
Wideo ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in.:
- Jak przygotować przegląd obszarów i granic aglomeracji wyznaczonych uchwałą sejmiku województwa?
- Jak poinformować radę gminy o konieczności zmiany obszarów i granic aglomeracji ?
- Jakie są zasady wyznaczenia AGLOMERACJI w drodze uchwały rady gminy będącej aktem prawa miejscowego? Projekty uchwał rady gminy w sprawie wyznaczenia AGLOMERACJI.
- Art. 234 – naruszenie stanu wody na gruncie w praktyce, tok postępowania, orzeczenia.
- Kompetencje Wód Polskich w zakresie nadzoru nad utrzymywaniem urządzeń wodnych i urządzeń melioracji wodnych.
- „Moja woda” , „Deszczówka” - możliwości dofinansowania projektów związanych z wykorzystaniem wód opadowych.
- Projekt ustawy o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy – kolejna przygotowywana nowelizacja Prawa wodnego, nowe obowiązki gmin.
- Jak przygotować się do kontroli NIK w zakresie gospodarki wodami opadowymi i roztopowymi ?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- ZMNIEJSZENIE NATURALNEJ RETENCJI TERENOWEJ - opłaty naliczane przez wójta / burmistrza / prezydenta miasta
- OŚWIADCZENIE (ANKIETA) o posiadaniu nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2, na której wykonano roboty lub istnieje obiekt budowlany trwale związany z gruntem, mające wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej
- INFORMACJA w sprawie ustalenia wysokości opłaty za usługi wodne za … kwartał …...roku za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej
- Decyzja określająca wysokość opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej (art.273 ust.6)
- Sposób obliczania ilości % odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionej
- Obwieszczenie dot. projektu uchwały w sprawie określenia wykazu kąpielisk znajdujących się na terenie Miasta/Gminy
- Uchwała w sprawie: określenia sezonu kąpielowego oraz wykazu kąpielisk na terenie Miasta /Gminy w …... roku
- Uchwała w sprawie: określenia sezonu kąpielowego na terenie Miasta /Gminy w …... roku
- Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli oraz określenia sezonu kąpielowego dla miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli na terenie Miasta /Gminy w …... roku
- Uchwała w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego dotyczącego współdziałania gmin wchodzących w skład AGLOMERACJI ……. przy realizacji zadania polegającego na wyznaczeniu obszaru i granic AGLOMERACJI …..
- POROZUMIENIE MIĘDZYGMINNE dot. AGLOMERACJI
- Uchwała w sprawie wyznaczania AGLOMERACJI
- Informacja wójta/burmistrza/prezydenta do rady gminy dot. przeglądu obszaru i granic aglomeracji
- Wykaz przykładowych orzeczeń na podstawie Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych dot. zmniejszonej retencji terenowej, opłat za odprowadzanie wód deszczowych, art. 234 – zmiana stanu wody na gruncie
- Wniosek dot. wszczęcia postępowania w związku ze zmianą stanu wody na gruncie
Szczegółowy program szkolenia:
- Procedura funkcjonowania kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli
- Opłaty za usługi wodne – m.in. za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej
- Na co zwracać uwagę przy ponoszeniu opłat do Wód Polskich m.in. za kanalizację deszczową?
- Jak stwierdzić zaistniałe zmiany równoważnej liczby mieszkańców w aglomeracji?
- Jak przygotować profil wody?
- Co to równoważna liczba mieszkańców?
- Jak postępować w przypadku, jeżeli aglomeracja obejmuje tereny położone w dwóch lub więcej gminach ?
- Organy uzgadniające projekty uchwał w sprawie wyznaczenia / zmiany AGLOMERACJI
Procedura wynikająca z art. 234 – stan wody na gruncie i obowiązki właścicieli
- Czym jest szczególne korzystanie z wód i czy wymaga pozwolenia wodnoprawnego, w jakich przypadkach?
- Czy opłaty za odprowadzanie wód systemem kanalizacji deszczowej ponoszą wioski i miasta, czy tylko miasta ?
- Odwadnianie gruntów na wsi, w mieście – opłaty, kto płaci?
- Przekroczenia warunków z pozwolenia wodnoprawnego – czy są kary?
- Czy za brak pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie wód systemem kanalizacji deszczowej ponosi się opłaty podwyższone?
Co jeśli podmiot nie ma pozwolenia wodnoprawnego?
- Opłaty podwyższone – czego dotyczą?
- Co jeśli kanalizacja nie ma pozwoleń wodnoprawnych ?
