W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- Co z IPD, które trwają 3-4 lata albo dłużej? Ciężko zaplanować jakieś formy dla osób chorych lub niedyspozycyjnych
- Czy grupowa informacja zawodowa może być zrealizowana przed utworzeniem Indywidualnego Planu Działania?
- Jak powinno się współpracować z osobami, które są długo bez zatrudnienia oraz mają bardzo słabą motywację do podjęcia pracy? Jakich narzędzi należy użyć?
- Poradnictwo zawodowe w świetle obowiązujących przepisów
- Co z osobami, które oficjalnie mówią, że pracują "na czarno" i że nie ma szans na umowę? Bo ciężkie czasy, a szef boi się skierować na staż
- IPD - czy jest możliwość wprowadzenia narzędzia do kontroli klientów? Jak kontrolować takie osoby?
- W jaki sposób przygotowywać Indywidualne Plany Działania? Jak działają formy aktywizacji i dla kogo są przeznaczone? Dotacje, bony
Szczegółowy program szkolenia:
Nowości w programie:
- Czy robimy IPD, jeżeli osoba osiągnie wiek emerytalny za 2-3 miesiące?
- Co z IPD, które trwają 3-4 lata albo dłużej? Ciężko zaplanować jakieś formy dla osób chorych lub niedyspozycyjnych
- Czy w pracy doradcy dopuszczalne jest korzystanie z metod niestandaryzowanych?
- Co zrobić, gdy strona nie widzi problemu, ponieważ jest mocno zaburzona i metoda grow nie działa?
- Czy grupowa informacja zawodowa może być zrealizowana przed utworzeniem Indywidualnego Planu Działania?
- Czy obywatel Ukrainy, który przerwał szkolenie z własnej winy, nie ponosi kosztów?
1. Doradztwo zawodowe w obecnych czasach
- Poradnictwo
zawodowe w świetle obowiązujących przepisów
- Kluczowa
rola doradcy zawodowego w zakresie przywracania klienta na rynek pracy
- Poradnictwo
indywidualne czy grupowe? Właściwy dobór form współpracy i cele do
osiągnięcia
- Dobre
praktyki w poradnictwie zawodowym
- Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami – cel, możliwości, zasady i oferta współpracy
2. Trudna sztuka motywacji
- Jakie
są źródła i czynniki motywacji?
- Jak
należy pracować z klientem nad motywacją i jakie są sposoby na jej
utrzymanie?
- Motywacja
a wiek, czy ma znaczenie?
- Jak
pomóc młodym ludziom w odnalezieniu się na rynku pracy i jak zachęcić ich
do działania?
- Jak
dotrzeć do osób, które są wycofane z rynku pracy?
- Jak
motywować różne grupy w szczególnej sytuacji na rynku pracy? Jakich
narzędzi należy użyć?
- Jak
powinno się pracować z klientem trudnym?
- Jak
skutecznie wzmacniać poczucie własnej wartości klienta, które pozytywnie
wpłynie na motywację?
3. Profesjonalna obsługa klienta w urzędzie pracy
- Urząd pracy jako przestrzeń do pozytywnej współpracy i dialogu
- Specyfika
pracy z klientem urzędu pracy w kontekście najnowszych uwarunkowań
- Jakie
są najważniejsze zasady pracy z klientem?
- Zindywidualizowanie
pomocy jako szansa na podniesienie skuteczności i zdobycie zaufania
klienta
4. Profesjonalny doradca zawodowy
- Niezbędne
kompetencje doradcy zawodowego
- Jak
powinno podchodzić się do tworzenia relacji z klientem?
- Sztuka
zadawania pytań
- Etyka
zawodowa doradcy zawodowego
- Skąd
się bierze agresja u klientów i jak ją rozładowywać?
- Jaka
jest rola testów w poradnictwie zawodowym?
- Aktywne
słuchanie i inne kluczowe kompetencje doradcy
- Umiejętności indywidualnego podejścia do każdego klienta
5. Indywidualny Plan Działania – efekt pracy doradcy i
klienta
- Rola doradcy zawodowego w
opracowaniu i realizacji IPD
- Co powinien zawierać Indywidualny Plan Działania w oparciu o obowiązujące przepisy?
