Wideoszkolenie: Erasmus + dla księgowości

Jak przeliczać środki w projekcie i planować budżet? Jak obliczyć kieszonkowe dla uczestników mobilności? Czy zmiany w budżecie są dozwolone? Jak wynagradzać koordynatorów Erasmus – nadgodziny czy umowa zlecenie?

od 649.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do księgowych w szkołach objętych programem Erasmus +.,a także księgowych CUW

Dowiedz się jak poprawnie i bez problemu radzić sobie z różnicami kursowymi!
Szkolenie dotyczy zarządzania projektami, dokumentacją oraz finansami w ramach programu Erasmus+. Obejmuje również praktyczne aspekty realizacji mobilności uczniów i nauczycieli, a także przygotowanie i rozliczanie projektów zgodnie z wymogami programu Erasmus+. Program szkolenia oparty jest na rzeczywistych przypadkach z codziennej pracy i obejmuje m.in. księgowość w ramach Erasmus+, rozliczanie różnic kursowych, rozliczanie ryczałtów i diet, kwestie związane z kieszonkowym i świadczeniami w ramach umów oraz kompleksowe rozliczanie projektów. Od początku wideoszkolenia uczestnicy będą mogli zadawać własne pytania, na które odpowie prelegent-praktyk, dzieląc się swoimi doświadczeniami i sprawdzonymi rozwiązaniami.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Czy na wyjazdach mamy do czynienia z importem usług? Czy odliczamy VAT?
  • Jak rozliczać projekt "z" przy podziale na kategorie 7 i 9, i jakie zasady należy zastosować w tym przypadku?
  • Po jakim kursie walutowym należy obliczyć wysokość kieszonkowego/ryczałtu – według umowy, kursu z dnia wypłaty, czy kursu na dzień wyjazdu?
  • Co zrobić z dodatnimi różnicami kursowymi?
  • Co zrobić z ujemnymi różnicami kursowymi?
  • Jak rozliczać transakcje w euro, które muszą być księgowane w złotówkach?
  • Jak powinno wyglądać księgowanie dotacji otrzymanych z FRSE w kontekście wyjazdów Erasmus?

Szczegółowy program szkolenia:

