W programie m.in., wybrane zagadnienia:
- W jaki sposób zweryfikować wymóg posiadania polskiego prawa jazdy po 17 czerwca?
- W jaki sposób przyjmować informacje o zmianie zgłoszonych do licencji pojazdów i kierowców?
- Ustawowa weryfikacja przedsiębiorców – obowiązki organów po zakończeniu procesu weryfikacji
- Konsekwencje niepoddania się weryfikacji spełnienia wymogów (do 31 marca 2024 r.)
- Jak powinna przebiegać procedura przy kontroli przedsiębiorców? Jak dobrze przeprowadzić taką kontrolę (w siedzibie urzędy czy w siedzibie przedsiębiorstwa?)
- Jakie zmiany przepisów (od sierpnia 2023 r.) obowiązują w zakresie zawieszenia wykonywania transportu drogowego?
- Jak nadzorować przypadki zawieszenia działalności przewozowej i kiedy cofać w takim przypadku licencję?
- Jakie są możliwe i obligatoryjne przesłanki do cofnięcia wydanej licencji?
- Jakie problemy związane są z nowym wzorem licencji?
Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:
- Postanowienie o nałożeniu na przedsiębiorcę obowiązku przedstawienia dokumentu
- Zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli,
- Wezwanie do uzupełnienia braków we wniosku,
- Ostrzeżenie przedsiębiorcy – różne przypadki,
- Zawiadomienie o wygaszeniu licencji (w tym również z powodu braku weryfikacji)
Szczegółowy program szkolenia:
Omówienie zmian w ustawie o transporcie drogowym, obowiązujących od września 2023 roku – nowe obowiązki przedsiębiorców i organów udzielających licencji:
- Wymóg posiadania polskiego prawa jazdy od 17 czerwca 2024
- Sposób sprawowania nadzoru po zakończeniu ustawowej weryfikacji przedsiębiorców
- wymóg weryfikacji uprawnień do kierowania pojazdami oraz orzeczeń lekarskich i psychologicznych podczas udzielania licencji i przyjmowania informacji o zgłoszeniu kierowcy/ów,
- wymóg posiadania przez kierowców taksówek wyłącznie polskiego prawa jazdy
- obowiązek przedsiębiorcy w zakresie udokumentowania organowi licencyjnemu do 31 marca 2024 roku spełnienia wymogów
- obowiązek organu licencyjnego w zakresie weryfikacji spełnienia wymogów – wezwania i informacje dla przedsiębiorcówczy
- przygotowanie organów licencyjnych na realizację nowo nałożonych obowiązków
- utrata ważności licencji, wydanych Przedsiębiorcom, którzy nie spełnią nowych obowiązków
- obowiązki „pośredników przy przewozie osób” i pozostałe zmiany
- Praktyczne sposoby przeprowadzenia weryfikacji spełnienia wymogów (do 31 marca 2024 r.)
Omówimy też zmiany dotyczące zawieszenia wykonywania transportu taksówką
Pytania uczestników, na które udzieliliśmy odpowiedzi podczas ostatniego szkolenia:
- Co należało zrobić jeśli przedsiębiorca nie podda się weryfikacji do 31 marca 2024 r.?
- Czy licencja wygasła jeśli przedsiębiorca nie poddał się weryfikacji?
- Kiedy licencja wygasła jeśli przedsiębiorca nie poddał się weryfikacji?
- Czy przedsiębiorca musiał złożyć wniosek o weryfikację w przypadku, gdy wniosek o wydanie licencji wpłynął przed 17 września 2023 r. bez oryginałów badań lekarskich i psychologicznych, a licencja została wydana 20 września 2023 r.?
- W lipcu zeszłego roku przeprowadziliśmy kontrolę taksówkarzy w związku z koniecznością kontroli raz na 5 lat. Podczas kontroli wymagaliśmy okazania aktualnych badań lekarskich oraz psychologicznych. Czy w takim przypadku mamy obowiązek wymagać od taksówkarzy na nowo złożenia dokumentów?
