Wideoszkolenie: Gospodarka odpadami w starostwach

+ 7 dniowe darmowe konsultacje

Jak bezbłędnie liczyć zabezpieczenia, sprawnie procedować zezwolenia i unikać ryzyka w gospodarce odpadami – kompendium dla starostw powiatowych i miast na prawach powiatu

od 649.00 zł

Wideoszkolenie jest skierowane do pracowników starostw powiatowych oraz urzędów miast na prawach powiatu, którzy zajmują się gospodarką odpadami w starostwach - wydawaniem pozwoleń na wytwarzanie odpadów w związku z eksploatacją instalacji, zezwoleń na zbieranie odpadów, zezwoleń na przetwarzanie odpadów, zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Dowiedz się jak poprawnie obliczyć każde zabezpieczenie roszczeń! Otrzymasz również wzór na średnią ważoną!
Praktyczne wideoszkolenie prowadzone przez ekspertkę Annę Owczarską-Ożóg pokazuje krok po kroku, jak prawidłowo kalkulować zabezpieczenia roszczeń, oceniać operaty, wydawać i przedłużać zezwolenia oraz rozstrzygać wnioski o utratę statusu odpadu. Uczestnicy otrzymują gotowe procedury, aktualne interpretacje przepisów i 7-dniowy pakiet konsultacji, który pozwala natychmiast rozwiązać bieżące problemy w pracy starostwa.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Kalkulacjaiobsługazabezpieczeniaroszczeń
    wyliczaniestawekimas,wybórformy (gwarancja,polisa,depozyt),korektyizwroty,sporyzprzedsiębiorcą.
  • Operatprzeciwpożarowyipalnośćodpadów
    kiedyoperatjestobligatoryjny,jakweryfikowaćpalność (np.kody170604,metalepalne),corobićprzybrakachlubsprzecznychopiniach.
  • Wydawanie,zmianaiprzedłużaniezezwoleń
    terminy,art.41ai226a,ciągłośćdecyzji,kompletdokumentów,postępowaniazawieszone/odwieszone.
  • Utratastatusuodpaduiuznanieproduktu
    procedura „end-of-waste”,wymaganenormy,badania,dowódpopytu,postępowaniewbrakuregulacji.
  • Kompetencjeorganówvs.pozwoleniezintegrowane
    granicamiędzywłaściwościąmarszałka (IPPC)astarosty,zwłaszczaprzyrekultywacjiiinstalacjachmobilnych.
  • Monitoringwizyjnywgospodarceodpadami
    kiedyjestobowiązkowy,minimalneparametry,egzekwowanieupodmiotówniechętnychkamerom.
  • Egzekucjausuwaniaodpadówpowygaśnięciuzezwoleńlubupadłości
    procedury,odpowiedzialność,finansowanieusunięcianielegalnieporzuconychczypowypadkowychodpadów.

Szczegółowy program szkolenia:

1. ZABEZPIECZENIE ROSZCZEŃ

  • Co należy brać pod uwagę przy wyliczaniu zabezpieczenia roszczeń?
  • Rodzaj odpadu (obojętny, niebezpieczny, inny niż niebezpieczny) – są odpady zwolnione z tego obowiązku
  • Jakie warunki musi spełniać odpad, żeby został uznany za obojętny?
  • Co zrobić, jeżeli przedsiębiorca upiera się, że jego odpady są obojętne, jednak nie spełniają kryteriów?
  • Czy odpad o niewiadomym pochodzeniu można uznać za obojętny?
  • Czy w toku postępowania należy żądać karty charakterystyki odpadu obojętnego od interesanta? Czy organ ma do tego prawo?
  • Jak mieć pewność, że odpad obojętny faktycznie jest obojętny, a nie zmieszany z zanieczyszczeniem?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy nie wiemy, jaki kod odpowiada magazynowanym odpadom?
  • Czy ziemia z humusem powinna być traktowana jak zwykła gleba, czy inaczej?
  • W jaki sposób należy ustalać stawki?
  • Co zrobić, gdy nie jesteśmy pewni, jaką stawkę należy przyporządkować do danego kodu?
  • Czy do kodu 17 01 81 można przyporządkować stawkę 1 zł czy 300 zł?
  • Jak określić masy podczas liczenia zabezpieczenia roszczeń?
  • Jak określić masy przy obliczaniu zabezpieczenia roszczeń?
  • Jaka jest definicja największej masy?
  • Jaka jest definicja „Największa masa odpadów” przy zabezpieczeniu roszczeń i co to oznacza w praktyce?
  • Jak ustalić największą masę?
  • Jaka jest definicja maksymalnej masy?
  • Jaka jest definicja maksymalnej pojemności?
  • Jak ustalić maksymalną masę?
  • W jakiej formie firma powinna podać największą masę odpadów, jaka może być magazynowana? Czy może to być pojemność?
  • Jak w łatwy sposób obliczyć zabezpieczenie roszczeń?
  • Który sposób obliczania zabezpieczenia roszczeń jest najłatwiejszy?
  • Jak oblicza się zabezpieczenie roszczeń, gdy odpady są magazynowane
    • w pomieszczeniu?
    • na zewnątrz?
    • w kontenerach?
  • W jaki sposób wyliczyć zabezpieczenie roszczeń, gdy jest kilkanaście miejsc magazynowania, a jak kiedy jest jedno?
  • Jak poprawnie wyliczyć zabezpieczenie roszczeń? / Jak obliczyć zabezpieczenie roszczeń?
  • Jak upewnić się, że poprawnie obliczyliśmy zabezpieczenie roszczeń?
  • Co robić w przypadku, gdy obliczenia zabezpieczenia roszczeń firmy i starostwa różnią się diametralnie, a firma upiera się, że to jej obliczenia są poprawne?
  • Jeżeli zezwolenie jest wydawane np. na 10 lat, czy można przyjąć zabezpieczenie roszczeń w formie gwarancji bankowej lub polisy ubezpieczeniowej? W jaki sposób rozpatrzyć taką sytuację? Czy można odmówić wydania decyzji w takim przypadku?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy przedsiębiorca chce dokonać zmiany formy zabezpieczenia roszczeń po złożeniu wniosku?
  • W jaki sposób należy zmienić formę zabezpieczenia?
  • Jakie warunki musi spełniać polisa ubezpieczeniowa, żeby móc przyjąć ją jako zabezpieczenie roszczeń?
  • W jakich przypadkach można dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń?
  • Kiedy należy zwrócić zabezpieczenie i na jakiej podstawie?
  • Jak dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń i na jakiej podstawie?
  • Jak powinien wyglądać proces zwrotu zabezpieczenia roszczeń?
  • W jaki sposób należy zwrócić zabezpieczenie roszczeń?
  • W jaki sposób należy przeprowadzić zwrot depozytu?
  • Kiedy firma powinna złożyć wniosek o zwrot zabezpieczenia roszczeń, jeśli chce je otrzymać od razu po wygaśnięciu decyzji?
  • Czy po zakończeniu decyzji zawsze powinien być dokonany zwrot roszczeń?
  • Czy należy dokonać zwrotu zabezpieczenia roszczeń po wydaniu nowego zezwolenia?
  • Czy zabezpieczenie roszczeń można zwrócić jedynie na wniosek firmy?
  • Czy zabezpieczenie roszczeń można zwrócić jeszcze podczas trwania zezwolenia?
  • Czy jest możliwość zachowania tego samego zabezpieczenia roszczeń na koncie w przypadku przedłużenia zezwolenia? Czy należy je na początku zwrócić i ponownie wpłacić?
  • Przy zabezpieczeniu roszczeń, gdy kończy się decyzja i będzie ona przedłużana, czy powinno się dokonać zwrotu zabezpieczenia?
  • W jaki sposób przenieść zabezpieczenie roszczeń na następne zezwolenie? Czy można tak zrobić?
  • W przypadku nowego zezwolenia i większej kwoty zabezpieczenia roszczeń, czy można zostawić stare zabezpieczenie na koncie i ewentualnie wpłacić dodatkową kwotę lub wypłacić nadwyżkę?
  • Czy o zwrot starego depozytu na wniosek strony musimy zwrócić się z pismem do wydziału księgowości?
  • Czy można zastosować przepis art. 41a ust. 6 w sytuacji, gdy we wniosku o zmianę zezwolenia na zbieranie odpadów zaznaczono, że maksymalne masy odpadów magazynowanych w tym czasie nie zmieniają się i nie podano wysokości roszczeń?
  • Wnioskodawca został wezwany do opisu metodologii wyliczenia pojemności miejsca magazynowania odpadów z uwzględnieniem wymiarów miejsca składowania odpadów oraz masy i objętości odpadów. Informacje są niezbędne do prawidłowego zweryfikowania prawidłowości wyliczenia zabezpieczenia roszczeń. Pełnomocnik odpisał, że wartości i ilości są podane we wniosku i zostały oszacowane na podstawie doświadczenia wnioskodawcy. Odpowiedzi pełnomocnika na wezwanie są wymijające i nie na temat. W naszej ocenie braki nie zostały uzupełnione. Jak dalej postąpić w tym przypadku?