1. Kursy wymiany i różnice kursowe w projektach Erasmus +.

  • Po jakim kursie wypłacić 100%, jeżeli projekt przeliczony jest na zł? Czy po kursie z dnia podpisania umowy, czy z dnia poprzedniego NBP?
  • Jak przyjmować kurs waluty?
  • Jak księgować wydatki w walutach obcych?
  • Jaki kurs należy zastosować przy księgowaniu kosztów?
  • Jak ujmować koszty w księgach rachunkowych?
  • W jaki sposób planować różnice kursowe w budżecie?
  • Jak praktycznie podejść do księgowania różnic kursowych: na jakich kontach je ujmować, czy i kiedy należy dokładać środki z budżetu, oraz jak rozwiązywać problemy wynikające z wahań kursów walut w praktyce?
  • Jaki kurs należy zastosować, gdy pieniądze idą do organu, a tam jest inny kurs? Czy stosować kurs planowy, czy historyczny, aby uniknąć różnic kursowych?
  • Co zrobić z dodatnimi różnicami kursowymi?
  • Co zrobić z ujemnymi różnicami kursowymi?
  • Po jakim kursie walutowym należy obliczyć wysokość kieszonkowego/ryczałtu – według umowy, kursu z dnia wypłaty, czy kursu na dzień wyjazdu?
  • Jak rozliczyć wypłatę, gdy kwota jest przeliczana po kursie 4,2, a obecny kurs wynosi 4,5?
  • Czy w przypadku braku różnic kursowych należy rozliczać wypłatę po kursie, po którym środki zostały przyjęte, czy po kursie obowiązującym na dzień rozliczenia delegacji?
  • Jak księgowo ująć różnice kursowe na kontach?
  • Jakie zapisy księgowe należy stosować przy ujmowaniu różnic kursowych w sprawozdaniach finansowych?
  • Jak technicznie zapisywać różnice kursowe w księgach rachunkowych?
  • Po jakim kursie należy przeliczać środki w projekcie, i jak to uwzględnić w planowaniu budżetu jednostki?
  • Jaką politykę kursową przyjąć przy rozliczaniu projektu, jeśli jednostka nie ma możliwości prowadzenia rachunkowości w euro?
  • Jak poradzić sobie z różnicami kursowymi, szczególnie gdy są one ujemne i skąd wziąć środki?
  • Jeżeli program Erasmus jest prowadzony w euro i rachunki są prowadzone w euro, jak należy przeliczać środki na potrzeby księgowe?
  • Jeżeli kurs nie był podany w umowie, to czy przyjmujemy kurs z Infor Euro z dnia podpisania umowy przez ostatnią osobę, czy kurs z dnia przekazania zaliczki przez powiat? Co w przypadku projektu w PLN?
  • Jeżeli organ otrzymuje pieniądze w złotówkach i przekazuje nam w złotówkach, ponieważ nie ma konta walutowego, to czy trzeba obliczyć różnice kursowe?
  • Czy można zastosować jeden kurs dla planu, wpływu środków i wydatków w polityce rachunkowości?
  • Jeżeli na jedną delegację były wypłacone dwie zaliczki, to kursem z jakiego dnia rozliczamy zaliczkę?
  • Przypadek: projekt był prowadzony w EURO, wydatek na fakturze jest w PLN i księgowość w PLN. Do tej pory przyjmowaliśmy zasadę, że koszt przeliczany jest po kursie NBP z dnia poprzedzającego opłacenie faktury a wydatek po kursie otrzymania zaliczki z powiatu. Czy jest to właściwa praktyka?
  • Jeżeli nie mamy ustalonego kursu w umowie, to czy w polityce rachunkowości można wskazać kurs, po którym będziemy rozliczać projekt?
  • Jeżeli przeliczenia projektu dokonaliśmy wg kursu Infor Euro z dnia podpisania umowy 11.09.2024 r., to czy zaliczka i rozliczenie faktury odbywa się wg tego kursu?
  • Jeżeli wypłacimy zaliczkę po kursie wpływu z agencji, to czy można rozliczyć tym samym kursem? Czy obowiązuje kurs średni NBP?
  • Czy w polityce rachunkowości można zawrzeć zapis, że zaliczka wypłacona kursem umowy lub kursem wpływu z agencji będzie tym kursem rozliczana?
  • Po jakim kursie należy przeliczać umowy zlecenia dla kadry? Czy po kursie z pierwszej transzy?
  • Czy końcowe rozliczenie projektu jest po kursie z umowy?
  • Czy dodatnie różnice kursowe klasyfikujemy w paragrafie 151?
  • Czym różni się kurs NBP od kursu INFOR EURO?
  • Jeżeli mamy rachunek w Euro, to po jakim kursie księgujemy przyjęcie środków i wypłatę ryczałtu?
  • Czy różnice kursowe są wydatkami niekwalifikowanymi?
  • Jak księgować różnice kursowe?
  • Czy kurs z dnia wpływu środków do organu jest zastosowany w szkole?
  • Różnice kursowe wynikające z przeliczenia do zaksięgowania w Europ płatności – czy jest to różnica bilansowa, czy kwalifikowana?
  • Czy z dodatnich różnic kursowych można pokryć ujemne różnice?
  • Jak księgować różnice kursowe niekwalifikowane? Czy czwarta cyfra z 1?
  • Po jakim kursie rozliczać delegacje?
  • Osoby, które jadą na wizytę przygotowawczą rozliczamy na podstawie delegacji. Czy stosujemy tu kurs z rozporządzenia o wyjazdach zagranicznych? Jaki kurs stosujemy do wydatków?
  • Jak sprawdzić czy kurs nie ma prowizji?
  • Czy w delegacjach zagranicznych nauczycieli-opiekunów wyliczamy różnice kursowe?
  • Czy wydatek niekwalifikowany wynikający z różnic kursowych nie może być księgowany z 1 (czwartą cyfrą klasyfikacją budżetową)?
  • Jak zaksięgować różnice kursowe powstałe między wpływem środków a kursem zastosowanym do wydatku?
  • Czy wyjściowym kursem do planu, wpływu i wydatków jest kurs z dnia poprzedzającego wpływ do organu?
  • Czy najpierw wypłacana jest dieta nauczycielowi, a później rozliczenie delegacji? Jaki stosujemy kurs?
  • Po jakim kursie rozliczamy projekt Erasmus +, jeżeli mamy konto w PLN?
  • Czy środki pieniężne, które znajdują się na rachunku bankowym pozostają na nim, czy 31 grudnia przekazujemy do budżetu gminy?
  • Jak obliczać różnice kursowe?
  • Co w przypadku różnic kursowych na minus?
  • Co w przypadku różnic kursowych na plus?
  • Jakie koszty można ponosić, a jakie będą rozliczane z wkładu własnego?
  • Jak prowadzić przewalutowania w najkorzystniejszy sposób?
  • Nauczyciel grupy pobiera środki w złotówkach, księgowość to księguje, wraca z wyjazdu i musi się rozliczyć - wychodzą różnice z uwagi na różne kursy - kto powinien zostać obciążony tymi różnicami?
  • Czy zasadne będzie przyjęcie zasady, że należy rozliczać się zgodnie z kursem, w którym zakupiono walutę? Jaką przyjąć zasadę w stosunku do tych różnic?
  • Kupując walutę za złotówki, jaki kurs należy przyjąć: kurs zakupu czy inne kursy?
  • Jeśli są różnice kursowe, kto je pokrywa? Koordynator?
  • Jakie zmiany zaszły w umowach z Erasmus+ w ostatnich latach? Na co w kontekście kursu zwrócić uwagę? Co jeśli w umowie nie ma podanego kursu?

