Wideoszkolenie: E-doręczenia i ePUAP w urzędzie

Jak wdrożyć e-usługi i e-Doręczenia w urzędzie? Od kiedy będzie obowiązek przesyłania korespondencji w ramach e-Doręczeń? Co ma zrobić klient, jeżeli nie ma usługi na ePUAP – czy może skorzystać z pisma ogólnego do podmiotu publicznego? Jakie są 4 sposoby wysyłki pisma? Kto powinien wysyłać i podpisywać pisma wysyłane przez ePUAP? Platforma ePUAP w codziennej pracy urzędu

od 499.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za cyfryzację w urzędzie oraz sekretarzy, informatyków, administratorów profili urzędów na platformie ePUAP, pracowników wdrażających EZD i EOD



Nowy termin na wdrożenie z e-Doręczeń przed 1 stycznia 2024 r.
Od 5 października 2021 r. obywatele, firmy i urzędy mogą korzystać z e-Doręczeń. Termin obowiązkowy dla urzędów ogłosi minister do spraw informatyzacji w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej 90 dni przed wdrożeniem. Ten nowy termin na wdrożenie nie będzie późniejszy niż 1 stycznia 2024 r. Jeżeli chcesz poznać i przygotować się do najważniejszych zmian w e-Doręczeniach, elektronizacji procesów administracyjnych, EZD, a także w podpisach elektronicznych, nie zwlekaj! Mamy informacje z pierwszej ręki od koordynatora wdrożenia integracji systemu EZD z e-Doręczeniami w Urzędzie Miasta Lublin.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jakie są założenia ustawy o doręczeniach elektronicznych?
  • Od kiedy będzie obowiązek przesyłania korespondencji w ramach e-Doręczeń?
  • Jakie są obowiązki podmiotu publicznego w zakresie wdrożenia doręczeń elektronicznych?
  • Nowe rozwiązania w k.p.a. i OP w zakresie komunikacji elektronicznej od 5.10.2021r.
  • Czy klient może składać skany dokumentów i podpisywać je profilem zaufanym?
  • Jak należy wysyłać korespondencję poprzez ePUAP do klienta?
  • W jaki sposób wysłać sprawozdanie poprzez ePUAP?

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Regulamin e-Doręczeń z Poczty Polskiej
  • Wniosek o nadanie uprawnień do ePUAP-u
  • Instrukcja obsługi platformy ePUAP dla nowych pracowników
  • Wniosek o przyłączenie do węzła krajowego
  • Wniosek do Centralnego Ośrodka Informatyki o wydanie certyfikatu do systemu dziedzinowego


Szczegółowy program szkolenia:

Pytania, na które odpowiedzieliśmy podczas ostatniego terminu szkolenia

  • Czy w przypadku wysłania korespondencji w trybie PUH, to operator wyznaczony wdrukuje dokument PDF i dostarczy drogą tradycyjną? Jaka będzie ważność dokumentu papierowego (wydrukowanego)?
  • Jak zaadresować pismo w ePUAP-ie z podmiotu publicznego do osoby fizycznej tak, aby przy wizualizacji wniosku i wydruku w polu adresat wyświetliły się jego dane?
  • Czy urząd będzie wysyłać elektronicznie wszystkie pisma do operatora? Jeśli mieszkaniec ma skrzynkę e-Doręczeń to otrzymuje elektronicznie, a jeśli nie ma, to poczta to drukuje i dostarcza papierowo?
  • Czy po 1 stycznia nie będzie papierowej korespondencji?
  • EZD PUW czy EZD Proton? Który lepszy?
    Co w przypadku, gdy obywatel nie ma adresu? Czy przygotowujemy kopertę?
  • Jeżeli urząd gminy ma pod sobą jednostkę podległą GOPS, to czy każda z tych jednostek powinna starać się o swój adres BAE?
  • Co z RODO w hybrydzie?
  • Czy każda jednostka będzie musiała zawrzeć umowę z Pocztą Polską wraz z umową powierzenia danych?
  • Jak wygląda wydruk dokumentów, które posiadają załączniki, np. w postaci map w skali, a format wydruku jest niestandardowy, np. A1?
  • Co z dokumentami zastrzeżonymi i poufnymi, które są teraz opieczętowane na kopertach?
  • Czy osoba fizyczna może nadać list polecony papierowy do urzędu, jeżeli ma adres e-doręczeń, czy dostanie odmowę na poczcie?
  • Jak system ma funkcjonować w praktyce? Załóżmy, że jest pięcioosobowy urząd bez EZD - kto ma wysyłać pisma? Kto ma odbierać? Czy każdy ma mieć swoje konto? Czy każdy ma mieć dostęp do systemu? Ma się tym w całości zająć sekretariat?
  • Jeśli osoba fizyczna prowadzi firmę, to czy powinna mieć dwa adresy do e-doręczeń?
  • Czy przysyłając wiadomość przez e-PUAP obywatel może określić, że chce otrzymać odpowiedź e-PUAP-em, a nie e-doręczeniem?
  • Jak rozumieć PUH dla JST od 2029?
  • Jak z perspektywy dużego urzędu przebiega wysyłka wymiaru podatku? Mamy system mieszany i na tę chwilę wymiar jest wyłączony z wysyłki przez EZD, robimy to tradycyjnie
  • Wydaje się, że przeszukiwanie, weryfikacja adresów e-doręczeń znacznie wydłuży czas przygotowywania wysyłki. Czy faktycznie?

Doręczenia elektroniczne i ePUAP - komunikacja elektroniczna w urzędach

1. E-Doręczenia

2. Nowy model doręczania pism i załatwiań spraw elektronicznie w k.p.a. i OP (Ordynacja Podatkowa)

3. Platforma ePUAP w codziennej pracy urzędu

1. Wdrożenie e-Doręczeń w urzędzie – jak się przygotować, co trzeba wiedzieć i jak to ma funkcjonować w praktyce?

  • Jakie są założenia ustawy o doręczeniach elektronicznych?
  • Od kiedy będzie obowiązek przesyłania korespondencji w ramach e-Doręczeń?
  • Czym jest Baza Adresów Elektronicznych (BAE)?
  • Jakie są różnice między Publiczną a Kwalifikowaną Usługą Rejestrowanego Doręczenia (PURDE/KURDE)
  • Jakie są zasady świadczenia Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH)
  • Nowe adresy i obsługa skrzynki do doręczeń elektronicznych urzędu
  • Jakie są obowiązki podmiotu publicznego w zakresie wdrożenia doręczeń elektronicznych?
  • Kto powinien być administratorem e-Doręczeń w podmiocie i jaki jest zakres jego obowiązków?
  • Jak system e-Doręczeń funkcjonuje w praktyce – prezentacja wersji testowej systemu
  • Jak zintegrować system EZD z e-Doręczeniami?
  • E-Doręczenia a ePUAP - czy można wysyłać poprzez oba systemy?

2. Zmiany w k.p.a./OP w związku z e-Doręczeniami

  • Nowe rozwiązania w k.p.a. i OP w zakresie komunikacji elektronicznej od 5.10.2021r.
  • Jak doręczać dokumenty w okresie przejściowym?
  • Zastosowanie art. 39 3 k.p.a. w kontekście przepisów kancelaryjno-archiwalnych