2. OPERATY

  • W jaki sposób należy weryfikować operaty?
  • Czy można zakwestionować operat?
  • Czy można odesłać operat do poprawy?
  • Czy można wezwać do doprecyzowania operatów?
  • Czy można przyjąć operat opisany ogólnikowo?
  • Jak powinien wyglądać operat, który można przyjąć?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy dane z wniosku nie pokrywają się z operatami? Kogo należy wezwać do zmian?
  • Co zrobić w przypadku innego nazewnictwa w operatach i wniosku?
  • Co w przypadku, gdy w operacie i wniosku są inne miejsca magazynowania?
  • Czy jeśli operat obejmuje większą ilość miejsca niż wniosek, to czy możemy normalnie rozpatrywać wniosek bez korekty?
  • W jaki sposób postępować, gdy w operacie jest informacja o mniejszej ilości miejsca niż we wniosku?
  • Czy operat może być poprawiony? Czy można go poprawić, jeśli był zatwierdzony przez strażaka?
  • Czy operaty są konieczne w przypadku przetwarzania poza instalacją?
  • Strona złożyła wniosek na przetwarzanie odpadów i dołączyła operat na wytwarzanie oraz postanowienie, które stwierdza zgodność tego operatu i pozytywnie opiniuje wytwarzanie odpadów. Czy należy to potraktować jako brak formalny i wezwać stronę o przedłożenie operatu na przetwarzanie?
  • Czy wysyłając do komendanta straży pożarnej kopię wniosku, operat i postanowienia (art. 183 ustawy – Prawo ochrony środowiska) należy potwierdzić dokumenty za zgodność z oryginałem?

3. DODATKOWE DOKUMENTY PRZY ZEZWOLENIACH NA ZBIERANIE I PRZETWARZANIE ODPADÓW

  • Czy można wydać zezwolenie na osobę fizyczną?
  • Czy przy wydawaniu decyzji rolnika postrzega się go jako osobę fizyczną, czy raczej jako przedsiębiorcę?
  • Kiedy konieczne jest dodanie do zezwolenia decyzji środowiskowej? / Kiedy przy wydawaniu decyzji wymagana jest decyzja środowiskowa?
  • Kiedy konieczne jest załączenie do zezwolenia decyzji o warunkach zabudowy?
  • Kiedy przy wydawaniu decyzji wymagane jest dołączenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy interpretacja WIOŚ różni się od interpretacji starostwa?
  • W jakich przypadkach można wycofać zezwolenie?
  • Do urzędu wpłynął wniosek na zbieranie odpadów o kodzie 17 04 06 – żelazo i stal (PSZOK + działalność komercyjna). Czy w takim przypadku należy wymagać dołączenia do wniosku decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
  • Czy w przypadku zmiany zezwolenia na zbieranie odpadów, gdy nastąpi tylko zwiększenie masy dla dwóch rodzajów odpadów o 100 %, wymagana jest decyzja środowiskowa?
  • Do urzędu wpłynął wniosek na przetwarzanie odpadów w celu polepszenia jakości gleby. W MPZP teren oznaczony jest jako górniczy, rekultywacja w kierunku leśnym została zakończona. Czy zapis MPZP należy zmienić, aby możliwe było wydanie decyzji?
  • Czy przy wydawaniu decyzji zmieniającej pozwolenie na wytwarzanie odpadów muszą być dołączone zgody stron postępowania?
  • Czy przed wydaniem zezwolenia na planowane przetwarzanie odpadów 17 05 04 w rozdrabniaczu wymagana jest decyzja środowiskowa?
  • Czy rozdrabniacz jest instalacją?
  • Czy wydając decyzję na podstawie art. 193 ust. 1d ustawy Prawo ochrony środowiska należy ten przepis uwzględnić w podstawie prawnej i uzasadnieniu decyzji?
  • Czy po podjęciu zawieszonego postępowania o zmianę zezwolenia na zbieranie odpadów przed upływem 3 lat należy żądać nowego zaświadczenia i oświadczenia o niekaralności?
  • Kiedy oświadczenie i zaświadczenie są aktualne?
  • Podczas procedowania wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów dla instalacji zlokalizowanej w dwóch zakładach wyszło, że podmiot przewoził odpady z jednej lokalizacji do drugiej. Czy powinien złożyć nowy wniosek na wytwarzanie i zbieranie odpadów, czy uzupełnić wniosek o kwestię zbierania i dodać załączniki?

