W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak definiować rażące naruszenia?
- Czy Ośrodek Szkolenia Kierowców z zawieszoną działalnością podlega kontroli?
- Jak powinno wyglądać prawidłowe postępowanie w przypadku konieczności zamknięcia OSK?
- W jaki sposób kontrolować OSK, którego infrastruktura znajduje się częściowo na terenie innego powiatu?
- Jak powinna wyglądać kontrola OSK z udziałem policji?
- Kiedy kontrolować nowy Ośrodek Szkolenia Kierowców?
- Jak wyglądają kontrole z wyższych urzędów? Na co zwracają uwagę podczas kontroli?
Szczegółowy program szkolenia:
1. Postępowanie w przypadku wystąpienia rażących naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia Ośrodka Szkolenia Kierowców – jak definiować rażące naruszenia?
- Co oznacza wielokrotne, rażące naruszenie warunków prowadzenia działalności OSK jak to prawidłowo interpretować i nie naruszyć praw przedsiębiorcy?
- Co stanowi rażące naruszenie ze strony OSK?
- Jakie to są rażące naruszenia - przykłady
- W jaki sposób dowieść, że rażące naruszenie miało miejsce?
- Jakie rażące naruszenia mogą skutkować wydaniem decyzji o zamknięciu OSK przez organ kontrolujący?
- Co należy zrobić w sytuacji, gdy nagminnie pojawiają się drobne błędy podczas kontroli w danym ośrodku szkolenia kierowców? Czy jest to powód do wyciągnięcia większych konsekwencji?
- Jak powinna być rozpatrywana skarga dotycząca Ośrodka Szkolenia Kierowców?
- W jakim momencie należy powiadomić organy ścigania w sytuacji pojawienia się skargi na dany Ośrodek Szkolenia Kierowców?
- Czy w przypadku pojawienia się skargi osoba kontrolująca ma prawo przesłuchać świadków?
- Co zrobić w sytuacji, gdy podczas kontroli Ośrodka Szkolenia Kierowców jest wszystko w porządku, a później dochodzi informacja, że było to ustawione?
- Ile musi być drobnych naruszeń, żeby móc zamknąć ośrodek?
- Kiedy powinna być wydawana decyzja o zamknięciu danego Ośrodka Szkolenia Kierowców?
- Jak powinno wyglądać prawidłowe postępowanie w przypadku konieczności zamknięcia OSK?
- Jak należy przeprowadzić zamknięcie ośrodka w sytuacji naruszeń?
2. Infrastruktura OSK – kontrola Ośrodków Szkolenia Kierowców, których infrastruktura nie znajduje się w całości na terenie jednego powiatu – jak ma wyglądać współpraca między powiatami w tym zakresie?
- Jak wygląda współpraca między powiatami, jeśli ośrodek przedsiębiorcy znajduje się na terenie jednego powiatu, a plac manewrowy na terenie innego?
- Jak kontrolować OSK, które mają część infrastruktury na terenie innego powiatu?
- Czy plansze dotyczące pierwszej pomocy muszą być wywieszone w sali wykładowej?
- Jakie warunki techniczne musi konkretnie spełniać budynek, w którym mają odbywać się zajęcia teoretyczne?
- Jak powinna być wyposażona sala do zajęć teoretycznych?
- Czy należy sprawdzać tablicę na sali wykładowej tak jak jest to ujęte w protokole, pomimo że teraz większość Ośrodków Szkolenia Kierowców nie posiada tablic?
- Jakiego typu programy powinien posiadać instruktor na sali wykładowej?
- Czy OSK może posiadać w jednym pomieszczeniu salę wykładową i pomieszczenie biurowe, przy czym powierzchnia pomieszczenia wynosi niewiele ponad 25 m2? OSK tłumaczy, że biuro działa do godziny 16.00, a szkolenie teoretyczne odbywa się od 17, więc powierzchnia zajmowana przez szafy na akta i biurko do obsługi klientów nie powinna być odliczana od powierzchni sali wykładowej.
- Kontrola rzeczy technicznych - jak dokładnie kontrolować, czy zwracać uwagę na to, ile lat ma sprzęt?
- Skąd należy czerpać wiedzę praktyczną dotyczącą tego, jak powinny wyglądać kwestie techniczne w OSK, jeśli urzędnik posiada przygotowanie jedynie od strony prawnej?
3. Dokumentowanie przebiegu kontroli – wydawanie zaleceń pokontrolnych, sporządzanie protokołu oględzin – czy przebieg kontroli należy dokumentować w formie zdjęć?
