Wideoszkolenie: Pomoc de minimis w PUP

Jakie są nowe procedury i nowe zasady udzielania pomocy de minimis wg nowelizacji przepisów? Jakie formularze pomocy de minimis powinny być aktualnie stosowane w PUP? Kto może ubiegać się o pomoc de minimis? Jakie są zasady udzielania pomocy de minimis dla specyficznych sektorów? Jak prawidłowo powinno przebiegać rozwiązywanie umowy dotyczącej dotyczącej uzyskanych dotacji?

od 679.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do kierowników oraz pracowników działów instrumentów rynku pracy Powiatowych Urzędów Pracy.

Dowiedz się jakie zmiany wprowadziła nowelizacja ustawy o pomocy de minimis!
Szkolenie dotyczy organizacji pracy, prowadzenia dokumentacji oraz rozwiązywania problemów, które wynikają ze zmian w ustawie o pomocy de minimis oraz wielu innych praktycznych zagadnień. Program szkolenia oparty jest na rzeczywistych przypadkach z codziennej pracy. Dzięki temu będą Państwo mogli zapoznać się z praktycznymi rozwiązaniami i najlepszymi praktykami stosowanymi w zarządzaniu projektami i dokumentacją. Od początku wideoszkolenia nasz praktyk – prelegent z chęcią udzieli odpowiedzi na każde pytanie, które skierujecie w jego stronę.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie zmiany przyniosła nowelizacja ustawy o pomocy de minimis? Jak radzić sobie bez aktualnego formularza?
  • Czy w przypadku, gdy wzór formularza nie jest określony rozporządzeniem, to czy powiatowy urząd pracy może stworzyć własny, ponieważ ministerstwo w związku z wprowadzeniem nowych instrumentów często wypowiada się, że pup może opierać się na swojej wiedzy i doświadczeniu zdobytym w poprzednich instrumentach, które wprowadzali?
  • Przykład: była udzielana pomoc w tamtym roku teraz korekta - na jakich zasadach powinno być zaświadczenie na startych czy na nowych? Czy wydawać korektę na nowym formularzu czy starym?
  • Jak radzić sobie z sytuacją, gdy członek komisji oceny wniosków zarekomendował kwotę, jaka powinna być przyznana klientowi, a później w trakcie trwania umowy lub rozliczania pojawiają się problemy, ponieważ klient chce zakupić coś, na co nie było zgody?
  • Łączenie pomocy publicznych de minimis z rybołówstwem. Jaka procedura wtedy jest stosowana? Zakładając, że przeważa pomoc de minimis w stosunku rybołówstwa jakie zastosować podstawy?
  • Czy firmy transportowe traktować tak samo, jak innych kontrahentów? Czy są różnice w zasadach dotyczących udzielania pomocy de minimis dla takich firm?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Zaświadczenie w formie edytowalnej
  • Lista wykluczeń - wyłączenia kodów PKD z udzielonej pomocy de minimis.
  • Wzór w Excelu do dyskontowania

Szczegółowy program szkolenia:

Pytania uczestników szkolenia, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego terminu:

  • Czy starostwo musi złożyć formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis?
  • Zawieszona działalność gospodarcza a szkolenia zawodowe. Czy należy za każdym razem składać formularz informacji?
  • W jakim czasie po ostatniej wypłacie należy sporządzić korektę dyskontowania?
  • Jeżeli przez 6 miesięcy nie było zwolnienia chorobowego, to czy na koniec należy sporządzić korektę z dyskontowaniem?
  • Co, jeżeli refundacja kończy się 15. dnia danego miesiąca?
  • Wniosek został złożony przez gospodarstwo rolne, ale limit pomocy został wyczerpany. Osoba prowadzi również przedsiębiorstwo. Czy w takim przypadku można udzielić pomocy de minimis w ramach złożonego wniosku o organizację prac interwencyjnych?
  • Czy w przypadku zwrotu podatku VAT należy sporządzić korektę zaświadczenia?
  • Co, jeżeli ostatnia wypłata dot. prac interwencyjnych była w maju i nie zrobiliśmy korekty zaświadczenia?
  • Co w przypadku, gdy korekta pomocy udzielonej za ubiegły rok została wydana na nowym druku?
  • Osoba podjęła działalność w trakcie trwania umowy o bon na zasiedlenie. Czy po przepracowaniu 3 miesięcy na umowie o pracę, która się zakończyła wydajemy zaświadczenie dot. części kwoty bonu, która dotyczy prowadzenia działalności?

