W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- W jaki sposób optymalizować wydatki związane z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego dla nauczycieli?
- Które z nich mogą być dofinansowane ze środków budżetów JST?
- W jaki sposób powinno przebiec wnioskowanie o ocenę pracy dyrektora placówki oświatowej?
- Jakie są zasady sporządzania pisemnego uzasadnienia dodatku motywacyjnego?
- Czy z dniem objęcia stanowiska przez dyrektora można przyznać mu dodatek motywacyjny?
- W jaki sposób kształtuje się stosunek pracy z nauczycielem odbywającym przygotowanie do zawodu na nowych zasadach?
- Jaki jest wymiar przygotowania do zawodu i w jaki sposób się ono odbywa?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Jak prawidłowo zredagować regulamin wynagradzania nauczycieli? (przykład)
- Jakie są zasady sporządzania pisemnego uzasadnienia dodatku motywacyjnego? (przykład)
- Uniwersalny arkusz organizacyjny dla placówek pozaszkolnych- Jak organizować zajęcia? W jaki sposób przeliczać uczestników?
- Na co zwracać szczególną uwagę przy analizowaniu arkuszu samooceny dyrektora w procedurze oceny pracy? (przykład)
Szczegółowy program szkolenia:
Doskonalenie zawodowe dla nauczycieli:
- Jak wygląda procedura przygotowywania planu doskonalenia dla nauczycieli?
- Kto odpowiada za zapewnienie środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego dla nauczycieli?
- W jaki sposób i kiedy należy określić potrzeby w zakresie dofinansowania doskonalenia zawodowego dla nauczycieli?
- Na co można przeznaczyć uzyskane środki?
- Czy z uzyskanych środków może skorzystać dyrektor szkoły?
- Jaki wpływ rada pedagogiczna na wydatkowanie uzyskanych środków?
- Którzy nauczyciele mogą ubiegać się o dofinansowanie doskonalenia?
- Jakie wyróżnia się źródła i czynniki warunkujące zakres doskonalenia nauczycieli?
- W jaki sposób optymalizować wydatki związane z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego dla nauczycieli? Które z nich mogą być dofinansowane ze środków budżetów JST?
- Jak przebiega tryb przyznawania środków budżetowych JST? Jakie stosuje się kryteria podczas ich przyznawania?
- Wzór wniosku o doskonalenie zawodowe dla nauczycieli- Na co zwracać największą uwagę?
Ocena pracy dyrektora placówki oświatowej:
- W jaki sposób powinno przebiec wnioskowanie o ocenę pracy dyrektora placówki oświatowej?
- Jak należy informować dyrektora placówki oświatowej o dokonywaniu oceny jego pracy? Jakie są na to terminy?
- Jakie wyróżnia się tryby ustalania oceny? Czym się one charakteryzują?
- Jak przebiega tryb odwoławczy?
- Kto może zasiadać w komisji?
- Jakie są podstawowe i dodatkowe kryteria oceny pracy dyrektora?
- Czym są wskaźniki wysokiej jakości działań nauczyciela?
- Na co zwracać szczególną uwagę przy analizowaniu arkuszu samooceny dyrektora w procedurze oceny pracy?
Nowe zasady zatrudniania nauczycieli:
- Jakie są zasady zatrudniania dla osób, które rozpoczęły staż przed zmianą przepisów o awansie zawodowym nauczycieli?
- Jak wyglądają nowe zasady zatrudniani specjalistów w szkołach i przedszkolach?
- W jaki sposób kształtuje się stosunek pracy z nauczycielem odbywającym przygotowanie do zawodu na nowych zasadach? Jaki jest wymiar przygotowania do zawodu i w jaki sposób się ono odbywa?
Arkusze organizacyjne:
- Na jakie zmiany należy zwracać szczególną uwagę w kontekście arkuszy organizacyjnych?
- W jaki sposób tworzyć arkusz organizacyjny dla poradni psychologiczno-pedagogicznej?
- Uniwersalny arkusz organizacyjny dla placówek pozaszkolnych- Jak organizować zajęcia? W jaki sposób przeliczać uczestników?
Nagrody i dodatki motywacyjne:
- Jakie wyróżnia się kryteria przyznawania nagród dla nauczycieli?
- Jak określić wysokość dodatków motywacyjnych?
- Jakie są zasady sporządzania pisemnego uzasadnienia dodatku motywacyjnego?
- Czy z dniem objęcia stanowiska przez dyrektora można przyznać mu dodatek motywacyjny?
- Czy regulamin powinien zawierać dodatek za pełnienie funkcji opiekuna stażu?
- Kogo obejmuje bon na laptopy dla nauczycieli? Czy dyrektor szkoły, który nie prowadzi zajęć jest nim objęty?
- Jakie warunki musi spełnić nauczyciel aby móc ubiegać się o dodatek za uciążliwe warunki pracy?
Zmiany w prawie oświatowym:
- Jaki wpływ ma nowelizacja przepisów o prawie oświatowym na statuty szkolne?
- Jakie są zmiany w Karcie Nauczyciela w kontekście prawa emerytalnego?
Pozostałe:
- Jak prawidłowo zredagować regulamin wynagradzania nauczycieli?
- Jak powinna wyglądać organizacja roku szkolnego z perspektywy danych demograficznych? W jaki sposób należy dokonywać podziałów klas w tym ujęciu? Jak przydzielać godziny lekcyjne? Co robić w przypadku niskiej demografii?
- Jak ustala się standardy opieki nad małoletnimi? Kto powinien je opracowywać?
- Jakimi kryteriami kierować się przy ustalaniu liczebności klas w szkołach specjalnych?
- Jak szybko i efektywnie analizować faktury, recepty oraz pozostałą dokumentację w zakresie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?
- W jaki sposób powinna być skonstruowana organizacja placówek oświatowych z zadaniami pozaszkolnymi? (np. młodzieżowych domów kultury)
- Akty wykonawcze do nowelizacji przepisów-np. reforma oświaty 217-projekty uchwał nie dotyczyły powiatów, nikt nie umiał wytłumaczyć jak to ma wyglądać
Prowadzący
Paweł Dychto - Od ponad 23 lat zatrudniony na stanowisku Naczelnika Wydziału Zdrowia, Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych w Starostwie Powiatowym w Płońsku, wcześniej zatrudnienie na stanowisku nauczyciela oraz dyrektora szkoły podstawowej. W okresie 2010-2013 – współautor i koordynator projektów realizowanych w szkołach prowadzonych przez powiat płoński dofinansowanych ze środków unijnych (PO KL), projekty – dla szkół ogólnokształcących i dla szkół zawodowych. Posiada znajomość prawa oświatowego na wysokim poziomie, ma doświadczenie w zarządzaniem zespołem ludzkim i w zakresie organizacji pracy placówek oświatowych, a także w zakresie naliczania, rozliczania oraz kontroli prawidłowości wydatkowania dotacji oświatowych, znajomość przepisów prawa ochrony zdrowia, zarządzanie złożonymi projektami, doświadczenie w zarządzaniu projektami finansowanymi ze środków unijnych. Ukończył Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Olsztynie, obecnie Uniwersytet Warmińsko-Mazurski na kierunku nauki społeczne o specjalności historia, a także studia podyplomowe z na kierunku zarządzanie z elementami marketingu, ponadto ukończonych kilkanaście form doskonalenia zawodowego w zakresie nadzoru i organizacji jednostek oświatowych, i podmiotów leczniczych oraz dotacji oświatowych.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.