2. Rozliczanie projektów

  • W których paragrafach budżetowych należy ujmować daną kategorię księgową?
  • Kiedy stosować polskie rozporządzenia dotyczące księgowości, a kiedy można od nich odstąpić?
  • W jakich sytuacjach całość środków należy wypłacić w formie grantu?
  • Przykład: Pani miała sytuację, że na wyjazd Erasmusa kierownik dostał dwie zaliczki, jedną we wrześniu, ponieważ kupował bilety, a drugą w październiku na wyjazd. Jak rozliczyć taką zaliczkę?
  • Jak prawidłowo księgować środki w projektach Erasmus, uwzględniając podział na zadania, priorytety oraz przyporządkowanie wydatków do odpowiednich paragrafów budżetowych?
  • Jak rozliczać transakcje w euro, które muszą być księgowane w złotówkach?
  • Jak rozliczyć beneficjentów programu Erasmus, jakie dokumenty muszą przedstawić, aby rozliczenie było poprawne?
  • Jaką stawkę za dzień należy przyjąć przy rozliczaniu beneficjentów programu Erasmus?
  • Czy beneficjenci programu mogą zmieniać kwoty między zadaniami w ramach budżetu bez zgody osób prowadzących?
  • Czy zmiany w paragrafach budżetowych są dozwolone bez wcześniejszej zgody osób odpowiedzialnych za prowadzenie programu?
  • Jak rozliczać wyjazdy i delegacje w ramach programów Erasmus, zwracając uwagę na to, co podlega rozliczeniu, a co nie?
  • Jakie zasady obowiązują przy rozliczaniu zakupów w ramach programu Erasmus – co jest dozwolone, a co nie?
  • Jak prawidłowo rozliczać podatek VAT w ramach programów Erasmus, szczególnie przy zakupach i usługach związanych z wyjazdami?
  • Jak rozliczać odsetki od zgromadzonych środków na rachunku bankowym w kontekście projektu?
  • Co należy zrobić z odsetkami, gdy środki zgromadzone na rachunku bankowym ulegają wzrostowi?
  • Jak rozliczać projekt "z" przy podziale na kategorie 7 i 9, i jakie zasady należy zastosować w tym przypadku?
  • Jaka jest procedura, jeśli po złożeniu raportu końcowego nie otrzyma się pełnego zwrotu kosztów?
  • Jaka jest procedura przy przenoszeniu środków?
  • Kto jest odpowiedzialny za rozliczanie całego programu - księgowość czy koordynatorzy projektów przeszkoleni zewnętrznie?
  • Program pokrywa 80% wartości umowy, powiat pożycza 20% - po jakim kursie powinien przelać szkole te środki? Po kursie dnia, bankowym czy narodowym? Jak wtedy rozlicza się agencja z powiatem?
  • Rozliczenie projektu Erasmus dotyczącego wsparcia włączania dla uczestników - koszty nadzwyczajne w rozliczeniach budżetowych/księgowych
  • Czy koszty te można przesunąć? Co w przypadku ich niewykorzystania?
  • Aspekt odwróconego VAT-u w umowie z partnerem (czy to występuje w umowach oświatowych?)
  • Jakie są różnice między rozliczaniem projektu Erasmus+ a księgami rachunkowymi (budżetowymi)?
  • Czy warto prowadzić księgowość w euro?
  • Kupujemy dzieciom koszulki - czy to jest wsparcie, czy cele promocyjne?
  • Jak wydatkować i rozliczać - cały proces w projekcie Erasmus+
  • Nauczyciel zadeklarował podróż green travel. Otrzymał dofinansowanie na 9 dni. Po rozliczeniu okazało się, że jeden dzień podróży pokrywa się z dniem szkolenia. Czy musimy dokonać zwrotu za ten dzień?
  • Czy każdy wydatek trzeba dzielić procentowo na 7 i 9?
  • Czy we wsparciu organizacyjnym są progi procentowe na pomoce dydaktyczne, honoraria dla koordynatora i księgowej oraz przygotowanie kulturowe, pedagogiczne i językowe?
  • Jeżeli mamy rachunek w Euro, ale księgowość w PLN, to czy będą różnice kursowe? Czy całość można księgować po kursie wpływu dotacji?
  • Czy delegacja będzie dla nas bezkosztowa?
  • Czy polityka rachunkowości powinna być osobna do każdego projektu?
  • Kiedy zastosujemy środki zastępcze, a kiedy budżetowe?
  • Program kulturowy 0% na fakturze w Euro z Hiszpanii. Czy wykazywać to w imporcie usług jako zwolnienie z VAT?
  • Organizacja goszcząca wystawiła fakturę. Czy tylko program praktyk w ramach Erasmus + ze stawką 0% jest zwolniony, czy zwolnione są też: usługa zakwaterowania, program kulturowy, transport miejski z VAT 10%?