Jakie są nowe procedury i nowe zasady udzielania pomocy de minimis wgnowelizacji przepisów?

  • Czym różni się nowe rozporządzenie od starego, funkcjonującego do tej pory, dotyczącego pomocy de minimis? Na co zwrócić uwagę?
  • Jakie nowe wytyczne wynikają z bieżących zmian dotyczących nowych zasad udzielania pomocy de minimis w związku z nowym Rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831?
  • Czy nowe zasady udzielania pomocy de minimis można znaleźć w Dzienniku Ustaw?
  • Jakie nowości pojawiły się w sposobie udzielania pomocy de minimis?
  • Jakie druki obowiązują według nowego rozporządzenia?
  • Jakie dokumenty są konieczne do wydania pomocy de minimis?
  • Jak mają wyglądać najnowsze dokumenty z pomocy de minimis?
  • Jaka jest podstawa prawna zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis?
  • Jak w praktyce stosować nowe rozporządzenie dotyczące pomocy de minimis?
  • Jakie zmiany przyniosła nowelizacja ustawy o pomocy de minimis? Jak radzić sobie bez aktualnego formularza?
  • Jakie formularze pomocy de minimis powinny być aktualnie stosowane w powiatowych urzędach pracy?
  • Jakie oświadczenia przedstawiać osobie ubiegającej się o pomoc de minimis, jeśli aktualnie nie obowiązuje stary akt, a w nowym nie ma jeszcze załączników?
  • Czy realizować formy wsparcia, jeśli nie ma wytycznych, co do aktualnego wyglądu formularza?
  • Czy można stosować stary formularz pomocy de minimis, jeśli jest w nim odwołanie do starego rozporządzenia nr 1407/2013?
  • Czy można zmodyfikować stary formularz i nie pisać, że jest to załącznik do rozporządzenia nr 1407/2013 oraz podać podstawę do nowego rozporządzenia?
  • Czy dopuszczalne jest, aby wykreślić przy starym formularzu pomocy de minimis, że jest to załącznik do wcześniejszego rozporządzenia, a wpisać nazwę nowego rozporządzenia? Czy będzie to traktowane jako błąd
  • Czy w przypadku, gdy wzór formularza nie jest określony rozporządzeniem, to czy powiatowy urząd pracy może stworzyć własny, ponieważ ministerstwo w związku z wprowadzeniem nowych instrumentów często wypowiada się, że pup może opierać się na swojej wiedzy i doświadczeniu zdobytym w poprzednich instrumentach, które wprowadzali?
  • Przykład: była udzielana pomoc w tamtym roku teraz korekta - na jakich zasadach powinno być zaświadczenie na startych czy na nowych? Czy wydawać korektę na nowym formularzu czy starym?
  • Jak postępować z dokumentacją sprzed ustawy?

Kwalifikacja do otrzymania pomocy de minimis, a także ewentualne wykluczenia z możliwości jej otrzymania – kto może skorzystać ze wsparcia publicznego, a komuono nie przysługuje?

  • W jaki sposób weryfikować, czy jednostka może zostać zakwalifikowana do otrzymania pomocy de minimis?
  • Kto może ubiegać się o pomoc de minimis?
  • Czy instytucje lub stowarzyszenia również mogą ubiegać się o pomoc de minimis?
  • Jak radzić sobie z rozbieżnościami w regulaminach pomiędzy urzędami pracy podczas rozpatrywania wniosków o pomoc de minimis?
  • Jakie są wykluczenia z otrzymania pomocy de minimis?
  • Co w przypadku kiedy ministerstwo pozwala na podwójne wsparcie? Jak z tym postępować?
  • Jak pozyskiwać środki dla przedsiębiorstw? Jak radzić sobie w przypadku braku środków?

W jaki sposób obliczać pomoc de minimis?

