W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak postąpić w sytuacji, jeśli organizacja ekologiczna chce być w postępowaniu na prawach strony?
- Czy można zmienić decyzję zezwalającą na usunięcie drzew? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?
- W jaki sposób poprowadzić postępowanie wyjaśniające w przypadku złożenia odwołania od decyzji?
- W jaki sposób poprawnie naliczyć administracyjną karę pieniężną w przypadku nielegalnego usunięcia drzew wraz z kłodami i systemem korzeniowym?
- Na kogo nałożyć administracyjną karę pieniężną (na pracodawcę czy pracownika), kiedy firma wykonywała usługi na zlecenie właściciela nieruchomości?
- Które obwody drzew brać pod uwagę w przypadku, gdy postępowanie toczy się trzy lata, a tymczasem drzewa urosły?
- Formy ochrony przyrody a prawo własności. Jakie przepisy prawne regulują kwestie pomników przyrody na działkach osób prywatnych?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wezwanie do złożenia wyjaśnień
- Zapytanie do strony
- Wszczęcie postępowania
- Postanowienie o zawieszeniu postępowania
- Postanowienie o wznowieniu postępowania
- Decyzja o umorzenie postępowania
- Zakończenie postępowania
- Decyzja o odmowie wszczęcia postępowania
- Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych (wniosek)
- Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych na drodze postanowienia (zgłoszenie)
- Zawiadomienie o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania
- Obwieszczenia o wszczęciu postępowania, terminie oględzin, zakończeniu postępowania, wydanej decyzji
- Wezwanie na przesłuchanie świadka
- Protokół z przesłuchania świadka
- Decyzja odstępująca od nałożenia kary
- Decyzja nakładająca karę za zniszczenie
- Decyzja nakładająca karę za uszkodzenie
- Decyzja nakładająca karę za usunięcie bez wymaganego zezwolenia
- Decyzja nakładająca karę za usuniecie pomimo sprzeciwu
- Decyzja nakładająca karę przed upływem milczącej zgody
- Przekazanie sprawy do organów ścigania
Szczegółowy program szkolenia:
Nowości w programie:
- Czy podczas interwencji na zgłoszenie nielegalnej wycinki komisja musi udać się w asyście straży miejskiej/gminnej? Co w przypadku, gdy w gminie nie ma powołanej takiej straży?
- Czy można odstąpić od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za nielegalne usunięcie drzew?
- Czy pobieranie kopii aktu notarialnego będącego potwierdzeniem własności nieruchomości jest naruszeniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych?
- Czy za każdym razem należy dołączać klauzule RODO do pism kierowanych do stron postępowania?
- Jak prawidłowo ustalić stronę postępowania w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za nielegalną wycinkę drzew? Czy osoba zgłaszająca ten proceder jest stroną czy wyłącznie właściciel nieruchomości?
- Jaka jest procedura, gdy dostajemy zgłoszenie o wycince bez zezwolenia? Czy możemy jechać w teren bez zapowiedzi?
- Jak prawidłowo przygotować decyzję i postanowienie? Jakie są różnice pomiędzy tymi dokumentami?
- Czy gmina musi ustosunkować się do odwołania strony od wydanej decyzji?
- Co w przypadku gdy zgłoszona została nielegalna wycinka drzew, a sprawca nie jest znany?
- Czy można przekazać sprawę do organów ścigania w związku z brakiem osoby odpowiedzialnej za uszkodzenie, zniszczenie czy nielegalną wycinkę drzew?
- Czy osoba wynajmująca mieszkania w kamienicy może prowadzić działalność gospodarczą, jeśli osoba składająca wniosek o usunięcie drzew twierdzi, że nie ma tam zarejestrowanej działalności?
- Co w przypadku, gdy firma, na którą była decyzja z odroczoną opłatą, wycięła drzewa i nie wykonała nasadzeń kompensacyjnych, po czym zniknęła, ale najpierw sprzedała grunt kolejnej firmie? Czy obowiązek nasadzeń przechodzi na nowego właściciela?
