W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Czy jednostki podległe, np. GOPS muszą mieć oddzielny adres do e-Doręczeń?
- Okres przejściowy, art. 39. k.p.a. – jak odnieść się do systemów elektronicznych w urzędach – elektronicznych i papierowych?
- Czy można ustanowić wyłącznie jednego administratora? Co w przypadku zwolnienia chorobowego, porzucenia pracy lub zgonu administratora?
- Czy da się używać e-Doręczeń bez systemu elektronicznego obiegu dokumentów EZD?
- Co z dokumentami zastrzeżonymi i poufnymi, które są teraz opieczętowane na kopertach?
- Czy każda jednostka będzie musiała zawrzeć umowę z Pocztą Polską wraz z umową powierzenia danych?
- Czy mówiąc o limicie przesyłki mamy na myśli korespondencję kierowaną do pojedynczego odbiorcy? Co z plikami obejmującymi hurtowo generowane decyzje? Jaki jest ich limit?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- NOWY REGULAMIN PUH
- NOWE REGULAMIN PURDE
- Regulamin e-Doręczeń z Poczty Polskiej
- Wniosek o nadanie uprawnień do ePUAP-u
- Instrukcja obsługi platformy ePUAP dla nowych pracowników
- Wniosek o przyłączenie do węzła krajowego
- Wniosek do Centralnego Ośrodka Informatyki o wydanie certyfikatu do systemu dziedzinowego
Szczegółowy program szkolenia:
1. Wdrożenie e-Doręczeń w urzędzie – jak się przygotować, co trzeba wiedzieć i jak to ma funkcjonować w praktyce?
- Jak zmieniła się ustawa o e-Doręczeniach? Jak ta nowelizacja ustawy wypływa na e-Doręczenia?
- Czy po 1 stycznia nie będzie papierowej korespondencji?
- Czy na gruncie nowych przepisów skan pisma traktowany jest jako dokument? Czy wymagane jest pismo z podpisem zaufanym?
- Jak doręczać dokumenty w okresie przejściowym?
- Jak prowadzić nowe sprawy i jak kontynuować stare sprawy od nowego roku?
- Czy jest różnica w sortowaniu e-Doręczeń, które prowadzi się w trybie k.p.a., a które nie?
- Co z dokumentami wytworzonymi w systemie CEPiK lub SI CEPiK?
- Jak reagować na to gdy sposób nadania i odbioru różni się formą: tradycyjna - elektroniczna?
- Co w sytuacji, gdy przygotujemy list tradycyjny z zamiarem wysyłki w kolejnym dniu roboczym, a następnego dnia okaże się, że adresat zdecydował, że ma zostać przesłany w formie elektronicznej?
- Okres przejściowy, art. 39. k.p.a. – jak odnieść się do systemów elektronicznych w urzędach – elektronicznych i papierowych?
- Jakie zastosowanie ma art. 39 3 k.p.a. w kontekście przepisów kancelaryjno-archiwalnych?
- Jak umieścić ustawę w ordynacji podatkowej, k.p.a.– co należy rozumieć przez aspekty organizacyjne i techniczne tak, aby organizacje mogły się podeprzeć, aby nie korzystać z e-Doręczeń?
- W stanowisku Ministra Cyfryzacji jest mowa o k.p.a. i Ustawie o doręczeniach elektronicznych, a kwestie doręczeń uregulowane są również w przepisie art. 144 Ordynacji podatkowej. Czy można tu zastosować przepis dot. innego systemu teleinformatycznego?
- Kiedy można ominąć ścieżkę e-Doręczeń? Kiedy można posłużyć się pocztą tradycyjną?
- Zbliża się zmiana stawki jeśli chodzi o śmieci, pracownicy są zainteresowani tym, czy możemy pominąć wysyłkę i upomnienia?
- Czy decyzje o wymiarze podatku rolnego będziemy przekazywać jedynie za pomocą e-Doręczeń?
- Co z decyzjami podatkowymi roznoszonymi przez pracowników? Czy będzie trzeba wysyłać przez e-Doręczenia?
- Nowe rozwiązania w k.p.a. i OP w zakresie komunikacji elektronicznej
- Jakie są założenia ustawy o doręczeniach elektronicznych?
- Od kiedy wchodzi w życie obowiązek przesyłania korespondencji w ramach e-Doręczeń?
- Jakie są terminy dla jednostek organizacyjnych – czy się zmieniły, czy zostały takie jak były?
