Wideoszkolenie: OPZ na odbiór odpadów komunalnych

Od czego ma zależeć waloryzacja umowy na odbiór odpadów? Kiedy i jak warto podzielić zamówienie na części? Jakie są korzyści i ryzyko z tym związane? Jak prawidłowo oszacować wartość zamówienia na wywóz odpadów, zwłaszcza w kontekście zmieniających się przepisów? Jakie powinny być stosowane kryteria i warunki wykluczenia firm działających bez zezwoleń lub w sposób nieuczciwy?

od 599.00 zł

Wideoszkolenie PCC Poland skierowane do osób zajmujących się opisem przedmiotu zamówienia pod odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, pracowników działów gospodarki komunalnej, ochrony środowiska, pracowników działów zamówień publicznych.

Dowiedzą się Państwo jak przygotować opis przedmiotu zamówienia na odbiór odpadów komunalnych oraz waloryzację umów.
Dobrze przygotowany opis przedmiotu zamówienia jest kluczowy dla uzyskania wysokiej jakości usług odbioru odpadów. Szkolenie dostarcza praktycznych wskazówek dotyczących prawidłowego szacowania wartości zamówienia oraz podziału zamówień na części. Porusza również obowiązki wykonawców w kontekście wprowadzenia systemu kaucyjnego od 2025 roku oraz kwestie obliczania kar dla firm, które nie osiągną określonych współczynników recyklingu.

W programie m.in., wybrane zagadnienia:

  • Jak wykorzystać prawo opcji w przetargach na wywóz odpadów? Jak określić i wybrać odpowiednią opcję (np. 10%, 15%, 20%)?
  • Jakie inne kryteria pozacenowe można uwzględnić w przetargach na odbiór odpadów?
  • Jakie są specyficzne wyzwania związane z odbiorem odpadów z różnych typów nieruchomości (np. mieszkalnych, niemieszkalnych)?
  • Kiedy i jak warto podzielić zamówienie na części? Jakie są korzyści i ryzyka z tym związane?
  • Kiedy i jak stosować waloryzację umowy? Jakie wskaźniki (np. inflacja, ceny paliw) powinny wpływać na waloryzację umowy na odbiór odpadów?
  • Na co zwracać uwagę przy formułowaniu umowy na odbiór odpadów, aby zabezpieczyć interesy gminy?
  • Jakie są najlepsze praktyki w opisywaniu kar za nieosiągnięcie współczynników recyklingu w umowach?

Szczegółowy program szkolenia:

1. Jak prawidłowo przeprowadzić szacowanie wartości zamówienia?

  • Jak prawidłowo oszacować wartość zamówienia na wywóz odpadów, zwłaszcza w kontekście zmieniających się przepisów?Jakie kryteria pozacenowe można uwzględnić przy wyborze oferty przetargowej?
  • Jakie są najlepsze metody na przewidywanie przyszłych kosztów i ilości odpadów w długoterminowych umowach?
  • Na co zwracać uwagę w umowie, co powinna zawierać umowa?
  • Jakie są najlepsze sposoby na szacowanie wartości zamówienia, aby uniknąć błędów i przeszacowania?
  • W jakim przypadku warto zastosować dodatkowy margines na poziomie 20% lub innym?
  • Jakie czynniki uwzględniać, by nie przeszacować ani nie niedoszacować?
  • Jak określić odpowiednią kwotę wynagrodzenia, aby zapewnić opłacalność projektu i uniknąć niedoboru środków?
  • Jaki wziąć procent wynagrodzenia,tak żeby nie zabrakło i nie było za dużo?
  • Czy mimo obowiązku wprowadzenia w ustawie o utrzymaniu czystości wynagrodzenia wykonawcy wg stawek jednostkowych za odbiór i zagospodarowanie odpadów możliwe jest stosowanie rozliczeń ryczałtowych np. ustalenie maksymalnej miesięcznej wysokości ryczałtowej wynagrodzenia? Np. rozliczamy się miesięcznie wg stawek jednostkowych, ale jeśli przekroczymy konkretny próg kwotowy wskazany w SWZ płacimy w danym miesiącu stawkę ryczałtową?

2. Szacowanie ilości odpadów i wykorzystanie prawa opcji

  • Jakie metody najlepiej stosować do szacowania ilości odpadów na przyszłe okresy?
  • Jak wykorzystać prawo opcji w przetargach na wywóz odpadów? Jak określić i wybrać odpowiednią opcję (np. 10%, 15%, 20%)?
  • Jak uwzględniać zmienność ilości odpadów w kontraktach, aby zachować elastyczność?
  • Czy wiarygodne będą do szacowania wartości zamówienia ceny za odbiór i zagospodarowanie odpadów z gmin sąsiedzkich?
  • Gdzie szukać współczynników, które mają wpływ na szacowanie wartości zamówienia?