- Czy z pierwszej wizji sporządzamy notatkę? Czy udajemy się w miejsce ze strażą miejską i sporządzamy protokół?
- Co w przypadku, gdy jest wielu współwłaścicieli i jeden z nich nie żyje, a nie ma przeprowadzonej sprawy spadkowej, jednakże wszyscy chcą wycinki, bo drzewo jest uschnięte i zagraża bezpieczeństwu ludzi w pobliżu drogi?
- Czy rolnik może złożyć zgłoszenie na wycinkę na polu z przepisu art. 83f ust.1 pkt 3 b?
- Po wizji organ posiada materiał dowodowy, z którego wynika, że usunięcie drzew jest podyktowane inwestycją. W trakcie wizji takiego zagrożenia nie stwierdzono. Wnioskodawca argumentuje usunięcie drzew z powodu tarasowania drogi pożarowej, strefy wybuchowej. Czy wzywamy wnioskodawcę do wyjaśnienia zgodnie z przepisem art. 50 k.p.a.?
- Czy zgłoszenie wymaga podpisu wszystkich współwłaścicieli?
- Na gruncie wspólnoty mieszkaniowej rośnie drzewo, które mieszkańcy chcą usunąć. Wniosek składa wspólnota, zarządca podpisuje. Czy właściciele mieszkań muszą podpisywać zgodę lub składać oświadczenia?
- Pełnomocnik firmy X za zgodą 10. współwłaścicieli, złożył wniosek na usunięcie drzew i władania gruntem, na którym rosną drzewa, gdzie jeden ze współwłaścicieli jest pełnomocnikiem dla 2 współwłaścicieli. Do wniosku nie dołączono pełnomocnictwa współwłaściciela, który ma pełnomocnictwo tych 2 współwłaścicieli. Czy wzywamy do przedłożenia tych pełnomocnictw i wniesienia opłaty za pełnomocnictwo?
- Czy w zawiadomieniu może być kilka nazwisk, jeżeli w jednym zawiadomieniu występują dwie strony lub więcej?
- Na zgłoszeniu lub wniosku małżonkowie muszą wpisać wspólnie swoje dane. Czy jeden ze współmałżonków może złożyć na siebie takie zgłoszenie lub wniosek?
- Czy na zgłoszenie o usuwaniu drzew odpowiadamy pisemnie?
- Czy w oględzinach drzew, usuwanych w pasach drogowych, musi być wnioskodawca? Czy sami podpisujemy protokół, jeżeli nie stawił się na oględzinach?
- Co w sytuacji, gdy właścicielka działki zmarła i dzieci przychodzą ze zgłoszeniem, że drzewo zagraża bezpieczeństwu?
- Czy jest kara za niewprowadzenie danych do EKOportalu?
- Rolnik podpisał umowę z firmą na oczyszczenie gruntów rolnych kupionych od KOWR, w celu przywrócenia do użytkowania rolniczego. Firma wzięła podwykonawcę, który usuwał drzewa i wyrwał korzenie. Do urzędu przyszedł rolnik, który miał działkę sąsiadującą z tą, na której odbywały się prace i powiadomił, że ten podwykonawca usunął mu las na dwóch działkach. Co w tym przypadku? Wykonawca nie znał granic nieruchomości?
- Czy wymagane jest zgłoszenie na wycinkę krzewów z powierzchni większej niż 25 m2, jeżeli są usuwane na podstawie przepisu art. 83f ust. 1 pkt 3a? Co w przypadku, gdy właściciel złożył zgłoszenie do urzędu o zamiarze usunięcia krzewów?
- Czy konieczna jest opinia dendrologiczna?
- Kiedy trzeba mieć decyzję środowiskową typowo na wycinkę drzew?
- Co z uzasadnieniem do uchwały?
