W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy mimo obowiązku wprowadzenia w ustawie o utrzymaniu czystości wynagrodzenia wykonawcy wg stawek jednostkowych za odbiór i zagospodarowanie odpadów możliwe jest stosowanie rozliczeń ryczałtowych np. ustalenie maksymalnej miesięcznej wysokości ryczałtowej wynagrodzenia? Np. rozliczamy się miesięcznie wg stawek jednostkowych, ale jeśli przekroczymy konkretny próg kwotowy wskazany w SWZ płacimy w danym miesiącu stawkę ryczałtową? Na jednym ze szkoleń powiedziano że wprowadzenie stawek jednostkowych nie zabroniono ryczałtu.
- Zamawiający udziela zamówienia o wartości wyższej niż progi unijne na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Jeśli zastosujemy CPV 90510000-5 (usuwanie i obróbka odpadów) zamiast CPV wskazanego w ustawie o e.i.p.a. (CPV 90511000-2), to czy zamawiający nie będzie musiał wymagać pojazdów niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych?
- Które rozwiązania należy przyjąć by udzielić zamówienia na odbiór odpadów w sposób optymalny i zgodny z przepisami?
- Czy można w SWZ wpisać termin realizacji zamówienia np. „3 miesiące od daty zawarcia umowy”, to czy w umowie można wpisać konkretnie „termin wykonania umowy 3 miesiące od dnia zawarcia umowy?
- Czy najnowsze orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej zmienia dotychczasowe spojrzenie na przetargi śmieciowe?
- Jak i kiedy sporządzić analizę potrzeb i wymagań zgodnie z nowym PZP?
- Jak sprawdzić i przechowywać dokumenty elektroniczne, dokumentację z przeprowadzonego postępowania?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- SWZ dla zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
- SWZ dla zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne
Szczegółowy program szkolenia:
Nowości w programie
- Czy po 01.01.2023 r. każdy zamawiający ma obowiązek prowadzenia postępowań na platformie e-zamówienia? Co z zamawiającymi korzystającymi z komercyjnej platformy zakupowej?
- Na jednym ze szkoleń powiedziano, że aby nie składać sprawozdania dot. czystych pojazdów w SWZ należy wpisać ogólny kod CPV- 90500000-2, zamiast szczegółowych wskazanych w art. 68b pkt 3 ustawy o elektromobilności. Czy RIO nie zarzuci unikania obowiązków sprawozdawczych?
- Czy mimo obowiązku wprowadzenia w ustawie o utrzymaniu czystości wynagrodzenia wykonawcy wg stawek jednostkowych za odbiór i zagospodarowanie odpadów możliwe jest stosowanie rozliczeń ryczałtowych np. ustalenie maksymalnej miesięcznej wysokości ryczałtowej wynagrodzenia? Np. rozliczamy się miesięcznie wg stawek jednostkowych, ale jeśli przekroczymy konkretny próg kwotowy wskazany w SWZ płacimy w danym miesiącu stawkę ryczałtową? Na jednym ze szkoleń powiedziano że wprowadzenie stawek jednostkowych nie zabroniono ryczałtu.
- Czy użycie następujących kodów w usłudze odbioru i zagospodarowania jest prawidłowe:90512000-9 usługi transportu odpadów, 90512000-2 usługi związane z odpadami, 90513100-7 usługi wywozu odpadów pochodzących z gospodarstw domowych, 90533000-2 usługi gospodarki odpadami.
- Czy przy unieważnieniu postępowania wydłuża się termin zwrotu wadium o 5 dni, czyli czas na wniesienie odwołania?
- Czy w umowie na odbiór i zagospodarowanie odpadów z nieruchomości zamieszkałych można zobowiązać przedsiębiorstwo do uzyskania wymaganych poziomów recyklingu?
- Czy prawidłowe będzie zlecenie przez gminę in-house własnej spółce odbiór i zagospodarowanie odpadów a spółka będzie przekazywała zagospodarowanie odpadów innej firmie?
- Czy można w SWZ wpisać termin realizacji zamówienia np. „3 miesiące od daty zawarcia umowy”, to czy w umowie można wpisać konkretnie „termin wykonania umowy 3 miesiące od dnia zawarcia umowy?
- Czy zmieniając umowę na podstawie przepisu art. 455 ust 2 trzeba sporządzić aneks do umowy?
- Zamawiający udziela zamówienia o wartości wyższej niż progi unijne na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Jeśli zastosujemy CPV 90510000-5 (usuwanie i obróbka odpadów) zamiast CPV wskazanego w ustawie o e.i.p.a. (CPV 90511000-2), to czy zamawiający nie będzie musiał wymagać pojazdów niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych?
- Od kiedy należy liczyć ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP do 30 dni od wykonania umowy?
- Czy można ustalić stawkę ryczałtową za 1 mg odpadów, bez rozbijania na poszczególne frakcje?
- Czy można wyłączyć z przetargu odbiór zużytych opon, które zbierane są w trakcie zbiórek wielkogabarytowych? Czy można zlecić ich odbiór w ciągu roku innej firmie, bez przetargu poprzez umowę zlecenie?