- Czy jeśli nie ma uwag po zakończonej kontroli, to czy należy wydać zalecenia pokontrolne, ponieważ taki przepis istnieje?
- Czy przy każdej kontroli należy sporządzać protokół oględzin, czy tylko protokół główny?
- Czy należy do protokołu głównego sporządzać protokoły pośrednie (z oględzin sali, placu manewrowego)?
- Czy przy każdej kontroli należy zamieszczać protokół oględzin łącznie ze zdjęciami, w sytuacji gdy wszystko jest w porządku?
- Jakie kwestie warto ująć w protokole?
- Jak powinien wyglądać protokół dotyczący praktycznej części szkolenia w ośrodku?
- Jak zapisać nieścisłości w protokole, aby w małych ośrodkach nie być posądzonym o stronniczość?
- Czy jest konieczność dokumentowania przez starostwo (w formie zdjęć) uczestnictwa w zajęciach przez osobę kontrolującą?
- Czy należy udokumentować odbycie kontroli w formie zdjęć?
- Czy przy kontroli sporządzana jest dokumentacja fotograficzna pomieszczeń i pojazdów?
- Jaką formę powinny mieć zalecenia pokontrolne?
- Czy zawsze należy wystawiać zalecenia pokontrolne lub wystąpienie pokontrolne?
- Jak ma wyglądać wystąpienie pokontrolne i co warto w nim zawrzeć?
- Czy należy brać wszystkie kserokopie dokumentów w przypadku zmieniania przez OSK sali lub placu manewrowego czy mogą pozostać w aktach?
- Czy biorąc dokumentację do protokołu wystarczy kserokopia, czy musi być to umowa przedkładana (za zgodność z oryginałem)?
- Jak ma wyglądać zaświadczenie (w jakiej ma być formie) w przypadku wykreślania OSK z rejestru na wniosek?
- Jak kontrolować dokumenty znajdujące się w elektronicznym obiegu? Jak je zweryfikować, jeśli nie posiadają daty oraz pieczątki?
4. Ewidencjonowanie zajęć przez przedsiębiorcę – zgłaszanie kursantów do programu kandydata, jak powinny wyglądać prawidłowe harmonogramy zajęć?
- Jak kierownik powinien tworzyć harmonogramy zajęć, czy może je posiadać w formie elektronicznej?
- Co w sytuacji, gdy kursant odwołuje zajęcia, czy kierownik powinien tworzyć nowy harmonogram?
- Co zrobić w sytuacji, gdy daty w karcie przeprowadzanych zajęć w systemie nie zgadzają się z wersją papierową?
- Czy przedsiębiorca powinien również prowadzić papierową wersję ewidencji szkolenia, jeśli jest wersja elektroniczna?
- Jak prawidłowo ma być zapisane ewidencjonowanie zajęć w trakcie szkolenia uzupełniającego?
- Kiedy osoba może zgłosić kandydata do programu kandydata (czy może zrobić to np. tydzień wcześniej czy w pierwszy dzień roboczy)?
- Jak rozwiązać sprawę w sytuacji, gdy daty w karcie przeprowadzanych zajęć nie zgadzają się z datami w programie kandydata?
- Co zrobić w sytuacji, gdy w karcie pierwsze zajęcia są wpisane z różnymi datami?
- Czy przedsiębiorca przeprowadzający szkolenie na kategorię C i C+E powinien ewidencjonować podwójnie czy jako jedną pozycję?
- Kiedy należy zgłaszać osobę do zajęć z pierwszej pomocy (przed rozpoczęciem szkolenia czy po 20 h), jeśli osoba podeszła już do egzaminu teoretycznego w Wordzie?
- Czy przedsiębiorcy muszą mieć osobną ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia, ponieważ jedni przedsiębiorcy wpisują w rubrykę, natomiast inni prowadzą osobną książkę wydanych zaświadczeń?
- Jakie wnioski należy złożyć, jeśli chodzi o wpis do ewidencji OSK o rozszerzanie uprawnień np. z kategorii B na C, dopisanie kategorii A?
5. Kontrola OSK z udziałem policji – porozumienie z policją
- Jak ma przebiegać kontrola Ośrodków Szkolenia Kierowców ze współpracą z policją? Czy osoba kontrolująca oraz policjant mają znajdować się w jednym aucie?
- Jak powinna wyglądać kontrola OSK z udziałem policji?
- Czy osoba kontrolująca powinna posiadać pisemne porozumienie z policją w sprawie kontroli?
- Jak ma wyglądać porozumienie z policją w sprawie kontroli Ośrodków Szkolenia Kierowców?