- Co należy zrobić jeśli kierowca/obcokrajowiec nie wymieni prawa jazdy na polskie?
- Czy nowy rok rozpoczynamy od nowej numeracji?
- Co w przypadku zgonu przedsiębiorcy?
- Co, jeżeli przedsiębiorca wcale nie chce zgłosić kierowcy?
- Jeżeli siedziba przedsiębiorcy znajduje się 200 km od naszego urzędu, to czy jedziemy do siedziby, czy wzywamy do urzędu na kontrolę?
- Jakie zmiany przepisów (od sierpnia 2023 r.) obowiązują w zakresie zawieszenia wykonywania transportu drogowego?
- Czy Przedsiębiorca z zawieszoną działalnością gospodarczą może wystąpić o licencję, czy musi wznowić działalność przed jej wydaniem?
- Czy w przypadku zawieszenia działalności wydajemy decyzję?
- W lipcu zeszłego roku przeprowadziliśmy kontrolę taksówkarzy w związku z koniecznością kontroli raz na 5 lat. Podczas kontroli wymagaliśmy okazania aktualnych badań lekarskich oraz psychologicznych. Czy w takim przypadku mamy obowiązek wymagać od taksówkarzy na nowo złożenia dokumentów?
- Czy należy wydać zaświadczenie potwierdzające utratę ważności licencji w związku z niepoddaniem się weryfikacji?
- Czy przed wydaniem licencji mamy obowiązek sprawdzenia, czy wcześniej żadna inna gmina w Polsce nie cofnęła przedsiębiorcy licencji?
- Czy zaświadczenie o niekaralności składa tylko kierowca ? Czy przedsiębiorca, który nie jest kierowcą również powinien przedłożyć takie zaświadczenie?
- Jeżeli przedsiębiorca wykonujący osobiście transport ma obywatelstwo polskie i ukraińskie, to czy wystarczy zaświadczenie z KRK ?
- Czy przez ePUAP można złożyć wniosek o wydanie kolejnych wypisów z licencji?
- Czy po upływie 6 miesięcy obcokrajowiec powinien wymienić prawo jazdy na polskie i w jaki sposób to nadzorować?
- Co należy zrobić jeśli kierowca/obcokrajowiec nie wymieni prawa jazdy na polskie?
- Czy jest konieczność wymagania kopii dokumentów najmu lub umowy leasingu przy składaniu wniosku o udzielenie licencji lub wydanie wypisu z licencji?
- Czy powinniśmy przechowywać oświadczenia (dokumenty) elektroniczne (w formie nośników danych)? Co jeśli ktoś prześle nam zaświadczenie e-mailem?
- Co z tłumaczeniem zaświadczenia z zagranicy?
- Czy zaświadczenie o niekaralności z zagranicy powinno być ważne 30 dni ? Czy pieczątka z paszportu może przedłużyć ważność zaświadczenia?
- Jeśli wniosek o udzielenie licencji złożono w formie papierowej a zaświadczenie z KRK w formie elektronicznej to czy jest to prawidłowe?
- Jaką podstawę prawną podawać w wezwaniu o uzupełnienie dokumentacji tj. Zaświadczenia o niekaralności z kraju pochodzenia?
- Czy przedsiębiorca może złożyć zaświadczenie o niekaralności w formie kopii potwierdzonej notarialnie?
- Jak najskuteczniej zweryfikować ważność prawa jazdy polskiego lub zagranicznego?
- Czy można wymagać oświadczenia o „działaniu na aplikacji”?
- W jaki sposób weryfikować czy taksówkarz posiada taksometr czy aplikację mobilną?
Nowy wzór licencji
- Czy można jeszcze używać druków licencji z dopiskiem o odwołaniu się? Czy obowiązkowo trzeba zmienić na nowe?
- Czy wydane licencje na dotychczasowych drukach muszą zostać wymienione?
1. Udzielanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką
- Jakie są podstawy do udzielenia licencji?
- Jakich dokumentów wymagać od wnioskującego? Co ustawa mówi o dokumentach oraz jakie dodatkowe dokumenty można wymagać od wnioskującego?
- Jakie oświadczenia powinien złożyć przedsiębiorca wnioskujący o wydanie licencji?
- Czy wymagać w przypadku obcokrajowca z poza UE zaświadczenia o niekaralności z kraju pochodzenia ?
- Czy wymagać od przedsiębiorcy aktualnego badania technicznego pojazdu?
- Czy wymagać od przedsiębiorcy dowodu rejestracyjnego pojazdu?
- Czy mamy obowiązek wpisać do CEIDG do przedsiębiorcy uprawnienia taxi?
- Czy przy wydawaniu wypisu (w przypadku zmiany auta) też wymagamy takich samych dokumentów, jak przy udzielaniu licencji?
- Czy nadajemy nr boczny taksówce, czy przyjmujemy, że jest taki, jak nr licencji, czy nie ma to znaczenia? Czy koniecznie trzeba nadać numer boczny?
- Jeśli nie mamy uchwały dot. dodatkowych oznaczeń, to czy przedsiębiorca może zamieścić na pojeździe herb miasta za zgodą burmistrza?
- Czy przedsiębiorca z zawieszoną działalnością może wystąpić o licencję i czy musi wznowić działalność przed jej wydaniem?
- Czy w przypadku zmiany samochodu przez przedsiębiorcę wydajemy tylko dodatkowy wypis na nowy pojazd?
- Jeżeli przedsiębiorca złożył wniosek o licencję na początku maja i żąda wydania licencji pilnie, a w CEIDG datą rozpoczęcia działalności jest 1 czerwca, to jak należy postąpić?
- Czy na zmienionym wypisie nadajemy nr 1, jeśli był nadany na wypisie razem z licencją, czy nadajemy nr 2 i czy data ważności jest taka sama na licencji?
- Czy wykreślenie i zgłoszenie nowego pojazdu robimy na jednym wniosku?
- Jakie oświadczenia ma obowiązek dołączyć przedsiębiorca, figurujący w CEIDG, do wniosku o wydanie licencji i wypisu?
- Jak samodzielnie zweryfikować niekaralność?
- Skąd należy wziąć dane wrażliwe do wypełnienia wniosku KRK?
- Jeśli przedsiębiorca zatrudni pracownika, który będzie jeździł jego taksówką, to czy pracownik musi mieć zaświadczenie o niekaralności?
- Czy adnotacja TAXI powinna znaleźć się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu?
- Czy dwóch przedsiębiorców może zgłosić do swoich licencji ten sam pojazd?
- Czy regułą jest jeden wypis na jeden pojazd? Czy można wydać dowolną liczbę wypisów na ten sam pojazd ?
- Czy przedsiębiorca powinien podać wykaz zatrudnionych kierowców?
- PRZYKŁAD: przedsiębiorca twierdzi, że nie ma przepisu zobowiązującego go do podania zatrudnianych kierowców oraz że sam jeździ trzema autami. Czy można wydać mu wypisy na 3 pojazdy?
- Czy przy zmianie licencji należy wymagać zaświadczenia z KRK?
- Czy za wypis z licencji pobieramy dodatkową opłatę?
- W jakiej formie należy zgłosić wykreślenie dotychczasowego pojazdu z licencji?
- Jak wygląda postępowanie w związku z wydaniem wtórników licencji?
- W jaki sposób przyjmować informacje o zmianie zgłoszonych do licencji pojazdów i kierowców?
- Czy trzeba prowadzić ewidencję w związku z wydawaniem licencji?
- Co w sytuacji, gdy kobieta prowadzi firmę, a na taksówce jeździ jej ojciec?