- Opłata legalizacyjna- możliwość zalegalizowania urządzeń wodnych, ile wynosi opłata legalizacyjna? Jaka dokumentacja jest niezbędna?
- Rów to urządzenie wodne, czy odprowadzanie deszczu do rowu wymaga pozwolenia wodnoprawnego?
- Obliczanie opłaty za kanalizację deszczową, na co zwracać uwagę, jakie informacje wysyłać do Wód Polskich?
Odwodnienie gruntów na wsiach i miastach – różnice w opłatach
- Czy jeśli trwa budowa, to już naliczamy opłaty za usługi wodne?
- Jak stwierdzić, że obiekty są trwale związane z gruntem? Czy parking – jest tu obowiązek naliczania opłat za zmniejszenie retencji?
- Czy opłaty za zmniejszoną retencję różnią się kwartałami?
- Opłaty retencyjne – co jeśli Kowalski nie zgadza się z naszą informacją, jakie są podstawy nieuznania reklamacji? Czy na naszą decyzję służy skarga do sądu ?
- Czy są jakieś przypadki zwolnienia z opłaty za usługi wodne?
- Współpraca z księgowością czy i kiedy wpłynęły opłaty retencyjne, zwroty opłat
- Jak obliczyć opłaty za retencję w przypadkach, gdy na nieruchomości jest studzienka chłonna, staw, jaką stawkę opłaty wtedy brać pod uwagę 10%, 30% ?
- Czy płytę ażurową traktować jako przepuszczalną czy nieprzepuszczalną?
- Czy obciążać cmentarze komunalne opłatą retencyjną?
- Wyloty, które będą kontrolować Wody Polskie, co jeśli podmioty, które mają wyloty do rzeki nie mają pozwolenia wodnoprawnego ?
- Czy jeśli przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne dostało opłatę, to czy może obciążyć nią spółdzielnię mieszkaniową?
- Przedłużenie pozwolenia wodnoprawnego – jakie są nowe możliwości?
- Wody wykorzystywane do kąpieli
- Do kiedy ustalać sezon kąpieliskowy – uchwała
- Podanie do publicznej wiadomości – ile dni powinno to wisieć na BIP-ie?
- Jakie zadania i kompetencje należą do gminy po wprowadzeniu Nowego Prawa wodnego? Obowiązujące terminy
- Wyjaśnienie problemów dotyczących retencji i opłat retencyjnych w przypadku, kiedy obiekt zajmuje więcej niż 70 % działki. Jak w praktyce ma wyglądać naliczanie opłat? Uczestnicy otrzymają dodatkowo wzór Informacji.
- Jakie są zasady funkcjonowania spółek wodnych ?
- Wysokości opłat za usługi wodne – omówienie na przykładach sposobu obliczenia przewidywanych opłat np. za odprowadzanie wód deszczowych kanalizacją deszczową na terenach wiejskich i miejskich !!!
- Stosowanie art. 234 obecnie obowiązującego Prawa wodnego, przykłady orzeczeń związanych z tym artykułem.
- Zakres kompetencji Wód Polskich, nadzoru budowlanego i wójta; jaki jest rzeczywisty zakres kompetencji poszczególnych organów administracji, a kiedy sprawa winna trafić do sądu cywilnego?
- Naruszenie stosunków wodnych i konflikty między właścicielami sąsiadujących działek, jak zatrzymać konflikty sąsiedzkie choćby na czas trwania postępowania?
Jakie są obowiązki wójta/burmistrza/prezydenta w związku z opłatą za zmniejszenie retencji terenowej?
- Jak ustalić i obliczyć wysokość opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej?
- Jak naliczać opłaty stałe oraz zmienne według Nowego Prawa wodnego?
- Omówienie casusów, np.: Według Pana X (zamieszkującego na danym terenie od kilku lat) jego sąsiad (budujący się w bieżącym roku na tym samym obszarze) nawiózł ziemię z budowy drogi na swoją działkę, podwyższając teren oraz powodując zmianę stosunków wodnych - zalewanie działki Pana X- jako dowód przedkłada fotografie - stan ogrodu i działki sprzed i po nawiezieniu ziemi. Powszechnie wiadomym jest, że działka Pana X położona jest na terenie narażonym na naturalne zalewanie również z innych kierunków (nieruchomości), obszar cechuje się podwyższonym poziomem wód gruntowych, z tendencją do podtopień. Zarzuty Pana X dotyczą z jednej strony nawiezienia przez Pana Y ziemi w ilości przekraczającej ustawowe 200 kg na m 2 i podniesienia rzędnych terenu (niezgodnego z pozwolenia budowlanego), a z drugiej zalewania działki Pana X wodami opadowymi z działki Pana Y.
