolenie PCC Poland przeznaczone dla pracowników PCPR, którzy zajmują się rodzinną pieczą zastępczą

Dowiedzą się Państwo jak skutecznie pozyskiwać kandydatów na rodzinę zastępczą
Pracownicy PCPR otrzymają pełne informacje o ustawie Kamilka – standardy ochrony małoletnich, a także o rozpoznawaniu pierwszych symptomów przemocy u dzieci. Omówimy także procedurę umieszczania dziecka w pieczy zastępczej i współpracę PCPR z poszczególnymi organami. Poruszymy także temat skutecznej współpracy z rodzinami zastępczymi i biologicznymi oraz rozwiązywania problemów na tle seksualnym, psychicznym i uzależnień u dzieci.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak skutecznie pozyskiwać kandydatów na rodzinę zastępczą?
  • Jak powinno przebiegać umieszczanie dziecka w pieczy zastępczej w celu wykonania postanowienia sądowego?
  • [PRZYKŁAD] dziadkowie w podeszłym wieku, którzy pełnią role rodziny zastępczej często mają niskie kompetencje wychowawcze i nie zawsze sobie radzą z aktualnymi problemami dzieci-jak postępować? Jak współpracować z osobami w podeszłym wieku? Jak sprawić by taka współpraca była efektywna?
  • Jak przygotowywać rodziców zastępczych do opuszczenia po pewnym czasie ich domów przez dziecko?
  • [PRZYKŁAD] w ciągu godziny pracownicy są zmuszeni wykonać postanowienie sądu. Potrzebują do tego dokumentacji związanej z dzieckiem, dostają często imię i nazwisko z brakiem adresu – jak postępować w takiej sytuacji?
  • Jak prawidłowo należy tworzyć standardy?
  • Jak pomagać rodzinom, u których dziecko doświadcza problemów identyfikacji swojej płci?

Szczegółowy program szkolenia:

1.Potencjalni kandydaci na rodzinę zastępczą – jak skutecznie pozyskiwać, zachęcać potencjalnych kandydatów

  • Jak skutecznie pozyskiwać kandydatów na rodzinę zastępczą?
  • Gdzie najlepiej umieszczać informację o poszukiwaniu rodziców zastępczych?
  • Na co zwracać uwagę u potencjalnych kandydatów na rodziców zastępczych?
  • Jak należy diagnozować potencjalnych kandydatów?
  • Jak można zachęcić potencjalnego kandydata do podjęcia się opieki, gdy zachęta finansowa nie jest dla niego wystarczająca?
  • [PRZYKŁAD] mają trudność w przypadku kandydatów na rodziców zastępczych, ponieważ według nowej ustawy, jeżeli tacy kandydaci, pracowali za granicą w przeciągu 20 lat, muszą z danego kraju wykazać zaświadczenie o niekaralności. Ten proces bardzo długo trwa i sprawa się przeciąga – czy jest możliwość tego przyspieszania? Jak takie pozyskane zaświadczenie weryfikować?

2. Umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej - omówienie procedury umieszczania dziecka w pieczy zastępczej

  • Jak powinno przebiegać umieszczanie dziecka w pieczy zastępczej na podstawie wykonania postanowienia sądowego? Omówienie całej procedury.
  • Kto powinien odbierać dzieci z domu rodzinnego? Kurator czy pracownik PCPR?
  • Jak pracownik powinien się zachować, poskromić emocję w momencie zabezpieczenie dzieci podczas interwencji?
  • Jak powinien przebiegać transport dziecka z rodziny biologicznej do zastępczej?
  • [PRZYKŁAD] pani miała sytuację, że policja interweniowała, ponieważ rodzice dwójki dzieci byli pijani. Pracownicy pieczy przyjechali na miejsce i zaczęli szukać możliwości tymczasowej opieki nad dziećmi. Dziadkowie, którzy mieszkali dom dalej nie chcieli podjąć się opieki – jak w takiej sytuacji pracownik mógłby namówić dziadków do podjęcia opieki?