1. K.p.a. w usuwaniu drzew - powiadamianie o wszczęciu postępowania. Jak i kiedy wydać decyzję odmowną? Kiedy można zmienić decyzję? Odwołania od decyzji
- Notatki służbowe - w jaki sposób je tworzyć i w jakim celu?
- Omówienie zasad tworzenia zawiadomień na poszczególnych etapach postępowania
- Jak poprawie zawiadomić o wszczęciu postępowania administracyjnego?
- W jaki sposób zawiadamiać strony postępowania, gdy ich liczba w postępowaniu przekracza 20 osób?
- Czy istnieją przypadki kiedy gmina może odmówić wszczęcia postępowania?
- Kiedy należy zawiesić postępowanie?
- W jaki sposób zapewnić stronom czynny udział w postępowaniu?
- Jak postąpić w sytuacji, jeśli organizacja ekologiczna chce być w postępowaniu na prawach „strony”?
- Jak weryfikować prawidłowość pełnomocnictwa? Czy zawsze wiąże się ono z opłatą skarbową?
- Czy można przyjmować kopie aktu notarialnego jako potwierdzenia posiadania tytułu prawnego do władania nieruchomością?
- Co zrobić w przypadku, gdy wniosek został złożony przez osoby nieupoważnione?
- Co zrobić w przypadku, gdy wniosek dotyczy usunięcia drzew, na które nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia?
- W jakiej formie należy wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia brakującego podpisu?
- Czy można zawiadomić telefonicznie wnioskodawcę o oględzinach?
- Czy można przeprowadzić przesłuchanie świadka, który zamieszkuje inną gminę?
- Co należy zrobić, gdy postępowanie nie może zostać zakończone w ustawowym terminie?
- Co to jest postępowanie wyjaśniające i kiedy się je prowadzi?
- Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew zostało podpisane wyłącznie przez jednego współwłaściciela - czy należy wzywać go do uzupełnienia o podpis drugiej osoby? Jeśli tak, to czy należy zrobić to również postanowieniem?
- Jak przygotować zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy w terminie określonym w k.p.a.?
- Omówienie elementów składowych decyzji: podstawa prawna, sentencja, uzasadnienie faktyczne, uzasadnienie prawne, pouczenie
- Czy każdorazowo przed wydaniem decyzji należy wysyłać zawiadomienie?
- Czy gmina może wydać odmowę wydania decyzji?
- Czy można wydać decyzję warunkową na usunięcie drzewa z uwagi na prace budowlane bądź rozbiórkowe?
- Czy można zmienić decyzję zezwalającą na usunięcie drzew? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?
- Czy organ ma obowiązek zmiany decyzji na wniosek wnioskodawcy, czy może odmówić?
- Jakie muszą zostać spełnione warunki oraz jaka jest procedura wydawania decyzji wygaszającej?
- Odwołanie od decyzji - co powinno zawierać i kto może je wnieść?
- Jak należy postąpić w przypadku uchylenia decyzji i przekazania do ponownego rozpatrzenia przez samorządowe kolegium odwoławcze?
- Czy gmina może odwołać się od decyzji samorządowego kolegium odwoławczego?
- W jaki sposób poprowadzić postępowanie wyjaśniające w przypadku złożenia odwołania od decyzji?
- Jakie możliwości daje zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania?
- W jakich przypadkach można wezwać stronę do złożenia wyjaśnień?
- Co powinno zawierać obwieszczenie?
- Jak postąpić w przypadku, gdy decyzja została wydana na osobę zmarłą?
2. Administracyjne kary pieniężne – kiedy można odstąpić od kary? Ustalanie wysokości i nakładanie kar
- SKO uchyliło decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia. Jak dalej poprowadzić postępowanie? Czy wszystko należy zacząć od początku?
- Czy gmina musi ustosunkować się do odwołania strony od wydanej decyzji?
- Co w przypadku, gdy zgłoszona została nielegalna wycinka drzew, a sprawca nie jest znany?