- Jaki jest termin wdrożenia doręczeń elektronicznych dla gminnego ośrodka pomocy społecznej?
- Jakie są obowiązki podmiotu publicznego w zakresie wdrożenia doręczeń elektronicznych?
- Czy procedury dla pracowników wprowadzamy w formie zarządzenia?
2. Praktyczne wskazówki w obsłudze e-Doręczeń: Jakich dokumentów nie można wysyłać poprzez e-Doręczenia?
- Prezentacja wersji testowej systemu: Jak system e-Doręczeń funkcjonuje w praktyce?
- Kto powinien być administratorem e-Doręczeń w podmiocie i jaki jest zakres jego obowiązków?
- Czy można zmienić administratora?
- Czy można ustanowić wyłącznie jednego administratora? Co w przypadku zwolnienia chorobowego, porzucenia pracy lub zgonu administratora?
- Jakie czynności są zastrzeżone dla administratora?
- Kto jest odbiorcą e-Doręczenia?
- Jak tworzyć wysyłki? Jak przekazywać?
- Jakie tematy i sprawy mogą działać w zakresie e-Doręczeń? Jakich dokumentów nie wolno przekazywać poprzez e-Doręczenia?
- Wysyłanie dokumentów a RODO – jakie są wyjątki? Jak właściwie wysłać dokumentację psychologiczno-pedagogiczną zawierającą informacje niejawne, nie naruszając przy tym zasady RODO?
- Jakich dokumentów nie można, a jakich nie trzeba wysyłać e-Doręczeniem?
- Co z dokumentami zastrzeżonymi i poufnymi, które są teraz opieczętowane na kopertach?
- Dokumenty – w jakiej formie powinny być podpisane? Jak dokumenty powinny być załączane?
- Jakie są wymagania dot. plików – jakie pliki można załączać?
- Jak będzie z uzgodnieniami dokumentacji projektowych, gdzie zdarzają pliki w formacie A1?
- Czy każda jednostka będzie musiała zawrzeć umowę z Pocztą Polską wraz z umową powierzenia danych?
- Formalne aspekty pracy na e-Doręczeniach a współpracy z Pocztą Polską: jakie są zasady płatności? Jakie roszczenia może mieć Poczta Polska w tym zakresie?
- Czy pracownik Poczty Polskiej ma wgląd do każdego drukowanego dokumentu?
- Czy Poczta Polska wystawia EPO po fizycznym doręczeniu korespondencji obywatelowi? Czy tylko na podstawie tego, że otrzymali zlecenie od urzędu?
- Czy wzywamy do uzupełnienia danych w przypadku niepełnego adresu?
- Czy otrzymane przesyłki usuwane będą po 25 dniach, czy po przekroczeniu limitu GB?
3. Nowe adresy i obsługa skrzynki do doręczeń elektronicznych urzędu
- Czy każde logowania wymusza podanie kodu przesłanego SMS-em?
- Kiedy podajemy adres e-mail do notyfikacji? Czy po aktywacji skrzynki?
- Czy użytkownik skrzynki e-Doręczeń oprócz loginu i hasła do logowania będzie potrzebować jeszcze kodu SMS, aby się zalogować?
- Zakładanie prywatnej skrzynki e-Doręczeń: czy można dać pracownikowi dostęp do firmowej skrzynki e-Doręczeń, jeśli nie ma prywatnej skrzynki? Czy działa to jak w przypadku ePUAP?
- Jeżeli radca prawny jest pracownikiem urzędu i reprezentuje urząd, to czy korespondencja powinna trafiać na jego radcowską skrzynkę, czy na e-Doręczenia urzędu?
- Czy administratorem skrzynki e-Doręczeń może być osoba obsługująca kancelarię urzędu?
- Czy do podpisywania pism potrzebny będzie podpis kwalifikowany, czy wystarczy profil zaufany?
- Czy będzie można e-Doręczeniem przesyłać dokumenty podpisywane w sposób tradycyjny?
- Czy załączniki muszą być podpisane odrębnie – omówienie problematyki przez pryzmat orzecznictwa sądów administracyjnych.
- Czy mówiąc o limicie przesyłki mamy na myśli korespondencję kierowaną do pojedynczego odbiorcy? Co z plikami obejmującymi hurtowo generowane decyzje? Jaki jest ich limit?
- Jak pieczęć elektroniczna ma się do podpisania dokumentu przez organ przy obowiązku kontrasygnaty skarbnika?