- Co zrobić w sytuacji gdy policja nie reaguje na pismo dotyczące obecności podczas kontroli pojazdu do nauki jazdy?
- Jak organy ścigania powinny rozpatrywać skargi dotyczące Ośrodków Szkolenia Kierowców?
6. Plan kontroli – zawiadamianie OSK o kontroli, jak radzić sobie z przedsiębiorcami uciekającymi od kontroli?
- Czy zgodnie z ustawą o przedsiębiorcach należy zawiadamiać ośrodek o planowanej kontroli?
- W jaki sposób kontrolować ośrodki, jeśli ich godziny pracy różnią się od godzin pracy starostwa?
- Jak kontrolować przedsiębiorców poza godzinami pracy, ponieważ niektóre ośrodki pracują wieczorami oraz w weekendy?
- Jak kontrolować odbywające się zajęcia w OSK, jeśli często są to godziny wieczorne, a osoby kontrolujące z urzędu pracują np. do godziny 16?
- Do kiedy starostwo ma obowiązek sporządzić plan kontroli na następny rok?
- Kiedy przeprowadzać kontrolę szkolenia teoretycznego i praktycznego? Przeważnie w dniu kontroli zasadniczej zajęć nie ma, czy na przeprowadzenie dodatkowych kontroli zajęć teoretycznych i praktycznych należy mieć nowe upoważnienie?
- Co zrobić w sytuacji, gdy osoba kontrolująca posiada upoważnienie, a w momencie jego czasu ważności nie uzbierała się liczba osób na zajęcia, czy należy w takiej sytuacji występować o kolejne upoważnienie?
- Jak kontrolować przedsiębiorcę, który w ciągu roku szkoli bardzo mało osób i jest trudno dostępny?
- Co zrobić w sytuacji, gdy przedsiębiorcy uciekają od kontroli i nie organizują zajęć w okresie, gdy ma odbyć się kontrola?
- Co zrobić w sytuacji, gdy doręczenie dokumentów o planowanej kontroli do przedsiębiorcy jest niemożliwe?
7. Instruktor – czy trzyletnia praktyka instruktorska powinna być odbywana w sposób ciągły?
- Czy jest zasadne wskazanie w protokole zalecenia dla instruktora przerwy pomiędzy zajęciami, które są bezpośrednio po sobie i potrzebują zmiany pojazdu?
- Czy kierownik szkoły jazdy w trakcie kontroli może odmówić przedstawienia umów zawartych z instruktorami?
- Czy nadal instruktor nie musi przedstawiać badania lekarskiego i psychologicznego w celu przedłużenia legitymacji?
- W jaki sposób ma być udokumentowana trzyletnia praktyka instruktora (czy kartami przeprowadzanych zajęć czy może zaświadczenie od pracodawcy wystarczy)?
- Czy do trzyletniej praktyki instruktorskiej można zaliczyć np. okres pięciu lat z przerwami czy musi być to czas nieprzerwany?
- Czy trzyletnia praktyka instruktora, żeby zostać zaakceptowana, powinna być odbywana w sposób ciągły?
- Jeśli instruktor jest wpisany do ewidencji wykładowców, a występuje z wnioskiem o wpisanie do ewidencji instruktorów, to ma znajdować się w obu ewidencjach, czy tylko w ewidencji wykładowców?
- Jeżeli osoba odbyła warsztaty doskonalenia zawodowego, ale nie otrzymała zaświadczenia, to czy należy traktować ją tak samo jak osobę, która tego szkolenia nie odbyła?
- Kiedy należy wszcząć postępowanie dotyczące wykreślenia osoby z ewidencji w sytuacji, gdy osobie kontrolowanej wygasła ważność orzeczenia lekarskiego i psychologicznego?
- Jak postąpić, gdy legitymacja instruktora jest nieważna?
- Co zrobić w sytuacji, gdy instruktor nie ma ważnego orzeczenia lekarskiego?
- Czy jest obowiązek pobierania opłaty ewidencyjnej przy wpisie OSK i instruktora do rejestru?
8. Plac manewrowy. Czy kilka OSK może korzystać z jednego placu? Co zrobić w sytuacji, gdy wymogi odnośnie placu nie są spełniane?
- Jak prawidłowo analizować place manewrowe?
- Czy co roku należy/przy każdej kontroli mierzyć plac manewrowy, salę wykładową, jeśli nie zmienił się stan faktyczny?
- Czy z placu manewrowego może korzystać kilka ośrodków?
- Czy kilka OSK może prowadzić szkolenie na jednym placu manewrowym?