- Czy można przekazać sprawę do organów ścigania w związku z brakiem osoby odpowiedzialnej za uszkodzenie, zniszczenie czy nielegalną wycinkę drzew?
- Jak poprawie ustalić procent usuniętej korony?
- Czy można odstąpić od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej?
- W jakich przypadkach można umorzyć karę?
- Jak poprawie wyliczyć wysokość administracyjnej kary pieniężnej? Kiedy stanowi ona wysokość opłaty, a kiedy jej dwukrotność?
- W jaki sposób poprawnie naliczyć administracyjną karę pieniężną w przypadku nielegalnego usunięcia drzew wraz z kłodami i systemem korzeniowym?
- W jakich przypadkach przeprowadza się rozprawę administracyjną?
- Czy osoba zgłaszająca nielegalną wycinkę jest stroną postępowania?
- Które obwody drzew brać pod uwagę w przypadku, gdy postępowanie toczy się trzy lata, a w międzyczasie drzewa się rozrosły?
- Kiedy i w jakiej formie wzywa się świadków na przesłuchanie?
- W jaki sposób przeprowadzić przesłuchanie świadka? Czy należy z tej czynności sporządzić protokół, czy wystarczy notatka służbową?
- Co zrobić w przypadku, gdy zeznania strony i świadka wzajemnie się wykluczają?
- W jaki sposób stwierdzić, czy podmiot działał za zgodą właściciela nieruchomości?
- W jakich przypadkach uznać, że podmiot działał bez zgody właściciela nieruchomości? Jakie są formy zgody?
- Co zrobić w przypadku, gdy nielegalnie drzewo usunął pracownik pewnej firmy. Na kogo zostaje nałożona kara: na pracownika czy na pracodawcę?
- Na kogo nałożyć administracyjną karę pieniężną (na pracodawcę czy pracownika), kiedy firma wykonywała usługi na zlecenie właściciela nieruchomości?
3. Podstawowe regulacje prawne w zakresie ochrony przyrody
- Jaką uchwałę rada gminy musi podjąć, aby zaktualizować stan ilościowy alei drzew stanowiących pomnik przyrody?
- Uchwały rady gminy – informacje o procesie uchwalania oraz wymogach formalnych w aspekcie ochrony przyrody
- Jak poprawnie przygotować uchwałę ustanawiającą formę ochrony przyrody?
- Co powinna zawierać uchwała znosząca formę ochrony przyrody?
- Jaka jest procedura uchwalania zabiegów pielęgnacyjnych form ochrony przyrody?
- Formy ochrony przyrody a prawo własności. Jakie przepisy prawne regulują kwestie pomników przyrody na działkach osób prywatnych?
Prowadzący
Adrian Brzozowski– praktyk, inspektor w UM Ciechanów, inżynier środowiska, magister zarządzania. Pracując w Urzędzie Miasta Ciechanów wydał kilka tysięcy decyzji dotyczących usunięcia drzew i/lub krzewów. Do jego obowiązków należy między innymi: prowadzenie postępowań wymierzających administracyjne kary pieniężne, wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i/lub krzewów, bieżące utrzymanie zieleni miejskiej, zamówienia publiczne w zakresie utrzymania i inwestycji zieleni miejskiej jak również sprawy związane z edukacją ekologiczną oraz formami ochrony przyrody na terenie gminy.
Ukończył studia podyplomowe pn. „Monitoring Środowiskowy i Mediacje Konfliktów Ekologicznych" UKSW w Warszawie. Jest jednym z kilku trenerów ogólnopolskiego projektu szkoleniowego pt. „Program kaskadowych szkoleń dla pracowników samorządów terytorialnych w zakresie projektowania i gospodarowania zielenią w miastach” realizowanym przez Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
Ma szerokie doświadczenie w zakresie prowadzenia postępowań dla rolników, prywatnych przedsiębiorstw, Rodzinnych Ogrodów Działkowych, zarządców dróg (w tym GDDKiA), PKP, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych czy innych podmiotów. Ściśle współpracuje z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków oraz Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.