3. Platforma ePUAP w codziennej pracy urzędu

  • Zasady działania platformy ePUAP – interfejs oraz funkcjonalność platformy
  • Jakie są rodzaje kont na ePUAP-ie?
  • Co to jest Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) i jak działa?
  • Strefa urzędnika - co zawiera i do czego służy?
  • Usługi lokalne i centralne na ePUAP
  • Zadania i uprawnienia administratora na ePUAP
  • Kto może być administratorem? Czy może być kliku administratorów?
  • Nadawanie i odbieranie uprawnień do konta podmiotu na ePUAP
  • Konfiguracja skrzynki ESP na ePUAPie
  • Publikacja usługi elektronicznej na ePUAP – co to jest CRWDE?
  • Co ma zrobić klient, jeżeli nie ma usługi na ePUAP – czy może skorzystać z pisma ogólnego do podmiotu publicznego?
  • Czy klient może składać skany dokumentów i podpisywać je profilem zaufanym?
  • Jak podpisywać dokumenty na ePUAP?
  • Czy załączniki muszą być podpisane odrębnie – omówienie problematyki przez pryzmat orzecznictwa sądów administracyjnych.
  • Jak odszukać skrzynkę podmiotu, na którą chcemy wysłać wiadomość?
  • Jak odszukać adres skrzynki osoby fizycznej na ePUAP?
  • Dlaczego nie można znaleźć skrzynki np. komornika, biura rachunkowego?

a) Jak należy wysyłać korespondencję poprzez ePUAP do klienta?

  • Jakie są 4 sposoby wysyłki pisma?
  • Jak wysłać pismo do wielu podmiotów?
  • Jak wysłać pismo z dużymi załącznikami do 500 mb?

b) W jaki sposób wysłać sprawozdanie poprzez ePUAP?

  • Jak przekazać pismo otrzymane z ePUAP do innego podmiotu np. sądu?
  • Kto powinien wysyłać i podpisywać pisma wysyłane przez ePUAP?
  • Jak złożyć dwa podpisy na dokumencie na ePUAP?
  • W jaki sposób załączyć plik w formacie nie obsługiwanym przez ePUAP?


  • Co to jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru?
  • Dlaczego UPO może występować w dwóch wariantach: UPD i UPP?
  • Gdzie znaleźć UPO na ePUAP?
  • Czy trzeba podpisywać UPO w podmiocie?
  • Jak długo należy przechowywać UPO?
  • Jak wygląda proces doręczenia pisma z ePUAP po stronie odbiorcy?
  • Czy urząd możne wysłać pismo z ePUAP na email i otrzymać UPO?
  • Czy do podmiotu trzeba doręczać w trybie UPD – interpretacje prawne przez pryzmat orzecznictwa sądów administracyjnych.
  • Co należy zrobić jeśli pismo nie zostało odebrane przez użytkownika? Jakie są procedury oraz postępowanie?
  • Jaki jest dalszy obieg dokumentu z ePUAP w podmiocie – czy trzeba dokument drukować?
  • Jak archiwizować dokumenty z ePUAP?
  • Awaryjność ePUAP-u – jak radzić sobie z awaryjnością platformy, jak zgłaszać problemy

Prowadzący

Karol Ciechoński - wieloletni praktyk w zakresie zarządzania dokumentacją Urzędu Miasta Lublin. W ramach obowiązków służbowych sprawuje między innymi nadzór nad obiegiem korespondencji w urzędzie oraz przestrzeganiem przepisów instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej. Jest administratorem funkcjonującego w urzędzie systemu klasy EZD i bierze czynny udział w dostosowywaniu systemu do zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej – integracje z innymi systemami dziedzinowymi i platformą ePUAP. Uczestniczył w opracowaniu jednolitych normatywów kancelaryjno-archiwalnych dla ponad 150 miejskich jednostek oświatowych, a następnie we wdrożeniu w nich systemu klasy EZD i przygotowaniu jego integracji z innymi systemami oświatowymi. Także tu pełni funkcję administratora systemu klasy EZD. W swojej pracy specjalizuje się w szeroko rozumianej e-administracji, ze szczególnym uwzględnieniem zasad komunikacji elektronicznej i zastosowaniu podpisów elektronicznych – prowadzi szkolenia w tym zakresie dla pracowników i opracowuje instrukcje. Ukończył studia magisterskie na kierunku historia, specjalizacja archiwistyka, na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 499.00
10 lipca 2023
od 499.00
05 września 2023
od 499.00
31 października 2023
od 499.00
19 grudnia 2023

Podobne szkolenia