  • Import usług. Czy faktury od instytucji pośredniczących, które organizują praktyki zawodowe za granicą, wyżywienie i pobyt korzystają ze zwolnienia z VAT?
  • Czy faktury za zakwaterowanie, transfer i program kulturowy od partnera zagranicznego podlegają pod WNU i należy od nich odprowadzić VAT?
  • Czy odsetki można przekazać do organu jako dochód?
  • Czy podatek VAT od faktur projektowych należy zaewidencjonować w JPK? Czy one podlegają odliczeniu?
  • Czy wydatki ze środków Erasmus + podlegają Ustawie Prawo zamówień publicznych?
  • Czy na wyjazdach mamy do czynienia z importem usług? Czy odliczamy VAT?
  • Czy w projekcie należy odliczać podatek VAT wg prewskaźnika?
  • Jaka jest stawka na umowę zlecenia dla koordynatora lub księgowości?
  • Dostając pieniądze w euro (mając konta w euro), musimy zaksięgować w złotówkach - jak to skutecznie robić?
  • Czy kieszonkowe lepiej rozliczać jako delegację wyjazdu nauczyciela na Erasmus+? Które przepisy należy stosować - unijne czy krajowe?

3. Kieszonkowe i inne świadczenia

  • Czym jest kieszonkowe?
  • Czy wypłata kieszonkowego nauczycielom jadącym na mobilność powinna być opodatkowana, mimo braku jednoznacznych przepisów?
  • Jak obliczyć wysokość kieszonkowego dla nauczycieli i uczniów wyjeżdżających na mobilność?
  • Na jakiej podstawie organ prowadzący ustala, ile pieniędzy należy wypłacić nauczycielowi lub uczniowi na wyjazd, i jakie kryteria należy wziąć pod uwagę?
  • Czy przy wyjazdach nauczycieli rozliczać je na podstawie delegacji, czy wypłacać kieszonkowe?
  • Czy opiekunom również należy się kieszonkowe?
  • Czy wypłata kieszonkowego może być w gotówce? Czy musi być przelew?
  • Czy protokół wypłaty kieszonkowego dla uczestników jest wystarczającym dokumentem księgowym? Czy RIO może zakwestionować taki dokument?
  • Po jakim kursie wypłacić kieszonkowe, jeżeli projekt przeliczony jest na zł? Czy po kursie z dnia podpisania umowy, czy z dnia poprzedniego NBP?
  • Zanim kieszonkowe zostanie wypłacone uczestnikom, to czy te pieniądze powinny znaleźć się najpierw na koncie nauczyciela? Czy wypłacamy z konta utworzonego dla szkoły?
  • Czy protokół wypłaty kieszonkowego dla uczestników jest wystarczającym dokumentem księgowym? Czy RIO może zakwestionować taki dokument?
  • Czy kieszonkowe można wypłacić na miejscu, jeżeli koordynator widzi, że pozostaną mu środki ze wsparcia indywidualnego przeznaczone na wyżywienie i program kulturalny?
  • Jeżeli kieszonkowe zostało wypłacone przelewem na konto, to czy musi być dodatkowo potwierdzenie otrzymania środków przez uczestników projektu?
  • Na jakim paragrafie księgować wypłatę kieszonkowego?
  • Czy kieszonkowe to mobilność?
  • Na jakim paragrafie księgować kieszonkowe dla uczniów i kieszonkowe dla nauczycieli?
  • Jaka jest podstawa prawna tego, że nie opodatkowujemy kieszonkowych?
  • Czy wypłacamy kieszonkowe opiekunom?
  • Koordynator przygotowuje umowy mobilności dla uczniów, ponieważ wszystkie koszty wycieczki pokryte zostały przez szkołę i nie wykorzystano całej kwoty indywidualnego wsparcia na ucznia. Czy to jest kieszonkowe?
  • Jeżeli opiekunowie w projekcie otrzymują kieszonkowe, to czy można wypłacić delegację?
  • Co w przypadku, gdy uczestnicy mają zapewnione pełne wyżywienie i nocleg? Czy wtedy też wypłaca się im kieszonkowe?
  • W jakiej formie wypłacamy kieszonkowe uczniom – w gotówce, czy przelewem?
  • Czy kieszonkowych nie można wypłacać w gotówce?
  • Czy można podzielić wypłatę kieszonkowego na 50% na wyjazd i 50% po przyjeździe?
  • Czy opiekunom też należy się kieszonkowe?
  • Czy kieszonkowe należy opodatkować?
  • Czy w Erasmus + można przelewać kieszonkowe na konta w PLN uczestników po kursie otrzymania środków od NA?
  • Czy kieszonkowe rozlicza księgowość?
  • Jeżeli z rozliczenia delegacji zagranicznej wynika mniejsza kwota, niż ze stawek, to czy należy ją wypłacić jako kieszonkowe?