- Czy w przypadku zrzeczenia się licencji czy wypisu z licencji wydajemy decyzję potwierdzającą ten fakt? Czy w przypadku całkowitej likwidacji działalności wydajemy decyzję potwierdzającą ten fakt?
- Kontrola starosty w zakresie wydawania licencji przeprowadzana przez Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego ruchu drogowego
2. Opłaty przy wydawaniu licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką
- Od czego stawka jest uzależniona i jak ją wyliczyć?
- Jak wyliczyć opłatę, kiedy przedsiębiorca zmienia pojazd?
- Jak wyliczyć opłatę w przypadku zmiany licencji?
3. Kontrola przedsiębiorców – jak sprawnie skontrolować taksówkarzy zza biurka?
- Czy urząd musi kontrolować przedsiębiorców? Gdzie można znaleźć zapis o tym, że gmina ma taki obowiązek?
- Czy ustawa nakłada obowiązek kontrolowania taksówkarzy w siedzibie przedsiębiorstwa? Czy można kontrolować ich w siedzibie urzędu?
- W jakiej formie kontrolować przedsiębiorców? Czy kontrola przedsiębiorców może odbywać się telefonicznie?
- Czy należy wykonywać kontrolę po zawiadomieniu przedsiębiorcy o zamiarze jej przeprowadzenia? Jak takie zawiadomienie powinno wyglądać?
- Jak często przeprowadzać kontrolę jednego przedsiębiorcy?
- Jak powinna przebiegać procedura przy kontroli przedsiębiorców? Jak dobrze przeprowadzić taką kontrolę zza biurka oraz w siedzibie przedsiębiorstwa?
- Jakich dokumentów wymagać od taksówkarzy podczas kontroli?
- Co jest przedmiotem kontroli?
- Czy możemy iść na kontrolę z policją?
- Czy można zrobić oględziny taxi?
- Czy przy kontroli przedsiębiorcy wymagać dokumentu o stanie technicznym pojazdu?
- Czy zawieszenie licencji zwalnia z kontroli?
- Jak napisać analizę prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej? Co powinno się znaleźć w takiej analizie?
- Czy plan kontroli jest obowiązkiem? Czy można przeprowadzić kontrolę tylko na podstawie Ustawy o transporcie drogowym?
- Czy każdego taksówkarza należy skontrolować w przeciągu 5 lat od wydania licencji?
- Czy kontrola jest obowiązkowa?
- Czy w ramach kontroli możemy prosić o dokument KRK?
- Co, jeśli urząd nie przeprowadzi kontroli w ciągu 5 lat?
- Przedsiębiorca zawiesił działalność, co widnieje w CEIDG, natomiast nie złożył wniosku o zawieszeniu wykonywania transportu - art. 14a ustawy o transporcie drogowym; czy w tej sytuacji możemy przeprowadzić kontrolę?
- Jeśli nie mamy w zakresie czynności kontroli przedsiębiorców, to czy możemy kontrolować taksówkarzy? Czy trzeba mieć upoważnienie, czy wpisane w zakresie konkretne czynności?
- PRZYKŁAD: zostało wysłane zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli na adres podany w licencji. Zawiadomienie zostało odebrane przez inną osobę, prawdopodobnie zamieszkującą w miejscu prowadzenia tej działalności. Z przedsiębiorcą nie ma kontaktu telefonicznego. Kilkukrotnie udawano się w miejsce prowadzenia działalności w asyście straży miejskiej, ale niestety nikogo nie zastano. Minął okres 30 dni od dnia odebrania zawiadomienia, a kontroli nie można było przeprowadzić. Jakie dalsze działania należy podjąć?
- Jeśli przedsiębiorca teraz powinien zostać skontrolowany, ale okazało się, że ma zawieszoną działalność od ponad roku, czego nie zgłosił. Czy powinniśmy przeprowadzić kontrolę, czy wszcząć postępowanie o cofnięciu licencji?