4. PRZEDŁUŻANIE I ZMIANY ZEZWOLEŃ

  • Jak należy procedować wniosek o przedłużenie zezwolenia?
  • W jaki sposób należy przedłużać zezwolenia?
  • Czy do przedłużenia zezwolenia konieczne jest dostarczenie przez firmę wszystkich dokumentów?
  • Czy można wydać nowe zezwolenie w trakcie obowiązywania starego, aby zachować ciągłość? Czy trzeba czekać do wygaśnięcia poprzedniego?
  • Jak wcześnie musi być złożony wniosek przed końcem zezwolenia, żeby zezwolenie było ciągłe?
  • Co zrobić, gdy wniosek o przedłużenie zezwolenia został złożony za późno, aby zachować ciągłość? Co zrobić z odpadami?
  • Czy nowe zezwolenia będą wydawane na 10 lat, czy jedynie do 2025 r.?
  • Co w sytuacji, gdy podczas procedowania wniosku w trybie art. 226a ustawy o odpadach okaże się, że zapadnie decyzja o odmowie wydania nowego zezwolenia?
  • W 2014 r. wydano zezwolenie na zbieranie odpadów (ważne do 14.03.2024 r.). W 2020 r. wnioskodawca wystąpił o zmianę zezwolenia (ustawa nowelizująca), postępowanie zawieszono, odwieszono w 2023 r. Ze względu na aktualizację operatu ppoż. i zaświadczeń o niekaralności decyzji jeszcze nie wydano. Czy można coś zrobić, aby wnioskodawca działał legalnie po upływie ważności zezwolenia?
  • Wnioskodawca prowadzący punkt zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji chce zmienić zezwolenie (kod 16 01 04) – roczna masa z 500 Mg do 800 Mg, warunki zbierania bez zmian. Czy jest to zmiana istotna i należy zastosować art. 41a ust. 6?