4. Rozliczanie ryczałtów.

  • Jak księgować ryczałt dla nauczyciela?
  • Jeżeli nauczycielom płacimy ryczałt 100% na podróż, kurs i wsparcie indywidualne, to czy muszą przedstawiać nam faktury?
  • Czy uczestnik może otrzymać ryczałt w formie zaliczki na zakup biletu lotniczego i sam go zakupić?
  • Czy można wypłacić koordynatorowi pieniądze na wsparcie indywidualne ryczałtem w całości?
  • Jeżeli ze wsparcia indywidualnego zapłacimy hotel i wyżywienie, to czy pozostałą kwotę przypadającą na ucznia szkoły średniej wypłacić w formie ryczałtu uczniowi?
  • Czy najlepiej rozliczać projekt w formie ryczałtu?
  • Jeżeli wypłacamy pieniądze na wsparcie indywidualne młodzieży, to czy traktujemy to jako ryczałt, czy zaliczkę?

5. Finansowanie i planowanie budżetu

  • Skróciły się dni mobilności, co spowodowało oszczędności. Czy te środki można przeznaczyć na pomoce dydaktyczne? Czy na ich wydanie musimy mieć zgodę Narodowej Agencji?
  • Jak ustalać budżet i jak ustalić go prawidłowo?
  • Jak ustalić budżet, aby zmiany w kategoriach były zgodne z założeniami programów, i jak je efektywnie wprowadzić?
  • Czy zamówienia na noclegi na praktyki zagraniczne podlegają przetargowi, i jak je rozliczać w ramach programu Erasmus?
  • Jakie są różnice w podejściu do polityki rachunkowości między polskimi przepisami a wymaganiami Unii Europejskiej w ramach programów Erasmus?
  • Jakie są zasady dotyczące stawek i diet unijnych w kontekście rozliczeń w ramach programów Erasmus, i dlaczego występują rozbieżności między nimi a krajowymi normami?
  • Czy istnieje możliwość ujednolicenia zasad rozliczania delegacji i diet między wymogami unijnymi a krajowymi przepisami rachunkowymi?
  • Czy księgowa może mieć wypłacone godziny ponadwymiarowe? Czy musi mieć podpisaną umowę zlecenia?
  • Jeżeli projekt został już zrealizowany i pozostało 10 tys. zł, to na co można przeznaczyć te środki?
  • Na jakim etapie powinniśmy zabezpieczyć środki na realizację projektu w planie wydatków budżetowych?
  • Nauczyciele jadą na job shadowing. W ofercie od organizacji przyjmującej nie mają wyżywienia. W jaki sposób obliczyć stawkę wyżywienia?
  • Na co możemy przeznaczyć otrzymane środki? Jakie elementy całej podróży mogą być opłacone ze środków otrzymanych?
  • Czy można przeznaczyć pieniądze z Erasmus+ na szkolenie dla księgowych? Jeśli tak, kiedy należy o to wnioskować?
  • Jakie koszty można ponosić, a jakie będą rozliczane z wkładu własnego?
  • Jeżeli po zrealizowaniu wydatków okaże się, że zostają jeszcze środki, to czy istnieje możliwość zakupu laptopa lub aparatu fotograficznego jako narzędzia do upowszechniania projektu?
  • Czy budżet w ramach akredytacji rozliczany jest tak samo jak normalny projekt?
  • Jeżeli czekamy na 20% pozostałych środków, a w międzyczasie wpłyną środki na nowy projekt, to czy możemy pożyczyć określoną kwotę z tych środków?
  • Jak formalnie usuwać środki w kategoriach?
  • Czy w przypadku wypłat ryczałtowych można przesuwać środki w kategoriach z indywidualnego na podróż?
  • Jak księgować wydatki złotówkowe z konta w Euro? Po jakim kursie? Co z planem finansowym?
  • Czy prawidłowe jest wypłacanie swoim pracownikom delegacji zagranicznej, jeżeli mają wszystko zapewnione?
  • Jakie koszty mogą być zawarte we wsparciu włączenia dla organizacji?
  • Realizujemy kolejny projekt w ramach akredytacji. Czy w ramach wsparcia organizacyjnego można zakupić środki trwałe, np. szafę na dokumentację lub laptopa?
  • Z jaką czwartą cyfrą paragrafu powinien być wkład własny?
  • Czy środki w jednostce obsługującej księgujemy 130/223, czy 138/227?
  • Co z ujemnymi różnicami kursowymi środków, które dokłada powiat?
  • Czy udział w szkoleniu może być finansowany ze środków budżetu szkoły, czy budżetu projektu?
  • Czy szkolenie jako wsparcie organizacyjne to paragraf 4301, czy 4701?
  • Co z odsetkami od środków na rachunku, jeżeli projekt nie może generować dochodu?
  • Został przyznany budżet w akredytacji wyższy niż wyliczony budżet na platformie. Czy trzeba zwrócić tę różnicę? Czy operujemy mniejszą kwotą do wydatkowania?
  • Co w przypadku, gdy zostanie z rozliczenia projektu 30 Euro?
  • Czy oszczędności z podróży można przeznaczyć na wsparcie organizacyjne?
  • Co z odsetkami na rachunku bankowym?
  • Czy pieniądze na projekt mają najpierw wpłynąć do organu prowadzącego szkołę, a następnie zostać jej przekazane? Czy bezpośrednio trafią na konto szkoły?
  • Uczniowie wyjeżdżają z dwoma opiekunami. Opłacamy im podróż, a nocleg mają u rodzin. Wsparcie indywidualne otrzymują opiekunowie, z czego opłacają im wyżywienie, przejazdy i inne wydatki. Czy muszą przedstawiać faktury, aby się z tego rozliczyć?
  • Czy każdy projekt w jednostce powinien mieć własną politykę rachunkowości?
  • Czy w polityce rachunkowości wystarczy zapis, że środki w ramach projektu rozliczane są na zasadach ogólnych w polityce?
  • 18 października wpłynęły środki z Narodowej Agencji na konto gminy, która przekaże je na nasz rachunek bankowy. Czy w polityce rachunkowości można zrobić zapis, że wszystkie wydatki w naszej szkole przeliczane będą wg kursu, po którym gmina otrzymała środki z NA?
  • Czy ze wsparcia organizacyjnego można przesunąć środki?
  • Co, jeżeli po zrealizowaniu projektu zostaną środki?
  • Czy można pominąć jakąś kategorię wydatków?
  • Czy dyrektor szkoły może decydować o środkach, które zostaną?
  • Otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 60 tys. Euro. Do realizacji projektu potrzeba 58 tys. Euro. Co z resztą środków?
  • Czy SCWU prowadzący obsługę księgową może wymagać od prowadzącego projekt określenia kwoty wynagrodzenia dla księgowej prowadzącej projekt?
  • Jakie zasady należy stosować w przypadku wyjazdu młodzieży na Erasmus+ od strony budżetowej?
  • Na co mogą być przeznaczone zebrane odsetki?
  • Jakie wydatki są kwalifikowalne, a jakie nie?
  • Jak dostosowywać wydatki do tego, co jest w treści merytorycznej?
  • Ile lat powinien być przechowywany w szkole majątek pochodzący z projektów unijnych?
  • Jeżeli po zrealizowaniu wydatków okaże się, że zostają jeszcze środki, to czy istnieje możliwość zakupu laptopa lub aparatu fotograficznego jako narzędzia do upowszechniania projektu?
  • Podczas wizyty uczniów z zagranicy ponosimy koszty organizacji uroczystej kolacji. Czy koszt kolacji musi być pokryty ze wsparcia organizacyjnego?
  • Przypadek: nauczyciel na wyjazd miał otrzymać 807 Euro wsparcia indywidualnego. Przelewem na rachunek w PLN otrzymał równowartość tej kwoty, za co w kantorze mógł zakupić tylko 800 Euro. Czy należy nauczycielowi dopłacić 7 Euro ze środków własnych?