- Czy plan kontroli taksówkarzy w 2023 r. powinien być opublikowany w BIP, np. pod koniec tego roku, czy może stać się to w trakcie roku, np. w dopiero w marcu 2023?
- Czy schemat przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy musi być opublikowany w BIP?
4. Zawieszenie
działalności gospodarczej
- Jak przebiega procedura zawieszenia działalności przewozowej z urzędu i na wniosek?
- Czy zawieszenie działalności gospodarczej oznacza zawieszenie licencji?
- Czy jeżeli przedsiębiorca zamyka działalność, a ma wydaną licencję na taksówkę, to automatycznie licencja zostaje zawieszona czy wygaszona?
- Na jaki okres czasu przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie działalności przewozowej? (zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami)
- Jeżeli przedsiębiorca nie zgłosił nam zawieszenia wyk. transportu, ale jest zawieszony w CEIDG, to możemy go wezwać do wznowienia wykonywania działalności?
5. Cofnięcie licencji
- Jakie są przesłanki do cofnięcia wydanej licencji?
- Jak wygląda postępowanie w przypadku cofnięcia licencji?
- Co należy zrobić w przypadku, kiedy przedsiębiorca nie odda licencji?
- Co w przypadku kiedy urząd jest w trakcie cofania licencji i przedsiębiorca się odwoła a będzie to trwało dłużej niż 31.12.2022 r. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
6. Wygaśnięcie licencji
- PRZYKŁAD: przy porządkowaniu dokumentów, okazało się, że od kilku lat pewne działalności zostały zawieszone. Czy należy wysyłać wezwania, czy od razu decyzję o wygaszeniu/ cofnięciu licencji?
- PRZYKŁAD: przy porządkowaniu dokumentów, okazało się, że od kilku lat pewne działalności zostały zamknięte. Czy należy wysyłać wezwania, czy od razu decyzję o wygaszeniu/ cofnięciu licencji?
- Czy w przypadku zgonu przedsiębiorcy należy wygasić licencję?
- Co w przypadku, gdy przedsiębiorca zamknął działalność w CEIDG i nie zrzekł się posiadania licencji? Czy powinno się do niego napisać, aby zrzekł się licencji na taksówki i zwrócił ją do urzędu?
7. Przepisy porządkowe i
regulacje w związku z przewozem osób taksówką
- Czy miasto może ustalić jakiś limit na taksówki? W jaki sposób to zrobić?
- Czy umieszczenie numeru taksówki na samochodzie jest obowiązkowe?
- PRZYKŁAD: mamy uchwałę precyzująca, gdzie mają być zamieszczone emblematy z logo miasta i w jakich rozmiarach. Kierowcy nie przyklejają lub zamawiają sobie znacznie mniejsze. Jak można egzekwować zapisy uchwały? Czy należy zawiadamiać i wzywać do podjechania na kontrolę do urzędu?
- Czy gmina ma obowiązek ustalenia przepisów porządkowych, na podstawie przepisów Prawo przewozowe? Art. 15 ust.5 mówi, że rada gminy określa przepisy porządkowe
- Czy miejsca postojowe muszą odpowiadać liczbie taksówek?
- Czy taksówkarze mogą stać w innym mieście niż w tym, w którym złożyli wniosek?
Prowadzący
Konrad Kuźma —Kierownik Referatu Transportu i Działalności Regulowanej w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa. Doświadczony praktyk z ponad dwudziestoletnim stażem, specjalizujący się m.in. w problematyce związanej z krajowym transportem drogowym, a w szczególności uprawnieniami udzielanymi przez organy samorządowe. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie-kierunku Politologia i Administracja Publiczna na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych.
20-letnie doświadczenie w administracji samorządowej, poparte praktyką na stanowisku kierowniczym w komórce odpowiedzialnej m.in.za udzielanie i cofanie uprawnień transportowych oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością przedsiębiorców wykonujących transport drogowy.
Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.