W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy okres 3 lat na utworzenie planu będzie wystarczający? Czy będzie można wydłużyć ten okres? Do kogo będzie można kierować wnioski o wydłużenie okresu na przygotowanie planu ogólnego i co może działać na korzyść takiej prośby?
- Czy ustawodawca przewiduje kary dla urzędów, które w wyznaczonym czasie od wejścia ustawy w życie nie opracują planu ogólnego?
- Czy będzie możliwe przeniesienie części dokumentacji ze studium do planu ogólnego? Jakie dokumenty i w jakim stopniu można wykorzystać?
- Co z gminami/miastami, które są w trakcie tworzenia/uchwalania studium zagospodarowania? Czy należy te prace wstrzymać i poczekać do wejścia nowelizacji, czy lepiej je zakończyć (uchwalić studium) mimo zbliżających się zmian i zniesienia studium?
- Co w sytuacji, gdy gmina nie posiada na całym terenie miejscowych planów zagospodarowania? Czy brak takiej dokumentacji wiąże się z większymi trudnościami po wejściu nowelizacji?
- W jaki sposób będzie funkcjonował Rejestr Urbanistyczny? Od kiedy będzie obowiązywał? Czy będzie można połączyć go z np. wewnętrznym systemem, tak aby dane zaciągały się automatycznie bez konieczności ponownego ich wprowadzania?
- Jakie dokumenty będą obowiązywały w czasie od wejścia ustawy do momentu opracowania planu?
Szczegółowy program szkolenia:
Co tak naprawdę zmieni nowelizacja ustawy o planowaniu przestrzennym? Co wiąże się z planowaną nowelizacją? Opracowanie planu ogólnego - zmiany związane z nowelizacją ustawy o planowaniu przestrzennym
- Jak bardzo planowane zmiany zmienią zadania planowania przestrzennego? Co da urzędnikom nowelizacja ustawy?
- Czy i w jaki sposób nowelizacja pozwoli zapanować gminie/miastu nad przestrzenią?
- Co w związku z nowelizacją będą musiały opracować urzędy? Jakie szczegółowe działania będą musiały podjąć?
- Kto będzie odpowiedzialny za opracowanie planu ogólnego? Kto i w jaki sposób będzie rozliczony z dopełnienia obowiązku zmiany dokumentacji planistycznej?
- Kiedy można się spodziewać wejścia nowelizacji? Jaki zakres zmian będzie obowiązywał?
- Jakie elementy będą obligatoryjne dla planu ogólnego? Z czego będzie się on składać?
- W jakim czasie urzędy będą zobligowane do zmiany i przejścia ze studium na plan ogólny? Czy urząd będzie mógł przekroczyć wyznaczony termin?
- Czy okres 3 lat na utworzenie planu będzie wystarczający? Czy będzie można wydłużyć ten okres? Do kogo będzie można kierować wnioski o wydłużenie okresu na przygotowanie planu ogólnego i co może działać na korzyść takiej prośby?
- Czy ustawodawca przewiduje kary dla urzędów, które w wyznaczonym czasie od wejścia ustawy w życie nie opracują planu ogólnego?
- Czy będzie możliwe przeniesienie części dokumentacji ze studium do planu ogólnego? Jakie dokumenty i w jakim stopniu można wykorzystać?
- Czy i w jaki sposób można przekształcić aktualne dokumenty pod nowe wymogi zawarte w nowelizacji ustawy?
- Co zrobić - czy dokonywać zmian w studium, ponieważ wymaga ono aktualizacji, czy czekać na wejście nowelizacji i nie dokładać sobie zbędnej pracy przed wprowadzeniem jasnych wytycznych? Co na chwilę obecną jest bardziej korzystne? Może należy jednak podjąć działania przygotowawcze?
- Czy dokonując aktualizacji bądź innych zmian w studium zagospodarowania przestrzennego w chwili obecnej będzie można wykorzystać zebrane dane do utworzenia planu ogólnego po zamianie przepisów?
- Co z gminami/miastami, które są w trakcie tworzenia/uchwalania studium zagospodarowania? Czy należy te prace wstrzymać i poczekać do wejścia nowelizacji, czy lepiej je zakończyć (uchwalić studium) mimo zbliżających się zmian i zniesienia studium?
- Czy zespoły projektowe w urzędach będą w stanie poradzić sobie z samodzielnym opracowaniem planu ogólnego?
- Czy planowane zmiany przełożą się na większą swobodę inwestorów? Czy uzyskanie przez nich odpowiedniej dokumentacji pod inwestycje będzie łatwiejsze i szybsze?
- Czy w kosztach tworzenia planu ogólnego będą mogli uczestniczyć inwestorzy?
- Co w sytuacji, gdy gmina nie posiada na całym terenie miejscowych planów zagospodarowania? Czy brak takiej dokumentacji wiąże się z większymi trudnościami po wejściu nowelizacji?