3. Procedury przetargowe i opis przedmiotu zamówienia (OPZ)

  • Jak prawidłowo wypełniać formularz Notis-2 i wrzucać ogłoszenia przetargowe?
  • Jak prawidłowo opisywać przedmiot zamówienia dla różnych typów nieruchomości, w tym obiektów niemieszkalnych?
  • Jak prawidłowo opisać usługę w OPZ?
  • Jakie wymagania i procedury obowiązują w przypadku wartości zamówień przekraczających unijne progi? Jakie są najczęstsze błędy popełniane w tym zakresie i jak ich unikać?
  • Jak skutecznie przeprowadzić analizę zapotrzebowania na podstawie dostępnych danych?
  • Jak radzić sobie z niejasnościami i rozbieżnościami w interpretacji przepisów dotyczących analizy zapotrzebowania?
  • Jakie są specyficzne wyzwania związane z odbiorem odpadów z różnych typów nieruchomości (np. mieszkalnych, niemieszkalnych)?
  • Czy w przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów z nieruchomości zamieszkałych można ująć odpady z placów zabaw z terenu gminy?
  • Jakie elementy należy uwzględnić w opisie przedmiotu zamówienia, aby zapewnić jasność i zgodność z aktualnymi przepisami?
  • Jakie są praktyczne kroki przy tworzeniu opisu przedmiotu zamówienia?
  • Jakie wzorce OPZ warto uwzględnić, aby uniknąć problemów w późniejszych etapach realizacji przetargu?
  • Jak skutecznie korzystać z platform przetargowych, aby uniknąć błędów?
  • Jakie są najlepsze praktyki w opisywaniu szczegółów dotyczących recyklingu i wymagań wobec wykonawców?
  • Wykonawca w ofercie musi wskazać instalacje komunalne, do których będzie przekazywał odpady. Czy wskazuje instalacje dla każdego odpadu oddzielnie? Czy w trakcie trwania umowy może zmienić wykaz instalacji?
  • Jeżeli nie stawiamy warunków udziału w postępowaniu, a wymagamy dopiero przed podpisaniem umowy zezwoleń, to czy jeżeli wykonawca na etapie składania ofert oświadczył, że wykona wszystko osobiście nie może na tym etapie złożyć uprawnień/ umów/promes z instalacjami, z którymi ma podpisane umowy?
  • Jak rozwiązywać kwestie opisywania wytycznych, jeśli chodzi o finansowanie podwykonawców, podmiotów udostępniających zasoby, czy wykonawców wspólnie występujących w zamówieniach?
  • Czy można wyłączyć z przetargu odbiór zużytych opon, które zbierane są w trakcie zbiórek wielkogabarytowych? Czy można zlecić ich odbiór w ciągu roku innej firmie, bez przetargu poprzez umowę zlecenie?

4. Podział zamówienia na części

Kiedy i jak warto podzielić zamówienie na części? Jakie są korzyści i ryzyka z tym związane?

Przykłady efektywnego podziału zamówienia, np. czy lepiej wyodrębnić PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) osobno czy razem z odbiorem odpadów?

5. Waloryzacja umowy - od czego ma zależeć waloryzacja umowy na odbiór odpadów?

  • Kiedy i jak stosować waloryzację umowy? Jakie wskaźniki (np. inflacja, ceny paliw) powinny wpływać na waloryzację umowy na odbiór odpadów?
  • Jakie zapisy dotyczące waloryzacji umowy powinny być zawarte w przetargu? Jak je sformułować w opisie przedmiotu zamówienia?
  • Jak zabezpieczyć środki finansowe gminy w długoterminowych umowach uwzględniających waloryzację?
  • W jaki sposób skonstruować klauzule waloryzacyjne, aby były skuteczne i korzystne dla obu stron?
  • Czy przy wywozie odpadów warto uwzględniać wskaźniki cen paliwa? Na jakiej podstawie można je przyjąć?
  • Jakie są wzorce wyliczania kwot waloryzacyjnych w kontekście wywozu odpadów?

6. Elektromobilność – jak rozumieć elektromobilność w kontekście przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów?