  • Jak skutecznie posługiwać się kalkulatorem do obliczeń?
  • Jaka jest aktualnie wysokość pułapu górnego w pomocy de minimis?
  • W jaki sposób obliczać pułap górny w pomocy de minimis?
  • Jakie zakupy można sfinansować z pomocy de minimis?
  • Jak radzić sobie z sytuacją, gdy członek komisji oceny wniosków zarekomendował kwotę, jaka powinna być przyznana klientowi, a później w trakcie trwania umowy lub rozliczania pojawiają się problemy, ponieważ klient chce zakupić coś, na co nie było zgody?
  • Na jakie rzeczy przedsiębiorcy mogą przeznaczyć pieniądze z pomocy de minimis, a na co nie mają zgody?
  • Czy z pomocy de minimis możliwy jest zakup pojazdu?
  • Przykład: w urzędzie pracy dopuszczają zakup pojazdów z dotacji, więc przy każdym zakupie samochodu, który pochodzi z rynku wtórnego, taki samochód musi być poparty deklaracją złożoną przez osobę, która kupiła ten samochód, a wystawioną przez sprzedającego. Aktualnie odpowiedzialność na siebie bierze ten sprzedający, czy w jakikolwiek inny sposób można tą sytuację rozwiązać proceduralnie?
  • Jak weryfikować rynek wtórny?
  • W jaki sposób się zabezpieczyć się przed zapisem o podwójnym finansowaniu ze środków publicznych rzeczy zakupionych w ramach dotacji?

Jakie są zasady udzielania pomocy de minimis dla specyficznych sektorów?

Jak wygląda pomoc de minimis dla przedsiębiorców prowadzących działalność wzakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych,produktów rybołówstwa, a także akwakultury?

  • Zmiana rozporządzenia w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej. - czego dotyczy? Co wprowadza?
  • Jak prawidłowo powinny być wprowadzane do obrotu produkty rolne?
  • Jakie zmiany pojawiają się w pomocy de minimis udzielanej rolnikom?
  • Co rozumieć jako produkt rolny?
  • Co jest produktem rolnym, a co nie? W jaki sposób klasyfikować, czy dany produkt zalicza się produktów rolnych?
  • Czy producent miodu może skorzystać z pomocy de minimis dotyczącej obrotu produktami
  • rolnymi?
  • Które rozporządzenie stosować w przypadku przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych lub akwakultury?
  • Czy sklepy sprzedające produkty rybne są zaliczane do obrotu produktami rybołówstwa?
  • Czy handel towarem rybnym jest objęty pomocą de minimis dotyczącą sektora rybołówstwa?
  • Łączenie pomocy publicznych de minimis z rybołówstwem. Jaka procedura wtedy jest stosowana? Zakładając, że przeważa pomoc de minimis w stosunku rybołówstwa jakie zastosować podstawy?

Rezygnacja przedsiębiorcy z otrzymywanych dotacji – jak powinien przebiegaćproces zwrotu środków i rozwiązywania umowy?

  • Jak obliczać kwotę raty w przypadku, gdy ktoś wnioskuje o rozłożenie na raty zwrotu środków pochodzących z refundacji? Ile będzie ta pomoc wynosiła w Euro?
  • Czy w momencie, gdy mija okres weryfikacji, to czy urząd powinien dotykać i korygować wystawione zaświadczenia?
  • Przykład: urząd pracy przyznał doposażenie stanowiska np. w 2018 roku. U pracodawcy ciągle powstają wakaty, mija trzy lata i dochodzi do tego, że wypowiadają umowę, bo pracodawca jest zmęczony kolejnymi poszukiwaniami osoby, dlatego woli już zwrócić pomoc. Okres trzech lat jest zakończony i teraz następuje zwrot. Pracodawca zwraca się o rozłożenie na raty i urząd pracy się zgadza. Czy w takiej sytuacji właściwe jest dokonywanie korekty w momencie, kiedy urząd zgadza się na rozłożenie rat, czy kiedy pracodawca spłaca? Pracodawca spłaca to rok, czyli urząd ma 5 lat. Czy powinno się zamknąć sprawę, czy celowe byłoby skorygowanie w tej sytuacji?
  • Dlaczego rozkładanie na raty zwrotu dotacji traktowane jest jako pomoc de minimis?

Kwestie rozgraniczenia przedsiębiorstw, powiązania spółek z o.o. – jak obliczaćpowiązania i w jaki sposób je wykazywać? Co jest przedsiębiorstwem?