3. Współpraca z rodzinami zastępczymi – jak powinna przebiegać prawidłowa współpraca z rodzinami zastępczymi

  • Jakie formy pomocy przysługują rodzinom zastępczym?
  • Jak zachęcić rodziców zastępczych do brania udziału w szkoleniach/warsztatach przeznaczonych specjalnie dla nich?
  • Jak zachęcić do brania udziału w grupie wsparcia? Co można wprowadzić tak innowacyjnego, by zachęcić/zaciekawić rodziców?
  • [PRZYKŁAD] rodzina zastępcza spokrewniona nie chce brać udziału w szkoleniach, ponieważ ustawa tego od nich nie wymaga – jak można zachęcić taką rodzinę, która posiłkuję się ustawą?
  • W jaki sposób adoptować/wprowadzić dzieci do rodziny zastępczej?
  • [PRZYKŁAD] czasem dzieci trafiają do babci i ciężko przekonać babcie, że to, co dziecko robi, jest dla niego złe. Babcie wychodzą z założenia „, że wiedzą lepiej, bo wychowały już dużo dzieci”- jak rozmawiać z taką babcią? Jak przetłumaczyć jej, że np. telefon wpływa źle na dziecko?
  • Jak przygotowywać rodziców zastępczych do opuszczenia po pewnym czasie ich domów przez dziecko?
  • Jak wspierać rodziców w momencie rozłąki z dzieckiem?
  • Jak postępować w przypadku niechęci rodziców zastępczych do oddawania dziecka z powrotem do rodziców biologicznych?
  • [PRZYKŁAD] dziadkowie w podeszłym wieku, którzy pełnią role rodziny zastępczej często mają niskie kompetencje wychowawcze i nie zawsze sobie radzą z aktualnymi problemami dzieci - jak postępować? Jak współpracować z osobami w podeszłym wieku? Jak sprawić by taka współpraca była efektywna?
  • [PRZYKŁAD] rodzice zastępczy mają pod opieką dziewczynkę, która wchodzi w okres dojrzewania. Dziewczynka zaczyna ubierać się bardziej wyzywająco, co zaczyna niepokoić rodziców-jak pomóc takim rodzicom? Co można im doradzić? Jak przygotować ich na okres dojrzewania?
  • [PRZYKŁAD] rodzice zastępczy mają wygórowane oczekiwania co do dzieci, słyszy się teksty ”taka leniwa ta dziewczyna”. Maja pod opiekę dziewczynkę co ma 15 lat i mają za duże oczekiwania a dziewczynka ma niepełnosprawność intelektualną. Rodzice frustrują się, że nie potrafi zrobić nawet kanapki-jak wspierać rodziny zastępcze, którzy mają pod opiekę dzieci niepełnosprawne, a nie mają w tym doświadczenia?
  • Gdzie należy umieścić dzieci w momencie, kiedy rodzina zastępcza według prawa z ustawy chce podjąć się 30 dni przerwy w sprawowaniu opieki?
  • W jaki sposób można zachęcać rodziny zastępcze niezawodowe do przekwalifikowania się i mogły opiekować się większą ilością dzieci?
  • Jak reagować i wspierać rodziny zastępcze w momencie pojawienia się nagłej trudności związanej z wychowaniem dziecka?

4. Współpraca z rodzinami biologicznymi – jak prawidłowo współpracować z rodzicami biologicznymi dziecka?

  • Jak powinien przebiegać kontakt z rodzicami biologicznymi przez pracowników?
  • Jak formalnie powinno wyglądać odbieranie dzieci od rodziców i przekazywanie do pieczy?
  • Jak należy naliczać opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej?
  • Jak podchodzić do agresywnych rodziców?
  • Jak motywować rodziców biologicznych w pracy nad sobą, by uzyskać możliwości powrotu dziecka do domu?
  • Jaka jest procedura powrotu dziecka z rodziny zastępczej do biologicznej?

