W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jaka jest odpowiedzialność pracodawcy przy rozwiązaniu umowy? W jaki sposób pracodawca powinien rozliczyć się z pracownikiem po ustaniu stosunku pracy?
- Jak układać harmonogramy, aby były zgodne z kodeksem pracy? Dokumentacja kadrowa z uwzględnieniem zmian w przepisach
- Jak poprawnie planować i rozliczać czas pracy pracownika? Omówienie wzorów umów i formularzy niezbędnych w kadrach
- Mobbing – jakie oświadczenie musi wypełnić pracownik na wypadek mobbingu przez inną osobę w miejscu pracy? Czy każda nowo zatrudniona osoba powinna podpisać takie oświadczenie?
- Przykład: Prowadzenie akt osobowych np.: kiedy pracownik odchodzi, a miał umowę przed 2019 rokiem i mija 50 lat przechowania akt, a po pół roku od odejścia z pracy, wraca ponownie na pół etatu, gdzie okres przechowywania trwa 10 lat. Czy w tym przypadku dokumentację (nową umowę) po powrocie można dołączyć do starych akt?
- Jak rozliczać pracownika z ZUS? Jakie zadania leżą po stronie pracodawcy, aby nie doszło do naruszenia przepisów?
- W jaki sposób poprawnie sporządzić sprawozdanie z czasu pracy?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Dane osobowe do celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych
- Kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie
- Kwestionariusz osobowy dla pracownika
- Regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze i kierownicze
- Skierowania na badania lekarskie wstępne
- Wzór świadectwa pracy
Szczegółowy program szkolenia:
1. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy – formy umów, dodatki do wynagrodzenia, zmiany w prawie pracy
- Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy – prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy
- Jakie są zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy w przypadku zmiany pracodawcy lub upływu terminu umowy?
- Jaka dokumentacja jest wymagana w przypadku zwalniania i zatrudniania pracowników?
- Procedura zatrudnienia pracownika: jakie dokumenty obowiązują przy zatrudnieniu?
- Jak wygląda proces oraz jakie są etapy przy naborze na stanowiska urzędnicze?
- Jakie są wymagane dokumenty przy naborze na nowe stanowisko urzędnicze?
- Jak poprawnie stworzyć regulamin naboru na nowe stanowisko urzędnicze? Gotowy wzór
- Jak prawidłowo stworzyć ogłoszenie o naborze na stanowisko urzędnicze? Gotowy wzór
- Jakie zaszły zmiany w umowach zlecenia?
- Jak dokonać okresowej oceny pracownika?
- Jubileusze i odprawy: jak realizować jubileusze oraz odprawy? Komu przysługują i ile wynoszą?
- Jakie są stanowiska pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach?
- Ustanie stosunku pracy: jak napisać świadectwo pracy? Szczegółowa instrukcja
- Jak powinno wyglądać prawidłowo sporządzone świadectwo pracy? Przykładowy wzór
- Jakie dokumenty pracodawca musi dostarczyć pracownikowi, który przechodzi na emeryturę?
2. Staż pracy i ewidencja czasu pracy
- Jakie okresy wlicza się do stażu pracy?
- Jak obliczać czas pracy?
- Jak dostosować godziny w przypadku umowy zlecenia?
- Jak oddawać wolne za pracę w soboty w przypadku kadry zarządzającej?
- Jak dokumentować czas pracy po zmianie przepisów?
- Jak ewidencjonować czas pracy w świetle nowych przepisów?
- Jak ewidencjonować czas pracy kierowców?
- Jak wykonać sprawozdanie do GUS z przepracowanych godzin? Instrukcja krok po kroku
- W jakich przypadkach musi być prowadzona ewidencja wykonywanych czynności?
- Jak prowadzić ewidencję wykonywanych czynności w przypadku umowy zlecenia?
3. Urlopy- zasady udzielania, obliczanie wymiaru, ekwiwalenty
- Jak rozliczać dni urlopowe?
- Jak prawidłowo obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego?
- Jak proporcjonalnie naliczać urlopy wypoczynkowe?
- Jak naliczać urlop wypoczynkowy przy połowie etatu?
- Jak wyliczyć wymiar urlopu przy ½ i ¼ etatu?
- Jak dzielić urlop?
- Czy przywileje w formie niewykorzystanego urlopu z poprzedniego miejsca pracy przechodzą wraz z pracownikiem do nowego miejsca pracy?
- Plany urlopów: w jakich przypadkach muszą być, jak je rozplanować: na miesiąc, czy na dłużej; ilościowo, czy podając konkretne daty?
- Czy sporządzanie planu urlopu zależy od regulaminu wewnętrznego jednostki?
- Czy w nowy plan urlopu należy wpisywać urlopy z poprzedniego roku, opiekę nad dzieckiem oraz urlop szkoleniowy?
- Urlop bezpłatny – na co zwrócić uwagę po zakończeniu urlopu bezpłatnego przez pracownika?
- Jak rozliczać urlopy rodzicielskie?