- Jakie zmiany wprowadza nowelizacja w zakresie odległości zabudowy mieszkaniowej od szkół czy ośrodków zdrowia?
- W jaki sposób nowelizacja przewiduje tworzenie inwestycji np. farm fotowoltaicznych?
- Czy nowelizacja ograniczy realizację inwestycji np. farm fotowoltaicznych, które zabierają miejsce pod inne, możliwe inwestycje gminy/miasta?
- W jaki sposób wprowadzenie planu ogólnego uniemożliwi deweloperom podejmowanie niekorzystnych inwestycji?
- Czy zmiany w prawie dadzą gminom/miastom większą kontrolę nad zagospodarowaniem przestrzenią?
- W jaki sposób i gdzie będzie można określić przeznaczenie działki po wejściu w życie nowelizacji?
- Gdzie i w jaki sposób można znaleźć specjalistów, którzy podejmą się opracowania nowego dokumentu, według nowych wytycznych i do tego w stosunkowo krótkim czasie? Czy jest to realne, aby wykonać plan ogólny w ciągu trzech lat?
- Jak znaleźć dobrego wykonawcę? Czy gminy/miasta już powinny szykować przetargi pod opracowanie planu ogólnego?
- Czy do utworzenia całego planu ogólnego trzeba korzystać ze wsparcia firmy zewnętrznej, czy urzędnicy mogą sami przygotować jakąś część dokumentacji?
- Na ile gmina/miasto jest w stanie poradzić sobie z samodzielnym opracowaniem planu ogólnego?
- Czy i jakie trudności mogą wystąpić w związku z pozyskaniem wykonawcy planu ogólnego?
- W jaki sposób będzie funkcjonował Rejestr Urbanistyczny? Od kiedy będzie obowiązywał? Czy będzie można połączyć go z np. wewnętrznym systemem, tak aby dane zaciągały się automatycznie bez konieczności ponownego ich wprowadzania?
Strategia rozwoju a nowelizacja ustawy - jaką funkcję po wejściu nowelizacji ustawy będzie pełnić ten dokument?
- W jakim czasie gminy/miasta będą zobowiązane do utworzenia/zaktualizowania strategii rozwoju?
- Czy strategia rozwoju będzie dokumentem obligatoryjnym?
- Czy po wejściu przepisów strategia rozwoju będzie konieczna do zaktualizowania?
- Czy każda gmina/miasto ma obowiązek stworzenia strategii rozwoju lokalnego i ponadlokalnego?
- Strategia rozwoju lokalnego i ponadlokalnego - w jaki sposób dokumenty te będą powiązane z planem ogólnym?
- Czy organ ustawodawczy przewiduje kary za niewykonanie strategii rozwoju i jej brak po wejściu nowelizacji?
Pozyskanie dotacji na utworzenie planu ogólnego - kto będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie? Jakie będą zasady uzyskania wsparcia?
- Czy będą dofinansowania z KPO do planu ogólnego?
- Czy dofinansowanie z KPO wystarczy na pokrycie kosztów opracowania planu?
- Czy będą dostępne inne środki na utworzenie planu ogólnego?
- Czy gmina dostanie dofinansowanie do utworzenia planu ogólnego?
- Jak gmina/miasto może poradzić sobie z wysokimi kosztami opracowania planu ogólnego?
- Jaka jest gwarancja uzyskania środków z KPO? Co mają zrobić urzędy, gdy takich środków na utworzenie planu ogólnego nie dostaną? W jaki inny sposób mogą pokryć koszty opracowania planu ogólnego?
- Jak mogą poradzić sobie urzędy bez dofinansowania z utworzeniem planu ogólnego?
- Jakie kryteria będzie musiała spełnić gmina/miasto, aby uzyskać dofinansowanie do utworzenia planu ogólnego?
- Czy gminy/miasta dostaną dofinansowanie na zmianę dokumentacji planistycznej? Skąd pozyskać wsparcie finansowe, aby opracować plan ogólny?
- Co w sytuacji, gdy nie będzie możliwe uzyskanie jakiejkolwiek dotacji? Jak mają poradzić sobie urzędy?
- Do kogo urzędy mogą zwrócić się o pomoc finansową?
- Czy gminy dostaną fundusze, czy będą musiały się o nie ubiegać? Jakie warunki będą musiały spełnić, aby uzyskać wsparcie?
- Co w sytuacji, gdy gminy/miasta nie stać na wykonanie planu ogólnego?
- Na jakich warunkach będzie udzielane wsparcie finansowe? Co muszą wykazać urzędy, aby je otrzymać?
- Czy urzędy zostaną obciążone wszystkimi kosztami związanymi ze zmianami i opracowaniem planu ogólnego? Gdzie składać wnioski i w jakich terminach?
Przygotowanie do nowelizacji - jakie korzyści niesie za sobą wcześniejsze podjęcie działań w nowych kierunkach?