6. Zasady dotyczące umów i wynagrodzeń

  • Czy nauczyciel może otrzymać umowę zlecenia?
  • Kto jest odpowiedzialny za pisanie umów w ramach projektów Erasmus?
  • Czy projekty Erasmus mają dodatkowe środki przeznaczone na wynagrodzenia?
  • Jak rozliczać delegacje nauczycieli wyjeżdżających na programy Erasmus?
  • W jaki sposób należy wynagradzać koordynatorów programów Erasmus, gdy są nauczycielami – czy płacić im za nadgodziny, czy zawrzeć umowę zlecenie?
  • Jak rozwiązać kwestię wyjazdu nauczycieli w czasie wakacji – czy powinno to być traktowane jako delegacja, urlop, czy inna forma?
  • Czy można wypłacić pracownikowi mniej środków niż zakłada dieta w danym kraju?
  • Czy rozliczenie między szkołą polską a holenderską powinno zostać ustalone w umowie partnerskiej?
  • Czyje podpisy muszą znaleźć się na certyfikacie?
  • Czy wyjazd nauczyciela uczącego przedmiotów zawodowych na job shadowing księgujemy w ramach paragrafu 4701 "szkolenia"?
  • Jakie są zasady wypłaty godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli w ramach programu Erasmus+?
  • Czy księgowa może mieć wypłacone godziny ponadwymiarowe? Czy musi mieć podpisaną umowę zlecenia?
  • Czy są widełki miesięcznego wynagrodzenia koordynatora i księgowej mieszczące się w ramach tzw. dobrej praktyki?
  • Jak wynagradzać wyjazd nauczyciela za granicę i jednoczesną nieobecność w pracy?
  • Kiedy należy wypłacić wynagrodzenie, jeżeli projekt kończy się w grudniu?
  • Czy jest określony procent kwoty, który możemy przesunąć?
  • Czy oświadczenie uczestnika wyjazdu może stanowić potwierdzenie wydatku, na który nie ma rachunku lub faktury?
  • Jeżeli organizacja zapewnia podróż, to czy środki zaoszczędzone mogą być wydane na wydatki ze wsparcia indywidualnego?
  • Czy w Beneficiary Module opisujemy zdobyte kompetencje przy opisie dyplomu?
  • Czy w umowie powinien być zawarty zapis dotyczący sposobu zapewnienia bezpieczeństwa, np. że osoby zostaną przeszkolone z pierwszej pomocy, a w miejscach zajęć będzie monitoring?
  • Czy w akcji 121 muszą być umowy partnerskie z organizacjami przyjmującymi?
  • Czy dwa dni na podróż przysługują każdemu z uczestników? Czy musi być to udokumentowane?
  • Kiedy należy wypłacić wynagrodzenie, jeżeli projekt kończy się w grudniu?
  • Jeżeli nauczyciel jest koordynatorem, to czy stawkę za godzinę może mieć ustaloną dowolnie?
  • Czy wypłata godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli za kurs przygotowawczy odbywa się na podstawie przepisów Karty Nauczyciela?
  • Uczestnicy podpisują umowę i otrzymują 100% dofinansowania. Rozliczają się ryczałtowo. Po powrocie przekładają tylko certyfikaty. Czy powinniśmy wymagać innych dokumentów w postaci delegacji czy biletów?
  • Po jakim kursie AN rozlicza projekt?
  • Z jakiej kategorii budżetowej opłaca się wycieczki w ramach programu kulturowego oraz ubezpieczenie uczestnika?
  • Czy SCWU prowadzący obsługę księgową może wymagać od prowadzącego projekt określenia kwoty wynagrodzenia dla księgowej prowadzącej projekt?
  • Co, jeżeli w CUW księgowa nie ma wynagrodzenia?
  • Czy można nie planować wydatków na obsługę księgową?
  • Czy są widełki miesięcznego wynagrodzenia koordynatora i księgowej mieszczące się w ramach tzw. dobrej praktyki?
  • Czy prawidłowe jest wprowadzenie planu do budżetu wg kursu z dnia podpisania umowy?
  • Czy wypłata gotówkowa jest opodatkowana i oskładkowana?
  • Jeżeli umowa została podpisana w 2024 r., a realizacja projektu będzie w 2025 roku, to czy w związku ze zmianą stawki godzinowej dla nauczycieli można zastosować stawkę z 2024 r.?
  • Czy wynagrodzenie dla koordynatora, księgowej i nauczycieli jest oskładkowane i opodatkowane?
  • Co, jeżeli nauczyciel zrezygnuje, a dostał już środki?
  • Jeżeli wypłacamy pieniądze na wsparcie indywidualne młodzieży, to czy traktujemy to jako ryczałt, czy zaliczkę?
  • Jak wypłacić wynagrodzenie koordynatorowi i księgowej przy projekcie z akredytacją?
  • Czy w przypadku wypłaty z kasy dokument KW może zastąpić protokół wypłaty?
  • Na jakich zasadach zatrudniany jest koordynator lub księgowa? Czy w oparciu o umowę zlecenia?
  • Do kiedy należy złożyć budżet w akredytacji?
  • Czy nauczyciel może mieć umowę zlecenia?
  • Czy kwota wynagrodzenia ma być ryczałtowa, czy godzinowa na zlecenie? Jak jest preferowane?
  • Czy wsparcie indywidualne w całości może być wypłacone uczestnikowi projektu?
  • Księgowa pracująca w szkole i jednocześnie rozliczająca projekt. Czy stosować wobec niej umowę zlecenia do projektu, czy dodatek specjalny?
  • Czy umowa projektu musi być w języku polskim?
  • Czy księgowa z CUW powinna mieć umowę zlecenia ze szkołą, w której realizowany jest projekt?
  • Czy księgowa może mieć wynagrodzenie ze środków organizacyjnych projektu bez nazywania tego „dodatkiem”?
  • Czy w przypadku akredytacji uczestnik może jechać więcej niż jeden raz?
  • Czym jest „płatność bilansująca”?
  • W jakiej formie powinna być decyzja opiekuna?
  • Jeżeli konto jest w Euro, a część wydatków w złotówkach, to w jaki sposób to księgować?
  • Czy wizytę przygotowawczą i bilety można zaksięgować na paragraf delegacji 442?
  • Czy różnice niekwalifikowane to te wynikające z płatności w PLN, a nie wynikające z rozliczeń księgowych?
  • Jako koordynator projektu zatrudniony jest nauczyciel w oparciu o Kartę Nauczyciela. Czy to oznacza, że za każdą godzinę przepracowaną w ramach Erasmus+ otrzymuje wynagrodzenie wg stawki zaszeregowania jako godzinę ponadwymiarową?
  • Czy z nauczycielem pracującym w szkole zamiast wypłaty godzin ponadwymiarowych można zawrzeć umowę zlecenia?
  • Praktyczne rozwiązania problemów wynikających ze zmieniającej się umowy z Erasmus+
  • Cały proces rozliczeniowy, dla osób wdrażających się w temat
  • Jak poprawnie napisać raport końcowy?
  • Jak obsługiwać programy Erasmus+? Wyjaśnienie działania programu do obsługi Erasmus+, od A do Z, co gdzie klikać i jakie czynności po kolei wykonywać?
  • Jak i kiedy ubiegać się o wynagrodzenie dla koordynatora programu oraz księgowości?
  • Czy stosować regulaminy wynagradzania wewnętrzne, czy np. umowy zlecenia? Co jest korzystniejsze?

7. Dofinansowiania oraz dofinansowanie z FRSE

  • Czy Erasmus+ jest na podobnych zasadach jak dofinansowanie z FRSE Erasmus+?
  • Jak powinno wyglądać księgowanie dotacji otrzymanych z FRSE w kontekście wyjazdów Erasmus?
  • Czy możliwe jest, że przy umowie FERS występuje 100% środków EFS?
  • Uczestnicy podpisują umowę i otrzymują 100% dofinansowania. Rozliczają się ryczałtowo. Po powrocie przekładają tylko certyfikaty. Czy powinniśmy wymagać innych dokumentów w postaci delegacji czy biletów?
  • Czy Beneficiary Module znajduje się na stronie erasmus.org?
  • Czy można podpisać umowę i wypłacić dofinansowanie uczestnikom w styczniu, jeżeli szkolenie odbędzie się dopiero w październiku? Jako argument podają konieczność opłacenia szkolenia, na które trzeba się znacznie wcześniej zgłosić i zarezerwować bilety lotnicze.
  • Logo w projekcie 2023 – współfinansowane, czy dofinansowane przez UE?
  • Jaki paragraf wydatków, jeżeli szkolenie nauczyciela jest realizowane na podstawie umowy i wypłacane uczestnikowi ryczałtowo w całości z dofinansowania?
  • Czy w ramach job shadowing ubezpieczenie, bilety lotnicze, pobyt, zakwaterowanie i kieszonkowe księgujemy w paragrafie 4701?
  • Czy wsparcie indywidualne obliczamy wg stawek podawanych przez FRSE?