- Jeśli osoba fizyczna prowadzi firmę, to czy powinna mieć dwa adresy do e-Doręczeń?
- Czy przesyłając wiadomość przez ePUAP obywatel może określić, że chce otrzymać odpowiedź ePUAP-em, a nie e-Doręczeniem?
- Czy osoba fizyczna może nadać list polecony papierowy do urzędu, jeżeli ma adres e-Doręczeń, czy dostanie odmowę na poczcie?
4. Baza Adresów Elektronicznych
- Czym jest Baza Adresów Elektronicznych (BAE)?
- Jak sprawdzać bazę adresów elektronicznych?
- Ilu pracownikom przyznać dostęp?
- Czy osoba uprawniona może nadawać korespondencję?
- Co z mailami, jeżeli ktoś złoży wniosek o udzielenie informacji publicznej, a ma BAE?
- Jeśli podatnik wniósł (korzystając z KURDE) jakiekolwiek podanie, np. wniosek o wydanie zaświadczenia za pośrednictwem adresu do doręczeń, niewpisanego do BAE, to czy urząd powinien odpowiedzieć na podany adres? Czy jest wymagane w tym zakresie przedkładanie przez stronę dodatkowej zgody na dostarczanie korespondencji drogą elektroniczną?
- Co w sytuacji, gdy w BAE będzie kilka osób o tych samych danych?
- Czy weryfikacja w BAE odbywa się po numerach PESEL należących do osób fizycznych?
- Co w sytuacji, gdy osoba złoży wniosek papierowo i nie będziemy mieli jej numeru PESEL?
- Jeżeli pismo do podatnika z urzędu jest bez konieczności potwierdzenia odbioru (dowolność dostarczenia korespondencji), to czy możemy wysłać listem zwykłym, na adres BAE lub przez ePUAP, jeżeli została wyrażona zgoda na wysyłkę drogą elektroniczną i analogicznie w przypadku odpowiedzi na korespondencję podatnika niezależnie od sposobu wniesienia, gdzie nie jest wymagane potwierdzenie odbioru?
- Jeżeli pismo wysłane z ADE w odpowiedzi na korespondencję podatnika niezarejestrowanego w BAE, to czy w pierwszej kolejności weryfikujemy ADE w BAE, a jeśli ePUAP – za zgodą?
- Czy będzie oddzielna wyszukiwarka BAE, nie na formatce do nadawania korespondencji?
- Czy radca prawny traktowany jest jako posiadający swój adres do doręczeń w sprawach prywatnych jak osoba fizyczna z BAE?
- W jaki sposób będzie uregulowany dostęp do BAE?
- W jaki sposób będzie można sprawdzić osobę fizyczną w BAE?
- W jaki sposób weryfikujemy, czy ktoś posiada adres w BAE?
- Jeżeli urząd gminy ma pod sobą jednostkę podległą GOPS, to czy każda z tych jednostek powinna starać się o swój adres BAE?
- Czy jeden adres będzie dla JST i jednostek, np. GOPS?
- Kto składa wniosek o nadanie adresu w GOPS? Wójt czy kierownik GOPS?
- Czy jednostki podległe, np. GOPS muszą mieć oddzielny adres do e-Doręczeń?
- USC nie ma numeru REGON i numeru NIP. Czy traktujemy go jako oddzielny podmiot?
- Czy dla ośrodka sportu i rekreacji potrzebny jest adres? Jeżeli tak, to jaką kategorię wybrać?
- Jaka kategoria dla miejskiego ośrodka rekreacji i wypoczynku oraz ośrodka sportu i rekreacji?
- Zgodnie z przepisami nie wszczyna się postępowania, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy nie przekraczałaby określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez operatora, wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe. Co z decyzjami dostarczanymi na adres do doręczeń elektronicznych?
5. Co to jest Publiczna Usługa Hybrydowa? PUH a BAE, PURDE, KURDE
- Czym jest PUH, PURDE?
- Od którego momentu, z jakim dniem powinno się wprowadzić zarządzenie PURDE? Czy w momencie aktywacji konta, czy od 1 stycznia zgodnie z ustawą?
- Jakie są różnice między Publiczną a Kwalifikowaną Usługą Rejestrowanego Doręczenia (PURDE/KURDE)
- Jakie są zasady świadczenia Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH)
- W jakiej formie wróci do JST nieodebrana przesyłka hybrydowa?