- Jakie prawa i wymiary urlopu wychowawczego ma pracownik, który chce na niego przejść od razu po zakończeniu urlopu macierzyńskiego?
- Jak prawidłowo przeliczyć urlopy rodzicielski i macierzyński – przysługuje 100%, 60 %, czy 80%?
- Jak są rozliczane urlopy oraz ekwiwalenty w przypadku śmierci pracownika?
4. Akta osobowe – prowadzenie, przechowywanie, archiwizacja
- Czy akta osobowe prowadzić w wersji papierowej, czy przejść do wersji elektronicznej?
- Czy trzeba robić kopie całej dokumentacji?
- Jak sprawnie przejść z wersji papierowej akt osobowych na wersję elektroniczną?
- Jak prowadzić teczki i podteczki akt osobowych ewidencjonujące czas pracy?
- Jak należy prowadzić akta osobowe pracowników po zmianie przepisów w 2019 roku?
- Czy powinno zakładać się nowe akta osobowe w przypadku, gdy emeryt idzie na emeryturę i wraca do pracy po jakimś czasie?
- Czy powinno zakładać się nowe akta osobowe w przypadku, gdy jedna umowa się kończy, a zaczyna kolejna?
- Czy przy ponownym zatrudnieniu pracownika trzeba zakładać nowe akta osobowe, czy można kontynuować prowadzenie poprzednich?
- Co zrobić w przypadku, gdy były pracownik (pracujący w latach 90.) potrzebuje obecnie świadectwa pracy do ZUS-u, ale urząd nie ma go w swoim archiwum?
- Prowadzenie akt osobowych np.: kiedy pracownik odchodzi, a miał umowę przed 2019 rokiem i mija 50 lat przechowania akt, a po pół roku od odejścia z pracy wraca ponownie na pół etatu, gdzie okres przechowywania trwa 10 lat. Czy dokumentację (nową umowę) po powrocie można dołączyć do starych akt?
5. Dokumentacja kadrowa z uwzględnieniem zmian w przepisach
- Omówienie wzorów umów i formularzy niezbędnych w kadrach
- Jak prowadzić dokumentację według nowych przepisów?
- Jak układać harmonogramy, aby były zgodne z kodeksem pracy?
- Czego dotyczy porozumienie zmieniające?
- Jaki występuje tryb i powód w porozumieniu?
- Jak przeliczyć liczbę pracowników w sprawozdaniu GUS?
- Jak przygotować się do kontroli PIP?
- Czy trzeba mieć wpis w orzeczeniu lekarskim dotyczący korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych?
- Jakich formalności należy dokonać w przypadku powrotu ze zwolnienia lekarskiego z badaniami po 30 dniach?
- W jaki sposób dokumentować wyjścia prywatne i służbowe?
- Jaka dokumentacja obowiązuje w razie wypadku przy pracy?
- Jak przygotować plan szkoleń, jak utworzyć zbiorczy rejestr, w którym są adnotacje, gdzie dana osoba była na szkoleniu oraz z jakiej tematyki?
- Czy kierownicy referatów mają 5 lat, a zwykły pracownik 6 lat na wzięcie udziału w szkoleniu BHP? Czy po minionym czasie trzeba to szkolenie odnowić?
- Mobbing – jakie oświadczenie musi wypełnić pracownik na wypadek mobbingu przez inną osobę w miejscu pracy? Czy każda nowo zatrudniona osoba powinna podpisać takie oświadczenie?
- RODO – jakie dokumenty musi podpisać pracownik samorządowy?
- Konieczne jest przeprowadzenie szkolenia z personelem urzędu z zakresu RODO?
Prowadzący
Damian Posiłek - Inspektor ds. płac, kadr i BHP w Urzędzie Gminy i Miasta w Stawiszynie. Od 2004 r. zajmuje się płacami w urzędzie w zakresie naliczania wynagrodzeń wraz z pochodnymi – ZUS i US - początkowo również wynagrodzeniami oświaty, prowadzi wszelką ewidencję dot. płac oraz rozliczenia z PFRON. Od 2009 r. prowadzi sprawy kadrowe, począwszy od nawiązania stosunku pracy (w tym opiekun służby przygotowawczej) poprzez pełną dokumentację kadrową w trakcie trwania zatrudnienia, jak również dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku pracy. Przygotowuje również umowy cywilno-prawne oraz prowadzi wymagane przepisami prawa ewidencje. Pełni obowiązki służby BHP w Urzędzie.
W 2006 r. ukończył Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu na kierunku Zarządzanie i Marketing w zakresie zarządzania w instytucjach samorządowych.
W 2008 r. ukończył również studia w zakresie inżynierii komunikacji interpersonalnej i public relations na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Poznańskiej.
W 2010 r. podjął studia podyplomowe w zakresie Bezpieczeństwa i higieny pracy w Wyższej Inżynierskiej Szkole Bezpieczeństwa i Organizacji Pracy w Radomiu.
Zatrudnienie w JST oraz funkcjonowanie w obszarze finansów publicznych przyczyniły się do podjęcia studiów podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości budżetowej, które ukończył w 2013 r. na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.