- Zmiany związane z nowelizacją - z czym będą musieli zmierzyć się urzędnicy po wejściu nowelizacji? Jakie wyzwania zostaną narzucone na urzędników?
- Jak proponowane w nowelizacji zmiany wpłyną na rzeczywiste funkcjonowanie wydziałów zajmujących się planowaniem przestrzennym?
- Czy wprowadzenie nowelizacji ustawy o planowaniu przestrzennym, zmusi do zmian organizacyjnych w wydziałach zajmujących się planowaniem przestrzennym?
- Czy przed wejściem nowelizacji ustawy sensowne jest podejmowanie działań przygotowawczych pod wprowadzenie planu ogólnego?
- Co mogą zrobić urzędnicy, aby już teraz zadbać o swoją pracę w związku ze zmianami i koniecznością opracowania planu ogólnego?
- Jakie działania można przyjąć przed wejściem nowelizacji, aby przygotować się na nadchodzące zmiany?
- Czym może skutkować brak przygotowania pod nadchodzące zmiany?
Konsultacje społeczne - w jaki sposób dobrze zarządzać „nową” rolą społeczeństwa w planistyce?
- Konsultacje społeczne - w jaki sposób będą przebiegały? Jak będą wyglądały? W jaki sposób je przygotować, aby nie wydłużały całego procesu?
- Kiedy będą konieczne konsultacje społeczne? Czy każda nowa uchwała i zmiana będzie obligowała urząd do organizowania konsultacji? Jaką formę będą one przybierać?
- Czy konsultacje społeczne będą konieczne do zrealizowania przy każdych zmianach w dokumentacji planistycznej?
- Co zmieni się w opłatach planistycznych po wejściu ustawy?
- Co w związku z nowelizacją zmieni się w kontekście opłat planistycznych? Jak będą one wyliczane?
- Opłata planistyczna - co zmieni się wraz z wejściem nowelizacji?
- Na jakich zasadach będzie pobierana opłata planistyczna? Od czego będzie zależała? Jaka będzie podstawa do jej wyliczenia?
- W jaki sposób będzie ustalana wysokość opłaty planistycznej po nowelizacji przepisów?
- Czy właściciele terenów, którym ustalono nowe opłaty planistyczne, zostaną powiadomieni o takiej zmianie? Czy właściciele będą mieli wpływ na tę zmianę?
- Zmiany w zakresie opłaty planistycznej - kto będzie ponosić koszty opłaty?
Przepisy przejściowe oraz wydawanie decyzji o warunkach zabudowy - jak w czasie przejściowym podejmować działania inwestycyjne?
- Okres przejściowy - jak będzie wyglądać? Jakie przepisy będą obowiązywały?
- Jak w czasie przejściowym będzie wyglądało wydawanie decyzji o warunkach zabudowy?
- Jakie wytyczne będą obowiązywały w okresie przejściowym? Czy zostaną one określone, czy każdy urząd powinien opracować takie zasady samodzielnie w odniesieniu do ogólnych wytycznych?
- Jakie dokumenty będą obowiązywały w czasie od wejścia ustawy do momentu opracowania planu?
- W jaki sposób nowelizacja ujmuje decyzje o warunkach zabudowy? Co się zmieni?
- Jak będą wydawane WZ po nowelizacji przepisów?
- Co z wydawaniem decyzji o warunkach zabudowy w okresie przejściowym?
- Co stanie się z dotychczas wydanymi decyzjami o warunkach zabudowy? Czy one też będą ograniczone czasowo?
- Na jakiej podstawie będą wydawane decyzje o warunkach zabudowy w okresie przejściowym? Czy bez planu miejscowego na etapie przejścia ze studium na plan ogólny będzie można wydawać takie decyzje?
- Czy okres przejściowy pomiędzy wprowadzeniem planu ogólnego, a wyłączeniem studium będzie czasem zatrzymania inwestycji? Co może zrobić gmina/miasto, żeby temu zapobiec?
- Co z inwestycjami rozpoczętymi przed wejściem nowelizacji? Czy będą one dokończone według starych zasad, czy po wejściu zmian zawartych w nowelizacji będzie konieczna zmiana dokumentacji takiej inwestycji?
- Czy nowe wytyczne będą obowiązywały także stare plany miejscowe, jeżeli będzie konieczność ich aktualizacji? Czy konieczne zmiany będą wprowadzane według starych wytycznych?
Prowadzący
Sebastian Witek – Naczelnik Wydziału Architektury w Urzędzie Miasta Rybnika. Od początku kariery zawodowej związany z administracją publiczną, gdzie pracował na stanowiskach związanych z planowaniem przestrzennym i gospodarką nieruchomościami.
Jest autorem wielu projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Specjalizuje się w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, prawie budowlanym, gospodarce nieruchomościami oraz procedurze administracyjnej.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Ukończył studia podyplomowe między innymi z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz systemów informacji geograficznej.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.