- Czy za wydanie przedmiotowej decyzji konieczne jest uiszczenie przez stronę opłaty skarbowej - jeśli tak, to w jakiej wysokości?
- Na jakie aspekty zwrócić uwagę w przedmiotowym postępowaniu?
- Jakie organy, instytucje, dokumenty mogą posiadać/zawierać dane pomocne w celu określenia warunków hydrogeologicznych danego terenu, ilości opadów czy udowodnienia stronie niezgodnego z przepisami podwyższenia terenu danej nieruchomości (poza biegłym z dziedziny hydrogeologii)?
- Kwestia włączenia fotografii przedłożonej przez jednego z wnioskodawców do materiału dowodowego – jakie "cechy" musi spełniać dokumentacja zdjęciowa przekazana przez stronę, by mogła stanowić dowód w sprawie ?
- Jakie są sposoby/drogi "ugodowego" rozwiązania sporów sąsiedzkich w tym zakresie?
- Jaki jest podział zadań w Wodach Polskich - Zarządach Zlewni?
- Wody opadowe a ścieki – omówienie niejasności związanych z kwestiami płatności oraz naliczaniem opłat.
- Opłata za usługi wodne (pobór wód i wprowadzanie ścieków)
- Odwodnienie gruntów i upraw – opłaty.
- Jaki jest nowy zakres przedsięwzięć, które są kwalifikowane jako usługi wodne?
- Co zmieniło się w opłatach za kanalizację deszczową na nowych zasadach (ścieki czy wody)?
- Kto jest zwolniony z opłaty za zmniejszoną retencję terenową?
- Czy należy płacić za chodnik, jeśli nie ma kanalizacji?
Przykładowe naliczenia opłat za pobór wody.
- Jak zgłaszać reklamacje w przypadku naliczeń, z którymi się nie zgadzamy, jak często możemy reklamować, jaki mamy czas na złożenie reklamacji, kiedy "idzie" skarga (bez SKO, prosto do sądu)?
- Jak opomiarować wylot 1,5 metra?
- Kto będzie musiał dokonać pomiaru zabetonowania powierzchni nieruchomości, tam, gdzie nie ma kanalizacji deszczowej? (jedna księga wieczysta na nieruchomość)
- Jaka jest kolejność do uzyskania pozwolenia wodnoprawnego ? Jakie kroki należy podjąć?
- Naliczanie opłat za boiska szkolne w praktyce
- Kto wydaje decyzje o kąpieliskach? Jakie organy uczestniczą obecnie w wydaniu decyzji?
- Co zmienia się w aglomeracjach? Omówienie terminów, wyznaczanie aglomeracji uchwałą Rady Gminy, nowe obowiązki zawierania porozumień z gminami, które tworzą aglomerację (oczyszczalnie ścieków).
- Kto obecnie odpowiada za udrożnienie rowów? Jak naliczać opłaty, od czego to zależy, co należy uwzględnić w naliczaniu opłaty.
- Nieruchomości przyległe do wód objętych powszechnym wykorzystaniem – jak gmina powinna prawidłowo wyznaczyć część takiej nieruchomości?
Pomoc finansowa dla spółek wodnych na bieżące utrzymanie wód z gminy
- Jakie są zasady udzielania dotacji, tryb postępowania i sposób rozliczania?
- Uchwała dotycząca pomocy finansowej dla spółek wodnych. Co powinna zawierać umowa między gminą a spółką wodną?
- Jak rozwiązać problem nieczyszczonych rowów, które są najbardziej uciążliwym problemem, niedrożność
- Jak ustalić wysokość opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej?
Jak postąpić jeśli podmiot nie zgadza się z wysokością opłaty i składa reklamację?
- W jaki sposób rozpatrywać reklamację ?
- Jak gmina powinna prowadzić ewidencję kąpielisk?
- Jakie informacje powinna zawierać ewidencja i aktualizacja kąpielisk?
- Aktualizacja profilu wody w kąpielisku.
- Jak wyznaczać aglomeracje i uzgadniać z Wodami Polskimi?
- Przegląd obszarów i granic aglomeracji, z jaką częstotliwością?
- Co powinna zawierać uchwała dotycząca aglomeracji?
- Co w przypadku kiedy nie ma spółek wodnych? Kto powinien wykonywać czyszczenie rowów?
- Sąsiedzkie kłótnie o spływ/spadki wody z posesji na posesję sąsiada, co zrobić w takiej sytuacji?