5. PRZETWARZANIE ODPADÓW

  • Czy decyzja na przetwarzanie wymaga posiadania instalacji?
  • Jakie są metody przetwarzania odpadów?
  • Jakie są sposoby przetwarzania odpadów bez instalacji?
  • Czy rolnikowi można wydać zezwolenie na przetwarzanie odpadów poza instalacjami?
  • Czy można wydać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, jeżeli podmiot, któremu wydajemy zezwolenie, nie znajduje się w CEIDG?
  • Jakie dokumenty powinno przedstawić przedsiębiorstwo chcące przetwarzać odpady?
  • Jakie dokumenty powinna przedstawić osoba, która chce przetwarzać odpady poza instalacją?
  • Co zrobić, gdy przedsiębiorstwo chce przetwarzać odpady, ale nie informuje, skąd one pochodzą?
  • Kiedy osad ściekowy staje się odpadem?
  • Czy w przypadku, gdy oczyszczalnia przewozi osady ściekowe z drugiej oczyszczalni i chce je przetwarzać, potrzebna jest decyzja o przetwarzaniu odpadów?
  • Jakie wymagania muszą spełniać komposty? Czy w przypadku zezwolenia na kompost należy dodać decyzję środowiskową? Jak upewnić się, że jest on bezpieczny dla środowiska?
  • Jakie dokumenty należy przedstawić, chcąc uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów wykorzystując np. kiszonkę? (co tu jest odpadem – biomasa czy kiszonka?)
  • Jakie metale są palne? Jakie to będą kody odpadów?
  • Co w przypadku, gdy wnioskodawca upiera się, że odpad o kodzie 17 06 04 jest niepalny, ale nie przedstawia opinii rzeczoznawców i twierdzi, że operat ppoż. nie jest potrzebny?
  • Spółka posiada pozwolenie zintegrowane wydane przez marszałka. Czy starosta jest organem właściwym do zezwolenia na przetwarzanie odpadów na tym terenie, jeżeli dotyczy to odpadów do rekultywacji?
  • Czy można zastosować przepis art. 41a ust. 6 (brak zmian masy, bez podania wysokości roszczeń) przy zmianie zezwolenia na zbieranie, gdy równolegle wprowadzane są nowe metody przetwarzania?
  • Czy rozdrabniacz lub urządzenie mobilne do odzysku odpadów niebezpiecznych (kody 19 01 15, 19 01 07) stanowi instalację?
  • Czy monitoring wymagany jest tylko przy magazynowaniu wstępnym, tj. wytworzonych odpadów?
  • Czy wszystkie rodzaje odpadów wymienione w pkt 22 załącznika do rozporządzenia w sprawie odzysku poza instalacjami dotyczą wszystkich odpadów wymienionych w katalogu odpadów?
  • Co w sytuacji, gdy podmiot złożył wniosek o zezwolenie na przetwarzanie odpadów niebezpiecznych w urządzeniu mobilnym – czy to wciąż odzysk w instalacji?
  • Płuczki, odpady wiertnicze, żużle, popioły, ustabilizowane osady ściekowe z rekultywacją – czy to nie jest zbyt kontrowersyjna działalność?
  • Czy podmiot może we wniosku wskazać odpady 15 01 01, 15 01 02 i 15 01 03 jako powstające w instalacji? Czy organ może zażądać wskazania źródła pochodzenia odpadów?
  • Czy przetwarzanie odpadów 17 05 04 polegające na ocenie i klasyfikacji gleby może prowadzić do utraty statusu odpadu?
  • Firma opatentowała metodę przetworzenia bitumu; ma powstać bitum i piasek. Nie podano kodów i ilości odpadów powstających w trakcie procesu. Co w takim przypadku?
  • Rolnik chce użyć zużytych opon jako obciążników na pryzmach kiszonek. Czy może uzyskać jakieś zezwolenie?
  • Wnioskodawca chce zbierać złom (rury), czyścić i sprzedawać jako produkt. Czy powinien złożyć osobny wniosek na zbieranie i osobny na przetwarzanie?
  • Wnioskodawca składa wniosek o zmianę zezwolenia na przetwarzanie, bo chce nowe sposoby wykorzystania wytwarzanych odpadów. Czy do wniosku trzeba dołączyć wszystkie dokumenty jak przy wniosku pierwotnym?

6. MAGAZYNOWANIE ODPADÓW

  • Jak magazynować odpady?
  • Jak powinno być przygotowane miejsce magazynowania? Jakie pojemniki można wykorzystać i jak je skontrolować?

7. MONITORING

  • Jakie wymogi musi spełniać monitoring wizyjny w firmie?
  • Jakie wymagania powinien spełniać monitoring przy magazynowaniu?
  • Czy firmy, które przetwarzają lub zbierają odpady, muszą mieć monitoring? Co z firmami, które przetwarzają, ale nie magazynują odpadów?
  • W jaki sposób rozmawiać z firmą, która nie chce u siebie monitoringu wizyjnego?
  • Czy monitoring wymagany jest wyłącznie przy magazynowaniu wstępnym (wytworzonych odpadów)?

8. OPŁATY

  • W jakich przypadkach należy pobrać opłatę skarbową od interesanta?
  • Czy przy dokonywaniu zmian po wydaniu decyzji należy pobierać opłatę skarbową?
  • Czy przy dokonywaniu zmian po złożeniu wniosku, a przed wydaniem decyzji należy pobierać opłatę?
  • Wnioskodawca został wezwany do wniesienia opłaty za pełnomocnictwo do nowego wniosku; pełnomocnik wniósł o przepisanie opłaty ze starego, wycofanego wniosku. Czy przy nowym, odrębnym postępowaniu wymagana jest nowa opłata?
  • Firma złożyła wniosek, uiściła opłatę skarbową, lecz wniosek pozostawiono bez rozpoznania. Składa nowy wniosek i chce „przenieść” starą opłatę – czy to dopuszczalne?

