Fragment ze szkolenia
Zobacz wideo >>W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Jak rozpatrywać wnioski mieszkańców dotyczące oznakowania dróg publicznych i gminnych?
- Na co zwrócić uwagę podczas prowadzenia ewidencji dróg?
- Co zrobić w przypadku, gdy droga wewnętrzna nie ma ustalonego prawa do użytkowania?
- Jaka dokumentacja jest potrzebna do uzgodnienia wjazdu z drogi wewnętrznej na drogę publiczną?
- Diagnostyka stanu technicznego przepustów, kładek, mostów
- Na jakiej podstawie przeprowadza się aktualizację książki obiektu?
- Wyjaśnienie procedury wystawiania pozwoleń na przejazdy nienormatywne – omówienie przykładowej decyzji
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Wzór zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego
- Wzór odmowy przejazdu pojazdu nienormatywnego
- Wzór opinii dotyczącej przejazdu pojazdu nienormatywnego
- Rozpiska kategorii dróg
- Wytyczne tworzenia książki obiektu
Szczegółowy program szkolenia:
1. Organizacja ruchu i bezpieczeństwo – formy, wytyczne, rozpatrywanie wniosków
- Organizacja ruchu w trakcie wykonywania robót budowlanych i utrzymaniowych
- W jakich wypadkach stosuje się zmianę organizacji ruchu?
- Kto może planować zmianę organizacji ruchu?
- Jak planować zmianę organizacji ruchu?
- Kiedy jaką organizację stosować?
- Jakie elementy mają zawierać projekty stałe, a jakie tymczasowe?
- Jakie urzędy/ jednostki muszą mieć wgląd w projekt organizacji ruchu?
- Jakie organy są potrzebne do wprowadzenia organizacji ruchu?
- Jak wygląda kontakt ze starostwem w sprawie zmiany organizacji ruchu?
- Jakie dokumenty należy złożyć w starostwie, jeżeli chce się zmienić organizację ruchu?
- Jakie są schematy i znaki wykorzystywane podczas zmiany organizacji ruchu?
- Na co zwrócić szczególną uwagę przy zastosowaniu oznakowania poziomego i pionowego?
- Jak przejść kontrolę?
- Jak rozpatrywać wnioski mieszkańców dotyczące oznakowania dróg publicznych i gminnych?
- Kwestia ograniczenia prędkości i bezpieczeństwa ruchu drogowego – jakie są normy i wytyczne?
- Co zrobić w sytuacji, gdy gmina chce wprowadzić progi zwalniające, a mieszkańcy ich nie chcą?
- Progi zwalniające: czy autobusy dowożące dzieci do szkół muszą (mimo progów zwalniających) przyjechać po dzieci?
2.Prowadzenie ewidencji dróg i książek obiektów krok po kroku
- Wyjaśnienie procedury ewidencji dróg krok po kroku
- Wymogi administracyjne dotyczące ewidencji dróg
- Kiedy można samemu przeprowadzić ewidencję, a kiedy się ją zleca?
- Na co zwrócić uwagę podczas prowadzenia ewidencji dróg?
- Jak nadaje się numery JNI?
- Jak liczyć kilometraż drogi?
- Jakie obiekty powinny być ujęte w książkach obiektów?
- Jakie obiekty powinny być ujęte tylko w ewidencji?
- Jak prowadzić książki obiektów?
- Kto ma prowadzić książkę obiektu?
- Jakie są wymaganie kancelaryjne dotyczące prowadzenia książek obiektów?
- Kiedy się aktualizuje książkę obiektu?
- Na jakiej podstawie przeprowadza się aktualizację książki obiektu?
3.Drogi wewnętrzne i klasyfikacja dróg – zmiany nr dróg, wytyczne, regulacje prawne
- Jaka jest procedura nadania numeru drogi?
- Jak pozbawić drogę numeru?
- Jak zmienić przebieg drogi?
- Jak wygląda procedura przejęcia prywatnej drogi na rzecz gminy?
- Jak zmienić nr drogi, która przeszła z powiatowej na gminną?
- Na jakich zasadach określa się drogę jako wewnętrzną?
- Jakie przepisy są wykorzystywane w przypadku dróg wewnętrznych?
- Jak oznakować drogi wewnętrzne?
- Czy drogi wewnętrzne podlegają przeglądom technicznym?
- Jaka dokumentacja jest potrzebna do uzgodnienia wjazdu z drogi wewnętrznej na drogę publiczną?
- Prawa i obowiązki zarządcy drogi
- Co zrobić w przypadku, gdy droga wewnętrzna nie ma ustalonego prawa do użytkowania?
- Jak określić własność drogi? W Małopolsce mają statut „władanie” (to nie jest równorzędne z właścicielem gruntu) – jak to rozwiązać?
4.Kontrola dróg - praktyczne wskazówki
- Kiedy można wykonać objazdy kontrolne dróg gminnych?
- Jak powinien wyglądać dziennik objazdów?