- Podniesienie terenu sąsiada, podmywanie przez sąsiada. Rozwiązania
- Zatwierdzanie ugód
- Obowiązki właściciela gruntów co do zakłóceń stosunków wodnych; jak egzekwować przywrócenie stosunków wodnych do stanu poprzedniego? Jak to udowodnić właścicielowi który zakłóci stan prawny?
- Instrumenty, jak prowadzić całe postępowanie, kto jest stroną w postępowaniu – czasem stroną nie jest właściciel i ta odpowiedzialność się rozmywa. Co w takich sytuacjach ?
- Zastosowanie prawa budowlanego w kierunku modernizacji, konserwacji cieków wodnych i urządzeń. Co jest wymagane, kiedy trzeba modernizować, kiedy nie?
Stan wody na gruncie i konsekwencje jego naruszenia, zwłaszcza wskutek podniesienia poziomu terenu
- Jak postępować w przypadku podwyższenia terenu, kiedy nastąpiło naruszenie stosunków wodnych, ale nie ma szkody i nie wiadomo, czy wydawać decyzję o przywróceniu do stanu poprzedniego.
- Wszelkie kwestie związane z podwyższeniem terenu, nawiezieniem ziemi i/lub gruzu po podwyższeniu dużej działki woda znacząco zmieniła bieg, są zalania – jak powinno przebiegać całe postępowanie w takiej sytuacji?
- Jak postępować w przypadku zalewania sąsiedzkiego spowodowanego: zabudowaniem otwartego rowu melioracyjnego biegnącego wzdłuż prywatnej działki przez sąsiada, który jednak twierdzi, że co prawda rów zabudował ale wprowadził rury; rozgraniczaniem działek, które spowodowało zmianę stanu wód; odprowadzaniem wód deszczowych na sąsiednie działki.
- Problem związany ze spływającymi zabrudzonymi, zanieczyszczonymi wodami z jednej posesji, na drugą, które zagrażają ujęciu wody pitnej, np. studni sąsiada Prowadzenie postępowania / wydawanie decyzji dotyczących zmiany stosunków wodnych na gruntach - Wydawanie decyzji związanych z ustalaniem stosunków wodnych – cała procedura i uzasadnianie.
- Rowy, które mają nieuregulowany stan prawny (stare kanały, rowy bez nazwy, nieujęte w wykazach katastralnych, niebędące melioracją szczegółową); kto powinien nimi zarządzać i dbać o ich należytą konserwację?
- Do czyich kompetencji należy rozróżnianie urządzeń wodnych; co zrobić z 50. czy 60 letnimi urządzeniami wodnymi, znajdującymi się na terenach prywatnych – nikt ich nie konserwuje, łąki zarastają, leżą ugorem, urządzenia niszczeją, co można zrobić w takich sytuacjach, jak egzekwować należytą konserwację?
Utrzymanie rowów melioracyjnych, drenaży, rozróżnianie urządzeń wodnych, konserwacja, wody opadowe
- Skierowanie wód opadowych z rynien budynku na sąsiednią działkę – co z tym robić?
- Wody deszczowe na działce – zagospodarowanie/odprowadzanie tych wód przez właścicieli - Jak skutecznie sprawdzać i pilnować, by właściciele nie wprowadzali wód opadowych do kanalizacji sanitarnej?
- Problemy związane z punktowym zalewaniem po ulewnych deszczach – ludzie nie pozwalają budować rowów na prywatnych posesjach i nie dają możliwości przeprowadzenia prac konserwacyjnych w przypadku rowów już istniejących, co powoduje zalewanie – jak sobie z tym radzić?
- Czy gmina ma obowiązek przejęcia prywatnej kanalizacji deszczowej (art. 31 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz art. 49 par. 2 Kodeksu cywilnego)?
Jak przygotować się do kontroli NIK w zakresie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych
- Za co odpowiada urzędnik ? Co może zostać skontrolowane? W jaki sposób przygotować dokumenty do kontroli?
Prowadzący
Jadwiga Trzcińska, ponad 20 lat zajmowała się m.in. zagadnieniami gospodarki wodnej w Urzędzie Miejskim w Gnieźnie. Doświadczenie zdobywała zarówno w pracy w administracji samorządowej (Kierownik, Główny specjalista) jak i w branży wykonawczej – Rejonowe Przedsiębiorstwo Melioracyjne. Posiada praktyczną wiedzę na temat szeroko pojętej gospodarki wodnej zarówno w zakresie jej uwarunkowań prawnych, jak i społeczno – gospodarczych oraz przyrodniczych. Absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu – Wydział Melioracji Wodnych, Studia podyplomowe: Zarządzanie Środowiskiem - UAM w Poznaniu, Prawo Ochrony Środowiska – Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.