Wideoszkolenie: Pozwolenia zintegrowane

W jaki sposób należy weryfikować wnioski? Jakie są przesłanki ku temu, by dokonywać zmian pozwoleń zintegrowanych? Jak należy interpretować poszczególne BAT-y? Co jest „istotną zmianą” w pozwoleniach zintegrowanych?


Widoeszkolenie PCC Poland skierowane do wydziałów ochrony środowiska; dla pracowników starostw powiatowych, którzy zajmują się pozwoleniami zintegrowanymi.

Dowiedzą się Państwo, jak interpretować i stosować poszczególne BAT-y!
Zapraszamy na szkolenie, które dostarczy Państwu niezbędnych informacji dotyczących weryfikacji wniosków oraz zarządzania pozwoleniami zintegrowanymi. Uczestnicy zdobędą wiedzę o kluczowych aspektach, na które należy zwracać uwagę przy analizie wniosków oraz o elementach, które powinny zawierać pozwolenia zintegrowane. W trakcie szkolenia omówimy, kiedy konieczne jest dokonanie zmian w pozwoleniu oraz jakie konkluzje BAT są ważne w kontekście rzeźni i sektora przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Dowiedzą się Państwo również, jak prawidłowo obliczać standardy emisji w kontekście uzyskiwania pozwoleń oraz jak prawidłowo weryfikować aspekty wodnoprawne.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • W jaki sposób należy weryfikować wnioski? Na co należy zwracać uwagę?
  • Co powinno zawierać pozwolenie zintegrowane?
  • Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
  • W jaki sposób należy weryfikować obliczenia emisji zawartej we wnioskach?
  • Omówienie konkluzji BAT dla rzeźni oraz sektorów przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
  • W jaki sposób prawidłowo należy obliczać standardy emisji pod pozwolenia?
  • Jak powinno się weryfikować pozwolenia w zakresie części wodnoprawnej?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

Wzór pozwolenia zintegrowanego – SCHEMAT

Szczegółowy program szkolenia:

1. Wniosek dotyczący wydawania pozwolenia zintegrowanego:

  • W jaki sposób należy weryfikować wnioski? Na co należy zwracać uwagę?
  • W jaki sposób należy weryfikować obliczenia emisji zawartej we wnioskach?
  • Gdzie należy umieścić wniosek?
  • Czy w przypadku braków we wniosku i tak należy umieścić go na stronie internetowej?
  • Czy wnioski, które muszą być umieszczone do informacji publicznej, mają znajdować się w prasie papierowej czy tylko na stronie internetowej?

2. Zawartość i zakres pozwoleń zintegrowanych

  • Co powinno zawierać pozwolenie zintegrowane?
  • Jaki zakres powinny obejmować takie pozwolenia?
  • Jakie pomiary ma wykazywać podmiot w związku z uzyskaniem pozwolenia?
  • Czy ujmuje się w pozwoleniu zintegrowanym instalacje, które podlegają w zgłoszeniu np. kotły?
  • W jaki sposób należy uzasadnić dodatkowe warunki monitorowania emisji gazów i pyłów do powietrza?
  • Czy olfaktometria dynamiczna może być określona jako dodatkowy monitoring?
  • Jak prawidłowo należy uzasadnić w polu „odstępstwa”, że to jest ekonomicznie?
  • Jak rozstrzygnąć kwestię wymagania decyzji środowiskowej do pozwolenia zintegrowanego?
  • Jak prawidłowo tworzyć raporty związane z pozwoleniami?
  • W jaki sposób interpretuje się wszelkie derogacje, odstępstwa w przypadku obiektów średnich, które emitują zanieczyszczenia?

3. Wydawanie i zmiany pozwoleń zintegrowanych

  • Jak poprawnie wydawać pozwolenia zintegrowane?
  • Jakie są przesłanki ku temu, by dokonywać zmian pozwoleń zintegrowanych?
  • Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
  • Czy w przypadku następowania zmiany instalacji powinno się wydawać nowe pozwolenia, czy też zmieniające?
  • Czy każdą zmianę w pozwoleniu należy wysłać do ministerstwa? Czy tylko te bardziej istotne?

4. BAT w pozwoleniach zintegrowanych - przybliżenie konkluzji BAT

  • Jak należy interpretować poszczególne BAT-y?
  • Jak podchodzić do BAT-ów?
  • Jak należy weryfikować treść wniosku pod kątem spełnianiu wymogów BAT-ów?
  • Jak w praktyce stosować nowe BAT-y przy decyzjach?
  • Omówienie konkluzji BAT dla rzeźni oraz sektorów przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego
  • Jaki BAT zastosować w przypadku kogeneracji?
  • Jak należy interpretować BAT-y w przypadku wytworów drewnopochodnych?
  • Jak określać dopuszczalne emisje, jeżeli są one określone w konkluzjach BAT?
  • Kiedy należy stosować BAT uznaniowy?
  • Przykład: Starostwo posiada BAT-y dla instalacji przemysłu spożywczego i dla producenta drobiu - jak te przepisy w konkluzjach BAT przenieść do pozwolenia zintegrowanego?
  • Jak powinno przebiegać dostosowanie dyrektyw do istniejących pozwoleń zintegrowanych i wynikających z tego analiz?