- Kto może przeprowadzić kontrolę dróg?
- Jak napisać protokół z takiej kontroli?
- Diagnostyka stanu technicznego nawierzchni dróg, ulic i placów
- Diagnostyka stanu technicznego przepustów, kładek, mostów
- Utrzymanie i modernizacja dróg i ulic oraz obiektów mostowych
- Kosztorysowanie robót drogowych – remonty cząstkowe nawierzchni
- Drogi gruntowe -profilowanie, zabezpieczenie dróg gruntowych, dobór materiałów wykorzystywanych do uzupełniania ubytków
- Jakie są standardy dla dróg gruntowych?
- Skąd czerpać środki na utwardzanie dróg?
- Zakup kruszywa – czy są jakieś specjalne wytyczne i procedury?
- Jakie działanie prewencyjne można podjąć, by zapobiec niszczeniu dróg?
- Jakie są trwałe materiały, które można wykorzystać, by przeciwdziałać niszczeniu dróg
- Przejazdy kolejowe w praktyce – obowiązki zarządcy drogi
- Czyszczenie znaków, przystanków, uzupełnianie – czy są jakieś wymogi, np. co ile trzeba to robić?
- Co można wymagać od mieszkańców a co od zarządcy?
- Jak uświadomić mieszkańców co do ich praw i obowiązków związanych z utrzymaniem czystości chodników?
- Jak w przypadku posiadłości prywatnych egzekwować obowiązki związane z utrzymaniem chodników?
- Kto ma sprzątać drogi?
- Jaka jest procedura w przypadku otrzymania zgłoszenia o padłym zwierzęciu?
5.Przejazdy pojazdów nienormatywnych – zgody, odmowy i wytyczne
- Jakie są standardy normatywności – interpretacje prawne i przykładowe wyroki
- Jakie są zmiany w ograniczeniach tonażowych po wejściu w życie nowych przepisów?
- Jak wydawać zezwolenia na przejazdy, kiedy droga nie jest odpowiednio oznaczona?
- Jak rozpatrywać odwołania od odmowy wydania zezwolenia?
- Wyjaśnienie procedury wystawiania pozwoleń na przejazdy nienormatywne – omówienie przykładowej decyzji
- Jak wygląda od strony organizacyjnej wydawanie opinii potrzebnej do uzyskania zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego?
- Co muszą dostarczyć osoby chcące uzyskać zgodę na przejazd pojazdu nienormatywnego
- Na co zwrócić uwagę przy wystawianiu opinii dotyczącej przejazdu pojazdu nienormatywnego?
- Względy bezpieczeństwa: na co trzeba zwrócić uwagę w przypadku przejazdów pojazdów nienormatywnych?
- Kiedy nie można wydać zgody na przejazd pojazdu nienormatywnego?
- Kiedy można zastosować znaki B-5,B-18 B-19? Jakie warunki, obostrzenia muszą być spełnione, żeby można było je zastosować?
- Jak stosować nowe zmiany przepisów mówiące o wydawaniu opinii na temat przejazdu pojazdu nienormatywnego przez teren danej gminy w praktyce?
6. Sezonowe utrzymanie dróg i ulic
- Podstawy prawne zimowego utrzymania dróg
- Kto ma obowiązek utrzymania dróg i ulic w zimie?
- Zakres obowiązków sezonowego utrzymania dróg poszczególnych jednostek jako zarządców
- Jaki jest standard odśnieżenia drogi gminnej?
- Kto ma obowiązek zająć się chodnikami rowerowymi w czasie zimy?
- Umowy na odśnieżanie – jak je konstruować, żeby gmina była zabezpieczona
- Przechowywanie materiałów: jak zabezpieczyć sól, piach?
- Jakiego materiału używać do zimowego utrzymania alejek w parkach?
- Jak rozpatrywać wnioski o odszkodowanie za upadek na śliskim chodniku, za kolizję drogową na śliskiej nawierzchni drogi?
Prowadzący
Kornelia Michno - Od 2009 r. pracuje w Urzędzie Miasta Bochnia, obecnie na stanowisku Podinspektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Od 2017 r. jej zakres obowiązków obejmuje między innymi: prowadzenie ewidencji dróg gminnych i obiektów mostowych oraz prowadzenia książek obiektów dla nich; prowadzenie zadań z zakresu utrzymania dróg i chodników; opiniowanie decyzji WZ; uzgadnianie lokalizacji zjazdów i ogrodzeń; wyrażanie zgód na przejazd pojazdów nienormatywnych; opiniowanie projektów organizacji ruchu. Członek komisji ds. opiniowania projektu organizacji ruchu na drogach lub zmiany organizacji ruchu przy Starostwie Powiatowym w Bochni.
Prawnik, absolwentka Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Wydział Prawa i Administracji, kierunek Prawo. W 2018 r. ukończyła studia podyplomowe Inżynieria Ruchu Drogowego w Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Wydział Inżynierii Lądowej.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.