8. Mobilność

  • Przyjmujemy 20 uczniów i 2 nauczycieli z Holandii w ramach KA121 i mamy dla nich zorganizowany program. Czy możemy zapłacić za transport lokalny, zajęcia i bilety wstępu do muzeum ze środków bieżących szkoły? Czy wystawiamy dla partnera z Holandii fakturę za organizację mobilności?
  • Kiedy jest termin składania wniosków o krótkoterminową mobilność edukacyjną?
  • Czy dni mobilności to dni działań? Czy do dni mobilności można doliczyć dzień podróży, jeżeli podróż odbywa się samolotem?
  • Co jest wymagane w poszczególnych rodzajach mobilności?
  • W umowie dla uczestnika jest zapis, że umowa obejmuje okresy mobilności i dni podróży. Czy w przypadku green travel wpisujemy 9 dni?
  • Skróciły się dni mobilności, co spowodowało oszczędności. Czy te środki można przeznaczyć na pomoce dydaktyczne? Czy na ich wydanie musimy mieć zgodę Narodowej Agencji?
  • Czy przy mobilności szkoleniowej nauczycieli w ramach akredytacji jest wymagana faktura potwierdzająca zapłatę za kurs?
  • Czy tłumaczenie certyfikatu z mobilności jest obowiązkowe?
  • Czy cały ryczałt (wsparcie indywidualne i podróż) można wypłacić opiekunom prawnym niepełnoletniego uczestnika mobilności?
  • Po powrocie z mobilności pozostały środki ze wsparcia organizacyjnego – około 10 tys. Na co można przeznaczyć te środki?
  • Jak to wygląda w przypadku Europass, czy jest on dla wszystkich mobilności?
  • Czy opiekunowie są uczestnikami mobilności?
  • Co w przypadku, gdy uczestnik z powodu zdarzenia losowego nie będzie mógł wyjechać na mobilność?
  • Czy podróż do samej mobilności wlicza się na platformie?
  • Czy z OLS mogą korzystać uczestnicy mobilności grupowej?
  • Czy skorzystanie z OLS jest obowiązkowe dla 5-dniowej mobilności uczniów?
  • Czy nauczyciel oddelegowany na mobilność musi mieć wystawioną delegację?
  • Czy w ramach mobilności szkolnej umowę partnerską podpisujemy ze szkołą goszczącą, czy organizacją przyjmującą?
  • Czy szkoły podpisują umowy z instytucją zagraniczną organizującą mobilność?
  • Czy księgowa będąca w kadrze zarządzającej projektem może wyjechać na mobilność?
  • W umowie dla uczestnika jest zapis, że umowa obejmuje okresy mobilności i dni podróży. Czy w przypadku green travel wpisujemy 9 dni?
  • Czy np. kieszonkowe można wypłacać dla uczestników po odbytych mobilnościach?
  • Jak rozliczać środki, które zostaną po mobilnościach?