  • Jak rozstrzygać kwestie rozgraniczenia - co jest przedsiębiorstwem, a co nie?
  • Kiedy przedsiębiorstwa są powiązane? Na co zwracać uwagę, aby prawidłowo sklasyfikować?
  • Kiedy przedsiębiorstwa nie są ze sobą powiązane?
  • Jak wykazać powiązania między przedsiębiorcami?
  • Jak prawidłowo weryfikować powiązane przedsiębiorstwa?
  • Jak oblicza się powiązania?
  • Czy spółka cywilna musi posiadać 50% udziału w innych spółkach, aby mówić o powiązaniu spółek?
  • Jak liczyć większość praw głosu?
  • Na czym polega dominacja spółki w powiązaniach spółek?
  • Jak sprawdzać powiązania spółek?
  • Jak oceniać powiązania między spółkami?
  • Jak odpowiednio uzupełniać formularze dotyczące powiązań spółek?

Jakie są zasady udzielania pomocy de minimis dla firm z sektora drogowegotransportu towarów?

  • Czy przepisy odnośnie limitu pomocy w transporcie zostaną ujednolicone wraz z nowym rozporządzeniem?
  • Co się zmienia w związku z usunięciem odrębnego limitu wartości pomocy dla przedsiębiorstw w zakresie transportu towarów?
  • Jaki jest aktualnie obowiązujący limit pomocy de minimis dla firm transportowych?
  • Czy w przypadku, gdy ktoś ma usługi transportowe, to kwalifikowalne jest zakupienie pasów do zapinania sprzętu i tym podobnych rzeczy za otrzymane wsparcie?
  • Czy firmy transportowe traktować tak samo, jak innych kontrahentów? Czy są różnice w zasadach dotyczących udzielania pomocy de minimis dla takich firm?

Omówienie dyskontowania – zasady i aktualnie obowiązujące przepisy.

  • Jakie są zasady udzielania dyskontowania rat?
  • Kiedy robić dyskontowanie przy pracach interwencyjnych? Po zakończeniu umowy, czy po każdej wypłacie?
  • Czy są jakieś aktualizacje w przepisach odnośnie dyskontowania?

Zarządzanie dokumentacją w urzędach pracy.

  • Jak interpretować przepisy, jeśli w rozporządzeniu unijnym obowiązek centralnego rejestru będzie od 2026 roku, a w naszym krajowym akcie prawnym ten obowiązek jest cały czas?
  • Jak sporządzać i wprowadzać sprawozdania do aplikacji SHRIMP2?
  • Jak sprawdzić sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej w systemie SHRIMP2?

Co należy wiedzieć na temat ratingu pracując w urzędzie pracy?

  • Na czym polega rating?
  • Jak to działa?

Inne zagadnienia problematyczne oraz kody PKD

  • Łączenie pomocy publicznych de minimis z rybołówstwem. Jaka procedura wtedy jest stosowana? Zakładając, że przeważa pomoc de minimis w stosunku rybołówstwa jakie zastosować podstawy?
  • Na podstawie jakiego kodu PKD zgłasza się do UOKIKu a które podlegają zgłoszeniu do ministerstwa rolnictwa?
  • Jaka pomoc w zakresie kodów PKD rolniczych - tzn. które elementy są przypisane rolnictwu a które powinny być zgłoszone do ministerstwa rolnictwa? Które kody stosowane są do innej pomocy?
  • Które kody są wyłączone z pomocy de minimis?

Prowadzący

Aleksandra Marek - Kierownik Centrum Aktywizacji Zawodowej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Mławie. Jest pracownikiem publicznych służb zatrudnienia z blisko 20-letnim stażem pracy. Od 2013 roku pełni funkcję kierownika (początkowo w Referacie Instrumentów Rynku Pracy i Szkoleń, aktualnie jest kierownikiem CAZ). Oprócz doświadczenia na tym stanowisku równolegle realizuje roboty publiczne. W poprzednich latach merytorycznie zajmowała się także refundacją kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz jednorazowymi środkami na podjęcie działalności gospodarczej. Jest odpowiedzialna za prawidłową realizację aktywnych form wspierania zatrudnienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi krajowymi (ustawa, rozporządzenia) oraz unijnymi w zakresie pomocy de minimis: tworzy i aktualizuje regulaminy rozpatrywania wniosków oraz współuczestniczy w komisjach ds. rozpatrywania wniosków jako członek tej komisji. Opracowuje i wdraża wzory wniosków oraz innych druków niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań w CAZ. Odbyła szereg szkoleń merytorycznych z zakresu instrumentów rynku pracy oraz udzielania pomocy de minimis. Ukończyła studia licencjackie na kierunku stosunki międzynarodowe oraz studia podyplomowe z zarządzania projektami UE.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 679.00
30 października 2024

Podobne szkolenia