  • Jakie wymogi dotyczące elektromobilności należy uwzględniać w przetargach na odbiór odpadów? Jakie cele i korzyści niesie za sobą elektromobilność?
  • Elekromobilność samochodów – jakie są wymogi dla pojazdów odbierających odpady?
  • Jakie są doświadczenia innych gmin w związku z wprowadzeniem elektromobilności do przetargów? Jakie wyzwania mogą się pojawić?
  • Czy poprawne będzie zastosowanie kryterium aspekty środowiskowe - 20%, jeżeli punktowane będą pojazdy do obioru odpadów zmieszanych i segregowanych z normą emisji spalin Euro 5-6, które będą realizowały zamówienie?
  • Jak elektromobilność wpływa na wybór oferty przetargowej? Przykłady specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) z uwzględnieniem elektromobilności
  • Czyli przepis art. 68b ust. 3 o kodach CPV stosuje się tylko do gmin powyżej 50 tys.?
  • Jakie są konsekwencje wprowadzenia kodów CPV związanych z elektromobilnością w przetargach?
  • Zamawiający udziela zamówienia o wartości wyższej niż progi unijne na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Jeśli zastosujemy CPV 90510000-5 (usuwanie i obróbka odpadów) zamiast CPV wskazanego w ustawie o e.i.p.a. (CPV 90511000-2), to czy zamawiający nie będzie musiał wymagać pojazdów niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych?
  • Czy i jak uwzględniać elektromobilność w opisie przedmiotu zamówienia?

7. Recykling i kary

  • Jak obliczyć kary dla firm, które nie osiągną określonych współczynników recyklingu?
  • Jakiego poziomu wymagać od firmy wywozowej?
  • Jaka jest odpowiedzialność firm za nieosiągnięcie wskaźników recyklingu i jak to zawrzeć w umowach?
  • Jakie są najlepsze praktyki w opisywaniu kar za nieosiągnięcie współczynników recyklingu w umowach?
  • Zapisy umowne dotyczące poziomów recyklingu – czy są inne rozwiązania niż kary potrącane z faktury po zakończeniu i rozliczeniu danego roku?
  • Jak naliczać kary firmom, tych które nie osiągnął współczynników i które wywożą odpady komunalne z obiektów niezamieszkałych?
  • Jak wyglądają obliczenia? Jak obliczyć ile gmina ma kary za nieosiągnięcie współczynnika?
  • Jak pomóc uzyskać współczynniki recyklingu dla mieszkańców? z szacunku ilości?
  • Jakie są najnowsze wymagania dotyczące osiągania poziomów recyklingu?
  • Definiowanie i stosowanie kar umownych: kiedy opóźnienie, a kiedy zwłoka?
  • Jak rozpoznać firmy działające bez zezwoleń lub w sposób nieuczciwy? Kryteria i warunki wykluczenia
  • Jak zabezpieczyć się przed nierzetelnymi wykonawcami?
  • Jak postępować z wykonawcami, którzy przerzucają odpowiedzialność za nieosiągnięcie poziomu recyklingu na inne firmy?
  • Jakie są aktualne przepisy i normy dotyczące poziomów recyklingu?
  • Podwykonawstwo, drugi rok mamy problem z firmą, która wygrywa ciągle, ale mamy problemy z wykonaniem umowy - jak to rozwiązać?
  • Jak w trakcie trwania umowy weryfikować to czy wykonawca faktycznie używa określonego odsetka odpadów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych?

8. System kaucyjny

  • Jakie będą obowiązki wykonawców w kontekście wprowadzenia systemu kaucyjnego od 2025 roku?
  • Jak uwzględniać system kaucyjny w przetargach, szczególnie w kalkulacjach kosztów i poziomów recyklingu?
  • Czy uwzględniać system kaucyjny w obecnych przetargach?
  • Jak zobowiązywać firmy w system kaucyjny?
  • Jakie są potencjalne konsekwencje niewłaściwego oszacowania systemu kaucyjnego w przetargach?
  • Jakie zapisy należy uwzględnić w przetargach w związku z wprowadzeniem systemu kaucyjnego?

9. Kompostowanie

  • Każda firma ma limit na bio, co zrobić gdy przekracza ten limit?
  • Jakie są metody obliczania różnic w opłatach związanych z kompostowaniem?
  • Jak obliczyć ulgi za kompostowanie dla mieszkańców?
  • Jak stworzyć ankietę dla mieszkańców, aby dokładnie oszacować ilości kompostowanych odpadów?

Prowadzący

Wanda KubalaGłówny Specjalista w wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w UM Bochnia.Od 25 lat pracuje w administracji, od 15 lat w wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Posiada 6 letnią praktykę w tematyce związanej z zagadnieniami gospodarki odpadami.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


od 599.00
07 listopada 2024

Podobne szkolenia