9. UTRATA STATUSU ODPADU

  • Jak wygląda procedura rozpatrywania wniosku o utratę statusu odpadu od „a” do „z”?
  • W jaki sposób należy analizować wnioski o utracie statusu odpadu?
  • Od czego należy zacząć analizę wniosków o utratę statusu odpadu?
  • W jaki sposób procedować wniosek o utratę statusu odpadu destruktu asfaltowego? Jak się do tego zabrać?
  • Kiedy odpad traci status odpadu?
  • Jak stwierdzić, że dany odpad stał się produktem?
  • Jakie normy musi spełniać odpad, żeby zyskać status produktu?
  • Jak stwierdzić, czy odpad faktycznie traci cechę odpadu i staje się produktem w przypadku, gdy nie ma regulacji prawnych co do norm?/W jaki sposób należy rozpatrywać wnioski o utratę statusu odpadu w przypadku, gdy nie jest to uregulowane rozporządzeniem?/jakie są warunki, aby odpad mógł uzyskać status produktu?/Na jakiej podstawie odpad traci swój status i zostaje produktem?/Co zrobić w przypadku braku norm?/Jak ustalić normy, jeśli nie ma do nich rozporządzeń unijnych lub krajowych?
  • Jakie są metody sprawdzania, czy dany odpad nadaje się do przekształcenia w produkt?
  • Czy metoda organoleptyczna jest wystarczająca, żeby stwierdzić, że odpad może być produktem?
  • Czego powinno się żądać w sprawach dotyczących utraty statusu odpadu? Jakich dokumentów?/Czy przy zmianie statusu odpadu na produkt należy wymagać jakichś dokumentów?/Jakie dokumenty musi dostarczyć firma, jeśli chce, żeby odpad stał się produktem??Jakie dokumenty mogą potwierdzać, że odpad jest już produktem?
  • Jak należy weryfikować dokumenty przedstawiane prze firmę?
  • Jak się upewnić przy wydawaniu decyzji bez norm, że odpad na pewno może być produktem?
  • Czego można wymagać od firmy w ramach wyjaśnień?
  • Jakich dokumentów i badań można wymagać od firmy?
  • Co zrobić, jeżeli firma odmówi np. dodatkowych badań?
  • Jak stwierdzić, czy odpady powstałe podczas przebudowy drogi mogą ponownie zostać wykorzystane do budowy, remontów i prac utrzymaniowych na drogach?
  • Czy norm związanych z odpadami z remontów należy szukać w rozporządzeniach budowlanych? Jak stwierdzić, czy odpad faktycznie może nabyć status produktu?
  • Jak można uzyskać dostęp do norm, które musi spełniać odpad, aby zyskać status produktu?
  • Skąd należy czerpać wiedzę o normach dotyczących odpadów z remontów?
  • W jakich przypadkach starostwo ustala normy, jakie musi spełnić odpad?
  • Czy masa bitumiczna może zostać uznana za produkt? Jakie dokumenty mogą o tym świadczyć? Jaki dokument będzie świadczył o tym, że jest na nią popyt?
  • Jakie normy musi spełniać odpad, który ma być wykorzystany na rynku farmaceutycznym?
  • Czy opony mogą być wykorzystywane jako odbijacze np. na strzelnicy?
  • Czy opona, która wykorzystuje się jako odbijacz powinna być wbudowana w wał, czy może jednak nie?
  • Jakie normy musi spełniać odpad, który ma być wykorzystany na rynku budowlanym?
  • Czy oględziny wzrokowe mogą wystarczyć do stwierdzenia, że gruz, który ma posłużyć do utwardzania drogi może zostać uznany za produkt? A co z ropopochodnymi, które mogą się tam znajdować? Czy można żądać badań?
  • Jaki dokument potwierdza, że na produkt będzie popyt?/Jaki dokument potwierdza, że produkt będzie miał nabywcę?
  • Jak udowodnić, że na nowy produkt będzie popyt?
  • Czy badania prowadzone w innych krajach mogą być poświadczeniem, że na dany produkt będzie popyt? Czy takie badania należy dołączyć do wniosku? Czy muszą być one przetłumaczone?
  • Co zrobić, jeżeli firma nie chce udostępnić zapewnienia, że będzie gwarantowany zbyt wspomnianego odpadu?
  • Czy można wymagać przy utracie statusu odpadu badań akredytowanych?
  • Kiedyś w przypadku, gdy na budowie wydobywano duże ilości mas ziemnych wywożono poza tern budowy Okręgowy Urząd Górniczy uznał to za nielegalne wydobycie. Czy w przypadku, gdy firma wnioskuje o utratę statusu odpadu, to czy możemy ją wydać? Czy wtedy będzie możliwość wywiezienia piasku/żwiru z budowy legalnie?
  • Kiedy można odmówić wydania decyzji o utracie statusu odpadu?
  • Co w przypadku, gdy firma nie ma instalacji przetwarzającej odpady? Czy taka firma może zgłosić chęć uzyskania decyzji o utracie statusu odpadu?
  • Do jakich celów może być wykorzystany odpad?
  • Czy wszystkie rodzaje odpadów wymienione w pkt 22 załącznika do rozporządzenia w sprawie odzysku poza instalacjami odnoszą się do wszystkich odpadów katalogu, czy tylko do tych wymienionych w akcie?
  • Czy przetwarzanie odpadów 17 05 04 (gleba i ziemia inne niż 17 05 03) prowadzące do oceny zanieczyszczeń może skutkować utratą statusu odpadu?
  • Płuczki, odpady wiertnicze, żużle, popioły, ustabilizowane osady ściekowe tworzące mieszankę rekultywacyjną – czy to działalność zbyt kontrowersyjna?
  • Firma opatentowała przetworzenie bitumu; czy bitum po oczyszczeniu może utracić status odpadu, a piasek stać się produktem? Jakie dokumenty to potwierdzą?
  • Rolnik wykorzystujący opony jako obciążniki – czy opony tracą status odpadu?