- Na co zwracać szczególną uwagę przy kontroli placu manewrowego? Jak kontrolować plac w zależności od kategorii, na którą są na nim szkolenia?
- Czy dopuszczalne jest zajmowanie placu za opłatą (czy spełnia wymogi ustawy) czy musi być podpisana konkretna umowa na plac manewrowy?
- Co zrobić w sytuacji, gdy plac manewrowy nie spełnia wymiarów w ośrodkach z kat. C?
- Co zrobić w sytuacji, gdy wymogi odnośnie placu nie są spełniane przez OSK np. plac nie jest ogrodzony, nawierzchnia jest zużyta?
- W jaki sposób powinien być prawidłowo oznakowany plac manewrowy, na co zwracać szczególną uwagę?
- Jak interpretować wymóg dotyczący placu manewrowego: musi być wyłączony z ruchu pojazdów innych niż szkoleniowe - wymagać ogrodzenia czy odgrodzenie taśmami na czas szkolenia jest wystarczające?
9. Otwieranie nowych Ośrodków Szkolenia Kierowców przez przedsiębiorców – kiedy powinna odbyć się pierwsza kontrola?
- Kiedy można po raz pierwszy wejść na kontrolę do ośrodka, który jest nowo otwarty?
- Jak powinna wyglądać kwestia dziedziczenia i przejęcia ośrodka szkolenia kierowców w przypadku śmierci jego właściciela? W jaki sposób powinno nastąpić przejęcie osób szkolonych, jeśli np. syn zmarłego właściciela otwiera nowy ośrodek pod tą samą nazwą, z tymi samymi instruktorami?
- Czy wystarczy, żeby przedsiębiorca posiadał zarejestrowane pojazdy na terenie danego powiatu, aby mógł otworzyć w nim ośrodek, jeśli infrastruktura znajduje się poza terenem tego powiatu?
- Czy podczas zakładania OSK na spółkę cywilną, przedsiębiorcy odpowiadają indywidualnie na wymogi np. osobno wnoszą opłatę za wpis do ewidencji czy dzielą obciążenia?
- Kiedy kontrolować nowy Ośrodek Szkolenia Kierowców, czy od razu po powstaniu czy zgodnie z planem kontroli?
- Jakich dokumentów należy wymagać od Ośrodka Szkolenia Kierowców, który dopiero się otwiera, a instruktor nie ma 3 letniej praktyki w szkoleniu kierowców?
10. OSK z zawieszoną działalnością – czy podlegają kontroli?
- Czy ośrodek, który ma zawieszoną działalność podlega normalnej kontroli?
- Czy należy kontrolować OSK z zawieszoną działalnością?
- Jak kontrolować ośrodek szkolenia kierowców, jeśli ma zawieszoną działalność?
- Jak postępować z przedsiębiorcą, który nie został wykreślony z rejestru, ale ośrodek jest zawieszony?
- Co należy zrobić z zaświadczeniami o ukończeniu szkolenia i rejestrem zaświadczeń oraz arkuszami z egzaminu wewnętrznego, harmonogramami zajęć teoretycznych po zaprzestaniu wykonywania działalności w zakresie OSK
11. Pojazdy – czy należy kontrolować wszystkie pojazdy w OSK?
- Co zrobić w sytuacji, gdy pojazd nie posiada badań technicznych?
- Czy w przypadku nieważnych dowodów rejestracyjnych pojazdów należy od razu zamknąć ośrodek?
- Czy w pojazdach, które nie są wykorzystywane w danym momencie powinny być zrobione badania dodatkowe np. w motocyklach w okresie zimowym?
- Czy podczas kontroli kwestii technicznych w OSK należy sprawdzać pojazdy (np. motocykle, motorowery) czy wystarczy ksero dowodu rejestracyjnego?
- Jak skontrolować wszystkie pojazdy, jeśli OSK ma np. kilkanaście pojazdów i w dniu kontroli nie wszystkie znajdują się pod ośrodkiem?
12. Szkolenia kierowców organizowane przez szkoły – jakie szkoły mogą organizować kursy na prawo jazdy?
- W jaki sposób szkoła może organizować szkolenia kierowców?
- Czy szkoła musi wszystkim dysponować jako ośrodek czy zlecać?
- Czy szkoła branżowa może zlecić szkolenie praktyczne ośrodkowi szkolenia kierowców, jeśli nie spełniają wieku ( np. mechanik zaczyna naukę w ramach zawodu)?
- Czy organizowanie kursów prawo jazdy przez szkoły rolnicze i ogólnokształcące nie jest złą interpretacją przepisów? Czy kursy mogą organizować jedynie szkoły o profilach mechanicznych?