- Czy w przypadku wysłania korespondencji w trybie PUH, to operator wyznaczony wydrukuje dokument PDF i dostarczy drogą tradycyjną? Jaka będzie ważność dokumentu papierowego (wydrukowanego)?
- Jak rozumieć PUH dla JST od 2029?
- Czy EPO traktowane jest na równi z PUH?
- Czy obecnie, jeżeli kogoś nie ma w BAE, to czy trzeba doręczać przez PUH, czy można tradycyjnym listem poleconym?
- Co z RODO w hybrydzie?
6. System Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją oraz SmartDoc – jak wygląda integracja z e-Doręczeniami? Co jeśli jednostka nie działa w systemie EZD?
- Jak zintegrować system EZD z e-Doręczeniami?
- Jak z perspektywy dużego urzędu przebiega wysyłka wymiaru podatku? Mamy system mieszany i na tę chwilę wymiar jest wyłączony z wysyłki przez EZD, robimy to tradycyjnie.
- Jak system ma funkcjonować w praktyce? Załóżmy, że jest pięcioosobowy urząd bez EZD - kto ma wysyłać pisma? Kto ma odbierać? Czy każdy ma mieć swoje konto? Czy każdy ma mieć dostęp do systemu? Ma się tym w całości zająć sekretariat?
- Czy da się używać e-Doręczeń bez systemu elektronicznego obiegu dokumentów EZD?
- Co z archiwizacją dokumentów z e-Doręczeń bez systemu EZD?
- SmartDoc – jak zintegrować program z e-Doręczeniami?
- Jak nawiązać współpracę z wyznaczonym operatorem? Jak wygląda zawieranie umowy?
- Czy będzie możliwość podłączenia do e-Doręczeń kilku różnych systemów dziedzinowych, np. do wysyłki decyzji podatkowych, jeżeli urząd nie ma oddzielnego EZD?
- Wady i zalety: czym charakteryzują się EZD, PUW, EZD Proton?
7. Platforma ePUAP w codziennej pracy urzędu: Elektroniczna Skrzynka Podawcza, Strefa Urzędnika – techniczne wskazówki i zalecenia pozyskiwanie klientów
- E-Doręczenia a ePUAP – czy można wysyłać poprzez oba systemy?
- Wydaje się, że przeszukiwanie, weryfikacja adresów e-Doręczeń znacznie wydłuży czas przygotowywania wysyłki. Czy faktycznie?
- Zasady działania platformy ePUAP – interfejs oraz funkcjonalność platformy
- Jakie są rodzaje kont na ePUAP-ie?
- Co to jest Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) i jak działa?
- Strefa urzędnika - co zawiera i do czego służy?
- Usługi lokalne i centralne na ePUAP
- Zadania i uprawnienia administratora na ePUAP
- Kto może być administratorem? Czy może być kliku administratorów?
- Jak nadawać i odbierać uprawnienia do konta podmiotu na ePUAP?
- Jak wygląda konfiguracja skrzynki ESP na ePUAP-ie?
- Publikacja usługi elektronicznej na ePUAP – co to jest CRWDE?
- Co ma zrobić klient, jeżeli nie ma usługi na ePUAP – czy może skorzystać z pisma ogólnego do podmiotu publicznego?
- Jak podpisywać dokumenty na ePUAP?
- Czy klient może składać skany dokumentów i podpisywać je profilem zaufanym?
- Jak odszukać skrzynkę podmiotu, na którą chcemy wysłać wiadomość?
- Jak odszukać adres skrzynki osoby fizycznej na ePUAP?
- Dlaczego nie można znaleźć skrzynki np. komornika, biura rachunkowego?
- Czy urząd będzie wysyłać elektronicznie wszystkie pisma do operatora? Jeśli mieszkaniec ma skrzynkę e-Doręczeń to otrzymuje elektronicznie, a jeśli nie ma, to poczta to drukuje i dostarcza papierowo?
- Jakie są 4 sposoby wysyłki pisma?
- Jak należy wysyłać korespondencję poprzez ePUAP do klienta?
- Jak wysłać pismo do wielu podmiotów?
- Jak wysłać pismo z dużymi załącznikami do 500 MB?
- Jak zaadresować pismo w ePUAP-ie z podmiotu publicznego do osoby fizycznej tak, aby przy wizualizacji wniosku i wydruku w polu adresat wyświetliły się jego dane?