- Jaki
jest cel opracowywania IPD?
- Jaki jest maksymalny okres trwania IPD?
- Jaka
powinna być prawidłowa struktura IPD?
- Co
powinno być warunkiem ukończenia IPD?
- Jak
prawidłowo opracować system zakładania IPD w zależności od grupy klientów?
- Jak
prawidłowo zastosować formy wsparcia czyniąc IPD skutecznym?
- Jak
działają formy aktywizacji i dla kogo są przeznaczone?
- Jak wpisać w IPD cztery etapy nabycia kompetencji?
- Jak dokumentować te etapy, aby instytucja zarządzająca nie miała żadnych zastrzeżeń i wątpliwości, że kompetencje zostały nabyte?
- Co w
sytuacji, gdy ustalony został plan, a urząd nie ma środków na jego
realizację?
- W
jakiej sytuacji i w jakiej formie powinny być robione modyfikacje IPD?
- Czy warunkiem zakończenia IPD może być jedynie rozpoczęcie działalności?
- Czy
w IPD można opisać/ wskazać warunkowe i alternatywne rozwiązania?
- Przykłady
planowanie działań do samodzielnej realizacji przez klienta wzmacniające
jego zaangażowanie
- Planowanie
ścieżki kariery zawodowej z uwzględnieniem Indywidualnego Planu Działania
- Problemy
i trudności w realizacji IPD – jakie są możliwości ich rozwiązania?
- Czy IPD powinno być tłumaczone na język ukraiński?
6. Wyzwania powiatowych urzędów pracy w zakresie realizacji Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w szczególności w zakresie aktywizacji i włączenie do polskiego rynku pracy
- Status prawny obywateli Ukrainy w powiatowym urzędzie pracy – jakie są możliwości zgodnie z obowiązującymi przepisami?
- Punkty informacyjne w PUP dla obywateli – czy warto je tworzyć i utrzymywać? Kto kompetencyjne powinien obsługiwać takie punkty i jaki powinien być ich zakres działania?
- Jaka powinna być ścieżka aktywizacji obywatela Ukrainy w PUP?
- Jakie formy aktywizacji (usługi i instrumenty rynku pracy) mogą być skierowanie dla obywateli Ukrainy?
- Jaki jest zakres kompetencji doradcy zawodowego wobec obywatela Ukrainy?
- Jakie formy poradnictwa zawodowego będą najskuteczniejsze dla obywateli Ukrainy, posiadających status bezrobotnego?
- Skuteczne pozyskiwanie i współpraca pracodawców dla obywateli Ukrainy, w celu zapewnienia im zatrudnienia?
- Sytuacje problemowe w zakresie obsługi w urzędzie pracy obywateli Ukrainy i sposoby na ich rozwiązanie
- Czy po szkoleniu z języka polskiego bada się efektywność?
Prowadzący
Ekspert i menadżer w zakresie rynku pracy. Dyrektor powiatowego urzędu pracy - od 26 lat związana z publicznymi służbami zatrudnienia. Podczas swojej kariery zdobyła wysokie kompetencje w zakresie zarządzania nowoczesną instytucją rynku pracy oraz bezpośrednim wdrażaniem i realizacją szeroko pojętych usług i instrumentów rynku pracy. Dyplomowany coach, specjalista ds. rynku pracy w zakresie doradztwa zawodowego, a także specjalista rozwoju zawodowego i projektów unijnych na rzecz rynku pracy, prawa pracy oraz zamówień publicznych. Uczy i wspiera pracowników w ich rozwoju, korzystając z własnych doświadczeń menedżerskich, zawodowych i życiowych. Doskonale łączy wiedzę teoretyczną z praktyką. Entuzjazm, otwartość na współpracę i indywidualne podejście sprawia, że prowadzone szkolenia są cennym doświadczeniem zawodowym i dużą dawką wiedzy przekazanej w pozytywnej atmosferze.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.