Przetarg na odbiór odpadów - najczęstsze pytania uczestników
- W jaki sposób zrobić pomocne rozpoznanie rynku, jeżeli każda gmina ma inną wielkość, częstotliwość odbioru, liczbę mieszkańców, system pojemnikowo-workowy, gęstość zabudowy itd.? Kompletny przykład analizy rynku na konkretnym przykładzie
- Czy sumujemy odbiór i zagospodarowanie?
- Gospodarka odpadami – czy w gminie do 50.000 obowiązuje 10% czy nie?
- Kiedy stosujemy elektromobilność, a kiedy nie?
- Jak postępujemy w sytuacji, gdy podczas trwania zamówienia in-house przekroczone zostanie maksymalne zobowiązanie wobec wykonawcy? Jeśli przy jednostkowym rozliczeniu odpadów będzie więcej niż szacowano i wartość umowy będzie wyższa niż założono?
- Czy w SWZ lub w umowie trzeba umieścić zapis dotyczący przypadków przekroczenia wartości umowy czy nie jest to konieczne?
- Czy ma to być aneks do umowy, zamówienie uzupełniające, ponowne negocjacje, czy jeszcze coś innego?
- Czy po 1września jest możliwość zapisu na prowadzenie postępowania oraz przygotowanie formularza oferty na platformie e-zamówienia?
- Czy w specyfikacji możemy dodać kryteria wyposażenia pojazdów, np. większą liczbę kamer, ponieważ obecnie mamy nagrania z jednej kamery na samochodach przedsiębiorcy
Jak prawidłowo przygotować postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na odbiór albo odbiór i zagospodarowanie odpadów?
• Jak ma wyglądać podzielenie przetargu na odbiór i zagospodarowanie w praktyce?
• Jak udzielić zamówienia na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych a jak z niezamieszkałych?
• Czy robić jednoroczny przetarg – jaki przetarg optymalnie na ile lat?
• Co to jest analiza potrzeb i wymagań i jak ją przygotować?
• Jak oszacować wartość zamówienia?
• Jak przygotować opis przedmiotu zamówienia?
• Jak ustalać warunki zamówienia?
• Jak opisać aspekty społeczne, środowiskowe i innowacyjne zamówienia?
• Jak ustalić kryteria oceny ofert?
• Jak określić warunki udziału w postępowaniu?
Czym są zamówienia in-house i czy można je stosować do zamówień na odbiór odpadów?
• Co to są zamówienia in-house i kiedy je można stosować?
• Jakie zmiany w zamówieniach in-house wprowadziła nowa ustawa pzp?
• Na czym polega in-house wertykalny?
• Na czym polega in-house odwrócony i siostrzany?
• Na czym polega in-house wspólny?
• Jak przeprowadzić zamówienie z wolnej ręki krok po kroku?
Jak przygotować umowę?
• Co w nowym Prawie zamówień publicznych zmieniło się w kwestii umów?
• Jakie są klauzule abuzywne (niedozwolone)?
• Jakie zapisy musi zawierać umowa ws zamówienia publicznego?
• Jakie są nowe obligatoryjne klauzule w umowach powyżej 12 m-cy?
• Kiedy można i kiedy trzeba zmienić zawartą umowę?
Jak przygotować specyfikację warunków zamówienia?(Omówienie na wzorach)
• Jakie elementy musi zawierać specyfikacja warunków zamówienia?
• Jakie są różnice w zapisach specyfikacji w postępowaniu krajowym i unijnym?
• Jak określić sposób komunikacji w przypadku postępowań prowadzonych w platformach przetargowych a w miniportalu?
• Jak i kiedy zamawiający ma podpisać i opublikować swz?
Jak krok po kroku przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego?
• Kiedy stosować przetarg nieograniczony?
• Które przepisy pzp mają zastosowanie do tego trybu?
• Jakie są terminy?
• Gdzie wypełnić ogłoszenie o zamówieniu?
• Jak przygotować wzór Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ)?
• Czy można negocjować treść ofert?
Jak krok po kroku przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym?
• Kiedy stosować tryb podstawowy i jakie są warianty?
• Które przepisy pzp mają zastosowanie do tego trybu?
• Który wariant jest najlepszy?
• Jakie są terminy?
• Gdzie wypełnić ogłoszenie o zamówieniu?
• Czy stosuje się Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ)?
• Czy można negocjować treść ofert?
• Kiedy nie negocjować?
Prowadzący
Paweł Nocoń- ekspert w dziedzinie zamówień publicznych, praktyk, od 18 lat pracujący w zamówieniach publicznych po stronie zamawiającego. Kierownik w Wydziale Zamówień Publicznych Urzędu Miasta Rzeszowa, prowadzący postępowania dla wydziałów Urzędu, jak i dla jednostek miejskich w ramach pomocniczych działań zakupowych. Prowadzi postępowania krajowe i unijne, drobne i te za kilkadziesiąt milionów złotych, głównie na roboty budowlane.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.