- Co w przypadku, gdy obywatel nie ma adresu? Czy przygotowujemy kopertę?
- W jaki sposób wysłać sprawozdanie poprzez ePUAP?
- Jak przekazać pismo otrzymane z ePUAP do innego podmiotu np. sądu?
- Kto powinien wysyłać i podpisywać pisma wysyłane przez ePUAP?
- Jak złożyć dwa podpisy na dokumencie na ePUAP?
- W jaki sposób załączyć plik w formacie nieobsługiwanym przez ePUAP?
- Jak wygląda proces doręczenia pisma z ePUAP po stronie odbiorcy?
- Co należy zrobić jeśli pismo nie zostało odebrane przez użytkownika? Jakie są procedury oraz postępowanie?
- Jaki jest dalszy obieg dokumentu z ePUAP w podmiocie – czy trzeba dokument drukować?
- Jak archiwizować dokumenty z ePUAP?
- Awaryjność ePUAP-u – jak radzić sobie z awaryjnością platformy, jak zgłaszać problemy?
8. Urzędowe Poświadczenie Odbioru – czym jest i w jakich wariantach występuje?
- Co to jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru?
- Gdzie znaleźć UPO na ePUAP?
- Czy trzeba podpisywać UPO w podmiocie?
- Jak długo należy przechowywać UPO?
- Czy urząd może wysłać pismo z ePUAP na email i otrzymać UPO?
- Dlaczego UPO może występować w dwóch wariantach: UPD i UPP?
- Czy w trybie UPD do podmiotu trzeba doręczać interpretacje prawne przez pryzmat orzecznictwa sądów administracyjnych?
- W jaki sposób ma odpowiedzieć jednostka, jeżeli osoba fizyczna skieruje pismo przez e-Doręczenia, ale odpowiedź urzędu nie będzie wymagała potwierdzenia odbioru?
Prowadzący
Ewa Redmann
Zajmowane stanowiska:
Naczelnik Wydziału Organizacyjnego w Starostwie Powiatowym w Łodzi - od maja 2014 roku;
Organizowanie i nadzór nad realizacją obsługi administracyjno-technicznej Starostwa, obsługi kancelaryjnej i sekretariatu (organizacja obiegu dokumentów, w tym także wdrażanie e-doręczeń - administrator skrzynki doręczeń w Starostwie Powiatowym w Łodzi), obsługi informatycznej Starostwa, w tym administrowanie stroną BIP. Koordynowanie obsługi kadrowej oraz obsługi Biura Rzeczy Znalezionych. Prowadzenie spraw z zakresu z zakresu skarg, wniosków i petycji oraz udostępniania informacji publicznej. Prowadzenie Archiwum Zakładowego Starostwa (szkolenia z praktycznego stosowania instrukcji kancelaryjnej oraz przygotowywania dokumentacji przekazywanej do AZ). Prowadzenie spraw z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej (zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej). Prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych o wartości szacunkowej poniżej 130 000,00 zł . Koordynator programu „Cyfrowy Powiat”.
Inspektor Ochrony Danych - od 2018 roku - obecnie w Starostwie Powiatowym w Łodzi, wcześniej w placówkach oświatowych, domu pomocy społecznej, poradni pedagogiczno-psychologicznej;
Nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych, w szczególności wspieranie Administratora oraz pracowników Administratora o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów o ochronie danych. Przeprowadzanie szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych. Przeprowadzanie audytów wewnętrznych w zakresie zgodności z przepisami RODO. Przeprowadzanie Analizy Ryzyka Ogólnego i Ocena Skutków dla Przetwarzania Danych (DPIA). Nadawanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych. Nadzorowanie powierzenia przetwarzania danych. Współpraca z organem nadzorczym.
Koordynator ds. dostępności w Starostwie Powiatowym w Łodzi od września 2020 roku;
Koordynowanie i podejmowanie działań związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Koordynator Programu PFRON „Dostępna przestrzeń publiczna”.
Wcześniej praca w sektorze bankowym.
Wykształcenie:
- Uniwersytet Łódzki Wydział: Ekonomiczno-Socjologiczny: Finanse i Bankowość
- Uniwersytet Łódzki, Ośrodek Badań Europejskich, Studia podyplomowe w zakresie ekonomiczno-prawnym, cywilizacyjno-kulturowym (1999)
- Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji, Studia podyplomowe w zakresie ochrony danych osobowych (2017)
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.