10. USUWANIE ODPADÓW

  • Co zrobić w przypadku, gdy firma upadła, a odpady zostały?
  • W jaki sposób wyegzekwować usunięcie odpadów po wygaśnięciu zezwolenia?
  • Kto odpowiada za usunięcie nielegalnie porzuconych odpadów?
  • Jak postępować z odpadami, których właściciel nie jest znany?
  • W jaki sposób pozbyć się odpadów zgromadzonych nielegalnie?
  • Jaka jest procedura usuwania nielegalnie porzuconych odpadów np. w lesie?
  • Skąd pozyskać środki na usunięcie odpadów?
  • Skąd pozyskać środki na usuwanie nielegalnie porzuconych odpadów?
  • Jaka jest procedura usuwania odpadów z wypadków?
  • Kto odpowiada za usunięcie odpadów z wypadku?
  • Kogo należy obciążyć kosztami usuwania odpadów z wypadku?
  • Czy gromadzenie różnych przedmiotów i odpadów komunalnych na prywatnej posesji przez „zbieracza” to nielegalne składowanie odpadów w miejscu do tego nieprzeznaczonym?

Prowadzący

Anna Owczarska-Ożóg- od 1999 do chwili obecnej – główny specjalista ds. gospodarki odpadami w Wydziale Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym w Rzeszowie, w ramach prowadzonych spraw rocznie wydaje kilkadziesiąt decyzji. W latach 1994 – 1998 – starszy referent ds. gospodarki odpadami w Wydziale Ochrony Środowiska w Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie. Absolwentka kierunku Technologia Chemiczna Politechniki Rzeszowskiej oraz podyplomowego studium „Technologia wód, ścieków i odpadów” Politechniki Wrocławskiej. Od 2000 roku biegła w zakresie sporządzania ocen oddziaływania na środowisko Wojewody Podkarpackiego.

Ważniejsze zrealizowane projekty, lub takie w których uczestniczyła:

Oceny oddziaływania na środowisko różnych inwestycji, np. kompostownia w Paszczynie (k. Tarnowa, dla „Proeko” Rzeszów), Ekologiczne audycje w lokalnym radio („Via”), wykładowca na licznych szkoleniach dla firm (zwł. w zakresie prawa ekologicznego, obowiązków przedsiębiorców w ochronie środowiska oraz opłat za korzystanie ze środowiska), 3 publikacje w biuletynach ekologicznych (m. in. dla Polskiego Klubu Ekologicznego), autorstwo broszury edukacyjnej do ogólnopolskiej kampanii recyklingu wraków samochodowych (dla PIAP Warszawa, materiały dla dzieci i dorosłych), udział jako specjalista/doradca w Warsztatach planów gospodarki odpadów komunalnych w ramach projektu przygranicznej współpracy pn. „Niskonakładowe rozwiązania w zagospodarowaniu odpadów komunalnych – model dla małych miast ukraińskich” dotowanych przez TACIS/PAUCI.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
28 lipca 2025

Podobne szkolenia