9. Wymagania dotyczące dokumentacji i formalności w programie Erasmus+

  • W jakim celu są realizowane projekty Erasmus i co to za projekty z księgowego punktu widzenia?
  • Jak zatrudniać nauczycieli do programów Erasmus, gdy do tej pory wynajmowano firmę zewnętrzną, a teraz nie można tego zrobić?
  • Jak rozwiązać problem zatrudniania nowych nauczycieli, którzy nie znają uczniów, w sposób zgodny z Kartą Nauczyciela?
  • W jaki sposób udokumentować wydawanie pieniędzy? Czy musi być faktura? Czy wystarczą paragony?
  • Jakie są wymagania dotyczące dokumentacji i formalności w programie Erasmus+?
  • Na co zwracać uwagę podczas podpisywania umowy z Erasmus+?
  • Jak dobrze podzielić prace między koordynatorem a księgową?
  • Jaka dokumentacja nas obowiązuje?
  • Jakie dokumenty są niezbędne/obowiązkowe, a jakie opcjonalne, uwzględniając różnice w projektach?
  • W jakich terminach powinna być składana jaka dokumentacja?
  • Jakie dokumenty składać w https://webgate.ec.europa.eu/?
  • Posiadając akredytację, jakie dokumenty powinno się mieć skompletowane?
  • Kto i w jakim momencie będzie weryfikował, czy spełnione są wszystkie formalne wytyczne?
  • Jaką dokumentację należy prowadzić? (paragony czy ryczałtowo)
  • W czyjej gestii jest przetłumaczenie dokumentacji, która jest w języku angielskim? Organizatorów/koordynatorów projektu - nauczycieli czy księgowości?
  • Jaką dokumentację należy przygotować przed kontrolą?
  • Gdzie można sprawdzić, ile przyznała nam agencja na podróż, wsparcie indywidualne, kurs, a ile na wsparcie organizacyjne?
  • Jak długo przechowujemy dokumentację projektową?
  • Jakie załączniki dołączamy do raportu końcowego?
  • Czy godziny ponadwymiarowe z programu Erasmus+ nie są ujęte w arkuszu organizacyjnym szkoły?
  • W jaki sposób udokumentować wydawanie pieniędzy? Czy musi być faktura? Czy wystarczą paragony?
  • Jaki dokument stanowi potwierdzenie osiągnięcia efektów kształcenia?
  • Jak długo przechowujemy dokumentację projektową?
  • Czy tłumaczenie faktur jest obligatoryjne?
  • Jakie wydarzenia promocyjne mogą być prowadzone w ramach dzielenia się wiedzą?
  • Jakie dokumenty należy przechowywać w szkole po zakończeniu projektu?
  • Kiedy podróż można uznać za „zieloną”, jeżeli podróżujemy częściowo autokarem, a częściowo samolotem?
  • Co z DWR, jeżeli jest umowa o pracę?
  • Czy numeracja dokumentów księgowych dotyczących projektu powinna zaczynać się od 1, czy są to kolejne numery dokumentów w systemie księgowym?
  • Jakie dokumenty przechowywać jako potwierdzenie działania w przypadku wizyty przygotowawczej?
  • Jakie dokumenty poświadczają udział sił wyższych?
  • Czy podpis na ofercie jest konieczny?
  • Jakie dokumenty przechowywać jako potwierdzenie działania w przypadku wizyty przygotowawczej?
  • Jaki dokument stanowi potwierdzenie dla księgowości, jeżeli nauczyciel wyjeżdża na job shadowing i otrzymuje ryczałt w złotówkach?
  • Jakie załączniki dołączamy do raportu końcowego?
  • Czy Europass jest obowiązkowy?
  • Czy trzeba drukować Europass uczestnikom? Czy wystarczy przesłać im w formie elektronicznej?
  • Czy wewnętrzne dokumenty księgowe muszą zawierać logotypy na potrzeby projektu?
  • Mamy akredytację na 5 lat. Czy kwoty ze wszystkich się sumują?
  • Co oznacza zapis w umowie „maksymalna kwota dofinansowania działań międzynarodowych”?
  • Co kontroluje KAS?
  • Czy zdarzają się kontrole z RIO?
  • Czy logo Erasmus+ zostało zastrzeżone i musi być niewidoczne na dokumentach?
  • Czy może być zawarta umowa na kierownika projektu?
  • Jak przeliczyć na złotówki 20% dofinansowania, które powiat dokłada?
  • Czy zapis rozliczenia kosztów i wydatków może być kasowy?
  • Co w przypadku, gdy szkoła jest w ORS, ale nie można podpiąć dokumentów do niej?
  • Czy jest oficjalny wzór na powołanie księgowego?
  • Schemat KSI.
  • Czy wizytę przygotowawczą można zaksięgować na podróże służbowe w paragrafie delegacji, nie mając dokumentu delegacji, tylko faktury?
  • Jaki paragraf zastosować do ubezpieczenia uczniów i opiekunów?
  • Czy na przyszły rok można sporządzić wniosek o akredytację na 5 lat, pomimo że program kończy się w 2027 r.?
  • Czy koszty napisania projektu są pokrywane przed realizacją projektu?
  • Czy wypłatę wynagrodzenia dla koordynatora i księgowej można ponieść pod koniec realizacji projektu?
  • Co oznacza, że „stosujemy kurs historyczny”?
  • Czy księgowość należy prowadzić w osobnym dzienniku?
  • Czy dietę dla opiekunów w związku z wyjazdem wypłacamy tak jak rozliczenie delegacji po powrocie z zagranicy zgodnie z kursem NBP, czy z kursem wynikającym z projektu?
  • Co, jeżeli nauczyciel języka obcego ma wymiar zatrudnienia w wysokości 1,5 etatu, a zgodnie z Kartą Nauczyciela nie może mieć?
  • Czy godziny realizowane przez nauczycieli z przepisu art. 35 w ramach Erasmus+ wliczane są do limitu 276 godzin miesięcznie zaangażowania w projekty?
  • Czy członkowie zespołu projektowego mają mieć umowę zlecenia?

10. Podróż i transport

  • Kto płaci za transport lokalny w przypadku przyjmowania uczniów z zagranicy?
  • Czy w akredytacji mamy zaplanowane kursy dla nauczycieli, czy mogą być one w Polsce?
  • W jaki sposób obliczyć stawkę wyżywienia, jeżeli nauczyciel nie ma wyżywienia w ofercie organizacji przyjmującej?
  • Będziemy przyjmować 12 uczestników i 6 nauczycieli. Kto płaci za transport lokalny?

11. Sprawozdawczość budżetowa

  • Jakie sprawozdania budżetowe przygotowuje się realizując dotację w ramach programu Erasmus +?
  • Jak wygląda sprawozdawczość w ramach programu Erasmus i jakie dokumenty są wymagane do rozliczeń?
  • Wypełnianie raportu w BM w ramach akredytacji po 3 latach trwania projektu
  • Czy raport końcowy można wygenerować do formatu pdf lub wydrukować?
  • Co w przypadku, gdy uczestnik nie wypełnił raportu w wyznaczonym terminie? Czy można ponownie wysłać prośbę o wypełnienie?
  • Czy do AN sporządza się tylko sprawozdanie końcowe?
  • Jakie certyfikaty po mobilności - jak je nazywać w sprawozdaniach?

12. Jak przebiegają kontrola i audyt w programie Erasmus+?

  • Na co zwraca uwagę kontrola finansowa z Erasmus+? Jakie dokumenty przygotować do wglądu?
  • Jak wygląda kontrola? Czego można się spodziewać?
  • Jak przebiega taka kontrola?
  • Jakich pytań można się spodziewać na kontroli?
  • Na co trzeba zwrócić uwagę przy kontroli?
  • Czego dotyczy kontrola finansowa Erasmus+?

Prowadzący

Magdalena Olszlegier-Wesołowska pracuje w administracji publicznej i księgowości od 19 lat. Z czego 9 lat spędziła w sektorze bankowym, a od 10 lat pracuje w administracji publicznej. Jest Główną Księgową w Jednostce Samorządu Terytorialnego (JST). Posiada 10-letnie doświadczenie zawodowe w księgowości, z czego 3 lata pełni funkcję Głównej Księgowej. Od 6 lat zarządza projektami Erasmus+ oraz PowerVET, a także funduszami norweskimi. Ukończyła studia licencjackie z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach integracji europejskiej w Olsztynie oraz magisterskie z rachunkowości i finansów w Toruniu. Specjalizuje się w pozyskiwaniu funduszy unijnych oraz wsparciu finansowym dla projektów międzynarodowych.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 649.00
10 kwietnia 2025

Podobne szkolenia