W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Ile wyniesie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli od 1 września?
- Jak obsadzić i liczyć etaty, 1/12 etatu, co ma wchodzić w wymiar tego etatu?
- Jakie dokumenty są wymagane, aby rzetelnie potwierdzić dorobek nauczyciela?
- Jak zdefiniować stopień „nauczyciela początkującego”?
- Jakie kwalifikacje powinien mieć specjalista?
- Ze względu na zmiany przepisów, która z dokumentacji w szkole zostaje bez zmian a którą trzeba zmieniać?
- Jak skonstruować program wychowawczo-profilaktyczny z uwzględnieniem wniosków płynących z przeprowadzonej diagnozy?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
Po szkoleniu dyrektorzy/wicedyrektorzy otrzymają szereg przykładowych dokumentów do wykorzystania w swojej pracy. Wśród najważniejszych z nich znajdą się:
- plan nadzoru na rok szkolny 2022/2023
- przykładowe arkusze kontroli oraz obserwacji możliwe do wykorzystania w celu prowadzenia efektywnego nadzoru pedagogicznego
- przykłady uchwał rady pedagogicznej niezbędne do podjęcia w ramach sierpniowego zebrania rady pedagogicznej
Szczegółowy program szkolenia:
1.Jakie zmiany są planowane w ustawie Karta Nauczyciela?
- Ile wyniesie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli od 1 września?
- Jak obsadzić i liczyć etaty, 1/12 etatu, co ma wchodzić w wymiar tego etatu?
- Jak zdefiniować stopień „nauczyciela początkującego”?
- Czy będzie obowiązek wprowadzenia sztywnych i ustalonych godzinowo konsultacji dla rodziców i dzieci?
- Kim powinien być „mentor”, który ma wspierać nauczyciela na samym początku?
- Na jakich zasadach będzie się można starać o skrócenie czasu przygotowawczego do zawodu nauczyciela?
- Na czym polega „świadczenie na start” dla nauczycieli rozpoczynających pracę w szkole?
- Kto i na jakich zasadach może się starać o „świadczenie na start” dla nauczycieli rozpoczynających pracę w szkole?
- Jakie są przesłanki zawieszenia zajęć przez dyrektora?
- Jakie są sposoby bądź techniki prowadzenia zajęć na odległość?
2. Nowa ścieżka awansu zawodowego nauczycieli – szczegółowe omówienie planowanych zmian
- Jakie dokumenty są wymagane, aby rzetelnie potwierdzić dorobek nauczyciela?
- Które stopnie awansu planuje się zlikwidować i co zaproponowano w ich miejsce?
- Czy nadal obowiązywać będzie ocena dorobku zawodowego nauczyciela?
- Czy nauczycielom dyplomowanym można zaproponować jeszcze jakąś ścieżkę awansu bądź rozwoju?
- Co można zyskać za osiągnięcie statusu nauczyciela dyplomowanego, czy warto się starać?
- Jaki jest wpływ oceny pracy na awans zawodowy nauczycieli?
3. Zatrudnianie specjalistów w szkołach od 1 września 2022 r. Organizacja i realizacja kształcenia specjalnego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej w praktyce szkolnej
- Jak zdefiniować pedagoga specjalistę?
- Jakie kwalifikacje powinien mieć specjalista?
- Jak policzyć etat dla specjalisty?
- Jak określić tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć pedagogów specjalnych ?
- Jak wygospodarować miejsce dla specjalisty w szkole?
- Jaki jest limit dzieci na jednego specjalistę?
- Jak radzić sobie z brakami kadrowymi?
- Jak obsadzić i liczyć etaty?
- Co ma wchodzić w wymiar etatu?
4. Zmiany w prawie pracy w 2022 r.
- Czy zmieni się kwota minimalnego wynagrodzenia dla nauczycieli różnego stopnia?
- Czy będzie przysługiwało więcej dni wolnego na opiekę nad członkami rodziny?
- W jaki sposób teraz będzie trzeba przekazywać informacje o warunkach zatrudnienia?
- Jakie zmiany będą obowiązywały w zasadach nawiązywania umów o pracę?
- Czy nastąpią zmiany w szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
5.Nowe obowiązki od 1 września 2022 roku dot. organizacji żywienia w szkole podstawowej wynikające z ustawy z dnia 22 listopada 2018 roku o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
- Posiłek w szkole – czy lepiej zamówić catering czy organizować kuchnię w szkolenia?