5. „Istotna zmiana”

  • Co jest „istotną zmianą” w pozwoleniach zintegrowanych w świetle przepisów ustawy prawa ochrony środowiska?
  • Co jest „nieistotną zmianą” w pozwoleniach zintegrowanych?
  • Czy musi wystąpić „istotna zmiana”, by dokonać zmiany w pozwoleniu?
  • Czy zakwalifikowania zaliczają się do” istotnej zmiany”?
  • Czy modernizacja zabudowy jest „istotną zmianą”? Jeśli tak, to w jakim zakresie traktujemy ją jako” istotną zmianę”?
  • Czy wzrost emisji substancji jest „istotną zmianą”?

6. Obliczenie emisji w pozwoleniach zintegrowanych:

  • W jaki sposób prawidłowo należy obliczać standardy emisji pod pozwolenia?
  • Jak należy określać dopuszczalne emisje do powietrza?
  • Jak prawidłowo przeprowadzić obliczenia nie używając przy tym programów obliczeń o modelowaniu?
  • Jakie są metodyki obliczeń emisji pochodzące z gospodarstw domowych?

7. Hałas w pozwoleniach zintegrowanych:

  • Jakie źródła hałasu powinny być ujęte w pozwoleniu? Wszystkie, które występują na terenie zakładu czy tylko to tyczące się tej konkretnej instalacji?

8. Pozwolenia wodnoprawne:

  • Czy należy oddzielnie tworzyć pozwolenie wodnoprawne, czy wystarczyć je „wrzucać” do zintegrowanych?
  • Kiedy musi być wydane sektorowe pozwolenie wodnoprawne, a kiedy może być „wciągnięte” w pozwolenie zintegrowane?
  • Czy powinno się przeprowadzać postępowanie zgodnie z Prawem wodnym, czy Prawem ochrony środowiska?
  • Jak powinno się weryfikować pozwolenia w zakresie części wodnoprawnej?
  • Czy powinno się analizować tę część bardziej szczegółowo? Czy wystarczy tylko analiza parametrów?
  • Czy powinno się mieć jakieś dodatkowe obowiązki w związku z pozwoleniami wodnoprawnymi? Czy powinno się pytać Wody Polskie, czy chcą dołożyć jakieś dodatkowe obowiązki?
  • Czy w momencie, gdy firma pobiera wodę na cele inne niż przemysłowe, to właściwy organ wydajający pozwolenie to w tym przypadku Wody Polskie czy starostwo?
  • Czy jeżeli w pozwoleniu była zawarta informacja o pozwoleniach wodnoprawnych, to czy to pozwolenie jest też uznawane podczas zmiany?
  • Przykład: Pobór wody ma dwa cele: jednym z nich jest wykorzystanie wody pod stacje uzdatniania wody, a drugim celem jest potrzeba wody przy płukaniach filtrów – czy w takim przypadku instalacje na pobór wody traktujemy jako jedna instalacja, czy już dwie?
  • Czy należy ujmować instalacje w pozwoleniach zintegrowanych w poborze wody w celach IPSIS?

9. Analiza i przegląd pozwoleń:

  • Jak powinna przebiegać analiza wydanych pozwoleń? Na co powinno się zwracać uwagę?
  • Czy w piśmie tworzonym po analizie należy szczegółowo zawrzeć informację o tym, co powinno się zmienić względem danego pozwolenia?
  • W jaki sposób należy tworzyć w piśmie odniesienie do obowiązku wnioskodawcy o wystąpieniu z określonym wnioskiem o zmianach w pozwoleniu?
  • Gdy są kontrole okresowe (przeglądy pozwoleń), to czy we wszystkich zakładach należy robić taką kontrolę?

10. Łączenie instalacji:

  • Jak powinno przebiegać łączenie instalacji?
  • Przykład: Małe spalarnie odpadów będą mogły być włączane do przedsiębiorstw energetycznych typu centralnych kotłowni- jak w tym przypadku należy interpretować powstałą kogenerację w momencie, gdy mamy kilka źródeł połączonych?

11. Przekazywanie dokumentów:

  • Przykład: Zmienia się instalacja, a pozwolenie zintegrowane wydawał na nią marszałek. Nagle instalacje przejęła inna firma i ma ona podlegać pod starostwo. Jak powinno przebiegać takie przekazywanie dokumentów? Czy są jakieś wyroki pod tym kątem?

12. Nadchodzące zmiany w pozwoleniach zintegrowanych

  • Co zmienia się w przepisach dotyczących pozwoleń zintegrowanych?
  • Jak mają wyglądać e-pozwolenia? Czego można się spodziewać po nowej zmianie?

Prowadzący

Agnieszka Piasecka - od 19 lat jest głównym specjalistą w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin. Po studiach o kierunku ochrona środowiska dokształcała się na studiach podyplomowych o tym samym profilu. Zawodowo zajmuję się wydawaniem zezwoleń i pozwoleń z zakresu gospodarowania odpadami, opiniuję zapytania i wnioski innych organów, przeprowadza kontrole instalacji w zakładach oraz kontrole realizowania przez zakłady posiadanych zezwoleń i pozwoleń z zakresu gospodarki odpadami. Od 2002 r. jest koordynatorem wydawania pozwoleń zintegrowanych, zajmuję się kierowaniem pracami zespołu oraz sektorową analizą dokumentacji.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


Brak dostępnych szkoleń.

Podobne szkolenia