5. Relacja rodzin biologicznych z rodzinami zastępczymi – jak poprawić komunikację między rodzinami?

  • Jak wspierać rodziców zastępczych w momencie kontaktów z rodziną biologiczną?
  • Jak przygotować rodzinę zastępczą na kontakt ze strony rodziny biologicznej?
  • Jak poprawić komunikację między rodzinami biologicznymi a zastępczymi?
  • Jak rozwiązywać konflikty pomiędzy rodzinami?
  • [PRZYKŁAD] dziadkowie próbują na siłę odzyskać dziecko, mimo że badania psychologiczne wykazują na to, że nie powinni się zajmować dzieckiem. Bardzo często próbują zgłosić się do rodziny zastępczej - jak sobie radzić z takim przypadkiem? Jak przeprowadzić mediację w dwie strony?
  • [PRZYKŁAD] państwo mają trudność z rodzicem biologicznym, który specjalnie wpływ negatywnie na dziecko, by utrudnić pracę rodzica zastępczego, którym jest babcia, z która ma konflikt - jak reagować? Czy można ograniczyć jakoś kontakt z rodzicem biologicznym dla dobra dziecka?

6. Współpraca PCPR z poszczególnymi organami – jak powinna prawidłowo przebiegać współpraca z organami?

  • Jak powinna prawidłowo przebiegać współpraca z asystentem rodzinny?
  • Co w przypadku, gdy poszczególne organy nie wywiązują się z terminów?
  • [PRZYKŁAD] występuje bardzo słaba komunikacja z sądami. Mają przypadki, że dostają od sądów nieprzebadane gotowe rodziny zastępcze, które okazują się nieodpowiednie- Co zrobić w takiej sytuacji?
  • [PRZYKŁAD] przedłuża się procedura sądu dotycząca dalszych kroków postępowania z dzieckiem. Decyzja powinna zostać już dawno podjęta (minął rok) - co zrobić w takim przypadku, gdy rozprawa się przeciąga?
  • [PRZYKŁAD] w ciągu godziny pracownicy są zmuszeni wykonać postanowienie sądu. Potrzebują do tego dokumentacji związana z dzieckiem, dostają często imię i nazwisko z brakiem adresu – jak postępować w takiej sytuacji?
  • [PRZYKŁAD] piątka dzieci została przywieziona do PCPR przez ośrodek pomocy. Mimo sprawnych poszukiwań przez 1,5 miesiąca nie mogli znaleźć im miejsca – co robić w takich sytuacjach? Z kim się kontaktować?

7. Ustawa Kamilka – standardy ochrony małoletnich. Jakie zmiany czekają PCPR? Jak prawidłowo należy tworzyć standardy?

  • Jakie zmiany czekają PCPR w związku z nową ustawą?
  • jak prawidłowo szkolić pracowników pod kątem obowiązku wynikającego z tej ustawy?
  • Jak prawidłowo wprowadzać/ wdrażać standardy?
  • Co po kolei powinny zawierać standardy?
  • Jakie dokumenty są potrzebne podczas tworzenia standardów?
  • Jak stworzyć standardy, które faktycznie będą działały, a nie leżały jako kolejny nieużywany dokument?
  • Jak stworzyć standardy tak, by faktycznie były możliwe do zrealizowania?

8. Doznawanie przemoc u dzieci – jak rozpoznawać pierwsze symptomy przemocy? Jak pomóc dziecku, u którego rozpoznano stosowanie przemocy?

  • Jak rozpoznawać symptomy przemocy?
  • Jak postępować w momencie rozpoznania stosowanej przemocy?
  • Jak powinna wyglądać praca z dzieckiem, u którego rozpoznano przemoc?
  • Jak rozpoznawać, że dziecko doświadczyło przemocy seksualnej?
  • Jak postępować w przypadku rozpoznania przemocy seksualnej?
  • Kogo poinformować o rozpoznanej przemocy seksualnej?
  • Jak pracować z dzieckiem, które doświadczyło przemocy seksualnej?
  • Gdzie szukać pomocy w momencie rozpoznania przemocy seksualnej?

9. Problemy z seksualnością u dzieci – Jak pomagać rodzinom, u których dziecko doświadcza problemów identyfikacji swojej płci?