- Jak zorganizować miejsce do spożywanie posiłków?
- Jak w roku 2022 ustalić wysokość opłaty za korzystanie z posiłku w szkole? Uwzględniając ciągłą podwyżkę cen
- Co powinno się wliczać, a czego nie powinno się wlicza do opłat za korzystanie z gorącego posiłku w szkole?
- Jak będą wyglądać opłaty za korzystanie z gorącego posiłku w szkole i koszty związane z przygotowaniem posiłku a także miejsca do jego spożywania?
6. Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły na rok szkolny 2022/2023
- Wnioski z nadzoru oraz sprawozdanie z nadzoru z poprzedniego roku szkolnego
- Przykład uchwały dotyczącej wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły
- Plan nadzoru wraz z przykładami narzędzi możliwych do wykorzystania przy kontroli oraz obserwacji
- Wpływ polityki oświatowej na kształt planu nadzoru na rok 2022/23
- Ze względu na zmiany przepisów, która z dokumentacji w szkole zostaje bez zmian a którą trzeba zmieniać?
- Nowe dokumenty placówki a także procedury i regulaminy po zmianach przepisów
7. Młodzież z Ukrainy w polskiej szkole
- Fundusz pomocy Ukrainie - czy można wykorzystać fundusz do wsparcia uczniów?
- Jak poradzić sobie z zamieszaniem w dokumentach, kiedy dziecko zostaje zapisane do szkoły, po czym nie przychodzi i z rodzicami nie ma kontaktu? Gdzie to zgłaszać i jak reagować?
- Jakie są wytyczne odnośnie postępowania z dziećmi z Ukrainy?
- Czy można skierować dziecko ukraińskie do przychodni specjalistycznej/psychologicznej?
- Czy można nie klasyfikować takiego ucznia z 1 lub 2 przedmiotów?
- Czy można przepisywać oceny takiemu uczniowi?
- Co, jeśli nie ma dokumentów takiego ucznia?
- Czy od września wciąż powinny funkcjonować oddziały przygotowawcze dla młodzieży z Ukrainy?
- Czy można nie przepuścić młodzieży z Ukrainy do następnej klasy? Na jakiej podstawie?
- Co zrobić, żeby dziecko z Ukrainy pomimo zaległości przeszło do następnej klasy?
- Co robić z polskimi dziećmi, które nie zdały do następnej klasy, ale nie mają możliwości powtarzania, bo klasy są już zapełnione, między innymi dziećmi z Ukrainy?
- Czy jest obowiązek organizowania im dodatkowych lekcji z języka polskiego?
- Z jakich środków opłacać dodatkowe lekcje polskiego?
8. Przygotowanie i przeprowadzenie zebrania rady pedagogicznej inaugurującej nowy rok szkolny. Zadania dyrektora oraz nauczycieli
- Plan zebrania
- Jakie informacje trzeba przekazać w trakcie zebrania?
- Czy warto zaprosić eksperta biegłego np. w prawie pracy, aby omówić zmiany czy lepiej będzie jak dyrektor będzie o tym mówił?
- Kompetencje rady pedagogicznej związane z rozpoczęciem roku szkolnego
- Jak dobrze zorganizować nowy rok szkolny, aby niczego nie pominąć?
- Jak powinno wyglądać podsumowanie rady?
- Przykłady uchwał rady pedagogicznej koniecznych do podjęcia przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego
- Jak skonstruować program wychowawczo-profilaktyczny z uwzględnieniem wniosków płynących z przeprowadzonej diagnozy?
Prowadzący
Agnieszka Wierzchowska - dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Dąbrowskiej w Płocku, wcześniej Zastępca Dyrektora Wydziału Informacji i Programów Rządowych Kuratorium Oświaty w Warszawie, a następnie Dyrektor Delegatury w Płocku Kuratorium Oświaty w Warszawie. Z wykształcenia nauczyciel języka niemieckiego. Ze szkołą związana od 2003 r., funkcję dyrektora liceum pełni od 2013 r. Ukończyła również studia na kierunku stosunki międzynarodowe na UMK w Toruniu, a także wiele kursów doskonalących. Aktywna tutorka, a także zwolenniczka idei oceniania kształtującego.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.