13. Aktualne przepisy, zmiany w prawie, weryfikacja zaleceń pokontrolnych
- W jaki sposób interpretować aktualne przepisy?
- Czy po kontroli kompleksowej zakończonej pozytywnie można przeprowadzić kontrolę doraźną, jeśli wystąpiły jakieś nieprawidłowości?
- Co ze zmianami w prawie? Czy kontrole OSK będą przeprowadzane przez TDT?
- Czy organ kontrolujący może zrobić kserokopię, odpisy dokumentów?
- Jak później powinny być weryfikowane zalecenia pokontrolne?
- Czy ośrodek może przyjąć na szkolenie do kat. C osobę, która nie ukończyła 21 lat, ponieważ ustawa o kierujących przewiduje możliwość rozpoczęcia szkolenia 3 miesiące przed ukończeniem 21 lat, ale kwalifikacja wstępna jest możliwa od 18 lat?
- Czy limit 4 godzin szkolenia dziennie powinien być liczony dla każdej kategorii osobno, w momencie gdy kursant rozpoczyna szkolenie równoległe w kat. C i CE?
- Czy egzamin wewnętrzny może odbyć się w 30 godzinie kursu czy musi być to po całkowitym zakończeniu, czyli 30 dni + 1?
- Czy podczas kontroli kompleksowej wystarczy wziąć od przedsiębiorcy oświadczenie z art. 233 KK o niekaralności czy informację z KRS?
14. Kontrole z wyższych urzędów – co kontrolują, jak wyglądają takie kontrole?
- Jak wygląda kontrola z NIK, co warto wiedzieć przed i jak się na nią przygotować?
- Czy NIK może zarzucić niezamieszczanie protokołu oględzin w sytuacji, gdy wszystko było w porządku podczas kontroli?
- Co dokładnie jest sprawdzane podczas kontroli z urzędów wyższych?
- Jak wyglądają kontrole z urzędu marszałkowskiego, co dokładnie kontrolują?
- Co podlega weryfikacji podczas kontroli z urzędu marszałkowskiego?
- Jakie najczęstsze problemy pojawiają się podczas kontroli z urzędu skarbowego?
- Jak wygląda kontrola z urzędu wojewódzkiego osób kontrolujących OSK? Jak wygląda kontrola z urzędu wojewódzkiego osoby kontrolującej przedsiębiorców w zakresie szkół jazdy?
- Jak wygląda kontrola z urzędu wojewódzkiego, co podlega dokładnie sprawdzeniu podczas takiej kontroli?
15. Najważniejsze kwestie podczas kontroli – na co zwracać szczególną uwagę? Co jest najważniejsze podczas przeprowadzania kontroli OSK?
- Na co zwracać szczególną uwagę w trakcie kontroli?
- Co dokładnie podlega kontroli?
- Czy czas pracy należy kontrolować?
- Co można zrobić w sytuacji, gdy kursanci w danym OSK mają bardzo niską zdawalność w trakcie egzaminu w WORD, a kierownik ośrodka zapiera się, że to wina kursantów?
- Co jest najważniejsze podczas kontroli przedsiębiorcy?
- Na co zwrócić szczególną uwagę podczas kontroli części praktycznej?
- Na co zwracać szczególną uwagę podczas kontroli szkolenia teoretycznego i praktycznego i jak ją prawidłowo przeprowadzać?
- W jaki sposób ustalić, czy szkolenie jest równoczesne?
- Jaki zakres obejmuje kontrola kompleksowa odbywająca się raz w roku?
- Co ułatwia przeprowadzenie kontroli w Ośrodku Szkolenia Kierowców?
- Na co zwracać szczególną uwagę podczas kontroli przebiegu szkolenia na kat. A?
- Czy kontrolujący uczestniczą w zajęciach teoretycznych i praktycznych przy każdej kontroli co roku?
Prowadzący
Krzysztof Bonisławski- inspektor Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Ostródzie, przez 20 lat zajmował się szkoleniem kandydatów na kierowców (przeszkolił około 30 tys. kierowców kat. C i D). Od 16 lat zajmuje się m. in. nadzorem nad działalnością Ośrodków Szkolenia Kierowców w powiecie ostródzkim. W latach 2008-2012 sprawował kontrolę nad 50 OSK, aktualnie odpowiada za kontrolę 14 szkół jazdy. Ukończył Wyższą Oficerską Szkołę Samochodową w Pile oraz Akademię Rolniczo-Techniczną w Olsztynie na wydziale pedagogicznym.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.