  • Jak reagować na komunikaty dotyczące chęci zmiany płci przez nastolatka?
  • Do jakiego specjalisty można skierować dziecko w związku z trudnością identyfikacji swojej płci?
  • Jak pomagać rodzinie zastępczej w momencie, gdy dziecko chciałoby zmienić swoją płeć?
  • Jak prawidłowo wspierać dziecko, które nie czuję się dobrze w swoim ciele?
  • Gdzie należy pokierować rodziców zastępczych dziecka, który przejawia bardzo duży popęd seksualny?
  • Jak koordynatorzy mają sobie radzić w pierwszym kontakcie z wysokim popędem seksualnym u dziecka?

10. Strefa psychiczna dziecka, próby samobójcze, samookaleczenia - jak wspierać, pomagać dzieciom z różnymi problemami związanymi z ich sferą psychiczną?

  • Jak radzić sobie z groźbami dzieci dotyczące ich śmierci?
  • Jak reagować na takie groźby?
  • Jak wspierać rodziny zastępcze, które doznają gróźb ze strony dziecka?
  • Jak postępować w przypadku zauważenia śladów po samookaleczeniu przez dziecko?
  • jak radzić sobie z emocjami z nastolatkami po przejściach?
  • Jak radzić sobie z ucieczkami dzieci?
  • Jak radzić sobie z buntem nastolatków?
  • Jak pomagać dzieciom, które nie radzą sobie z odrzucaniem przez rodziców?
  • Jak współpracować z dziećmi po traumie?
  • Jak można wzmacniać kompetencje pracowników, by umieli dotrzeć do dzieci po traumie? By dziecko jak najszybciej umiało się przed nimi otworzyć bez konieczności współpracy z psychologiem?
  • Jak współpracować z nastolatkami lękowymi?

11. Uzależnienia młodzieży z rodzinnej pieczy zastępczej – jak pracować z dziećmi uzależnionymi?

  • Jak rozmawiać z młodzieżą uzależnioną od telefonów?
  • Co można doradzić rodzicom zastępczych, których dzieci nadużywają telefonów?
  • Jak rozmawiać z młodzieżą zażywającą środki psychoaktywne?
  • Jakie nowe zagrożenia kulturowe mogą się pojawić? Na co należy teraz zwracać uwagę w pracy z osobą młodą?

12. Plany pomocy dla wychowanków pieczy zastępczej - metodyka tworzenia planu pomocy dla dziecka

  • Jak prawidłowo napisać indywidualny plan?
  • Jak należy modyfikować plan?

Prowadzący

Joanna Dalkowska-Od 2012 roku podejmuję prace na stanowiskach bezpośrednio związanych z pieczą zastępczą: wychowawca w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego, koordynator placówki opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego, nauczyciel/wykładowca przedmiotu „Teoretyczne podstawy pielęgnowania i wychowywania dzieci”, asystent rodziny, specjalista pracy z rodziną.

Od 2017 roku związana z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Lęborku, zatrudnienie na stanowisku Kierownik Działu Pieczy Zastępczej- rozwijający się na również w ramach podejmowanych zleceń jako terapeuta biofeedback I i II stopnia, bajkoterapeuta, terapeuta treningu umiejętności społecznych I i II stopnia, orzecznik powiatowy w specjalnościach : pedagog, doradca zawodowy, pracownik socjalny; stały mediator sądowy, wojewódzki specjalista ds. ustalania potrzeby poziomu wsparcia.

W latach 2018-2023 pracownik merytoryczny projektów unijnych "WsparciePostępu", "Centrum Usług Społecznych" czy "Pomorskie Dzieciom."

Absolwentka studiów wyższych magisterskich w Akademii Pomorskiej w Słupsku na kierunku: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z resocjalizacją oraz studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy, na kierunku: organizacja pomocy społecznej. Obecnie w trakcie studiów podyplomowych na kierunku psychotraumatologia.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


Brak dostępnych szkoleń.

Podobne szkolenia